خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» گزارش «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد» درباره کیفیت خودروها را بررسی می کند/تک ستاره های وطنی

«وقایع استان» گزارش «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد» درباره کیفیت خودروها را بررسی می کند/تک ستاره های وطنی

پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۷

عباس لعل بار
وقایع استان

امروزه ایمنی، کیفیت و حفاظت از محیط زیست از اهمیت ویژه ای در جوامع بشری برخوردار است و یکی از ابزارهای موثر در این مسیر، میتواند بهره گیری از خدمات شرکتهای بازرسی باشد .شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال ۱۳۶۸ با هدف ارائه خدمات فنی، مهندسی، مشاوره ای و تحقیقاتی جهت ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تدوین استانداردهای مورد نیاز صنایع و نظارت بر حسن اجرای پروژه ها و حسن ارائه خدمات تاسیس شد .این شرکت ماهانه گزارش های خود را درباره جزییات کیفیت خودروها منتشر می کند. گزارش این شرکت درباره کیفیت خودروهای سبک و سنگین در دی ماه به تازگی منتشر شده و در گزارش ذیل به آن خواهیم پرداخت.
براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در دی ماه ۱۳۹۵ تعداد ۸۹۴۱۴ دستگاه خودرو تولید گردید که ۹۹ درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد. خودروهای تولیدی کشور در این ماه، شامل ۴۱ مدل خودرو در گروه سبک و ۱۰ مدل در گروه سنگین می باشد.
براساس این گزارش در رده پایین تر از ۲۵ میلیون تومان خودروهای تیبا، تبیا ۲، سایپا ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱ و سایپا ۱۳۱ پارس خودرو همچنان تک ستاره هستند.در رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون نیز تغییر خاصی در کیفیت محصولات نسبت به آذر ماه امسال به وجود نیامده است به نحوی که خودروهای تک ستاره همچنان همان کیفیت را در دی ماه دارند. فقط در رده قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون برلیانس h330 توانسته دو ستاره خود را به سه ستاره در بخش کیفیت افزایش دهد.
در بخش تولید خودروهای سبک سواری، خودروهای پژو ۲۰۶ و نیومزدا ۳ به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را در این ماه به خود اختصاص دادند. در بخش وانت، در دی ماه سال ۹۵ در این بخش خودروهای وانت نیسان دو گانه سوز و وانت مزدا دو کابین به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را به خود اختصاص داده‌اند.
در گروه خودروهای سنگین بخش باری، خودروهای کامیون ایسوزو FVR به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را به خود اختصاص داده‌اند و در بخش مسافری تنها خودروی تولیدی اتوبوس بین شهری اسکانیا ۴۲۱۲ مارال است.
در بررسی استانداردهای کیفی خودروها، یکی از بررسی ها مربوط به نفوذ آب به داخل خودرو است. براساس این گزارش خودروهای سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک، سمند (تبریز) و ام‌وی‌ام ۵۵۰ استانداردهای مربوط به عدم نفوذ آب را به طور کامل پاس نکرده‌ و دارای نقص در این حوزه هستند.
هر ماهه خودروهای در حال تولید و مونتاژ در خودروسازان داخلی از نظر استانداردهای اجباری و حداقلی وضع شده در این حوزه، تست و ارزیابی می‌شوند. جدیدترین گزارش ارزیابی ارائه شده در این زمینه نشان می‌دهد که هفت مدل خودروی سواری تولیدی در خودروسازان داخلی در استاندارد عدم نفوذ آب، دارای نقص هستند و این استاندارد را به طور کامل پاس نکرده‌اند.
در این زمینه براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت کیفی خودروهای سواری تولیدی در دی ماه امسال؛ خودروهای سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک (محصولات سایپا)، سمند تبریز (محصول ایران خودرو) و ام‌وی‌ام ۵۵۰ (محصول خودروسازی مدیران) در استاندارد عدم نفوذ آب دارای نمره منفی هستند.
دارا بودن نمره منفی در ارزیابی‌های کیفی به این معنا است که این خودروها استاندارد مربوطه را به طور کامل پاس نکرده و دارای نقص کیفی در این حوزه هستند.
به نظر می‌رسد با توجه به این گزارش مالکان خودروهای سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچ‌بک، سمند تبریز و ام‌وی‌ام ۵۵۰ بهتر است هنگام استفاده از این خودروها در شرایط آب و هوایی بارانی یا هنگام شست‌وشو احتیاط کنند!
نکته قابل توجه دیگر آن است که یک خودرو در رده قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون، دو مدل خودرو در رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان دچار نفوذ آب است و مابقی مدل‌هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند در رده کمتر از ۲۵ میلیون تومان قرار گرفته‌اند.
در رده سواری‌های سبک وانت، از میان ۸ مدل خودرو تولیدی ۵ مدل خودرو تولیدی دی ماه با مشکل نفوذ آب مواجه هستند.
در رده خودروهای سنگین در دی ماه ۱۰ مدل خودرو تولید شده که ۶ مدل از خودروها با مشکل نفوذ آب مواجه هستند و نکته قابل توجه آن است که دو مدل از این خودروهای سنگین که نفوذ آب گریبان آن‌ها را گرفته است بیش از ۳ ستاره کیفیت را از آن خود کرده‌اند. اما در مجموع در خودروهای وانت و سنگین، کارا تک کابین، مزدا دوکابین، کارا دو کابین، دیزل زامیاد و نیسان دوگانه سوز همراه با کامیونت ایسوزو، کامیونت الوند، کامیون ایسوزو FVR، کامیون بنز و کشنده بنز با مشکل نفوذ آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.