خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان بررسی می کند؛ تاثیر کم خوابی در کم حوصلگی و افسردگی اغلب اراکی ها/به موقع، به اندازه

وقایع استان بررسی می کند؛ تاثیر کم خوابی در کم حوصلگی و افسردگی اغلب اراکی ها/به موقع، به اندازه

دوشنبه ۹ مرداد ۹۶   شماره ۶۴۲

***

وقایع استان

مهرداد یاری

***

اغلب مردم شهر اراک افسرده هستند و حوصله و اعصاب ندارند… به احتمال زیاد این جمله را بارها از زبان مردم شنیده یا در جایی خوانده باشید و یا اینکه خود شما هم به این موضوع اعتقاد دارید.
نمی توان منکر افسرده بودن مردم بود،کشور ایران دچار افسردگی است و اراک هم جز این کشور. یکی از عاملی که باعث وجود افسردگی و کم حوصلگی و در نتیجه میل به تنهایی در مردم اراک می شود آلودگی هواست.
آلودگی هوا آستانه تحمل انسان را پایین می آورد و باعث تندمزاجی و کم حوصلگی می شود. همچنین مشکلاتی از قبیل میگرن و سردرد های آزاردهنده، عوارض پوستی و اختلال در تنفس و … را در پی دارد.
قطعا بارها در رسانه های مختلف به این موضوع پرداخته شده و به راه حل های رفع آلودگی شهر با استفاده از طرح های کاهش آلودگی اشاره شده است. اما برای اجرایی کردن چنین طرح هایی زمان بسیار و هماهنگی همه جانبه مردم و سازمان های مختلف را می طلبد، در کوتاه مدت باید چه کرد؟
در این گزارش ما راه حلی ساده، در دسترس و دوست داشتنی را برایتان پیشنهاد می کنیم که تاثیری شگفت انگیز خواهد داشت و تمام جنبه های زندگیتان را ارتقا خواهد بخشید حتی حساب های بانکی تان را!
وقتی به آمارها رجوع می کنیم متوجه می شویم که از جمعیت بیش از پانصد هزار نفری اراک، حدود ۳۰۰ هزار نفر کارگر هستند.
کارگر به معنای کسی که در قبال کاری که انجام می دهد دستمزد دریافت می کند. حال آنکه اغلب این کارگران کارهای بدنی سنگین انجام می دهند و خیلی اوقات بدن های خسته ای دارند. یک بدن خسته بعد از اتمام ساعت کاری وارد اجتماع و محیط زندگی می شود که آلودگی هوا، ترافیک و انتظارات خانواده آستانه تحمل او را پایین می آورد و سریع تر از همیشه عصبی، تندمزاج، کم انرژی و کم تحرک می شود. چنین بدن خسته ای برای اینکه با آستانه تحمل پایین رو به رو نشود به یک استراحت مناسب نیاز دارد. استراحت مناسب یعنی یک خواب شبانه در حد یک سوم کل شبانه روز.
این در حالی است که مردم ایران و به تبع اراک همیشه با کمبود خواب مواجه هستند و متاسفانه کم خوابی در ازای کار بسیار، به نحوی افتخارآمیز تلقی می شود. حالا تصور کنید شهری را که در آن حداقل ۳۰۰ هزار کارگر خسته و کم خواب با آستانه تحمل پایین و ظرفیت نزدیک به صفر، زندگی می کنند؛ شاید از نظر خیلی ها کم خوابی تاثیر محسوسی در خلقیات و بازدهی فرد یا جامعه نداشته باشد که باید به این افراد بگوییم سخت در اشتباهند.
حال برای به دست آوردن درکی درست و تصویری روشن از خواب و اثرات کم خوابی با هم سری بــه مقاله ای که توسط مجله اینترنتی بهترین ها ترجمه شده است، می زنیم. بدن هر انسان برای بهتر کار کردن به میزان مشخصی یعنی ٨ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. در صورتی که نتوانید ٨ ساعت بخوابید، کم خوابی تان افزایش می یابد. شاید این سوال در ذهن خیلی ها باشد که آیا می شود از این روند خارج شد و ۴ یا ۵ ساعت بیشتر نخوابید؟ جواب کوتاه، نه می باشد.
فقط تعداد بسیار اندکی از مردم هستند که به خواب اندک یا خیلی طولانی نیاز دارند ولی بدن اغلب انسان ها به مدت متوسط ۷ تا ٨ ساعت خواب نیازمند است. طبیعی است که بخواهید بدانید نیاز شخصی شما چقدر است نه نیاز متوسط افراد جامعه.
بهترین روش برای محاسبه میزان نیازتان به خواب این است که به حرف بدنتان گوش دهید و بر حسب تجربه ای که دارید دریابید که به چقدر خواب احتیاج دارید به این منظور باید حالات زیر را تجربه کنید :
۱ـ به راحتی از رختخواب بیرون بیایید.
-۲ در طول روز خواب آلود نباشید.
-۳ مشکلی در متمرکز کردن فکر خود نداشته باشید.
-۴ به طور کلی در حالت خوبی به سر ببرید.
احتمالا حالا می توانید ببینید که چه مقدار خواب برایتان کافی است. در اینجا کلید کار در خواب آلودگی است. در روزهایی که احساس خواب آلودگی می کنید، فکر کنید که شب قبل چند ساعت خوابیده اید.
در احساس خواب آلودگی در طول روز در حالت های زیر کمبود خواب دارید :
۱ـ به سختی از رختخواب خارج می شوید.
۲ـ اغلب عصبانی هستید.
۳ـ به سختی فکر خود را متمرکز می کنید.
۴ـ بعد از نهار یا شام هنگام تماشای تلویزیون یا در حال رانندگی چرت می زنید یا میل به چرت زدن دارید.
اگر هر دو حالت استراحت کامل یا خواب آلودگی را تجربه کرده باشید باید بتوانید میزان خوابی را که واقعا نیاز دارید محاسبه کنید. اما اگر پیدا کردن یک رقم مشخص برایتان مشکل است می توانید به میزان خواب متوسط یعنی ۷ تا ٨ ساعت اکتفا کنید.
در این میان دو گروه هستند که نوع خوب شان متفاوت از خواب استاندارد است، چکاوکی ها و جغدی ها. کسانی که به طور مادرزادی تمایل دارند ساعت ۹ یا ۱۰ شب به رختخواب بروند و ۵یا ۶ صبح بیشترین احساس راحتی را می کنند. در نقطه ی مقابل کسانی هم هستند که به طور طبیعی دوست دارند شب ها دیر بخوابند و صبح ها دیر از خواب بیدار شوند. تعداد افراد هر دو گروه نسبت به کسانی که خواب استاندارد دارند اندک است، که با توجه به این مطلب می شود متوجه شد که ضرب المثل سحرخیز باش تا کامروا شوی تنها در مورد کسانی که خواب چکاوکی دارند صدق می کند و در قبال اکثر آدم ها صحیح نیست و بی شک باعث کم خوابی و مشکلات آن خواهد شد.
معمولا فاصله ی بین بیدار شدن و دوباره خوابیدن ۱۶یا ۱۷ ساعت است. کم خوابی کامل زمانی اتفاق می افتد که فاصله ی بین این دو بازه بیشتر شود. نتیجه فوری آن احساس خستگی سریع و تحلیل رفتن است. در ساعت ۲ یا ۳ صبح بسیاری از مردم به سختی می توانند چشم های خود را باز نگه دارند.
شماری از پژوهش های انجام شده در دهه گذشته در مورد هماهنگی چشم ها و زمان عکس العمل مناسب شان نشان داده اند که اینگونه کم خوابی ها تاثیر مشابهی مانند حالت مستی در عملکرد انسان دارد، علاوه بر هماهنگ نبودن چشم ها،کم خوابی شما را مستعد دو حادثه ریزخواب ها و رفتار های غیر ارادی نیز می کند که بالقوه خطرناک هستند. ریزخواب ها، خواب های کوتاه مدتی هستند که در حال انجام فعالیت های زمان بیداری اتفاق می افتند که به طور معمول چندثانیه طول می کشند. رفتارهای غیر ارادی به یک دوره چند دقیقه ای یا بیشتر اشاره دارد که فرد بیدار است و کارهای عادی اش را انجام می دهد اما نسبت به تغییرات محیط اطرافش عکس العملی نشان نمی دهد.
کسانی که کمبود خواب دارند ممکن است بعد از ظهر و اواخر شب در نقطه ی اوج خواب آلودگی نتوانند بیدار بمانند و در حالت ایستاده، نشسته یا هنگام انجام کارهایی مانند صحبت کردن با تلفن، کار با کامپیوتر و غذا خوردن خوابشان ببرد یا دچار هذیان گویی و توهم شوند. ریزخوابی هـا و رفتارهای غیر ارادی هـــــر ساله موجب بروز هزاران تصادف غم انگیز جــــاده ای می شوند.
تاثیر کم خوابی تنها مختص به خواب کم در یک روز نیست عموما مشکلات بعد از دو یا چند شب کم خوابی شروع می شود. شاخص ترین نشانه های آن هم بروز تند مزاجی است. تحقیقی که در سال۱۹۸۳ در دانشگاه علوم سلامتی ناوال انجام شد نشان داد کسانی که ۵ تا ۷ ساعت در روز می خوابند در انجام همه کارها بدتر از افرادی هستند که بیشتر از ۷ ساعت می خوابند. همچنین افراد کم خواب کمتر ترفیع گرفته، سطح دستمزدشان پایین تر مانده، پیشنهاد برای عقد قرارداد کمتری داشتند و احتمال بستری شدن آن ها در طول کارشان بیشتر بود. همچنین تحقیقی در سال ۲۰۰۴ نشان داد پیشرفت مشکلات قلبی در زنان که کم خوابی داشتند ۳۹ درصد بیشتر از زنانی با خواب استاندارد بود. محققان تصور می کنند کم خوابی مداوم با چاقی در ارتباط است.
همیشه در تمام مشکلات و اختلال های روانی کم خوابی جایگاه خاصی دارد. کمبود خواب احتمال بروز تمام رفتارهای نامناسب را برای هر شخص به حداکثر می رساند. احساس خستگی از کار و حس بی رمقی و تحلیل رفتن به خاطر کم خوابی به فرد اجازه حضور با نشاط در جامعه را نمی دهد و گاهی شاید توان لبخند زدن را هم نداشته باشد این شرایط در کنار چندین عامل دیگر وقتی در اکثریت یک جامعه وجود داشته باشد طبیعی است که آن جامعه رو به افسردگی گذارد. درست است که آلودگی هوا دلیل اصلی افسردگی یا کم حوصلگی مردم اراک می باشد اما با یک سری برنامه ها می توان این حالات آزاردهنده را مدیریت کرد و شاید برای اینکه طراوت فکر و سلامت بدن برای تهیه برنامه ورزشی، تفریحی، روانی و تغذیه مناسب، مهیا باشد خواب به موقع و به اندازه اصلی ترین نیاز برای رسیدن به بهترین حالت روحی و جسمی است که در مجموع چهره ی خسته و گرفته ی شهر را به شادابی می رساند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.