خانه » پیشنهاد سردبیر » وقتی مزاحمت به فرهنگ تبدیل می شود/مـزاحم می شـوم پس هستم/ ۴۰۸ بار مزاحمت تلفنی یک شهروند اراکی برای اورژانس

وقتی مزاحمت به فرهنگ تبدیل می شود/مـزاحم می شـوم پس هستم/ ۴۰۸ بار مزاحمت تلفنی یک شهروند اراکی برای اورژانس

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴    شماره ۳۱۶

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی:
یکی از آسیب های ناشی از پیشرفت تکنولوژی، مزاحمان تلفنی و افرادی که به بیماری دگر آزاری و کمبود شخصیتی مبتلا هستند، می باشد و از زمانی که استفاده ازتلفن رایج شد، جامعه همواره با این معضل مواجه بوده و فجایعی بزرگ از جمله اختلاف خانوادگی، طلاق، دعوا، قتل ، مرگ و … را به دنبال داشته است و گویا در جامعه آنقدر عادی شده که بخشی از فرهنگ می توان آن را محسوب کرد.
اگر چه این روزها با نمایش شماره ها از تعداد مزاحمان کم شده و برخی را از این اقدام ناپسند منصرف کرده، ولی همچنان هستند افراد نابخرد و کوته فکری که از شماره تلفن های دستگاه های امدادی اعم از اورژانسی بیمارستانی یا درخواست کمک از آتش‌نشانی برای اهداف پلید و یا جبران بی توجهی ها و سرخوردگی های خود سوء استفاده می‌کنند.
به نظر بسیاری از روانشناسان افرادی که مزاحم دیگران می شوند برای این رفتار دلایلی متفاوتی دارند، برخی ممکن است به قصد آسیب زدن باشد، برخی به دلیل کمبود اعتماد به نفس، برخی به دلیل بلد نبودن نحوه برقراری ارتباط، برخی نیز تنها به دلیل جبران سرخوردگی ها و یا کمبود شخصیت خود دست به این اقدام می زنند. و در این راستا نیز بدترین شکل را انتخاب می کنند، و فکر می کنند، لحظه های که ایجاد مزاحمت می کنند بهترین لحظه های عمرشان است و به هیچ عنوان نگران نتایج کارشان هم نیستند.
شوخی با جان انسان ها
گروهی از مزاحم ها به دلیل اختلالات روانی و مشکلات شخصیتی برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند، گروهی نیز معمولا می خواهند خود را اثبات کنند، و این گروه شاید عجیب ترین نوع از مزاحم های تلفنی باشند.
و این جای بسی افسوس دارد برای انسانهای عجیب چرا که یک انسان مانند «رنه دکارت» فیلسوف عصر رنسانس به وجود هر چیزی که در اطرافش است شک میکند و و هیچ استدلال عقلی و منطقی برای پذیرش حقیقی بودن آنها درنمی یابد و جمله «می اندیشم پس هستم» را پایه معرفت خود قرار می دهد و جوانان امروز ما که با دنیایی از تناقض می گویند من عربده میکشم پس هستم، من مواد میزنم پس هستم؛ من متلک می گویم پس هستم، من دختران زیبارو را می فریبم پس هستم؛ سیگار میکشم پس هستم؛ من مزاحم می شم پس هستم …
اما بحث امروز ما در مورد مزاحمت های تلفنی برای اورژانس است مزاحمت هایی که جدای از دیگر مزاحمتها به طور مستقیم به نجات جان افراد و مرگ و زندگی یک فرد برمی گردد و افراد نادانی که با گوشی تلفن همراه خود که بخشی از زندگیشان شده به قصد خوش گذرانی و سرگرمی و خالی کردن عقده های خود مزاحم اورژانس ۱۱۵ می شوند.
۴۰۸ بار مزاحمت تلفنی یک شهروند اراکی برای اورژانس
پسر بچه ۱۷ ساله اراکی در مدت ۱۴ روز از یکی از خطوط تلفن همراه در اراک ۴۰۸ بار مزاحمت تلفنی برای خطوط ۱۱۵ ایجاد کرد.
این مزاحم تلفنی اورژانس اراک که در شهرویور ماه سالجاری در مدت دو هفته ۴۰۸ بار برای اورژانس مزاحمت ایجاد کرده بود با پیگیری ها ی انجام شده و دستور قاضی به پرداخت جریمه نقدی و قطع شماره تلفن همراهش محکوم شد.
این جوان که به طور متوسط در شبانه روز ۳۰ بار مزاحم اورژانس می شده در رشته عمران مشغول به تحصیل شده و تنها دلیل خود برای مزاحمت را لجبازی با اپراتور های اورژانس عنوان می کند و می گوید از اینکه اپراتورها را عصبانی می کرده راضی بوده چون حس لجبازی و انتقام خود را اقناع می کرده است.
هر مزاحمت یک مرگ
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی در این باره گفت: این شخص مزاحم، علاوه بر مشغول کردن خطوط ۱۱۵ که خطوط بسیار حیاتی هستند با تکرار تماس های خود و یا به کار بردن برخی الفاظ، موجب بر هم زدن آرامش ذهنی کارکنان مرکز پیام ۱۱۵ که باید با آرامش، هدایت و کنترل واحدهای عملیاتی را به سمت مصدومان داشته باشند، می شده است.
دکتر فرزین خشنودی افزود: با گزارش آمار مزاحمتهای تلفنی این فرد که به نوعی موجب تشنج و فشل شدن مجموعه شده بود و پیگیری های قضایی فرد خاطی شناسایی و پرونده در مراجع قضایی مورد بررسی قرار گرفت.
وی با تاکید بر اهمیت کار حیاتی مرکز اورژانس گفت: در زمان مزاحمت این شخص و مشغول کردن خط ارتباطی ۱۱۵، چه بسا افراد و خانواده هایی که نیازمند امداد در مواقع حساس چون تصادف، عارضه قلبی، تشنج و غیره بوده اند و با بوق اشغال مرکز مواجه شده باشند.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه تعداد اپراتورهای و تکنسین های اورژانس محدود است گفت: بسیاری از این ایجاد مزاحمتها موجب می شود در روحیه و اعصاب کارکنان تاثیر بدی داشته و ممکن است موجب آشفتگی و از بین رفتن آرامش تکنسین ها در موقع آدرس دهی، گزارش دهی و توضیح وضعیت بیمار شود.
دکتر خشنودی نوع دیگری از مزاحمت های تلفنی اورژانس را ارائه گزارش‌های کذب عنوان کرد و بیان داشت: معمولا جوان یا جوانانی هربار در یکی از نقاط شهر با دادن آدرس کذب و یا گزارش تشنج و یا تشریح یک عارضه کمک می طلبد و تکنیسین‌های اورژانس نیز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه می‌شوند که گزارش کذب بوده وفقط تعدادی جوان دور هم جمع شده و به تکنسینها می خندند.
وی تصریح کرد: این گونه گزارشهای کذب موجب می شود آمبولانس از آشیانه خارج شود و برای رسیدن به ماموریتهای واقعی و نجات جان بیماران تاخیر داشته باشد و همچنین این عمل ناپسند می تواند منجر به بروز خسارات جسمی و جانی به مصدومان و بیماران شود.
انجام ۸۰۳ مورد ماموریت کاذب
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی گفت: در شش ماه اول سال جاری تکنسینهای اورژانس استان ۲۵ هزار و ۵۷۸ ماموریت انجام داده اند که از این تعداد ماموریت ۱۸ هزار و ۵۶۸ مورد مربوط به حوادث غیرتصادفی و تعداد ۷ هزار و ۱۰ مورد مربوط به حوادث ترافیکی و رانندگی می باشد.
دکتر خشنودی افزود: در این بازه زمانی ۸۰۳ مورد ماموریت کاذب توسط اورژانس استان به ثبت رسیده که از این تعداد تنها در شهرستان اراک ۴۲۸ مورد ماموریت آدرس کذب بوده و در ۷۲ ماموریت مصدومی وجود نداشته است.
وی میانگین زمان رسیدن آمبولانس در شهرهای استان رادر حال حاضر ، ۶ دقیقه و ۱۹ ثانیه و در جاده‌های خارج شهر هم ۸ دقیقه عنوان کرد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی با تاکید بر اینکه مزاحمین تلفنی تهدید کنندگان سلامت جان بیماران و مصدومان هستند گفت: متأسفانه با بررسی سوابق مشخص شده که افراد دیگری نیز به ترتیب ۳۸۵، ۳۴۰ و ۲۴۸ بار به عنوان مزاحم تلفنی با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس برقرار کرده اند که اقدامات لازم جهت شناسایی و رسیدگی به پرونده برخی از آنها در دست اجرا است.
جرایم سنگین عاقبت مزاحمان
دکتر خشنودی اظهار داشت: بعد از طی پروسه شکایت به دادگاه خطوط تلفن مزاحمین قطع شده و محرومیت ها و محدودیت های مختلفی را برایشان در پی دارد و اغلب قانونگذار جریمه های سنگین و عواقب قضایی را برای متخلفان پیش بینی کرده و برخی مزاحمان به این عواقب دچار شده اند.
وی با اشاره به افزایش مزاحمتهای تلفنی در پی واگذاری خطوط اعتباری از سوی شرکت های مخابرات،ایرانسل و همراه اول گفت: انتظار می رود به موازات واگذاری این خطوط تلفن فرهنگ سازی مناسبی برای استفاده درست از این وسیله ارتباطی صورت پذیرد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه شماره ۱۱۵ یک شماره حساس و تاثیرگذار بر سلامت افراد در جامعه است گفت: برای کاهش مزاحمت های تلفنی نیازمند اطلاع رسانی کارآمد و همه جانبه برای فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.
دکتر خشنودی با تاکید بر ضرورت آشنایی کودکان در مدارس با اهمیت این مرکز از رسانه ها نیز خواست در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تلاش کنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر شهروندان بدانند که با هر بار تماس مزاحمی انرژی زیادی را از پرسنل مرکز فوریتهای ۱۱۵ می‌گیرند و به‌نوعی شوک روانی به پرسنل وارد می کنند، دیگر شاهد این آمارهای چند رقمی در بحث مزاحمت‌ها نخواهیم بود.
مزاحمت ترافیکی برای آمبولانسها
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی یکی دیگر از مزاحمت هایی که این مرکز با آن مواجه است را رفتار ترافیکی بسیاری از مردم و مزاحمت برای آمبولانس ها است که می بایست مردم احساس مسئولیت بیشتری نسبت به عبور آمبولانس نشان دهند و حق را برای عبور به آمبولانس بدهند.
دکتر خشنودی افزود: مردم باید به این باور برسند که برای روشن شدن آژیر آمبولانس و نیروهای امدادی، هلال احمر، آتش نشانی و یا نیروهای انتظامی حتما فوریت و حساسیتی در کار است و باید راه و مسیر را برای انجام ماموریت آمبولانس باز کنند.
وی با گلایه از رفتار پرخطر دیگری که از سوی برخی رانندگان سر می‌زند و در هنگام بروز تصادف با آمبولانس از انجام مامریت تکنسینها جلوگیری و یا اقدام به کتک کاری با تکنسین ها می کنند، از مردم خواست در صورت بروز تصادف با آمبولانس از ادامه ماموریت آمبولانس جلو گیری نکنند و کد مندرج در آمبولانس را به شماره تلفن ۳۳۶۸۶۴۴۲ تلفن اعلام شکایتهای ۲۴ ساعته مرکز اعلام کنند و مطمئن باشند مرکز تمامی خسارتهای ناشی از تصادف را پرداخت می کند.
از دست رفتن ثانیه های حیاتی
نفیسه غفاری کارشناس پرستاری مرکز فوریتهای ۱۱۵ اراک در این باره گفت: عدم آگاهی از اهمیت کار اورژانس پیش بیمارستانی از دلایل تماس ها و مزاحمت های مردم است و به دلیل همین عدم آگاهی متاسفانه به خاطر یک شوخی نا به جا، ما با آسیب و حتی مرگ همشهریان خود مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه تماس های غیر اورژانسی باعث می شود، خط ۱۱۵ مشغول باشد و اگر فردی نیاز فوری به کمک داشته باشد در پشت خط بماند و ثانیه های حیاتی را از دست بدهد گفت: تماس گیرندگان با اورژانس نیز برای خدمت رسانی مطلوب و به موقع تکنیسن های اورژانس می بایست اطلاعات دقیق و شفافی از وضعیت بیمار یا مصدوم به کارشناسان مرکز ۱۱۵ بدهند.
وی افزود: در هر شیف کاری مرکز پیام ۱۱۵ یک پزشک و سه پرستار فعالیت می کنند و اولویت اعزام آمبولانس پس از حوادث و تصادفات با بیمارانی است که با کاهش سطح هوشیاری، مشکلات تنفسی، قطع تنفس و کبودشدن، مشکلات قلبی، سرگیجه و عدم تعادل، دررفتگی کتف و … می باشد.
نبود قانون محکم و بازدارنده
اما با وجود حجم بالای مزاحمتهای تلفنی به نظر می رسد همچنان قانون محکمی درباره این موضوع تدوین نشده و راهکاری جدی برای مقابله با این معضل از سوی قانون گذاران اندیشیده نشده است.
همچنین هم اکنون افراد در موارد متعدد میتوانند با خرید سیم کارتهای اعتباری فعال در سطح شهر با هزینه بسیار کم به ایجاد مزاحمت پرداخته و درنهایت پس از مدتی سیم کارت خود را بسوزانند، بر همین اساس مزاحمان در حاشیه ای امن می توانند به فعالیت بپردازند و با مشکل چندانی هم مواجه نباشند و بتواند فعالیتهای غیرقانونی مد نظر خود را به انجام برساند که در هر صورت ضروری به نظر می رسد توجه بیشتری نسبت به این معضل صورت گرفته و برای حل آن راهکاری جدی اندیشیده شود و یا در فرهنگ سازی در این مهم توجه ویژه شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.