خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» اعتراض ها به شیوه جذب نیرو در شرکت پتروشیمی شازند را گزارش می دهد/پتروبومی!

«وقایع استان» اعتراض ها به شیوه جذب نیرو در شرکت پتروشیمی شازند را گزارش می دهد/پتروبومی!

شنبه ۱۴ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۳
عباس لعل بار-وقایع استان:

پلان اول. تغییر نام از اراک به شازند
نام مجتمع پتروشیمی اراک را که سالها با این نام می شناختند، در سال ۱۳۸۹ با فشار محمود احمدی بیغش، نماینده وقت شازند در مجلس که به پایداری ها گرایش بسیاری داشت و به محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت نزدیک بود، به شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند تغییر دادند.
اقدامی که در گام نخست تنها باعث کم شدن رونق آن شد. در آن زمان که به دلیل عدم مدیریت مناسب شاهد کاهش تولید در واحدهای صنعتی و نارضایتی کارگران بودیم اصرار بر تغییر نام پتروشیمی عجیب بنظر می رسید.
این مجتمع پتروشیمی زمانی احداث شد که شازند جزو شهرهای اراک بود و البته پس از آنکه این مجتمع طبق قانون خصوصی سازی به بانک ملی واگذار شد زمزمه های تغییر نام آن هم به گوش می رسید.
در همان زمان که تغییر نام پتروشیمی اراک به شازند قطعی شده بود، برخی از مسئولین نسبت به این امر هشدار دادند و بیان می داشتند: اراک مرکز استان مرکزی است و از سوی دیگر این شهر یکی از قطبهای صنعتی کشور است و به واسطه صادرات صنعتی و تولیدی نامی مطرح و آشنا در بازارهای بین المللی است. این واحد پتروشیمی از واحدهای صادرکننده نمونه کشور است که تغییر نام آن تاثیرات منفی بر این واحد خواهد داشت.
نماینده وقت مردم اراک در مجلس در این خصوص به خبرگزاری مهر گفته بود: تبعات منفی تغییر نام مجتمع پتروشیمی اراک به نام شهر دیگر دامن استان مرکزی را می گیرد و اعتبار بین المللی این مجموعه را که به نام شهر صنعتی اراک و مرکز استان است زیر سوال می برد.
عباس رجایی با بیان اینکه در این زمینه نامه ای به رییس جمهور نوشته و خواستار توجه وی به این موضوع شده است، افزود: سال تاسیس این کارخانه زمانی بود که شازند به عنوان یکی از شهرستانهای اراک محسوب می شد و بر این اساس همه معادلات و چینش این واحد بزرگ بر اساس نام اراک به عنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور و دارای صنایع مادر است.
رجایی به این موضوع هم اشاره می کند که هزینه های تغییر نام این واحد به نام شهر شازند از سوی بانک ملی که سهام آن را خریده است دامن استان را می گیرد.
رجایی در آن زمان با اشاره به نگارش نامه ای در این زمینه و ارسال آن به رییس جمهور وقت با بیان اینکه آلایندگی، پتروشیمی و پالایشگاه اراک را درگیر خود کرده است، گفت: اراک به عنوان هشتمین شهر آلوده کشور شناخته شده است و این تغییر نام می تواند مصوبه دولت در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را زیر سوال ببرد و اجرای آن را به تاخیر بیندازد.
رجایی تصریح کرده بود: کلیه تبعات جانبی این مجموعه تولیدی اعم از فشار نیروی انسانی، کارگری، مسکونی، حمل و نقل و ترابری به شهر اراک تحمیل شده و می شود و به مصلحت نیست که فشارها بر روی شهر اراک باشد و منافع آن برای شهری دیگر. وی معتقد بود: به محض طرح این موضوع برخی موضوعات کارگری در این مجموعه تولیدی مطرح شده که در شرایط کنونی به مصلحت و در راسای وحدت در استان نیست.
عدم توجه به مشکلات اساسی استان در آن زمان و پرداختن به مسائل حاشیه ای نظیر تغییر نام واحدهای صنعتی نشان از آن بود که عزم برخی مسئولین در جلب نظر مردم برای مسائل انتخاباتی است تا رفع مشکلات مهم استان.
در سال ۸۹ با تغییر نام پتروشیمی به نام شهر شازند رسانه ها به واکاوی این موضوع پرداختند. در برخی رسانه ها آمده بود که مردم شازند سه دلیل را برای تغییر نام پتروشیمی ذکر می کنند؛ برخی معتقد بودند که این تغییر نام با هدف بهره برداری در تبلیغات انتخاباتی مجلس آینده طراحی شده و به اجرادر آمده است.

پلان دوم. استخدام بومی استان یا شازند؟
همواره بحث استخدام در پتروشیمی شازند داغ داغ است، به محض اینکه خبری درباره جذب نیرو در این واحد صنعتی منتشر می شود خیل جوانان بیکار و تحصیلکرده استان برای ثبت نام به سایت آن مراجعه می کنند. اما بحثی که همیشه مورد مناقشه بوده است جذب نیروهای بومی در این واحد می باشد. پس از تغییر نام مجتمع از اراک به شازند البته این موضوع حادتر هم شد.
اینکه نیروهایی که قرار است جذب پتروشیمی شازند شوند باید بومی شازند باشند، یا بومی استان همواره باعث شده است تا مردم به آن حساسیت نشان دهند. از سویی مردم شازند معتقدند این مجتمع به نام شازند است و به همین دلیل هم خسارات و آلودگی آن در کنار جذب نیرو مختص شازند است. این در حالی است که اولا آلودگی این واحد صنعتی شامل حال اراک و برخی شهرهای همجوار هم می شود و و دیگر اینکه این مجتمع پتروشیمی نه تنها یک هویت استانی بلکه ملی دارد و تنها مختص یه شهر نیست.
در روزهای اخیر با انتشار خبر استخدام نیروهای جدید این شرکت،شاهد هستیم که استخدام افراد بومی غیر ساکن شازند با محدودیت های بیش از پیش روبرو شده است. در آگهی استخدام این شرکت آمده استخدام نیروهای بومی استان با اولویت بومی شهرستان شازند، که با توجه به نرخ بیکاری این شهرستان علی القاعده فرصتی برای جذب نیروهای تحصیلکرده شهرهای دیگر مهیا نخواهد شد.
علی ابراهیمی پیش تر گفته بود به دنبال طرحی در مجلس هستیم که انتظارات مردم مناطقی همچون شهرستان شازند در راستای به کارگیری نیروهای بومی در صنایع و رفع مشکل بیکاری در این مناطق است.
نماینده شازند معتقد است مردم و مسئولان این شهرستان در رابطه با به کارگیری نیروهای غیربومی در این صنایع گله مـند هستند. البته بـــا محدودیت های ایجاد شده وضعیت به گونه ای است که حال مردم اراک نسبت به آن گله مند شده اند چرا که با وجود اینکه سالهاست از آلودگی های پتروشیمی هم بهره مند می شوند اینک شانس استخدام در آن را ندارند.
یکی از شهروندان در فضای مجازی در انتقاد به این موضوع می گوید: «در حدود یک ماه پیش، شرکت پتروشیمی اقدام به انتشار آگهی استخدام نمود. در آگهی مذکور عنوان شده بود که متقاضیان می بایست بومی استان مرکزی باشند و بدین ترتیب حق یکسانی برای جوانان جویای کار در همه شهرهای استان از جمله اراک و شازند قایل شده بود.
اما آگهی مذکور مورد اعتراض مسوولین شهرستان شازند از جمله نماینده این شهرستان در مجلس قرار گرفت، زیرا وی معتقد بودند می بایست استخدام فقط از شهرستان شازند و روستاهای آن باشد. حتی نماینده و فرماندار شازند در همان ایام در شرکت پتروشیمی حضور یافتند و جلسه ای در همین رابطه با مدیران این شرکت داشتند. بعد از این اعتراض ها، شرکت پتروشیمی مجددا اقدام به انتشار آگهی استخدام جدید کرده است. اما در آگهی جدید بیان شده است که اولویت استخدام با متقاضیان بومی شهرستان شازند می باشد و حتی در بعضی از ردیفهای شغلی، جذب فقط از این شهرستان خواهد بود.
حال سوال اینجاست، چرا باید بین جوانان جویای کار در اراک (همچنین دیگر شهرهای استان) و شازند تفاوت قایل شد. آیا اینکه شرکت پتروشیمی از لحاظ مسافت به شازند نزدیکتر است دلیل موجهی است؟ مسوولین شازند ادعا می کنند که آلودگی شرکت هایی مثل پتروشیمی و پالایشگاه و نیروگاه حرارتی بیشتر شهر شازند را متاثر کرده است و به همین خاطر می بایست اکثریت استخدام شوندگان از این شهرستان باشند، در حالیکه با توجه به وضعیت جغرافیایی و جهت غالب وزش باد در منطقه، در ۸۶ درصد اوقات آلودگی این شرکت ها نصیب هوای اراک و مردم آن می شود. به عنوان مثال، همه مردم اراک می دانند که وقتی نیروگاه حرارتی، در زمستان بدلیل کمبود گازاز سوخت مازوت استفاده می کند چگونه هوای اراک آلوده و تیره می شود. حتی رییس جمهور محترم در سفر اخیر خود به اراک، وضع ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی را یکی از اقدامات دولت در جهت رفع آلودگی از هوای اراک عنوان نمودند.
متاسفانه عدم پیگیری مسوولین شهر اراک موجب تضییع حقوق جوانان این شهر شده است، همانگونه که دردولت قبل، نام شرکت “پتروشیمی اراک” به “پتروشیمی شازند” تغییر پیدا کرد تا زمینه اینگونه اقدامات غیرمنصفانه فراهم شود (همچنین در مورد نام پالایشگاه و نیروگاه حرارتی این قضیه رخ داد). امیدواریم با پیگیری مسوولین و نمایندگان شهر اراک زمینه استخدام عادلانه جوانان اراک و دیگر شهرهای استان در شرکتهای مذکور فراهم آید.»
یکی دیگر از شهروندان می گوید:«باتوجه به آگهی شرکت پتروشیمی شازند متاسفانه شرایط سنی وهمچنین شرط معدل و بومی بودن هنوز اصلاح نشده است؛ ما از مسئولین شهرستان که در آزمون قبل نهایت تلاش را کردند خواهشمندیم بار دیگر پیگیری های لازم جهت اصلاح شرایط را انجام دهند که حداقل تعدادی از همشهریان ما بتوانند در این صنعت مشغول بکار شوند!»

پلان آخر. سکوت نمایندگان و مسئولان اراک
متاسفانه همان گونه که شاهد هستید، بخوبی می توان پی برد که برخی مسئولین و نماینده شازند در پی این هستند که موقعیت خود را در بین مردم شازند به هر نحوی مثبت نمایند در حالی که عواقب اقدامات غیـــر اصولی خود را بـــررسی نمی کنند. منفعل شدن نمایندگان و مسئولین شهرستان اراک هم البته جالی سوال دارد؛ باید پرسید چرا آنها در برابر این اقدامات ناعادلانه سکوت کرده اند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.