خانه » پیشنهاد سردبیر » در گفتگوی اختصاصی وقایع با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:/احیای سازمان برنامه ریزی جلوی لابی گری ها را گرفت

در گفتگوی اختصاصی وقایع با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:/احیای سازمان برنامه ریزی جلوی لابی گری ها را گرفت

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴     شماره ۳۱۶

گروه اقتصاد- هورا نورمحمدی
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از ادغام دو سازمان به عناوین، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه مطابق مصوبه ۱۶ اسفند ۱۳۷۸ شورای عالی اداری، تأسیس و در ۱۷ تیر ۱۳۷۹ نمودار تشکیلاتی آن تصویب و به اجرا در آمد، پس از انحلال این سازمان در سال ۱۳۸۶ به دستور احمدی نژاد٬ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تاسیس و بخشی از وظایف آن را به عهده گرفت.
با آغاز کار دولت تدبیر و امید، زمزمه های احیاء این سازمان شنیده میشد و در نهایت در ۱۹ آبان ۱۳۹۳، با دستور رئیس جمهور و تصویب شورای عالی اداری با ادغام دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور احیاء گردید. و وظایف مهمی چون تحول بنیادین در راهبری توسعه، برنامه ریزی در توسعه متوازن و رصد همه مسائل توسعه را برایش تعریف کردند.
پیرو احیا این سازمان در استان مرکزی نیز ، اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ با حکم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رقیه یادگاری به سمت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی منصوب شد.
سازمانی که مسئولیت بودجه استان را دارد و متولی اعتبارات استانی است و هر اعتباری به استان ها داده شود با نظر و درخواست این سازمان است و اعتبارات اختصاص یافته نیز با تصمیم سازمان مدیریت و برنامه یزی استان هزینه می شود و به نوعی مهمترین سازمان استان محسوب می شود.
اکنون پس از گذشت ۶ ماه از فعالیت این سازمان و مدیریت یکی از زنان توانمند استان در کسوت مدیریت این سازمان مهم در برنامه ریزی استان برآن شدیم در مورد چگونگی این تحول اساسی در عرصه مدیریت و برنامه ریزی استان به پای سخنان رقیه یادگاری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی بنشینیم.
انحلال سازمان موجب ناهنجاری در برنامه ریزی شد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در این نشست اصلی ترین فعالیت این سازمان را برنامه ریزی توسعه عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی یک فرآیند آگاهانه، منسجم و یکپارچه است .
رقیه یادگاری افزود: سازمان مدیریت وبرنامه ریزی با هدف انجام یک برنامه ریزی منطقی و در راستای توسعه ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضربه های ناگواری را بر پیکره نظام برنامه ریزی کشور وارد کرده بود گفت: این چند سال پس از ادغام و انحلال سازمان شاهد ناهنجاری هایی در نظام برنامه ریزی بودیم که مهمترین این ناهنجاری ها در برنامه ریزی توسعه رخ داد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اظهار داشت: در سالهایی انحلال سازمان هر استان نظام برنامه ریزی جدا گانه ای داشت و این نظام های جداگانه اغلب با نظام برنامه ریزی کشور بیگانه بود وپیرو این نظام های جداگانه، تعدادزیادی از پروژه ها شکل گرفتند که بدون مطالعه و برنامه ریزی بودند.
تعریف پروژه های بدون مطالعه از آسیبهای انحلال سازمان مدیریت بود
یادگاری تصریح کرد: به دلیل عدم برنامه ریزی و شناخت اولویتها دراین چند ساله تعداد زیادی پروژه تعریف شدند که به دلیل نبود مطالعات و برنامه ریزی همه آنها نیمه کاره مانده است.
وی یادآور شد هم اکنون۴ هزار پروژه در کشور به صورت نیمه کاره وجود دارد که تکمیل این تعداد پروژه نیمه کاره ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با بیان اینکه در سالهای انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در واقع کمبود نظام مطالعات توسعه ای احساس می شد گفت: در این سالها طرح آمایش سرزمین که از مطالعات اساسی برای توسعه استانهاست محسوب می شود، به تعویق افتاد.
یادگاری افزود: در فرآیندگذار بسیاری از پروژه ها در سفرهای استانی دولت قبل انجام شد که اولویت استانها نبود و بدون مطالعه قول احداث بسیاری از پروژه ها از جمله احداث سالنهای ورزشی برای خواهران و برادران داده می شد که هیچ اولویتی نداشت و بدون مطالعه هزینه میشد.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته متاسفانه تخصیص منابع نیز اغلب به سمتی بود که اولویت نبود بیان داشت: بزرگ شدن دولت از دیگر آسیبهای این انحلال بود و در این مدت نه تنها دولت کوچک نشدو سهم دولت از هزینه ها پایین نیامد بلکه دولت بزرگ تر هم شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی تاکید کرد: در این سالها بسیاری از استخدام ها بدون منطق و بدون مجوز که تنها دولت را بزرگ می کرد صورت گرفت و افرادی بدون فراخوان ، ورودی و بدون ضابطه جذب دولت شدند و بسیاری از کارشناسان توانمند سازمان نیز پس از انحلال از سازمان به سازمانهای دیگر منتقل شدند و اکنون سازمان مدیریت و برنامه ریزی با کمبود نیروهای متخصصی و متفکر مواجه است.
یادگاری تاکید کرد: همه این موارد در مجموع باعث شد زمینه هایی که برای یک برنامه منسجم و هوشمند برای توسعه نیاز است شکل نگیرد.
تدوین برنامه ششم توسعه اولویت سازمان احیا شده
وی تصریح کرد: پس از احیا این سازمان، اولویت سازمان مدیریت و برنامه ریزی از حیث کاری تدوین برنامه ششم توسعه است تا در بستر یک نظام جامع، منسجم و یکپارچه تدوین شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: در تدوین برنامه ششم توسعه باید به تمامی نکات مهم و توسعه ای استان توجه کرد و از اندیشمندان و متفکران خارج از حوزه سازمان به منظور تدوین برنامه جامع استفاده شود.
یادگاری تصریح کرد: برای انسجام برنامه ششم توسعه نیز می بایست نظام برنامه ریزی تعریف شود تا نیروها و توان همه دستگاه ها متولی استان نقش خود را در این نظام ایفا نموده تا در مرحله اجرای برنامه اعتقاد و باور به اجرای آن داشته باشند.
وی شناسایی اولویتهای توسعه و تخصیص منابع به سمت اولویتهای توسعه استان را از دیگر نکات مهم در تدوین برنامه ششم توسعه عنوان کرد و بیان داشت: درسالهای اخیر به دلیل دخالت دولت در اقتصاد از توان بخش خصوصی به خوبی استفاده نشده است که در تدوین برنامه ششم و اجرای برنامه های دولتی تلاش بر این است که نقش بخش خصوصی پر رنگ تر شود و نرخ سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش یابد.
وی اولویت دیگر سازمان را ایجاد اتاق و استفاده از نظرات کارشناسان و متفکران و صاحبان نظر در استان عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم در آینده این سازمان بتواند یک اتاق فکر با استفاده از نظرات تمام کارشناسان به منظور برنامه ریزی دقیق بهره ببرد.
تعادل بخشی و توسعه متوازن رویکرد برنامه ششم است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی یکی از رویکردهای اصلی برنامه ششم کشور را تعادل بخشی و توسعه متوازن عنوان کرد وبیان داشت: وجود طرح آمایش سرزمین بستری مناسب برای این توسعه متوازن است.
یادگاری اضافه کرد: طرح آمایش سرزمینی استان نیز در همین راستا به اتمام رسیده و آینده‌‌نگری و پیش‌برد امور توسعه استان بر مبنای کار علمی انجام شده است.
وی اظهار داشت: به همین جهت در استان نیز برنامه ششم به گونه ای تدوین خواهد شد که توازن و تعادل منطقه ای را در سطح شهرستانها داشته باشد و مزیتهای شهرستانها شناخته و از مزیتهای هر یک از شهرستانهای استان در توسعه آنها استفاده شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با اشاره به اینکه مبنای توازن و تعادل در منطقه توجه به توانمندی شهرستانها و مناطق است گفت: توجه به تعادل منطقه ای و توجه به محیط زیست دو اصل اساسی در طرح آمایش سرزمینی است و برنامه ششم بر مبنای طرح آمایش تدوین می شود.
یادگاری یادآور شد: برنامه ششم توسعه استان یک برنامه جامع نگر است ولی چند بخش را به صورت خاص و مهم در نظر میگیرد که در استان مرکزی موضوع محیط زیست، آب و منابع آب از بخشهای خاص است که در اولویت قرار میگرد و برای هر یک از موضوعات خاص نیز بسته اجرایی تهیه می شود و در اولویت تخصیص منابع قرار میگیرد.
بودجه ۳۶۵ میلیارد تومانی استان
وی در بخش دیگری از سخنان خود میزان بودجه استان را ۳۶۵ میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: از این میزان حدود ۲۱۷ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی استان از محل تملک دارایی در نظر گرفته شده که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: بخشی از بودجه عمرانی نیز در قالب ماده ۱۸۰ است که برای توسعه شهرستانها پیش بینی می شود که میزان آن در سال جاری حدود ۱۱۵ میلیارد تومان است که تخصیص آن تا کنون انجام نشده است.
یادگاری در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از بودجه استان در قالب پروژه های ملی استانی شده تخصیص می یابد گفت: از ۳۶۵ میلیارد تومان بودجه استان حدود ۵۴ میلیارد تومان مربوط به این پروژه هاست که ۵۰ درصد این میزان نیز تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه در بودجه امسال این استان ۸۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات خاص و اعتبارات ملی اختصاص یافته که فعلا تخصیص داده نشده است گفت: بودجه هزینه ای و پرسنلی استان در سال جاری ۱۴۸ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۸۴ میلیارد تومان به منظور هزینه حقوق و دستمزد و ۶۴ میلیارد تومان سایر هزینه های پرسنل می باشد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی، سهم شهرستان اراک از بودجه امسال را ۳۲ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: در بودجه امسال ۸ میلیارد ریال به منظور طرح جامع کاهش الودگی هوای اراک اختصاص یافته که بخش عمده ای از آن در فضای سبز، آبیاری نوین، بهبود عبور و مرور شهری هزینه می شود که از این میزان نیز ۵۰ درصد تا کنون تخصیص یافته است و عملیات اجرایی فضای سبز در دره گردو آغاز شده است.
یادگاری اظهار داشت: بودجه سال جاری نسبت به سال ۹۳ وابستگی به درآمدهای نفتی کمتری دارد و مشارکت بخش خصوصی در آن بسیار پر رنگ است.
درآمدهای استان کفایت هزینه هایش را می کند
وی درآمد استان را حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: استان مرکزی استانی است که درآمدها و هزینه هایش برابر است و درآمدهای استان به گونه ای است که هزینه های خود را تامین می کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اضافه کرد: هزینه های قابل برنامه ریزی استان بسیار کم است واستان مرکزی از درآمدهای نفتی استفاده نمی کند و تنها درآمد خود استان کفایت هزینه های استان را می کند.
یادگاری ادامه داد: بر اساس قانون نظام درآمد و حذف نظام درآمد هزینه استانی در برنامه پنجم ، استان ها نمی توانند از درآمدهای خود در استان هزینه کنند.
نبود برنامه چانه زنی و لابی گری در دولت دهم را افزایش داد
وی در ادامه در مورد توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ گفت: توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ کاملا شهرستانی است و خارج از شهرستان به هیچ وجه نمی توان هزینه کرد و حتی توزیع بخشی آن نیز در شورای توسعه تصویب شده و به صورت بخشی می بایست توزیع شود.
یادگاری افزود: نقش نمایندگان در توزیع اعتبارات با توجه به شناخت از حوزه انتخابیه نقش مشاوره ای و مشخص کننده پروژه ها است.
وی یادآور شد البته در گذشته به دلیل نبود برنامه، نقش نمایندگان در توزیع این اعتبارات بیشتر بوده است ولی اکنون با ابلاغ معاون رییس جمهور توزیع اعتبارات با نظر کمیته برنامه ریزی شهرستانها باید انجام شود که این کمیته متشکل از فرمانداران، نمایندگان حوزه انتخابیه در مجلس و سازمان مدیریت است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در ادامه با تاکید بر اینکه در زمانی که برنامه نیست رنقش رایزنی و چانه زنی افزایش می یابد گفت: با تضعیف برنامه ریزی لابه گری ها زیاد می شود و متاسفانه نبود برنامه منسجم و برنامه توسعه ای موجب شدتا در دولت دهم چانه زنی ها بیشتر شده و زمینه های لابی گری ها به وجود آید.
یادگاری یکی از مزیتهای انحلال سازمان را آشنایی با مقوله اجرا دانست و افزود در گذشته رویکرد سازمان مطالعاتی و به صورت انتزاعی بود و از اجرا و مشکلات آن اطلاع چندانی نبود ولی ادغام با بخش اجرایی دولت موجب شد این سازمان صرفا مطالعاتی نباشد و فرآیندهای اجرایی را تجربه و انعطاف پذیر شود.
بیشترین سهم اعتبارات سال جاری مختص عمران شهری و روستایی است
وی با بیان اینکه امسال در حوزه های عمران شهری و روستایی، راه، کشاورزی و مناب آب، آموزش و فرهنگ بیشترین اعتبارات هزینه خواهد شد گفت: ۲۸ درصد اعتبارات در فصل عمران شهری وروستایی، ۱۵ درصد اعتبارات در بخش راه و بهسازی راه های روستایی و راههای فرعی و اصلی، ۹ درصد اعتبارات در فصل اموزش، ۸ درصد در فصل کشاورزی و منابع آب و ۶ درصد نیز در حوزه فرهنگ هزینه می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به اینکه برای پژوهش و مطالعات فصل جداگانه ای در بودجه وجود ندارد گفت: در برخی از فصول عمرانی امکان تخصیص اعتبار برای پژوهش و مطالعه وجود دارد .
یادگاری یادآورد شد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای مطالعات طرح آمایش سرزمین و مطالعه برنامه ششم توسعه استان حدود ۲۳۰ میلیون تومان اعتبار پژوهشی تخصیص داده است.
وی در ادامه از آسیب شناسی مطالعات قبلی وارزیابی فعالیتهای انجام شده و بازنگری کلی بر طرح کاهش آلودگی هوای اراک خبر داد و اظهار داشت: مقرر است در طرح بازنگری سهم فاکتورهای آلاینده بررسی شود و همچنین اقداماتی که تاکنون انجام شده مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود چقدر اقدامات انجام شده در کاهش آلودگی موثر بوده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: در این بازنگری سهم هر یک از کارخانجات در آلودگی استان بررسی و اعتباراتی که هزینه شده ارزیابی و تاثیر اقدامات بر بهداشت ودرمان مطالعه و ارزیابی قرار می گیرد.
وی دو مورد قانون عوارض یک در هزار فروش صنایع نیز گفت: دریافت این عوارض هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد چرا که با توجه به قانون تجمیع عوارض دوتفسیر متفاوت از این قانون وجود دارد برخی آن را جز تجمیع عوارض محسوب می کنند و برخی دیگر نیز آن را برای جبران خسارت دانسته و جز عوارض برنمی شمارند که در همین راستا معاون حقوقی دولت دهم آن را جز عوارض محسوب نکرد و جبران خسارت دانست ولی معاون حقوقی دولت یازدهم عوارض یک در هزار فروش را نیز جز قانون تجمی عوارض دانسته است.
وی افزود: هنوز تصمیم گیری مشخصی در این مورد صورت نگرفته ولی استان مرکزی به دنبال اجرای این قانون است و در شورای نظارتی استان نیز این موضوع مطرح شده است.
صنعت بخش پیشروی استان است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برنامه آمایش رصد مسایل توسعه ای استان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده ، قابلیتها و تنگناهای توسعه ای استان احصاء شده است گفت: حوزه صنعت بخش پیشروی استان است و بیشترین ارزش افزوده در بخش صنعت استان است که برای توسعه استان می بایست به بخش صنعت توجه ویژه شود.
یادگاری افزود: مهمترین موضوعاتی که در تدوین برنامه ششم توسعه استان باید مد نظر قرار گرفته شود، افزایش رشد سرمایه گاری و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای توسعه صنعت، کشاورزی و صنت توریسم در استان است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط پسا تحریم برخی از صنایع رونق می گیرند افزود: رونق سرمایه گذاری و افزایش تولید موجود می شود که بازار کار افزایش و در نهایت مشکل اشتغال و بیکاری رفع می شود.
سیاست را در کارم دخالت نمیدهم
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در پایان با بیان اینکه رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نقش موثری دارند و پل ارتباطی مردم و دولت هستند گفت: معتقدم اگر دولت بخواهد دموکراتیک باشد باید با رسانه ها هم دموکراتیک برخورد کند و خط . مشی سیاسی و خطوط و مرزبندی انجام ندهد.
یادگاری باتاکید بر اینکه در کارم سیاست را به هیچ وجه دخالت نمی دهم گفت: دیدگاه سیاسی دارم ولی آدم سیاسی نیستم و دستچین جناحی نمی کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.