خانه » پیشنهاد سردبیر » پایان کابوس خشکسالی

پایان کابوس خشکسالی

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹   شماره ۱۳۶۲

گفتگوی وقایع استان با مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی

پایان کابوس خشکسالی

خوشبختانه در طی دو سالی که پشت سر گذاشته ایم بارش ها در سطح استان، در حد نرمال یا بیش از حد نرمال بوده و در استان با خشکسالی مواجه نبوده ایم و وارد ترسالی شده ایم

در استان مرکزی وضعیت آب های زیرزمینی به جهت خساراتی که در گذشته به سفره های زیرزمینی وارد شده همچنان وضعیتی ممنوعه و بحرانی است

بخش کشاورزی بیشترین درصد آب را در اختیار دارد ولی متاسفانه از راندمان پایینی برخوردار است

تاکنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر وقوع فرو چاله یا فرونشست زمین در استان نداشته ایم

مریم رسولی

زلزله، خشکسالی، طوفان و سیلاب از جمله بلاهای طبیعی هستند که در کشور رخ می دهد، هر چند با توجه به بارش های شدید در دو سال اخیر در استان مرکزی، سیلاب بیش از سایر بلاها توجه ها را به خود جلب کرده و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
آمارها نشان می‌دهد وقتی خشکسالی ۱۰ تا ۱۵ سال ادامه پیدا کند بلافاصله شاهد ترسالی شدید خواهیم بود بنابراین همه دستگاه‌ها باید خود را برای وضعیت بارندگی سال آبی جاری و حتی چند سال بعد آماده کنند.
در همین راستا وقایع استان در گفتگویی با عزت اله آمره ای مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی، به بررسی وضعیت ذخایر آبی استان و میزان بارش ها و پیش بینی سیلاب ها پرداخته است.

اگر بارش ها بصورت باران باشد و از شدت بالایی برخوردار باشد احتمال سیلاب وجود دارد
مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی در خصوص افزایش میزان بارندگی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا کنون حدود ۹۵ الی ۹۶ میلی متر بارندگی داشته ایم که این آمار نسبت به سال گذشته رشد ۴ درصدی داشته و نسبت به آمار دراز مدت حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد میزان بارش ها افزایش داشته است.
عزت اله آمره ای تصریح کرد: هیچکدام از این بارندگی ها موجب سیلابی شدن رودخانه ها نشده ولی عموما باعث به جریان افتادن رودخانه ها شده و طی پیش بینی ها در فصل زمستان اگر بارش ها بصورت باران باشد و با شدت بالایی همراه شود احتمال سیلاب وجود دارد ولی اگر بارش ها بصورت برف باشد احتمال سیلاب وجود نخواهد داشت‌.
وی افزود: عموما سیلاب ها در فصل بهار جریان پیدا می کنند چرا که علاوه بر با آب شدن برف ها شاهد بارندگی هایی خواهیم بود که منجر به جاری شدن سیلاب در رودخانه ها می شود.
آمره ای ادامه داد: خوشبختانه در طی دو سالی که پشت سر گذاشته ایم بارش ها در سطح استان، در حد نرمال یا بیش از حد نرمال بوده و در استان با خشکسالی مواجه نبوده ایم و وارد ترسالی شده ایم.
مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی در پاسخ به اینکه ذخایر آبی در استان مرکزی به چه صورت است گفت: در استان مرکزی وضعیت آب های زیرزمینی به جهت خساراتی که در گذشته به سفره های زیرزمینی وارد شده همچنان وضعیتی ممنوعه و بحرانی دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به بارندگی های اخیر دشت ها تغذیه شده و بهبود نسبی پیدا کرده اند. اگر در سال های آینده هم بارش ها با وضعیت نرمال و ترسالی ادامه داشته باشد می توانیم امید به آن داشته باشیم که دشت ها بهبود پیدا کنند.
وی افزود: البته این بدان معنا نیست که بتوانیم خسارت هایی که آبخوان ها در گذشته دیده اند را جبران کنیم ولی می توانیم امید این را بدهیم که وضعیت دشت ها تثبیت شود.

بخش کشاورزی بیشترین درصد آب را در اختیار دارد ولی متاسفانه از راندمان پایینی برخوردار است
مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه در استان دو سد بزرگ الغدیر ساوه و کمال صالح اراک داریم، افزود: سد الغدیر ساوه وظیفه تامین آب کشاورزی و آب شرب ساوه را بر عهده دارد. حجم مخزن سد الغدیر ساوه ۲۷۷ میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب این حجم، که ۷۲ درصد مخزن سد را تشکیل می دهد، پر شده است و امیدواریم امسال هم مانند سال های اخیر سرریز کند.
وی با اشاره به اینکه حجم مخزن سد کمال صالح اراک ۹۶ میلیون متر مکعب بوده است افزود: در حال حاضر ۷۵ میلیون متر مکعب این حجم، که ۸۲ درصد مخزن سد را تشکیل می دهد پر است.
آمره ای افزود: خوشبختانه سد کمال صالح طی چند سال اخیر وضعیت مطلوبی داشته و در حال حاضر رینگ شمالی سد به اجرا درآمده است و حدود ۸۰ درصد شهروندان اراکی ازاین آب بهره مند می شوند و ۲۰ درصد باقی مانده هم مربوط به اجرای رینگ جنوبی و انتقال آب کمال صالح به شهر اراک است و در قسمت کمربندی شمالی اراک، کنار بیمارستان امام خمینی انتقال خط لوله در حال اجراست و قابل رویت می باشد.
مدیرعامل آب منطقه ای در ادامه با اشاره به اینکه سد کمال صالح هم آب شرب اراک و بعلاوه آب صنعت پالایشگاه را تامین می کند، گفت: در شهرصنعتی، شهرک گردو، فازهای ۱ و ۲ شهید بهشتی و کوی مسکن از جمله مناطقی هستند که با اجرای رینگ جنوبی خط انتقال، از آب کمال صالح بهره مند خواهند شد.
وی در پاسخ به میزان آب مصرفی کشاورزی و شیوه آبیاری سنتی گفت: بخش کشاورزی بیشترین آب را در اختیار دارد و در حقیقت حدود ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی می باشد و متاسفانه این در حالی است که بخش کشاورزی از راندمان پایینی برای مصرف آب برخوردار است و همچنان به صورت سنتی آبیاری می شود.
آمره ای افزود: طبق آماری که همکارهای جهاد کشاورزی داده اند حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از آبیاری های بخش کشاورزی مدرنیزه شده اند و متاسفانه هنوز درصد بالایی از آبیاری کشاورزی بصورت سنتی می باشد.
وی گفت: البته چون توزیع آب داخل مزارع و اجرای این سیستم ها مربوط به وظایف سازمان جهاد کشاورزی است و همکاران در جهاد کشاورزی آمار دقیق تری را در دست دارند، اما در کل دولت به جهت سیستم های آبیاری کشاورزی تسهیلاتی را در اختیار بخش کشاورزی قرار داده تا کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنند.
آمره ایی در پاسخ به اینکه در استان مرکزی وضعیت فرسایش خاک و فرونشست زمین به چه صورت است، گفت: ما هیچ گزارش مستندی مبنی بر فرو چاله یا فرونشست زمین که اتفاق افتاده باشد نداشته ایم و وجود ندارد و نیاز به آن دارد که مطالعات دقیق تری توسط مراکز علمی انجام بشود.
وی درباره ی احداث دیوارهای ساحلی کناره رودخانه ها گفت: قرار نیست برای کل مسیر رودخانه ها دیوارساحلی اجرا کنیم، در مناطقی که دیواره رودخانه ها فرسایش پیدا کرده و باعث تخریب اراضی حاشیه رودخانه یا ساختمان های حاشیه رودخانه شده باشند، به جهت حفظ رودخانه و جلوگیری از فرسایش به صورت موردی و نقطه ای احداث دیواره ساحلی را انجام می دهیم.
وی افزود: در منطقه سنجان و ضامنجان دو مورد از این اتفاق افتاده بود که یک مورد آن اجرا شد و مورد دیگر هم در دست اجرا می باشد.
وی درباره اراضی کشاورزی و ساختمان های واقع در حریم رودخانه هم گفت: در بحث اراضی های کشاورزی که در حریم رودخانه قرار دارند، کسانی که بستر رودخانه را تصرف کرده باشند یا کشت و کار کرده باشند یا حتی ساختمان سازی انجام داده باشند، قانون تکلیف آنها را مشخص کرده است.
وی تصریح کرد: باید اراضی رودخانه را آزادسازی کنند منتهی اگر صاحبان این اراضی و ساختمان ها و تاسیسات سند داشته باشند و سند آنها مربوط به قبل از سال ۱۳۴۷ باشد، دولت خسارت اینها را پرداخت می کند. ولی اگر اسناد و سندهای اراضی و ساختمان ها برای بعد از سال ۱۳۴۷ باشد خسارتی پرداخت نمی شود و سند ها هم باطل بوده و حریم رودخانه را هم باید آزاد سازی کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.