خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» خبر می دهد؛ گزینه های مناسب برای شهرداری اراک در راه هستند/ترجیح فن سالاری بر سیاست

«وقایع استان» خبر می دهد؛ گزینه های مناسب برای شهرداری اراک در راه هستند/ترجیح فن سالاری بر سیاست

یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ شماره۹۶۸

***  مردم خواهان شهردار سیاسی نیستند و از حرف اصلاح‌طلبانه و اصولگرایانه خسته شده اند، آن ها شهرداری می خواهند که سیاستش کار باشد

***  خبرهای رسیده به وقایع استان حاکی از آن است که در روزهای اخیر به پیشنهاد چند تن از بزرگان و عقلای شهر دو گزینه با تجربه مدیریت شهری در چند کلانشهر، به برخی از اعضای شورای شهر اراک معرفی شده اند که با استقبال خوب آن ها مواجه شده است

***

وقایع استان

علی امیدی

***

این روزها برخی رسانه ها در مصاحبه هایی که به بازجویی شبیه است در صدد اقرار گرفتن از مدیران استانی جهت تائید برخی گزینه های شهرداری اراک هستند. این در حالی است که بنظر می رسد از بین گزینه های مطرح شده از سوی دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا هیچ کدام شانس حضور در شهرداری اراک را ندارند. لابی های گسترده پشت پرده برخی افراد برای به کرسی نشاندن گزینه مورد نظرشان تاکنون موفق نبوده و حتی با عدم اقبال اکثر اعضای شورای شهر مواجه شده تا جائی که براساس شنیده ها، پیشنهاد برخی بزرگان و عقلای استان به تعدادی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه دو گزینه با تجربه بالا که سابقه مدیریت شهری در کلانشهرها را نیز دارند با استقبال آن ها روبرو شده است. این دو گزینه که تاکنون در میان گزینه های پیشنهادی به شورای شهر نبوده و نام شان رسانه ای نشده است رزومه ای مکتوب از خود را نیز ارائه و نظر مثبت برخی اعضای شورای شهر را جلب کرده اند.
از سویی دیگر، روز گذشته روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران در تهران در مطلبی با عنوان اتمام حجت، نکات جالبی را درباره انتخاب شهردار تهران نوشته بود که بازنویسی این نکات برای انتخاب شهردار اراک نیز خالی از لطف نیست. سازندگی در مطلب خود می نویسد: شهردار جدید باید فن‌سالاری را بر سیاست ورزی مقدم دارد و بهتر بگوییم؛ سیاستش، کار باشد. چنان که شهرداران موفق مانند ژاک شیراک و رجب طیب اردوغان از شهرداری به شهریاری رسیدند و به جای سیاسی‌کاری در شهرداری، با خدمت به شهروندان اعتماد آنان را جلب کردند… امروزه نه فقط حاکمیت که جبهه اصلاحات به عنوان بخشی از حاکمیت (در دولت، مجلس و شهرداری) دچار بحران کارآمدی است. مردم از حرف ولو اصلاح‌طلبانه ( و اصولگرایانه) خسته شده اند. مردم کار می‌خواهند.
بله مردم دنبال شهردار سیاسی نیستند آن ها خواهان فردی هستند که سیاستش کار باشد و بس.

دانش‌، پایه انتخاب شهردار
فرزین وفائی نژاد فعال سیاسی و اجتماعی : همواره معیارهایی از جمله حسن شهرت،سابقه روشن درپاک دستی، محبوبیت، مقبولیت و جلب اعتماد عمومی، مبارزه جدی با فساد در مدیریت شهری و قائل بودن به شفافیت در اداره شهر، تعهد به پاسخگویی و شناخت عمیق از مسائل مختلف مدیریت شهری همچنین اشراف و تخصص به ابزارهای نوین مالی و استفاده از ظرفیت‌های نوین بازار سرمایه و روشهای تامین مالی، ارتباط مناسب و تعامل قوی با دولت، سازمانها و ادارات برای رایزنی موثر در مسیر حل مشکلات شهری و جسارت تصمیم‌گیری‌های بزرگ از روز اول برای سامان دادن مشکلات حل نشده شهر جز مصداق‌های شاخص شده در انتخاب شهردار در پیش روی اعضای شورای شهر قرار دارد تا از این طریق بر عهدی که با مردم بسته اند، عمل‌کنند.
اما در دیدگاهی عمیق تر مهمترین اصل پایدارسازی مدیریت شهری، برنامه ریزی و رفتارسازی بر اساس دانش است که در افق پیش رو، شهری هوشمند، نوآور، خلاق، پاک، سرسبز ، زیست محور تجلی می یابد و در ابعاد اجتماعی شهری که مروج نشاط و یاد آور پایایی و تاب آوری در برابر مخاطرات احتمالی باشد بیشتر مورد تاکید است.
در ابعاد دیگر توزیع عادلانه خدمات شهری و استفاده از ظرفیتهای مشارکتی و متعهد ماندن به شهروندان مشارکت جو، می تواند تنها پاسخ منطقی در برابر آرای مردم باشد.
از این رو مدیریت شهری بایسته و شایسته است که تبدیل به نهادی عاری از فساد، پاسخگو و مسئولیت پذیر و پیشتاز در خدمات رسانی با رویکردی اجتماعی و فرهنگی تبدیل گردد.
این امید وجود دارد که تجربیات مدیریتی موجود در جامعه و وجود شبکه های اجتماعی باعث شود، آرمان‌های اصلاح طلبی در بدنه مدیریت شهری تبلور یافته و کاربردی گردد، تا ضمن استفاده از دانش بهینه شده در مدیریت شهری، مناسبات مدیریتی با حاکمیت تحت لوای تحقق حقوق شهروندی تجلی حقیقی یابد.
یکی از مهمترین اقدامات در بحث مدیریت کلان شهری، مدیریت منابع است، که با استانداردسازی شهر در تراز جهانی و با رنگ و لعاب بومی، در سایه بازمهندسی شاخص های فرسوده مدیریت سنتی، می توان از ظرفیت #آرمان_شهر بعنوان الگوی بازآفرین بهره شایسته را برد.
استفاده از روشهای نوین هم افزایی با تعریف گفتمان هویت ساز بومی و همراهی‌کم نظیر شورای شهر با دولت و دیگر سازمانها، می‌تواند فرصت‌های بسیار مثبتی را برای همگرایی و تعامل میان ساختارهای مختلف مرتبط با مدیریت شهری در پیش روی مدیران قرار دهد.
در این مسیر از جمله برنامه‌های عملیاتی و بررسی آخرین گزارش مالی، بدهی‌ها و مطالبات شهرداری ها، همچنین ساماندهی پرسنل براساس چارت سازمانی و برنامه جذب سرمایه گذاری، افزایش سهم درآمدهای پایدار، تجدید حیات بافت‌های فرسوده شهری و توجه به زیست بوم نشان از عمق تفکر در اصلاح‌ وضع موجود است، که شایسته تر است تا مدیریت شهری برای همه موارد، طرح قابل تحقق با زمانبندی مشخص و مطابق با منابع ارایه دهد.
منابع درآمدی پایدار برای اداره شهر در برنامه‌های شهردار می بایست دارای تداوم پذیری، ثبات منابع درآمدی، همچنین فراهم آمدن موجبات ارتقاء عدالت محوری در شهر را پایه گذاری نماید و انعطاف پذیری به این معنا که درآمدها، هم پای هزینه‌ها، قابلیت توسعه باشند.
امیدواریم، همان نگاهی که به اختصاص سهیمه قابل توجهی از لیست انتخاباتی شورای شهر به جوانان وجود داشت، باعث گردد؛ روحیه مشارکت جویانه و تخصصی موجود در جوانان به بدنه مدیریت شهر‌ی تزریق گردد، تا در نهاد شهرداری و مجموعه‌های وابسته به مدیریت شهری نیز اتفاق افتاده و متخصصین وکارشناسان جوان این فرصت را پیدا کنند تا در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری قابلیتهای خود را بتوانند به نمایش بگذارند و به سرمایه ملی برای ساختن ایرانی آباد تبدیل شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.