خانه » پیشنهاد سردبیر » پایانی بر یک مناقشه

پایانی بر یک مناقشه

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸   شماره ۱۲۰۶

طرح جامع شهر اراک بعد از کش و قوس های فراوان با تایید معبر ۲۴ متری در کمیته منتخب شورایعالی به تصویب رسید و نهایی شد

پایانی بر یک مناقشه

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی: طرح ۲۴ متری در اراک قابلیت اجرایی شدن دارد

طاهره قهیه ای

اجرای طرح ۵۸ متری در اراک بیش از یک دهه در هاله ای از ابهام بود و در کش و قوس میان مردم و شهرداری بلاتکلیف باقی مانده بود. بعد از لغو اجرای طرح ۵۸ متری در اراک، باید طرحی جایگزین برای طرح جامع شهری ارایه می شد که ضمن داشتن قابلیت اجرایی در شهر، رضایتمندی شهروندان را نیز دربرداشته باشد.
بعد از مناقشات فراوانی که بر سر ارایه طرح جامع شهری در اراک صورت گرفت بالاخره اجرای معبر ۲۴ متری در اراک به عنوان طرح جایگزین ۵۸ متری تایید شد. برای آگاه شدن از چند و چون این طرح گفتگویی را با مهندس نوازنی مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی انجام دادیم که در ذیل می خوانید.
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی در گفتگو با خبرنگار وقایع استان، پیرامون تصویب طرح جامع شهری اراک با بیان اینکه طرح معبر ۲۴ متری در واقع بازنگری طرح قبلی یا همان طرح ۵۸ متری است، گفت: هر ۱۰ سال یکبار طرح جامع جدید برای شهرها تهیه می شود که طرح جامع در سال ۸۱ برای اراک تهیه و در سال ۹۱ بازنگری شد.
مهندس نوازنی افزود: یکی از دلایل اجرایی نشدن این کار در اراک طرح ۵۸ متری بود که در شهر بنابر دلایلی اجرایی نشد.
وی اظهار کرد: کلیات طرح جامع شهری بدین شکل است که در این طرح سطح جمعیت شهر در ۱۰ سال آینده و شبکه معابر مــورد بررسی قــــرار می گیرد و طبق مطالعات صورت گرفته جمعیت اراک ظرف ۱۰ سال آینده حدود ۱۲۶ هزار نفر افزایش خواهد داشت که بخشی از این جمعیت در مناطق فعلی و به صورت افزایش تراکم و بخشی دیگر در بحث توسعه شهر ساکن خواهند شد.
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: در خصوص شبکه معابر نیز بررسی های لازم صورت گرفته و با توجه به لغو شدن طرح ۵۸ متری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استان تکلیف کرد که طرح جایگزینی را ارایه دهد که بعد از مطالعات و بررسی های صورت گرفته اجرای یک معبر ۲۴ متری در اراک منطبق با معابر موجود تصویب شد.
نوازنی بیان کرد: این طرح از انتهای خیابان نیسانیان شروع می شود که در این خیابان مقداری عقب نشینی صورت می گیرد، طرح به سمت خیابان شکرایی و فجر می رود تا به میدان ولیعصر متصل شود.
وی افزود: هم اکنون نیز این اتصالات را داریم اما در بعضی از نقاط این اتصلات و این ارتباط ضعیف است و در طرح مذکور چند پلاک تخریبی برای تکمیل این اتصال بیشتر نداریم و تقریبا ۹۰ درصد این مسیر ارتباطش موجود است.
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی اظهار کرد: در طرح ۵۸ متری حدود ۱۳ هزار مترمربع شهرداری زمین یعنی ۴۳ پلاک را تملک کرده است و تعداد پلاکی که در معبر ۲۴ متری تخریب می شود بسیار کم است و در همان مناطق که در طرح ۵۸ متری تملک شده و حتی با زمین هایی با کیفیت مرغوب تر به مردم ارایه خواهد شد.
نوازنی با بیان اینکه حدود یکماه آینده قرار است طرح از تهران به استان ابلاغ شود، گفت: بعد از ابلاغ طرح از تهران به استان، استاندار نیز طرح را به شهرداری ابلاغ خواهد کرد و شروع کار بستگی به این دارد که شهرداری تمایلی برای اجرای این طرح ها در شهر دارد یا خیر؛ اما با توجه به اینکه بیشتر مسیر در شهر موجود است طرح قابلیت اجرایی شدن را دارد.
وی یادآور شد: اجرای معبر ۲۴ متری در اراک مدیریت شهری و برنامه ریزی برای اجرایی شدن را می طلبد.
نوازنی در پایان گفت: همچنین موضوع زیر گذر شدن خیابان امام از میدان ولیعصر تا بعد از تقاطع میرزای شیرازی نیز بعنوان بخشی از طرح جایگزین ۵۸ متری سابق بررسی و در صورت تایید میراث فرهنگی به استان ابلاغ خواهد شد
گفتنی است طرح ۵۸ متری اراک ۱۶ سال پیش با هدف کاهش ترافیک و سهولت در رفت آمد هسته مرکزی اراک به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، این طرح با هدف روانسازی ترافیک و ایجاد روند تکمیل شبکه معابر شهری از سال ۸۱ پیش بینی و توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوب و ابلاغ شده بود که بنابر دلایلی اجرایی نشد و بعد از گذشت چند ماه اجرای طرح معبر ۲۴ متری در اراک به جای این طرح تصویب شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.