خانه » پیشنهاد سردبیر » پارادایم بیگانه

پارادایم بیگانه

یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ شماره ۱۲۴۶

وقایع استان به بررسی کارکردها و وظایف مهم مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اراک برای مقابله با بحران کرونا می پردازد

پارادایم بیگانه

یکی از اقدامات خوبی که حداقل می توانست در استان مرکزی بالاخص در مدیریت شهری شهر اراک در بحران کرونا اتفاق بیافتد، آموزش شهروندی بود که متاسفانه این امر محقق نشده است

در تمامی حوزه مدیریتی بالاخص حوزه مدیریت شهری باید اصلی به نام« اختیار، مسئولیت» تقویت شود که متاسفانه در مدیریت شهری اراک این امر اتفاق نیافتاده است

متاسفانه شاهد هستیم مدیریت شهری اراک کمترین جایگاه و ظرفیت را برای ورود سازمان های مردم نهاد برای مقابله با بحران کرونا نسبت به سایر شهرهای کشور در نظر گرفته است

اقدامات و گزارشاتی که از سازمان ها و موسسات مردم نهاد برای مقابله با بحران کرونا در شهر اراک ارائه می شود، عملکرد مدیریت شهری اراک نیست بلکه شاهد هستیم دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اراک از ظرفیت سازمان ها بهره برده است

 مدیریت شهری اراک باید تخصص های لازم در حوزه بهداشت و درمان را در خود شکل و ارتقا دهد

متاسفانه در مدیریت شهری اراک بالاخص شورای شهر و برخی مشاوران اعضا شورا شاهد عدم وجود تخصص در حوزه های مدیریت بحران، بهداشت و درمان، مشارکت اجتماعی و… هستیم، اینجا است که شورای اسلامی کارآمد از ناکارآمد مشخص می شود

عملکرد مدیریت شهری در مقابله با بحران کرونا بسیار ضعیف بوده است و نتوانسته از ظرفیت موجود خود در حوزه روانی به شهروندان جهت اعتمادبخشی، اطمینان بخشی و جلوگیری از فویبا و هراسی که کرونا به آن ها وارد کرده است، اقدام مناسب موثری انجام دهد

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر اراک به دلیل نداشتن تخصص لازم نتوانسته سیاستگذاری صحیح و کارآمدی در بعد اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با بحران ها همچون بحران کرونا داشته باشد

کوروش دیباج

وقـوع حـــوادث و بلایای طبیعی ازجمله بحران های شهری تهدید کننده شرایط زندگی انسان ها بوده و هست. بدون تردید وقوع این بحرانها اجتناب ناپذیر بوده و طبعا اثرات و تبعات مخرب را درپی خواهند داشت؛ شیوع و انتشار ویروس کرونا سبب خسارت‌های قابل ملاحظه جانی و مالی در شهرهای بزرگ و کوچک جهان شده است. مدیریت بحران ناشی از ‌ویروس کرونا، موضوع مهمی است که می‌توان به وسیله مشاهده سیستماتیک، تجزیه و تحلیل‌ مکان های بیماران (منازل و یا محیط کار)، بیمارستان ها و کلینیک ها و توزیع و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در خصوص کاهش آثار، آمادگی لازم، امداد رسانی‌ سریع و بهبودی آن اقدام کرد. ولی نکته ای که کمتر به آن پرداخته شده است نقش و کاردکردهای مهم مدیریت شهری برای مقابله با بحران هایی همچون کرونا است به همین خاطر است که امروزه، برنامه ریزی و مدیریت بحران شهری جایگاه ویژه ای در حوزه مسائل شهری پیدا کرده است. وقوع بحران های انسانی متعدد در شهرها و کلانشهرهای دنیا و نیاز به برنامه ریزی و مدیریت این گونه بحران ها سبب شده است تا مدیران و برنامه ریزان شهری نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر در این زمینه را به خوبی احساس کنند. گاهی نیز وقوع برخی بحران های زیست محیطی همچون آلودگی هوا، آنفولانزای پرندگان و جدیدترین آن بحران کرونا ارتباط مستقیم میان مدیریت بحران و برنامه ریزی شهری در برخی از شهرهای کشور بوجود آورده است، حال سوال اینجاست که آیا مدیریت شهری اراک بالاخص شورای شهر اراک توانسته آن طور که باید و شاید به وظایف و کارکردهای اصلی خود در مقابله به بحران هایی همچون بحران کرونا بپردازد؟ به همین خاطر وقایع استان در مصاحبه ای با پیمان میرزایی، جامعه شناس شهری به این موضوع پرداخته که در ذیل از نظر می گذارنید.

در ورود بحران های طبیعی، زیست محیطی و بهداشتی مدیریت شهری بزرگترین و بیشترین نقش را باید ایفا کند
لزوم ورود مدیریت شهری به بحران هایی همچون بحران کرونا چیست؟
در دوران معاصر مدیریت شهری یک مفهوم فراگیر شده و بصورت اصلاحی اینطور تعریف می شود که هدف مدیریت شهری تقویت سازمان های دولتی و غیر دولتی برای شناسایی، برنامه ریزی، سیاست گذاری و پیاده سازی آن ها به منظور فعال کردن دستگاه ها برای مقابله با بحران ها و چالش ها است، بنابراین می توان گفت مدیریت شهری یک حکومت محلی است که پل ارتباطی بین جامعه و نهادهای دولتی مستقر در آن شهر برقرار می کند، با این تعریف متوجه خواهیم شد که مدیریت شهری یک وظیفه چند وجهی دارد یعنی در تمامی حوزه ها و عرصه های مدیریت شهر اعم از امنیت، اجتماع، اقتصاد، بهداشت و محیط زیست آن باید فعالیت موثر داشته باشد اما آنچه که در سنوات اخیر جهان با آن مواجه شده است، بحران زیست محیطی است و قطعا در بحث زیست محیط و به عبارتی سلامت جامعه باید شاهد تلاش بیشتر مدیریت شهری باشیم ، اینجاست که متوجه خواهیم شد در ورود بحران های طبیعی، زیست محیطی و بهداشتی مدیریت شهری بزرگترین و بیشترین نقش را باید ایفا کند البته در کشورهای توسعه یافته این نقش پررنگ تر است و در کشورهای در حال توسعه این تصمیم گیری طبیعی است که تابع سیاست های موجود است ولی به هر حال ما نمی توان از وظایف بسیار کارآمد و موثر مدیریت شهری در مقابله با بحران چشم پوشی کرد.

یکی از وظایف مدیریت شهری در مقابله با بحران ها و پدیده های اجتماعی، «آموزش اصول تربیت شهری و شهروندی» است
مدیریت شهری چه وظایفی در مقابله با بحران کرونا دارد؟ آیا وظیفه آن فقط به اقداماتی همچون گند زدایی معابر و امکان عمومی و…. بر می گردد یا وظایف فراتر و مهم تری دارد؟
ساختار مدیریت شهری باید مبتنی بر اصولی باشد که در پدیده های اجتماعی و حوزه های بحرانی بتواند موثر عمل کند در واقع وظایف مدیریت شهری را در مقابله با بحران ها و پدیده هـای اجتماعی را نمی توان منحصر به یک دوره خاص کرد زیرا در دوره های خاص برخی از وظایف برجسته تر خواهند شد ولی به دلیل اینکه در حوزه مدیریت شهری باید سیاست گذاری بر اساس پیشگری نه در حوزه درمان تنظیم شود به نظر می رسد که در ساختار و وظایف مدیریت شهری باید اصولی رعایت شود تا کمک به گذر موفق آمیز از بحران های چون بحران کرونا داشته باشد.
یکی از وظایف مدیریت شهری در مقابله با بحران ها و پدیده های اجتماعی، «آموزش اصول تربیت شهری و شهروندی» است، هم اکنون مشکلی که در کشور با آن مواجه هستیم، شهروندان از قوانین و موضوعاتی که برای پیشگیری و مقابله با کرونا تاکید می شود، تبعیت نمی کنند، یکی از کارهای خوبی که حداقل می توانست در استان مرکزی بالاخص مدیریت شهر اراک در بحران کرونا اتفاق بیافتد آموزش شهروندی بود که متاسفانه به درستی اتفاق نیافتاد به هر حال در طی سال های اخیر شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها و شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی در شهرها هستیم و به اصلاح با پدیده ای به نام «مدرن شدن شهرها» مواجه هستیم که این موارد نیاز به آموزش شهروندی دارد، بنابراین این آموزش یک اصل و وظیفه مهم در حوزه مدیریت شهری است.
مدیریت شهری باید اصل ضوابط و قوانین را برای آگاهی شهروندان در اختیار عموم قرار دهد، بدین معنا که قوانین و ضوابط شهری باید دسترسی آن برای همگان فراهم شود و گردش آزاد اطلاعات صورت گیرد. در پدیده کرونا باید شهروندان به ظرفیت بهداشت و درمان شهر خود به چه میزان است و به چه میزان توان مثبت برای مقابله با این بیماری وجود دارد و اینکه اگر شهروندان موارد پیشگیری را رعایت نکنند دچار بحران خواهند شد آگاه باشند که این امر با گردش آزاد اطلاعات در حوزه سلامت و مدیریت شهری اتفاق می افتد این گردش آزاد اطلاعات نه تنها به مدیریت شهری برای مقابله با بحران کروناکمک می کند بلکه باعث پیشگیری از رانت خواری در حوزه مدیریت شهری خواهد شد.
در تمامی حوزه مدیریتی بالاخص حوزه مدیریت شهری باید اصلی به نام« اختیار، مسئولیت» تقویت شود، یعنی باید به شهروندان در ساختار مدیریت شهری هم اختیار دهیم و هم مسئولیت در برابر اختیار به آن ها آموزش داده شود. هم اکنون تعبیری که از آزادی فردی می شود، باعث شده که زنجیره کرونا شکسته نشود و افراد بصورت فردگرایانه تصمیم می گیرند در حالی که اختیار به شهروندان داده می شود باید مسئولیت اجتماعی در قبال این این اختیار به شهروندان آموزش داده شود و هر شهروند باید در اثر این آموزش ها به این باور برسد که در قبال این اختیارات که مدیریت شهری به وی داده است در برابر جان هر شهروند دیگری مسئول است. امروز با پدیده کرونا مواجه هستیم ولی روزهای گذشته با بحث هایی همچون آلودگی هوا مواجه بوده ایم که مجدد شهروندان اختیار داشته ولی مسئولیت نمی پذیرفتند یا مسئله رها سازی زباله های عفونی در شهر ارک و مواردی از این قبیل که با آموزش اختیار و مسئولیت توامان باید اتفاق بیافتد متاسفانه در مدیریت شهری اراک این امر اتفاق نیافتاده است و پیشرفت در مقابله با این بحران های زیست محیطی کم است.
یکی دیگر از مهمترین وظایفی که مدیریت شهری در مقابله با پدیده های اجتماعی و بحران ها باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد، ارتباط دو سویه با شهروندان است، مدیریت شهری در تمامی زمان ها بالاخص بروز بحران ها و پدیده های اجتماعی باید این ارتباط دو سویه با شهروندان را داشته و بیشتر از گذشته باید آن را تقویت کند و این ارتباط مداوم منحصر به یک ساعت و یک روز خاص بصورت نمادین و تزئینی همچون روز اراک، صدمین سالگرد شهرداری اراک و … نباید باشد زیرا بهترین افرادی که می تواند به مدیریت شهری در بروز چالش ها و بحران ها کمک کند، خود مردم هستند. این مردم هستند که عملکرد مسئولان و مدیریت شهری در مقابله با چالش ها و بحران ها را مشاهده کرده و موثر یا غیر موثر بودن اقدامات را به مسئولان و مدیریت شهری اطلاع می دهند.هم اکنون شاهد هستیم فاصله بین مردم و مسئولان با گسترش شبکه ها و فضای مجازی وجود ندارد و به راحتی می توان از طریق بستر فضای مجازی ارتباط هر چه بیشتر مردم با مسئولان را فراهم آورد منتهی محقق شدن این امر نیازمند تدابیر ویژه ای است.
«جلب اعتماد مردمی با بخش خصوصی» موضوع و وظیفه مهم دیگری در حوزه مدیریت شهری است، دولت ها، مدیریت های شهری، سازمان ها و نهادهای دولتی توان پوشش دادن و تامین نیازهای مردم را ندارند نه تنها در کشورمان بلکه در هیچ جای جهان این امر به درستی اتفاق نمی افتد، هم اکنون در کشورهای توسعه یافته در بحث مقابله با کرونا وقتی با بحران مواجه می شوند توانایی برطرف کردن نیازهای مردم خود را نداشته و لذا به سمت بخش خصوصی، غیر دولتی و کمک های مردمی مراجعه می کنند. جلب اعتماد مردمی با بخش خصوصی یک کار دو سویه است در واقع این وظیفه مدیریت شهری است که اعتماد بخش مردمی را جلب کرده و بستر را برای مشارکت بخش مردمی برای مقابله با بحران هایی همچون بحران کرونا فراهم بکند.
یک ارگان غیر دولتی را می توان به دو بخش تقسیم کرد یک بخشی برای بحث های درآمدزایی فعالیت می کند و بخش دیگر بصورت داوطلبانه خود نشان می دهد، در دوره بحران کرونا جای خالی سازمان های مردم و بخش خصوصی را خالی می بینم و جا دارد به این سازمان های مردم نهاد بیشتر از قبل به آن اهمیت داده شود و فعالیت آنان بیشتر دیده شود، بازرسی تعدادی از سازمان مردم نهاد، کمک خیرین به بیمارستان و کادر درمان در شهر اراک و استان مرکزی اقدام بسیار ارزشمند است ولی وظیفه سازمان های مردم نهاد در مقابله با بحران ها فقط به این دو امر خلاصه نمی شود.

متاسفانه شاهد هستیم مدیریت شهری اراک کمترین جایگاه و ظرفیت را برای ورود سازمان های مردم نهاد برای مقابله با بحران کرونا نسبت به سایر شهرها دیده است
مدیریت شهری اراک آیا توانسته در بحران هایی همچون بحران کرونا موفق عمل کند؟ و به چه وظایف و کارکردهای خود در مقابله با بحرانی چون کرونا نپرداخته است؟
در جامعه شناسی تعریفی که از بحران می شود تغییر وضعیت از حالت عادی به حالت غیر عادی است یعنی فاصله تغییر به قدری افزایش می یابد که محاسابات متولیان و سیاستگذاران برای مقابله با آن تغییر را به هم می زند به عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان مصاحبه برای بیماران و بستری آنان در بیمارستان ها و مراکز درمانی یک مقدار مشخصی است بر همین اساس برای هر شهر و استانی یک سرانه تخت بیمارستانی در نظر گرفته می شود، زمانی همچون کرونا وقتی تعداد بیماران از تعداد تخت هایی که برای بستری و درمان آنان در نظر گرفته می شود، افزایش چند برابر پیدا می کند آن موقع است که دچار بحران شده ایم.بنابراین قبل از پرداختن به وظایف و کارکردهای نادیده گرفته شده مدیریت شهری در مقابله با بحران باید به موضوع مهم « مدیریت بحران» توجه ویژه ای شود.
تجربه مدیریت بحران را در بخش سلامت را به شکل امروزی که شاهد هستیم نه تنها در کشور بلکه در سطح جهان نداشته ایم، هر چند اقدامات خوبی در مدیریت شهری اراک برای مقابله با کرونا صورت گرفته است، اما این سوال مطرح است آیا مدیریت شهری اراک می توانست بهتر از این در مقابله با کرونا عمل کند؟ که پاسخ این پرسش مثبت است زیرا شهر اراک به اندازه کافی دارای ظرفیت هایی است که اگر این ظرفیت ها فراخوانده شود یقیناً مدیریت شهری بهتر از شرایط کنونی می تواند خدمات ارائه کند.
یکی از ظرفیت های مهم که باید مدیریت شهری بیش از گذشته بالاخص در بحران کرونا به آن توجه کند پر کردن فاصله حاکمیت با مردم بوسیله موسسات و سازمان های مردم نهاد است، کشور دارای ۹۰ هزار هئیت مذهبی است، بیش از هزاران موسسه فرهنگی در عرصه های مختلف فرهنگی، قرآنی و.. وجود دارد، بنا بر گفته مسئولان و متولیان امر اجتماعی، استان مرکزی دارای بیش از ۴۰۰ سازمان مردم نهاد است، در شهر اراک خانه ای به نام خانه سازمان های مردم نهاد وجود دارد که کمتر استان و شهری در کشور از این ساختار برخوردار است کاری به عملکرد و نقدهایی که به این خانه است ندارم، بحث من ساختاری است که هم اکنون برای بهره برداری هر چه بیشتر مدیریت شهری اراک برای مقابله با کرونا وجود دارد اما این سوال مهم مطرح است مدیریت شهری اراک در مقابله با بحران کرونا چه جایگاه و ظرفیتی برای سازمان های مردم نهاد دیده شده است؟ مدیریت شهری چگونه از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده کرده است؟ متاسفانه شاهد هستیم مدیریت شهری اراک کمترین جایگاه و ظرفیت را برای ورود سازمان های مردم نهاد برای مقابله با بحران کرونا نسبت به سایر شهرها دیده است اقدامات و گزارشاتی که از سازمان ها و موسسات مردم نهاد برای مقابله با بحران کرونا در شهر اراک ارائه می شود، عملکرد مدیریت شهری اراک نیست بلکه شاهد هستیم دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اراک از ظرفیت سازمان ها بهره برده است و مدیریت شهری اراک جایگاهی برای حضور و مشارکت سازمان های مردم نهاد هنوز بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از بحران کرونا ندیده است.
اگر وظایف مدیریت شهری را برای مقابله با بحرانی چون کرونا فقط اقداماتی همچون گند زدایی و ضدعفونی و … بدانیم، مدیریت شهری اراک عملکرد خوبی در مقابله با بحران کرونا داشته است ولی در واقعیت عملکرد مدیریت شهری در مقابله با بحران کرونا بسیار ضعیف بوده است زیرا باید وظایف مدیریت شهری را در بحران کرونا باید در تمامی عرصه ها همگام با حوزه بهداشت و درمان دیده شود، یعنی در حوزه بهداشت جسم و روان نیاز است که در مدیریت شهری توجه ای ویژه ای به آن شود. هم اکنون برخی از مدیریت شهری شهرهای کشور به این دو حوزه ورود پیدا کردند و از ظرفیت موجود خودشان در حوزه روانی به شهروندان خودشان اعتمادبخشی، اطمینان بخشی و جلوگیری از فویبا و هراسی که کرونا کرده است، در حال خدمت رسانی هستند.
هم اکنون در بحران کرونا با چند مقوله مواجه ایم، یک مقوله ای که هم اکنون با کرونا درگیر آن هستیم و مقوله دیگر پس از گذر از بحران کرونا است، در واقع خانواده ای که هم اکنون درگیر این بیماری هستند از طرف بستگان خودشان هم مورد بی توجهی و به اصلاح طرد شدن هستند، افرادی که این بیماران را تجربه و سپری کرده و یا بستگان و نزدیکان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند سوال اینجاست مدیریت شهری چه راهبردی برای این موارد دارد؟ چه راهکارها و راهبردی برای تنظیم این شرایط روحی که مجدد به جامعه بر نگردد و سلامت روان شهروندان را به خطر نیندازد، دارد؟ و از چه تدابیری استفاده کرده است؟ مدیریت شهری وظایفش فقط در حیطه عمرانی نیست بلکه مهمترین وظایف آن در حوزه اجتماعی و فرهنگی است.
نکته مهم دیگر این است که در حوزه بهداشتی مدیریت شهری باید تخصص های لازم را در درون خودش شکل دهد به هر حال در دورانی به سپر می بریم که بزرگترین بحران جهان، بحران محیط زیست است و ما لازم داریم در حوزه مدیریت شهری بخش محیط زیستی همچون مبارزه با آلاینده ها، ویروس ها، بیماری های مسری و… بتواند با تمامی این پدیده ها مقابله کند. ما امروز با کرونا درگیر هستیم در گذشته با اچ آی وی، آنفولانزای پرندگان و… درگیر بوده ایم واقعا مدیریت شهری این ظرفیت را در درون خودش باید ایجاد کند و فرآیند خودش را توسعه دهد متاسفانه در مدیریت شهری اراک در دهه اخیر بالاخص هم اکنون این امر اتفاق نیافتاده است.
با توجه به تغییری که در حوزه پارادایمی زیست محیط اتفاق افتاده است، یعنی در کنار توسعه شهری که مدیریت شهری به بحث مقابله با توسعه سکونت گاه های غیر رسمی و… می پردازد باید به بحث سلامت جسم و روان یکی از پارادایم های حوزه مدیریت شهری باید باشد. در مدیریت شهری اراک بویژه شورای شهر و مشاوران و کمیسیون های تخصصی شـــورای شهر اراک نیــاز است که از ظرفیت های علمی، دانشگاهی و متخصصان این حوزه بهره برداری بیشتری صورت بگیرد و متخصصان حوزه ها در کمیسیون های تخصصی شورای شهر، جلسات مدیریت شهری و … دعوت شده و در کنار متخصصان از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بهره برداری شود متاسفانه در مدیریت شهری اراک بالاخص شورای شهر و برخی مشاوران اعضا شورا شاهد این عدم تخصص هستیم اینجا است که شورای اسلامی کارآمد از ناکارآمد مشخص می شود این سوال مطرح است برخی از اعضای شورای شهر اراک و مشاوران آنان از چه تخصص هایی در حوزه مدیریت بحران، زیست محیط، سلامت اجتماعی و… بهره مند هستند؟ به دلیل همین عدم تخصص شاهد هستیم که مدیریت شهری و شورای شهر اراک آن طور که باید و شاید در مقابله با کرونا کارآمد نبوده و نتوانسته باری را از دوش بهداشت و درمان شهر اراک برای مقابله با کرونا بردارد، به همین خاطر شاهد هستیم مدیریت شهری و شورای شهر اراک در سایر مباحث مهمی چون آلودگی هوا، زباله های عفونی و… که مستقیما با سلامت شهروندان در ارتباط است، نتوانسته موفق عمل کند.

در سنوات اخیر با شهرهایی چون شهر اراک مــواجه بوده ایم که توسعه بدون روح داشتند
شورای شهر یکی از ساختار قدرتمند در تصمیم گیری، سیاستگذاری و نظارت بر وظایف مدیریت شهری است و یکی از کمیسیون های مهم این شورا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است، ارزیابی شما نسبت به عملکرد شورای شهر و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا برای مقابله با بحران ها بالاخص بحران کرونا چیست؟
شهر به غیر از بعد فیزیکی دارای بعد روحی است، بنابراین در بعد فیزیکی با بخش های عمرانی مواجه هستیم ولی این سوال مطرح است چه بخشی باید به بعد روحی و معنوی شهر بپردازد؟ قاعدتا بخش فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهرها می تواند مهمترین نقش را در این زمینه ایفا کند. ما در سنوات اخیر با شهرهایی چون شهر اراک مواجه بوده ایم که توسعه بدون روح داشتند و به عنصر اخلاق، معنویات، سلامت روان و نشاط شهروندان توجه چندانی نمی شده است و بیشتر در برنامه ریزی ها به قالب اقتصادی و عمرانی توجه می شده است، صحت ادعای من به تصویب رسیدن بودجه سال ۹۹ شهرداری اراک که در صحن علنی شورای شهر است که کمترین درصد این بودجه به بخش اجتماعی و فرهنگی تخصیص یافته است.
بنابراین اینجاست که به این نکته درخواهیم یافت که اگر بخواهیم به یک شهر سالم و پاک دست پیدا کنیم هم باید زیست محیط آن سالم باشد یعنی از آلودگی های زیست محیطی شهری و.. به دور باشد هم باید در بعد معنوی و فرهنگی خودش باید رشد مناسبی داشته باشد، منتهی اینکه ما توقع داشته باشیم که این رشد و ارتقا فقط توسط یک کمیسیون و یا گروه خاصی صورت بگیرد این توقع به جایی نیست، قطعا این ماجرا باید به مشارکت مردمی برگردد. مشارکت در سه بخش مشارکت فردی، گروهی و سازمانی تعریف می شود.

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر اراک به دلیل عدم تخصص لازم اعضای آن نتوانسته سیاستگذاری درستی در بعد اجتماعی و فرهنگی مقابله با بحران ها همچون بحران کرونا داشته باشد
کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر اراک به عنوان یکی از کمیسیون های مهم سیاستگذار در حوزه مدیریت شهری تا کنون توانسته سیاستگذاری صحیحی در مقابله با بحران ها داشته باشد یا خیر؟
هر چند برخی از اعضای این کمیسیون دارای دغدغه برای سیاستگذاری صحیح در ارتقای حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر هستند ولی به دلیل اینکه خود یا مشاوران آنان از تخصص های لازم در حوزه مدیریت شهری و مهمتر از همه ابعاد فرهنگی و اجتماعی برخوردار نبوده باعث شده که آن طور که باید و شاید نتوانند سیاستگذاری درست و راهبردی داشته باشند صرفا دغدغـه در تصمیم گیری و سیاستگذاری مهم نیست بلکه آنچه که باید اتفاق بیافتد استفاده از متخصصان و ظرفیت علمی دانشگاه ها به دور از هر برچسب زنی سیاسی و جناحی است نمی توان گفت این کمیسیون از ظرفیت های علمی اساتید دانشگاه ها و ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای همفکری استفاده نکرده است، ولی به دلیل نبود مشاور متخصص و حتی گاها برچسب زدن سیاسی و جناحی به افراد مختلف باعث شـــده این کمیسیون نتواند از افراد متخصص و سازمان های مردم نهاد دغدغه مند برای سیاستگذاری درست در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر که بخشی از آن مقابله با بحران ها است استفاده کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.