خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان وضعیت معتادین متجاهر استان را در گفتگو با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی بررسی می کند

وقایع استان وضعیت معتادین متجاهر استان را در گفتگو با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی بررسی می کند

چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰   شماره ۱۵۱۸

فصل ساماندهی

زهرا مدنی

اعتیاد به مواد مخدر از جمله مشکلات فرهنگی، اجتماعی می باشد که گریبانگیر انسان شده است. این روزها بسیاری از افراد درگیر اعتیاد به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی ناشی از مصرف مواد مخدر بی سرپناه بوده و شب های سرد زمستان را به سختی سپری می کنند. اما به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اخیرا به دستور رئیس جمهور بار دیگر ساماندهی معتادین متجاهر به شکل جدی در سراسر کشور در حال پیگیری است.
احمد ملک حسینی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: با توجه به دستوری که از طرف رئیس جمهور ابلاغ شده بایستی ظرف سه ماه آینده کلیه معتادین متجاهر در سراسر کشور ساماندهی شوند به همین منظور در جلسه ای که اخیرا در شورای مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، این موضوع به عنوان اولین دستور کار جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: با مشخص شدن تکالیف دستگاه های مختلف در این خصوص، پیرامون مکان نگهداری از معتادین متجاهر نیز صحبت هایی انجام شد چرا که ظرفیت مکان فعلی برای نگهداری از تمامی معتادین متجاهر کم است و در این زمینه نیازمند افزایش ظرفیت هستیم.
ملک حسینی اظهار کرد: به همین منظور مصوب شد که در وهله اول از طرف فرمانداری اراک یک مکان دولتی در سطح شهر به منظور نگهداری از معتادین متجاهر در نظرگرفته شود و پس از آن که شهرداری به بازسازی و آماده سازی این مکان پرداخت این مرکز به نگهداری از معتادین متجاهر کل استان اختصاص یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ادامه داد: علاوه بر آن با کمک شهرداری مرکز قرنطینه معتادین با ظرفیت ۲۰۰ نفر هم تجهیز شده است که برای جلوگیری از ابتلای معتادین به ویروس کرونا این افراد قبل از ورود به مرکز ماده ۱۶ دو هفته در این محل نگهداری خواهند شد و در صورتی که علائم بیماری مشاهده نشود فرد به مرکز اصلی ارجاع می شود.
وی توضیح داد: در این نشست عملکرد دستگاه های مختلف فرهنگی، پیشگیری نیز مورد ارزیابی قرار گرفت که در این ارزیابی ۸۰ درصد از دستگاه ها گزارش عملکرد خود را به شورای مبارزه با مواد مخدر ارسال کرده بودند و مقرر شد مابقی دستگاه ها هم ظرف پانزده روز آینده نسبت به ارسال گزارشات اقدام کنند، تا بتوانیم گزارش کاملی از ۵ کمیته در جلسه آتی که با حضور استاندار مرکزی برگزار خواهد شد ارائه دهیم.
ملک حسین تصریح کرد: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد در جلسه بعدی هر یک از روسای کمیته های مختلف مقابله با عرضه، فرهنگی و پیشگیری، درمان، مشارکت های مردمی، حقوقی و قضایی علاوه برتهیه و ارائه گزارش کامل و مبسوط ۹ ماهه به بیان موانع و چالش هایی که در مسیر فعالیت خود با آن مواجه شده اند نیز بپردازند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: تعریف ما از تجاهر براساس مواردی است که از طرف دادستان مشخص شده است که از آن جمله می توان به نشانه های ظاهری دال بر اعتیاد و نداشتن سرپناه اشاره کرد. با این تعریف ما در مجموع در سطح استان مرکزی ۲۵۰ معتاد متجاهر داریم که بیشترین نفرات هم در شهرهای ساوه و اراک هستند.
وی گفت: ظرفیت فعلی ما در مرکز ماده ۱۶ صد نفر بوده که ماهانه بر اساس همین ظرفیت پـــذیرش داشته ایم که بیشتر افراد چندین بار دستگیر می شدند و در مجموع می توان گفت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از معتادین متجاهر استان در طی سال بارها ساماندهی شده اند.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی مجموع کشفیات مواد مخدر در استان مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۷ و نیم تن می باشد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است و حدود ۶ هزار نفر هم به دلیل ارتکاب به جرایم در حوزه مبارزه با مواد مخدر دستگیر شده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.