خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» هرم جمعیتی کشور را بررسی می کند/در سرازیری

«وقایع استان» هرم جمعیتی کشور را بررسی می کند/در سرازیری

دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵ شماره ۵۳۰
وقایع استان
روشنک مشتاق

چند سالی از به صدا درآمدن زنگ خطر سالمندی می گذرد. جامعه ایران در سال های آینده پذیرای جمعیت عظیمی در سنین بالای ۶۰ سال می باشد. جمعیتی که در دهه ۶۰ متولد شده اند در حدود ۳۰ سال دیگر پا به دوره سالمندی می گذارند.
جمعیت دهه ۶۰ بر اثر سیاست های افزایش باروری که در سال های آغازین انقلاب وجود داشت از سایر دهه ها بیشتر است. سال‌های اول انقلاب مساله کنترل جمعیت به فراموشی سپرده شد و سیاست‌های جمعیت در جهت تشویق باروری عمل کرد.
یکی از مهم‌ترین علل افزایش زاد‌ و ‌ولد در دهه ۶۰، سیاست‌های تشویقی فرزندآوری بود که به افرادی که فرزند بیشتری داشتند به دلیل سیاست کوپنی سهمیه غذایی بیشتری می دادند. این امر موجب می شد که خانواده ها فرزند آوری بیشتری داشته باشند.
آب، برق، تحصیلات و بهداشت ارزان در کنار سیاست‌های کوپنی یکی از عوامل تشویقی فرزندآوری بود، همچنین شروع جنگ و حال و هوای مردم برای داشتن سرباز برای دفاع از خاک و ناموس موجب شد فرزند آوری بیشتری کنند.همه این امور بر عریض شدن هرم سنی دهه شصت تاثیر گذاشت.
نزدیک به ۳۰ سال از این دهه می گذرد، و این افراد سنین جوانی و دوره فعالیت خود را می گذرانند اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم حدود ۳۰ سال دیگر که این نسل به دوره سالمندی می رسند مشکلات زیادی برای آنها به وجود می آید.
نتایج مطالعات نشان می دهد که در سال ۲۰۱۱ بیشترین جمعیت در گروه سنی (۲۵-۲۹) سال و در سال ۲۰۵۱ در گروه سنی (۶۰-۶۴) سال قرار دارند. این درحالی است که جمعیت زیر ۱۵ سال که نشان دهنده جوانی جمعیت است در سال ۲۰۵۱ به نصف جمعیت مشابه آن در سال ۲۰۱۱ می رسد که این امر به علت باروری پایین صورت می گیرد.
به تعویق انداختن ازدواج توسط جوانان ایرانی یکی از مهم ترین علل افزایش باروری پایین و تسریع کننده روند سالخوردگی جمعیت است، موضوعی که دارای اهمیت بسیار بالایی است چراکه به تعویق انداختن ازدواج موجب میشود که دوره باروری زن کوتاه تر شود.و این کوتاهی دوره باروری باعث می شود که تعداد فرزندان به دنیا آمده کم باشد در نتیجه نسبت جمعیت سالخورده بیشتر از افراد زیر ۱۵ سال شود. یکی از مهم ترین راهکارها برای پیشگیری و به تعویق انداختن سالخوردگی جمعیت این است که روند ازدواج را تسریع بخشیم و موانع ازدواج را از سر راه جوانان برداریم. این شماره وقایع استان مهم ترین دلایل به تعویق انداختن ازدواج از سوی جوانان را بررسی می کند.
در این شماره «وقایع استان» با ۵۰ دختر و پسر مجرد اراکی در گروه سنی (۲۵-۳۵) سال گفت و گو کرده است و آنها از مهم ترین دلایل به تعویق انداختن ازدواجشان سخن گفتند.
همانطور که جدول نشان می دهد، مهم ترین علت به تعویق انداختن ازدواج در بین جوانان اراکی، مشکلات اقتصادی، بیکاری، نداشتن امکانات اولیه و بالا بودن خرج ازدواج است.
محمدرضا جوان ۳۴ ساله ای که هنوز ازدواج نکرده است، او علت عدم ازدواجش را در شرایط نامساعد مالی می داند و می گوید:« وقتی هنوز پول تو جیبی ام را از پدرم می گیرم چرا یک نفر دیگر را بدبخت کنم، به نظرم این خودخواهی است که پول نداشته باشی و زن بگیری، هر دختری با هزار امید و آرزو به خانه بخت می رود و انتظار دارد که حداقل های زندگی برایش فراهم شود.»
عماد ۳۲ ساله درباره مجرد بودنش می گوید:«هنوز نتوانسته ام زن دلخواهم را پیدا کنم، من پزشک هستم و باید با کسی ازدواج کنم که از نظر تحصیلات و خانواده مناسب باشد تا ۲۹ سالگی که مشغول درس خواندن بودم و فکر ازدواج هم نمی کردم اما این یکی دو سالی که قصد ازدواج کرده ام هنوز نتوانسته ام زنی در شان و منزلت خود پیدا کنم.»
سیما ۲۹ ساله و مجرد می گوید:« من کلا می خواهم مجرد بمانم، نسبت به همه مردها بی اعتماد هستم، هر کس که به خواستگاری ام می آید ، فکر می کنم برای پول خانواده ام است. ترجیح می دهم مجرد بمانم تا اینکه کسی به خاطر پول با من ازدواج کند.»
لیلا ۳۵ ساله و مجرد می گوید:« ادامه تحصیل باعث شد که همه موقعیت های خوب ازدواجم را از دست بدهم و این یکی دو سال که تصمیم ازدواج گرفتم، مورد مناسبی برای ازدواج پیدا نکردم و همه موقعیت های خوب زندگی ام را از دست دادم.»
مهم ترین و اساسی ترین علل ازدواج در سن بالا از نگاه ۵۰ جوان اراکی عبارت است از:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.