خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» بررسی می کند؛ افزایش قیمت آجیل شب یلدا در بازار اراک /افسانه خریدهای کیلویی

«وقایع استان» بررسی می کند؛ افزایش قیمت آجیل شب یلدا در بازار اراک /افسانه خریدهای کیلویی

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۵

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

هندوانه، انار دان شده، خشکبار و آجیل. این ها جزء جدایی ناپذیر سفره شب یلدا هستند. خوراکی هایی که در کنار فرهنگ و آداب این شب مانند گردهمایی خانوادگی، حافظ خوانی و … بخشی از سنت شب یلدا را شامل می شوند. آجیل شب یلدا شامل انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و فندق یکی از انواع خوراکی های ویژه شب یلدا است بخشی که به نظر می رسد به دلیل افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم در حال کم رنگ شدن و حتی تغییر از انواع مغزها به تخمه ها شده است. خبرهای که از بازار آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا می رسد نشان از این دارد که قیمت انواع آجیل افزایش محسوسی نسبت به سال گذشته داشته و همین باعث شده است تا استقبال مردم از بازار آجیل شب یلدا خیلی کمتر از سال های گذشته باشد. با اینکه کمتر از دو روز به شب یلدا مانده است ولی از تب و تابی که اغلب در بازار شب یلدا دیده می شد خبری نیست. شهروندان نیز بر این موضوع اذعان دارند و معتقدند که بالا بودن قیمت ها آن ها را حتی از خرید برخی اقلام منصرف کرده است.
آقای بادرانی می گوید: من هفته گذشته برای خرید آجیل مراجعه کردم با این تصور که ممکن است در روزهای نزدیک به یلدا قیمت ها بالاتر می رود؛ ولی متاسفانه قیمت ها با آنچه در تصور من بود تفاوت داشت.
وی ادامه داد: البته من به طور دقیق نمی دانم افزایش قیمت چقدر بوده چون برای ما خرید آجیل به دو مقطع سال نو و شب یلدا خلاصه می شـود؛ ولی می دانم کیفیت چیزی که در بازار بود با توجه به قیمت آن ها بسیار پایین بود.
این شهروند اراکی افزود: خرید برخی مغزها واقعا در توان بسیاری از شهروندان نیست وقتی که نیم کیلو از برخی از آن ها بالای ۴۰ تومن می شود.
خانم الیاس نیز می گوید: من و همسرم بعنوان بزرگتر خانواده هر سال میزبان فرزندانمان هستیم. با قیمت هایی که الان در بازار است و با حقوق بازنشستگی همسر من شاید از هر مغزی که بخواهم حتی نتوانم ربع کیلو هم بخرم حالا شما حساب کنید با این مقدار کم چطور می توانم از ۱۲ نفر پذیرایی کنم. وی ادامه می دهد: نه تنها من خیلی از خانواده های دیگر هم اینطور هستند الان نگاه کنید دیگر خبری از آن صف ها جلوی آجیل فروشی ها نیست. آخر پسته ریز کیلویی ۵۰ تومان بی انصافی است. غیر از آجیل باید قیمت میوه و شیرینی را هم در نظر گرفت.
رئیس اتحادیه صنف قنادان، بستنی فروشان و آجیل و خشکبار اراک در خصوص این نوسانات قیمت در بازار آجیل اراک گفت: به طور میانگین می توان گفت که آجیل شب یلدا امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی داشته است.
حسن شمس افزود: البته در برخی اقلام افزایش قیمت نداریم مثلا آجیل های داخلی خیلی تغییر قیمت نداشته است؛ ولی آجیل ها وارداتی گران تر شده اند. وی در خصوص افزایش قیمت ها گفت: بالا بردن تعرفه ها توسط دولت، محدودیت های واردات و نوسانات بازار ارز از جمله دلایل است.
رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار با بیان اینکه بیشتر آجیل ها چون تخمه آفتابگردان، تخمه کدو در داخل به اندازه کافی تولید می شود، اضافه کرد: متاسفانه این اقلام از چین وارد می شد که در پی اعتراض تولیدکنندگان داخلی دولت به منظور حمایت از تولید داخلی محدودیت واردات آن ها را اعمال کرد که همین باعث بالا رفتن قیمت آن ها در بازار شده زیرا هم اکنون تقاضا زیاد و عرضه کم است.
شمس گفت: قیمت آجیـل های وارداتــی از آجیل های تولید داخل بیشتر است و هم اکنون آجیل هایی چون آفتابگردان، تخمه کدو، بادام زمینی، مغز بادام و کشمش مویز با وجود تولید در داخل کشور واردات میشوند ولی آجیلی مانند بادام هندی که در داخل کشور تولید ندارند اجازه واردات ندارند و آنچه در بازار است غیرقانونی و به طور قاچاق وارد کشور می شود و ما بارها این مسئله را به اصناف اعلام کرده ایم. وی در خصوص قیمت کنونی انواع آجیل ها در بازار اراک گفت: قیمت انواع آجیل با توجه به درجه آن و اینکه تولید داخل باشد یا وارداتی متفاوت است.
شمس گفت: هم اکنون تخمه آفتابگردان در بازار با توجه به کیفیت از کیلویی هشت هزار تومان تا دوازده هزار تومان موجود است. تخمه کدو ریز مشهدی از کیلویی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومــان عــرضه می شود و تخمه گوشتی که درشت تر است بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می شود که قطعا درجه دو و سه آن ارزان تر است.
وی با بیان اینکه سرمازدگی در پایین بودن کیفیت و کمیت انواع آجیل های امسال موثر بوده است، گفت: هم اکنون پسته تولید داخلی در بازار اراک قیمت خرده فروشی اش از حدود ۴۰ هزار تومان آغاز و تا ۷۰ تومان ادامه دارد.
شمس می گوید: البته پسته های مــرغوب و دست چین حدود ۹۰ هزار تومان برای هر کیلو قیمت زده می شوند ولی در اراک این پسته کمتر دیده می شود زیرا مردم توان خرید آن را ندارند و اگر آجیل فروشی بیاورد خیلی فروش نخواهد رفت.
وی اضافه می کند: در مورد گردو نیز وضعیت اینگونه است یعنی کیفیت محصول نسبت به سالهای گذشته پایین تر است؛ اما قیمت خرده فروشی گردوی با پوست در بازار از کیلویی ۲۰ هزار تومان آغاز و تا ۳۰ هزار تومان ادامه دارد.
شمس ادامه داد: کشمش محلی نیز با توجه به کیفیتش قیمت ها از کیلویی ۱۶ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان است.
وی گفت: بادام هندی نیز با توجه به سایزشان از کیلویی ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان است. یک کیلو از مغز فندق داخلی نیز حدود ۷۵ هزار تومان و مغز بادام داخلی نیز بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است.
شمس در پاسخ به این سوال که آیا در ایامی اینچنین فضا برای سواستفاده برخی در گرانفروشی و عرضه محصول بی کیفیت فراهم خواهد شد، گفت: این طبیعی است که در تمامی بازارها وقتی استقبال بالا باشد و خرید در مقطعی افزایش پیدا کند شاهد برخی سواستفاده ها از سوی عده ای سودجو باشیم؛ ولی در مورد بازار آجیل شب یلدا آنچه که هم اکنون می بینیم این است که با توجه به اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده استقبال نیز بسیار کم است.
وی افزود: وقتی استقبال و خرید کم باشد به تبع آن تخلف نیز پایین تر می آید جدای از آن خوشبختانه امسال بازرسان اتاق اصناف، اتحادیه و سازمان صنعت و معدن در تعامل خوبی هستند و نظارت مستمر بر بازار دارند.
شمس در مورد تولید آجیل در استان مرکزی گفت: هم اکنون در ساوه پسته تولید می شود که کیفیت بالایی دارد و خوشبختانه به تولید انبوه نیز رسیده است اما در بخش های دیگر آجیل استان شاید یک درصد از سهم تولید را نیز به خود اختصاص ندهد. وی در پاسخ به اینکه آیا رکود بازار در کاهش آجیل فروشی ها و یا تغییر کار آن ها نیز تاثیر داشته است، گفت: رکود بازار بر تمامی بخش های اقتصادی و کسب و کار تاثیر دارد اگر در اتحادیه ما در بخش های مختلف برای نمونه سالی ۵۰ جواز صادر شود، در مقابل نزدیک به ۳۰ مورد نیز انصرافی داریم.
رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار تصریح کرد: رکود بازار و بالا رفتن قیمت ها به ویژه مغزها بر کمیت خرید مردم تاثیر گذاشته مثلا اگر مردم زمانی یک کیلو گرم از آجیلی را می خریدند حالا مجبورند از آن چندصد گرم بخرند و این پایین آمدن قدرت خرید هر سال بیشتر می شود و خرید آجیل تنها منحصر به ایام خاص سال مانند شب یلدا و سال نو شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.