خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان بررسی می کند؛ مشکلات ناشی از تعداد کم پارکینگ های عمومی همزمان با افزایش تعداد خودروهای شخصی در شهر اراک

وقایع استان بررسی می کند؛ مشکلات ناشی از تعداد کم پارکینگ های عمومی همزمان با افزایش تعداد خودروهای شخصی در شهر اراک

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹  شماره ۱۳۶۹

وقایع استان بررسی می کند؛ مشکلات ناشی از تعداد کم پارکینگ های عمومی همزمان با افزایش تعداد خودروهای شخصی در شهر اراک

اراک؛ یک شهر پارکینگ

فاطمه چاپاری

یکی از مهمترین عواملی که باید در طراحی شهری مورد توجه قرار گیرد، عامل ترافیک است که با افزایش جمعیت در شهرها این موضوع نقش پررنگ تری می گیرد طوری که در کلانشهرها، مساله ترافیک بر تمامی روابط بین فردی کنشگران شهری سایه انداخته و شهروندان با در نظر گرفتن این موضوع باید برنامه ریزی های کاری خود را انجام دهند، در این میان جانمایی پارکینک های شهری همان طور که بر جریان ترافیک شهری موثر خواهد بود متاثر از این عامل نیز می باشد که طراحی دقیق و اصولی در این زمینه تنها با انجام مطالعات تخصصی انجام می پذیرد، نباید فراموش کرد که معماری، جریان ترافیک، بافت اجتماعی و دیگر عوامل در یک شهر همه در پیوندی ارگانیک با یکدیگر معنا پیدا خواهند کرد و برای انجام برنامه ریزی ها در یک حوزه باید تمامی حوزه های دیگر را در نظر داشت که در غیر این صورت مشکلات پدید آمده ناشی از این بی توجهی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
در برنامه ها و طراحی های توسعه شهری کلانشهر اراک و صدور مجوز های ساختمانی در سال های گذشته، تغییرات ترافیکی شهر و نیاز شهروندان در آینده پیش بینی نشده، تاسیس ساختمان های درمانی و پزشکی با مراجعان بسیار در مرکز شهر بدون تامین پارکینگ مناسب از جمله مشکلاتی است که امروز باعث ایجاد اختلالاتی در شهر شده و اگر این شیوه و نگاه در طراحی ها و برنامه ریزی های شهری ادامه دار باشد شاهد تکرار مشکلات این چنینی در آینده خواهیم بود.
داود پرچمی کارشناس ارشد معماری شهرسازی و دبیر هیات رییسه نظام مهندسی در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: برنامه ریزی های شهری باید همراه با مطالعات صورت پذیرد، هزینه کردن بدون مطالعه، سودمند واقع نخواهد شد. در سطح شهر اراک پارکینگ ها با انجام مطالعات و به تعداد کافی ساخته نشده، برای مثال در خیابان خرم، کلینیک درمانی امام رضا بـا مراجعه کنندگان فراوانی که دارد بدون در نظر گرفتن پارکینگ مناسب احداث شده در عین حال پشت این مجتمع درمانی، کلینیک دیگری هم با چهار طبقه پارکینگ در حال ساخت است، این پارکینگ شاید فقط پاسخگوی نیاز پزشکان این کلینیک باشد و در واقع نیاز مراجعه کنندگان برای پارک اتومبیل هایشان در نظر گرفته نشده است. مراجعه کنندگان مجبورند در کوچه های اطراف اتومبیل هایشان را پارک کنند که این موضوع ساکنین این محله را دچار مشکل خواهد کرد، با این وضعیت ساختمان های واقع در این خیابان همه بعد از یک سال دچار مشکل خواهند شد.
وی افزود: اجرای پیاده راه و فضای باز شهری اقدام خوب و مناسبی است اما این کار باید با مطالعات دقیق صورت بگیرد، با اجرای پیاه راه ها در مرکز شهر، پارکینگ طبقاتی آفتاب تنها از معابر پشتی دسترسی خواهد داشت، که این موضوع هم باعث پرتردد شدن این معابر خواهد گشت.
پرچمی بیان کرد: راهکارهای بسیاری برای حل مشکل وجود دارد، می توان منطقه ای را مشخص کرد تا تمام مجتمع های درمانی به این منطقه انتقال یابند، احداث ساختمان پزشکان در خیابان های شلوغ و پرتردد اشتباه است و نباید این مجوزها صادر شود، شهرداری باید مکان هایی را در جهت تامین پارکینگ در سطح شهر خریداری یا اجاره کند، یا اینکه در راهکاری ایده آل،می توان رینگی تعریف کرد که تنها افرادی که در این منطقه ساکن هستند اجازه ورود داشته باشند و بقیه افراد، خارج رینگ ماشین هایشان را پارک کرده و با اتوبوس های رایگان یا ماشین های برقی فاصله تا مرکز شهر را طی کنند.
سعید نادری رییس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای شهر اراک نیز در گفتگو با وقایع با اشاره به ساخت دو پارکینگ که در حال حاضر در مرحله دریافت مجوز می باشند، گفت: در حال حاضر، فاصله پارکینگ عمومی خاتم در ابتدای خیابان قایم مقام تا میدان شهدا کمتر از دویست متر می باشد، ولی در بیشتر اوقات خالی است این موضوع نشانگر این است که فرهنگ استفاده از پارکینگ های عمومی در شهر اراک به خوبی شکل نگرفته است و مردم بیشتر تمایل دارند اتومبیل هایشان را در حاشیه خیابان و پیاده رو ها پارک کنند که این موضوع مشکلاتی را برای ساکنین ایجاد خواهد کرد.
نادری اظهار کرد: موضوع خیلی مهم در این بحث، ساختمان ها با کاربری هایی است که مردم بیشتر با اتومبیل های شخصی به آن ها مراجعه می کنند مثل مراکز درمانی یا ساختمان پزشکان که این کاربری ها را باید از مرکز شهر دور کرد، تا در جاهای مناسب تری قرار بگیرند تا با پیش بینی پارکینگ، از ابتدا بتوان با اسلوب درستی این مکان ها را طراحی و اجرا کرد.
وی افزود: اگر اقدامی در این زمینه صورت بگیرد و سرمایه گذار یا پزشکان بخواهند در مناطق دیگر شهر، ساختمان پزشکان، با رعایت اصول شهرسازی وتامین پارکینگ برای پزشکان و مراجعانشان در نظر بگیرند، شورای شهر و شهرداری حتما همراهی خواهند کرد و تخفیف های لازم در عوارض حتما در نظر گرفته خواهد شد. منتها تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته و هیچ مراجعه کننده ای نبوده که برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده باشد.
نادری تصریح کرد: در خیابان خرم این اتفاق افتاد که مجتمع های مسکونی پس از ساخت تبدیل به واحدهای تجاری شدند و پارکینگ هایی که تامین کرده اند یا بلااستفاده بوده یا تبدیل به رادیولوژی و آزمایشگاه شده است. این موضوعات باید از قبل رصد می شد و نباید اجازه وقوع این اتفاق داده می شد ولی به هر حال این اتفاق رخ داده و خیابان خرم با این بحران مواجه شده و مراجعانی که به ساختمان های پزشکی و اداری واقع در این خیابان مراجعه می کنند برای پارک اتومبیل های خود با مشکل مواجه شده اند که در حال حاضر شهرداری می تواند به این موضوع ورود کند.
رییس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای شهر اراک گفت: با پیاده راه شدن مرکز شهر و ایجاد محدودیت های ترافیکی قطعا نیاز به پارکینگ در مرکز شهر کاسته خواهد شد و ما باید در رینگ های کناری و عقب تر پارکینگ احداث کنیم که مردم تا جایی که محدودیت هست با ماشین های شخصی تردد کنند و در پارکینگ های عمومی و طبقاتی اتومبیل هاشان را مستقر کرده و از پیاده راه و امکاناتی که در پیاده راه صورت خواهد گرفت استفاده کنند. البته ممکن است با اجرای طرح پیاده راه سازی در سطح شهر پارکینگ های واقع در این منطقه از لحاظ دسترسی دچار مشکل شوند که با تمهیداتی می توان این مسایل را مدیریت کرد.
وی تصریح کرد: پارکینگ آفتاب از سال ها قبل جانمایی و ساخته شده است و الان در مرحله نازک کاری است، با اجرای پیاده راه ها، پارکینگ طبقاتی آفتاب از معابر پشتی دسترسی خواهد داشت و با اطلاع رسانی مناسب ورودی های پارکینگ می توان از افزایش تردد هم جلوگیری کرد، با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده خواهد شد مشکلی پیش نخواهد آمــد، مالکین پارکینگ کنار سینما فرهنگ هم این موضوع را پیش بینی کرده اند و در حال تلاش برای استفاده از املاک پشتی برای دسترسی به پارکینگ هستند.
رییس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای شهر اراک گفت: از سال۹۷ مقرر شده بود بهای خدمات تامین پارکینگ که از ساختمان های بدون پارکینگ دریافت می شود در حساب مستقلی قرار گیرد تا این مبلغ فقط صرف خرید زمین و ساخت پارکینگ های عمومی شود، از ابتدای دوره پنجم شورای شهر روی این موضوع تاکید شده و انتقادی که در این خصوص به شهـرداری وارد می باشد این است که در دوره ای که با این مبلغ اقدامات بهتری قابل انجام بود، کاری شکل نگرفت و حالا با گران شدن زمین و هزینه احداث ارزش این پول پایین آمده و نمی توان عملکرد مناسب را شکل داد.
محمدرضا خسروی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک نیز در این باره به خبرنگار وقایع گفت: همه ساختمان هایی که چند سال اخیر احداث شده اند طبق ضوابط شهرداری دارای پارکینگ هستند، به استثنا تعدادی ساختمان متخلف واقع در خیابان شهید شیرودی که پرونده آن ها جهت تعیین تکلیف و صدور حکم از شهرداری به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارایه شده است، در این کمیسیون که نماینده شورای شهر، نماینده دادستان و نماینده دولت حضور دارند تصمیم گیری خواهد شد، شهرداری در این خصوص تصمیم گیرنده نیست و نماینده ای که در این کمیسیون حضور پیــدا می کند به عنوان دبیر فعالیت دارد. رای بعد از تصمیم گیری به مالک ابلاغ خواهد شد، برگشت به حالت اولیه، تخریب ساختمان و جریمه متخلف از رای هایی است که صادر خواهد شد،که در خصوص این ساختمان ها نیز پارکینگ به کاربری های بهداشتی تبدیل شده و مالکان جریمه پرداخت می کنند.
وی افزود: یکسری از مالکان پس از اینکه برای ساختمان هایشان مجوز مسکونی می گیرند، طبق ماده قانونی این ساختمان ها را به کاربری های پزشکی تبدیل می کنند. با توجه به ماهیت این ساختمان که از ابتدا مسکونی تعریف شده بوده یک پارکینگ برای آن در نظر گرفته شده است که تنها جوابگوی نیاز پزشکان خواهد بود و با مراجعه افراد به این ساختمان ها مشکلات ترافیک و هرج و مرج پدید خواهد آمد،این موارد نیاز به یک بررسی ویژه دارد که از عهده شهرداری به تنهایی خارج است چرا که نیاز به قوانین خاص و ورود تمام مسئولین مربوط به این بحث می باشد، همچنین مواردی چون احداث شهرک پزشکان و انتقـال سـاختمان های پزشکی به این منطقه برای در نظر گرفتن پارکینگ مناسب نیز مطرح بوده و قابل بررسی است.
وی افزود: بهای خدمات تامین پارکینگ که از ساختمان های بدون پارکینگ دریافت شده در یک حساب بلوکه شده و نزد شهرداری محفوظ است که به تازگی با دستور شهردار یک قطعه زمین در حوالی سه راه ارامنه به عنوان پروژه پارکینگ طبقاتی مشخص شده که در حال حاضر این پارکینگ در حال طراحی در هشت طبقه می باشد و طی دو ماه آینده این پروژه با هزینه از همین حساب بلوکه شده شروع به کار خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.