خانه » پیشنهاد سردبیر » وقتی تمام بار فعالیت فرهنگی و هنری بر دوش خود هنرمندان است/مزایای تعطیلی یک اداره

وقتی تمام بار فعالیت فرهنگی و هنری بر دوش خود هنرمندان است/مزایای تعطیلی یک اداره

دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵ شماره ۴۸۱

وحید علیمحمدی
کارتونیست

با یک نگاه کلی به اوضاع فرهنگی و هنری استان مرکزی در رشته های مختلف هنری از هنرهای تجسمی گرفته تا نمایش و تئاتر و شعر و غیره به این نتیجه میرسیم که اوضاع خوبی در این استان حاکم نیست. این که هنرمندان بصورت انفرادی به خلق اثر بپردازند و آن را در معرض نمایش قرار دهند و یا از آن امرار معاش کنند که در همه جای دنیا معمول و معقول است؛ ولی در این معادله سازمانهای عریض و طویل دولتی با کلی کارمند و بودجه دولتی و هزینه های فراوان چه وظایفی بر عهده دارند. مثلا این اداره ارشاد عزیز که در گوشه ای آرام به خواب ابدی رفته است و از قرار معلوم قصد بیدار شدن و بیرون آمدن از این غار تنهایی ندارد نمونه خوبی است. تا جایی که در قانون آمده و ما خبر داریم یکی از وظایف این اداره که از گوگل عزیز دانلود کردم به شرح زیر است:
– تشویق‌ و حمایت‌ از نویسندگان‌، شعرا، ادبا، هنرمندان‌، سینماگران‌ و روزنامه‌نگاران‌ براساس‌ سیاست و ضوابط‌ مصوب‌ به‌ منظور تقویت‌ روحیه‌ تحقیق‌ و تتبع‌ و آفرینش‌های‌ فرهنگی‌ و هنری‌.
– انجام‌ اقدامات‌ لازم‌ و اجرای‌ برنامه‌ هایی‌ به‌ منظور پرورش‌ استعدادها و ذوق‌ فرهنگی‌ و هنری‌ افراد
– تصویب‌ و ابلاغ‌ ضوابط‌ اعطای‌ جوائز در زمینه‌های‌ فرهنگی‌ و هنری‌ استانی‌ و شهرستانی‌ در چارچوب‌ مقررات‌ و ضوابط‌ مصوب‌و غیره وغیره است که تا جایی که ما میبینیم خبری نیست .
البته قبول دارم بودجه فرهنگی و هنری دولت در سالهای گذشته بسیار کم شده است و نمیتوان از این سازمانها انتظار فعالیتهای سالهای دور را داشت؛ ولی حمایت، تشویق و سازماندهی هنرمندان نیاز مبرم به پول فراوان ندارد همچنین که با نگاهی گذرا به استانهای همجوار شاهد فعالیتهای بسیاری در زمینه های مختلف از سوی همین سازمانها هستیم. لااقل اگر توان و بودجه کافی برای این نوع فعالیتها نیست مدیران و روسای این اداره میتوانند در برنامه های مختلف هنری که از سوی خود هنرمندان برگزار میشود حضور داشته باشند و خودی نشان دهند و یا مخالفت و ناراحتی خود را از طریق رسانه ها به گوش مردم و مسئولین برسانند . اما در این چند سال گذشته و بخصوص با ورود مدیر جدید به ارشاد یک جو بسیار خنثی، ایزوله ساکن و ساکت بر اداره مطبوع حکم فرما شد، در اوایل کار همه منتظر بودند که ایشان کی دست بکار میشوند و طرح ها و برنامه های ایشان چه زمانی رونمایی می شوند؛ ولی غافل از اینکه طرح ها و برنامه ها که رونمایی نشد که هیچ! ایشان حتی یک دید و بازدید مختصر هم با هنرمندان نداشته اند که هیچ! حتی گاه در اختتامیه های برنامه ها و فعالیتهای اداره خود نیز شرکت ندارند و به نظر می آید فعلا آبی از این سازمانهای دولتی گرم نشود و همچنان هنرمندان باید روی پای خودشان بایستند پس میتوانیم تصور کنیم که اگر همین امروز ارشاد تعطیل شود و تا مدتها این تعطیلی به درازا بیانجامد آب از آب که تکان نمیخورد که هیچ شاید تاثیرات مثبتی هم داشته باشد مثلا شاید: چندین مجوز نشریه زرد و غیر حرفه ای صادر نشود، یا شاید به دلیل عدم رفت و آمد چندین و چند اتومبیل در روز در آن ناحیه هوای بهتر و سالم تری نصیب مردم شود یا اگر این اتفاق بیافتد چندین نفر کارمند بدون تحصیلات مرتبط و تخصص لازم به فکر کار مثبت بهتری که به درد جامعه بخورد بیافتند و برای جامعه مفید تر باشند، شاید هم بشود از مکان اداره به دلیل وجود فضای کافی و اتاقهای فراوان جهت استفاده هنرمندان برای آموزشگاه و اتلیه های هنری و خلق اثر استفاده کرد یا کل هزینه ماهیانه اداره را بصورت وام به هنرمندان واجد شرایط داد تا با فراغ بال به کار هنری خود بپردازند و یا جشنواره برگزار کرد و یا در جهت خرید اثر استفاده کرد یا حتی میشود از مکان اداره و فرهنگسرا که در اختیار دانشگاه فرهنگ و هنر قرار دارد و با وجود سالها آموزش آکادمیک در رشته های هنری در آن هنوز هم هنرمندان قابلی از آن بیرون نیامده اند بازارهای هفتگی و ماهیانه هنری و خرید آثار هنری راه انداخت و به نفع هنرمندان شهر قدم مثبتی برداشت . خلاصه اینطور بنظر می آید که یا به علت کارآمد نبودن و غیر متخصص نبودن نیروهای کار در اداره و یا ضعف در برنامه ریزی و یا هر علتی که هست کاری از این سازمانها بر نمیاید و هر سال دریغ از پارسال است و نبودشان بهتر از بودشان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.