خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش می دهد؛ ماجرای اعتراض کارگران در مراسم روز کارگر در اراک/سربازان خسته

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ ماجرای اعتراض کارگران در مراسم روز کارگر در اراک/سربازان خسته

پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۲
****
علی امیدی
وقایع استان
****
روزهای پنجم لغایت ۱۱ اردی بهشت هفته کارگر نامگذاری شده است و به همین مناسبت مراسم های مختلفی برای تقدیر از این قشر زحمتکش جامعه برگزار می گردد. استان مرکزی با داشتن جمعیت در حدود ۳۰۰ هزار کارگر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و دارا بودن صنایع بسیار به عنوان یک استان کارگری شناخته می شود و بدین جهت استان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که کارگران به عنوان بهره ورکنندگان تولید و اقتصاد نقش چشمگیری در بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته و به همین منظور باید توجه ویژه ای به وضعیت آنان داشت.
در مراسمی که با حضور علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر کشور و مسئولین استانی در اراک برای کارگران برگزار شد حضور کمرنگ کارگران در مراسم نشان از نارضایتی آنان از وضع موجود بود.
دبیرکل خانه کارگر استان در این مراسم با اشاره به مشکلات کارگران بیان داشت: دولت هر چه سریع‌تر به مسائل حوزه کار و کارگران رسیدگی کند.
محجوب که شاهد اعتراض کارگران در مراسم روز کارگر بود افزود: آنچه که امروز در این مراسم گفته شد اظهار قلبی من هم بود زیرا با این شرایط من هم دوست داشتم که با همین صدا گلایه کنم.
وی افزود: زمانی که خصوصی‌سازی در کشور اتفاق افتاد بسیار شاهد این حوادث ناگوار و این گونه بلاتکلیفی‌ها بوده‌ایم و در این راستا همه دولت‌ها کوشیدند که مشکلی را برطرف کنند اما این تلاش‌ها به‌جایی نرسید.
دبیرکل خانه کارگر کشور تصریح کرد: قبل از اینکه انگشت اتهام را به سمت دولت بگیریم باید به سمت قانون‌گذاران اشاره کنیم زیرا در مجلس قانون مفصلی برای حمایت از اصلی‌ترین سرمایه‌ کشور یعنی سرمایه انسانی و قشر کارگری نداریم و در مقابل شب و روز به این فکر بوده‌ایم که همین قانون را هم اصلاح و یک قانون ناچیز را به کارگران ارائه دهیم که در این صورت قشر عظیمی از کارگران گلایه‌مند می‌شوند.
محجوب ادامه داد: این مراسم‌ها برای خوش‌گذرانی نیست بلکه برای بیان اعتراضات قشر کارگری و بیان گلایه‌مندی آنها است، باید بگویم که مجلس امروز به بنده مرخصی نمی‌داد که در این مراسم حضور داشته باشم و تنها برای شنیدن درد قشر کارگر این استان بدون مرخصی در این مراسم حضور یافته‌ام.
وی عنوان کرد: همه ما قدر تلاش قشر کارگران را به خوبی می‌دانیم و مسئولان بدانند که کارگران هپکو، آونگان و غیره معترض نیستند بلکه به تنگ آمده‌اند و اگر این مراسم این گونه برگزار نشود این افراد نمی‌توانند دردشان را به صاحبان درد برسانند.
دبیرخانه کارگر استان نیز در این مراسم بیان داشت: صدای اعتراض کارگران استان مرکزی جای صدای چرخ‌های صنعت را گرفته است.
داوود میرزایی افزود: دولت‌مردان باید دیدگاهی هماهنگ با دغدغه مقام معظم رهبری داشته باشند و در راستای تحقق منویات ایشان اقتصاد مقاومتی را در اولویت خود قرار دهند تا به این وضعیت سامان بخشیم.
دبیر خانه کارگری استان مرکزی تصریح کرد: کارگران جامعه اسلامی در دو دوره نهم و دهم دولت به لحاظ واگذاری‌های بی‌رویه و خصوصی‌سازی که بیشتر شبیه رهاسازی بود بسیار ضربه دیدند و به تبع آن ضربه بزرگی به پیکره اقتصاد کشور وارد آمد.
میرزایی ادامه داد: در چهارساله خدمت دولت یازدهم اگر دولت نتوانست همه واحدهای تعدیل شده را احیا کند اما هنوز روزنه‌های امید در برخی از آنها را زنده نگهداشته واین آمار مخروبه‌های دولت‌های قبل است که به این دولت تحمیل شده‌اند.
وی در حاشیه این مراسم به خبرنگار وقایع استان گفت: امروزه که کارگران شرکتهای مثل هپکو وغیره که شعار عزا عزا است سرمی دهند درست و یک واقعیت است، کارگر باید روز کار را جشن بگیرد وشادی کند نه اینکه اینگونه باشد که اعلام عزا کند.
میرزایی ادامه داد: وقتی هشت سال پیش در یک اقدام بی سابقه شرکتهای بزرگ دارای برند را بدون هیچ بررسی و هیچ تضمینی به دوستان و بستگان خود در قالب خصوصی سازی هدیه کردند و آنها هم بلافاصله اقدام به فروش محصولات تولید شده در شرکتها وگرفتن وامهای کلان و بردن پول به خارج از استان و حتی خارج کشور نمودند، هیچ برنامه ای برای تولید نداشته و شروع به تعدیل نیرو چه در قالب بازنشسته کردن وچه در قالب عدم تمدید قرارداد به بهانه نبود تولید کردند. به نطرم میبایستی آن روز را روز عزای کارگران اعلام می کردند. وی بیان کرد: از دولت فعلی هم انتظار داریم که مشکل این صنایع عظیم را رفع نماید یا حداقل این مسئله را یکی از اولویت های مهم دولت آینده مطرح کنند و اقتصاد مقاومتی وتولید اشتغال را جدی بگیرد.
اما استاندار مرکزی که با عدم استقبال کارگران حاضر در مراسم روبرو شده بود در جمع کارگران گفت: بنده در جریان جزییات جلسه امروز نبوده‌ام و جلسه‌ای که کارگر نتواند بدون لکنت‌ زبان اعتراض خود را پشت تریبون به استاندار و یا هر مقام دیگری داشته باشد از قالب جلسه خارج است و کارگران از مجموعه‌های هپکو، آونگان و همه مجموعه‌های صنعتی و تولیدی سربازان خط مقدم تولید و اقتصاد ایران سربلند هستند..
استاندار مرکزی تصریح کرد: من و همه مسئولان موظف هستیم که در جلسه دیگری به‌صورت آزاد پای درد و دل کارگران بنشینیم و از درد آنها مطلع شویم در جلسه بعدی تصمیم دارم گزارش کار شما در استان مرکزی را بیان کنم و بگویم که به همت شما کارگران بود که در سال ۹۵ حدود ۷۳۶ میلیون دلار از تولیدات این کشور صادر شد و تنها ۲۹۱ میلیون دلار واردات داشته‌ایم که تراز ما را به میزان ۲٫۵ برابر مثبت کرد.
زمانی‌قمی ادامه داد: تصمیم داشتم که در جلسه بعدی بگویم این دولت با جیب خالی، خزانه‌ای خالی، تخریب‌گران بی‌رحم و غیره در مقابل ما جاده‌ها ساختند، آب شرب آوردند و ده‌ها پروژه را اجرا کردند اما این مسائل را می‌گذارم در جلسه دیگری که با حضور شما کارگران تشکیل شود بازگو می‌‎کنم و در آن جلسه ابتدا به پای درد و دل شما کارگران می‌نشینم و از آنچه که به‌عنوان خدمت‌گزار می‌توانم در زمینه اقدامات شما در واحدهای تولیدی سخن می‌گویم.
شعارهای کارگران استان در بین سخنان استاندار و عدم استقبال از مراسم اگر از سوی مسئولین استان دور بماند بی شک ضربه ای بزرگ به دولت خواهد زد. متاسفانه دولت یازدهم چوب بی کفایتی برخی از مدیران خود را می خورد و اقدامات مثبت دولت در سایه عملکرد بد برخی مدیران و مسئولان در استانها از چشم مردم و کارگران دور مانده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.