خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان گزارش می دهد؛ جیب خالی مردم و بازار سوت و کور شب یلدا

وقایع استان گزارش می دهد؛ جیب خالی مردم و بازار سوت و کور شب یلدا

سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰  شماره ۱۵۱۴

وقایع استان گزارش می دهد؛ جیب خالی مردم و بازار سوت و کور شب یلدا

یلدای یخ زده

زهرا مدنی

در گذشته طبیعت نقش مهمی در زندگی انسان داشته، کشاورزی پیشه اصلی مردم محسوب می شده و افراد فعالیت های خود را بر اساس گردش خورشید، تغییر فصول، بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت ستارگان تنظیم می کردند. از همین رو اولین شب زمستان که از آن پس روزها رو به بلنـدی می گذارد جایگاه ویژه ای در میان گذشتگان می یافت، از آن روزها ایرانیان این شب را «یلدا» به‌معنای زایش نامیده و هر ساله آن را جشن می گیرند. اما حالا اوضاع تغییر کرده و مردم درگیر مشکلات اقتصادی بسیاری شده اند و با وضعیت فعلی بازار به نظر می رسد خیلی ها حتی فراموش کرده باشند که یلدایی هم در پیش است. با اینکه تصور می شد امسال با بهبود شرایط کرونا و همچنین روند مطلوب واکسیناسیون بیشتر مردم بخواهند این شب را در کنار عزیزان خود سپری کرده و جشن بگیرند اما قیمت های باور نکردنی میوه و آجیل سفره شب یلدای مردم را خالی نگه داشته است.
حسین زارع یکی از شهروندان می گوید: قیمت ها در هر مغازه متفاوت است و از این گذشته، کارگری که ماهیانه حدود سه میلیون درآمد دارد و باید بخشی زیادی از این مبلغ را برای اجاره خانه پرداخت کند چگونه می تواند پسته کیلوی ۲۵۰ هزار تومانی بخرد.
کاسب‌های بازار نیز به این نکته اذعان دارند که شب یلدای امسال، حال و هوای سال های گذشته را ندارد و اقبال مردم به خرید کالاهای ویژه این شب، نسبت به سال های گذشته کمتر است.
یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در مرکز شهر به خبرنگار وقایع استان گفت: در سال های گذشته خرید آجیل شب یلدا از هفته‌ها قبل از فرا رسیدن این روز شروع می‌شد، اما حالا مراجعات مردم رونق چندانی ندارد. اغلب مشتریان، افرادی هستند که به طور معمول قدرت خرید آجیل را دارند و در طول سال نیز به مغازه مراجعه می کرده اند.
به گفته رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی اراک قیمت آجیل نسبت به سال قبل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته و قطعا توان خرید مردم نیز به همین میزان کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی اراک افزایش قیمت دلار، صادرات و خشکسالی را از عوامل موثر در افزایش قیمت آجیل دانسته به طوری که امروز در بازار پسته با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰ تا ۳۸۰ هزار تومان، مغز بادام ۳۲۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، تخمه کدوی ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، این درحالی است که در قیمت شیرینی‌ها نیز افزایش ۱۰۰ درصدی شاهد هستیم. با این اوصاف به نظر می رسد مسائل مختلفی چون افزایش قیمت دلار، تحریم، مشکلات ناشی از شیوع کرونا دست به دست هم داده و وضعیت اقتصادی مردم را چنان سخت کرده که دیگر نمی توان از خرید محصولاتی چون آجیل وخشکبار صحبت کرد چرا که به گفته محمدعلی محمدی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در اراک مردم حتی توان خرید میوه شب یلدا را هم ندارند.
وی در اینباره اظهار کرد: این روزها آن چنان که در سال های گذشته شاهد بودیم از اشتیاق و تب و تاب مردم برای خرید آجیل و میوه برای شب یلدا خبری نبوده. این طور که از گشت نیروهای ما در بازار برمی آید جنب و جوشی در بازار نیست.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار در اراک افزود: دست مردم خالی است، اجناس هم گران هستند. به دلایل مختلفی چون خشکسالی و صادرات، میوه کمی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته که این افزایش قیمت را نمی توان چشمگیر دانست و من فکر می کنم کاهش توان اقتصادی مردم دلیل اصلی کسادی بازار شب یلدا است.
وی در ادامه توضیح داد: هندوانه ای که الان به بازار آمده کیلویی ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد و انار نیز از کیلو.یی ۱۰ تومان تا کیلویی ۲۵ هزار تومان در بازار موجود می باشد. میوه در انواع مختلف و با کیفیت خوب به بازار عرضه شده و کسانی که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار هستند برای خرید مشکلی ندارند اما برای افراد با توانایی مالی ضعیف تر قیمت ها واقعا بالا است.
محمد علی محمدی خاطرشان کرد: با این همه برای جلوگیری از گرانفروشی هماهنگی هایی انجام شده و بازرسان اصناف در این شب ها به طور ویژه در بازار گشت دارند.
عباسی رئیس اتحادیه خواربار فروشان نیز در اینباره گفت: وضعیت بازار آرام است، گرانی هم داریم نمی شود گفت گرانی نیست اما ما تیم های بازرسی خود را در بازار مستقر کرده ایم و به اعضای اتحادیه هم پیامک زدیم تا در این شب ها هوای مردم را داشته باشند چرا که اوضاع اقتصادی مردم در شرایط سختی است و خریدهای مردم نسبت به گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.
اگر این روزها توی بازار گشت بزنیم خواهیم دیدکه مردم دست به سمت میوه و آجیل دراز می کنند امــا با دیدن برچسب قیمت ها دست کشیده، راه خـود را می گیرند و می روند. با اینکه به گفته جمشید زند رئیس اتاق اصناف استان طرح نظارتی شب یلدا در استان برقرار شده و ۱۰۰ نفر از کارشناسان و بازرسان اتاق اصناف طرح نظارت بر قیمت و نحوه عرضه انواع میوه، آجیل و شیرینی در شب یلدا نظارت دارند اما تورم و مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کرونا شرایطی را ایجاد کرده که جیب مردم با قیمت های بازار نمی خواند و بازار شب یلدا سوت و کور است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.