خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» از خط کشی های عابر پیاده که در خیابان های اراک بی رنگ شده اند گزارش می دهد/خطوط نامرئی

«وقایع استان» از خط کشی های عابر پیاده که در خیابان های اراک بی رنگ شده اند گزارش می دهد/خطوط نامرئی

یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶   شماره ۶۳۱

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

خطوط راهنمایی و رانندگی یعنی احترام به افراد، یعنی زبان هدایت عبور و مرور منظم و قانونمند در سطح شهر، خطوط راهنمایی یعنی رعایت فرهنگ درست راهنمایی.
خطوطی که این روزها کمتر بدان توجه می شود و مورد بی مهری فراوان است و همین ها سبب تصادفات بیش از پیش در سطح شهر شده است.
خط کشی از مهمترین علائم افقی راهنمایی و رانندگی است که برای افزایش ایمنی معابر ترسیم می‌گردد. هدف از خط کشی معابر منظم کردن حرکت وسایل نقلیه و عابران پیاده، آگاهی دادن به استفاده کنندگان از معابر و راهنمایی آنها است. خط کشی می تواند به تنهایی به کار رود یا برای تاکید و توضیح بیشتر مفهوم خود، با علامت ها و چراغ های راهنمایی (علائم عمودی) تواما مورد استفاده قرار گیرد.
خط کشی ها شامل خط کشی در طول معابر (خطوط ممتد و منقطع)، خط کشی در عرض معابر (خط ایست، خطوط عابر پیاده)، زمین نوشته ها و اشکال هستند که بسته به مورد از رنگ یا جنس خاصی تبعیت می کنند.
افزایش روز افزون وسایل نقلیه و تردد بین شهری، اهمیت به ایمنی خیابان ها همچون خط کشی معابر را به عنوان یک امر ضروری مطرح کرده است.
در معابر عمومی به ویژه خیابان‌های اصلی شهر مرز بین حرکت خودروها و تردد عابران با خطوطی سفید تعیین می‌شود تا با رعایت همه نکات قوانین راهنمایی و رانندگی حادثه ای رخ ندهد. این خطوط رانندگی باید خوب ترسیم شوند تا به خوبی مشخص باشند اما مدت هاست که این خطوط به دلیل بهسازی و ترمیم نشدن رنگ باخته و برای شهروندان اعم از پیاده و سواره مشکلاتی را به وجود آورده است.
کافی است در خیابان های کلانشهر اراک با دقت نظاره گر باشید آن هنگام است که مشکلات ریز و درشت، خود را به خوبی نشان می دهند. از پل های عابر پیاده و سنگ فرش های شکسته گرفته تا موانع موجود در پیاده رو و خط کشی های رنگ پریده این روزهای خیابان ها که سال هاست مورد مناقشه است. خط کشی هایی که می بایست تابستان یا زمستان در پی ترمیم آن برآیند اما مورد غفلت واقع می شوند و هر از چند گاهی مسئولان وعده می دهند که به تعبیه آنها می پردازند و می گویند اجرای طرح خط کشی به وسعت تمامی معابر و گذرگاه‌های پر تردد شهر انجام می‌شود اما یا موادی که برای ترسیم این خطوط سفید استفاده شده آن کیفیت بالا را نداشته و جوابگوی نیازهای شهر نبوده و پس از مدتی این خطوط محو می شوند یا اینکه برخلاف وعده ها که این خطوط را از ضروریات قواعد رانندگی می دانند مورد غفلت واقع شده و باز هم عابران پیاده در بسیاری از مواقع با ترس از خیابان عبور می کنند.
مطابق آیین نامه علائم راه های ایران و نیز آیین نامه ایمنی راه های ایران علائم به منظور کنترل، هدایت ترافیک و افزایش ایمنی راه ها به کار می روند لذا، آنها را باید فقط درمحل هایی به کار برد که بتوان به آسانی به اهداف مورد نظر رسید. خط کشی راه ها همیشه باید طوری حفظ شوند که اثر اصلی و شرایط کلی خود را حفظ نمایند. اگر به دلیل فرسایش یا کاهش میزان نور برگشتی، خط کشی های اجرا شده اثر خود را از دست دهند، علاوه بر کاهش نقش علائم و کم توجهی رانندگان در مراعات آنها موجب از بین رفتن ثروت ملی، افزایش احتمال بروز تصادفات جاده ای و سایر موارد نیز می شود.
این خط کشی ها که رنگ پریدگی آن ها را این روزها در این کلانشهر شاهدش هستیم صدای بسیاری از شهروندان را در آورده و یکی از تشخیص سخت این خطوط در هنگام شب و بارندگی می گوید و دیگری از تصادف فرزندش هنگام عبور از خیابان بدلیل عدم این خط کشی ها گفته است.
رامین یکی از شهروندان اراکی است که از وضع نابسامان خط کشی خیابان ها ناراضی است و می گوید: خط‌کشی سطح معابر علاوه بر توجه رانندگان به رعایت قوانین رانندگی موجب افزایش ضریب ایمنی عبور و مرور وسایل نقلیه و عابران پیاده خواهد شد.
وقتی یک راننده به خط کشی های عرضی در خیابان ها توجه داشته باشد و به خط سفید قبل از گذرگاه عابر پیاده توجه کند، قطعا به حاشیه امنی که برای عابران درنظر گرفته شده توجه دارد و از سوی دیگر عابران هم برای عبور ازاین گذرگاه ها دل نگرانی ندارند. بی تردید این رانندگان که برای عبور از گذرگاه ها از قوانین تخطی نمی کنند، حق و حقوق عابران پیاده را رعایت کرده و در کنار آن به سلامتی و ایمنی خود توجه ویژه ای خواهند داشت.
یکی از رانندگان کلانشهر اراک نیز در این خصوص می گوید: این عدم خطوط رانندگی مختص به بالاشهر یا پایین شهر نیست. حتی در مرکزی ترین نقطه شهر هم یا اصلا خط کشی وجود ندارد یا پاک شده است. وجود خط عابر پیاده راننده را ملزم به ایست و یا کاهش سرعت خود می‌کند.
فراهانی ادامه داد:گاهی نبود خط منجر به بی نظمی و عبور عابران از هر نقطه می‌شود که این مهم خطرات بسیار جدی به همراه دارد.
وی می گوید: رعایت خط کشی عابر پیاده هرچند چیز جدیدی نیست ولی باید با فرهنگ سازی بیشتر، رانندگان بدانند هدف از اجرای این طرح و تاکید بر رعایت آن، اجرای نظم و انضباط در ترافیک، کاهش حوادث رانندگی و تصادفات و کاهش آلودگی هواست.
خطوط راهنمایی و رانندگی از کجا آمدند؟
رومی ها اولین قومی بودند که از نوعی خطوط ترافیکی استفاده کردند. انگلستان نیز نخستین کشوری است که جاده ها را با سنگ هایی که «مایلیار» نامیده می شد، مشخص کرد. (کلمه «مایل» به عنوان معیار محاسبه مسافت است از همین کلمه گرفته شده است)، اما در اسناد مربوط به سال ۱۸۴۳، در خصوص ضرورت استفاده از سنگ سفید در وسط خیابان و چراغ های تقاطع ها، سخن به میان آمده و بعد از جنگ جهانی اول بود که رنگ سفید بر معابر بریتانیا ظاهر شد و در اواخر دهه ۱۹۲۰ به طور گسترده استفاده شد و در سال ۱۹۳۰ خط سفید در تقاطع ها به عنوان خطی که خودروها باید پشت آن بایستند به رسمیت شناخته شد و همین طور در سال های بعد خطوط سفید در پیچ ها و تقاطع و برای تفکیک مسیرهای ترافیکی نیز استفاده شد.
در کنار همه آنچه که از بی رنگی خطوط سفید خیابان ها گفته شد اما قائم مقام معاونت ترافیک شهرداری تهران چندی پیش در خبرگزاری میزان گفته بود که جریمه سنگینی در انتظار پیمانکاران متخلف در خط کشی های خیابان هاست. حجت الله بهروز دلیل ۸۰ درصد کیفیت نامناسب خط کشی های معابر را اجرای نادرست آنها دانسته و اضافه کرد: پیمانکاران خط کشی در صورت ارتکاب تخلف از طریق عدم رعایت اصول و ضوابط مربوطه که به امحاء و سیاه شدگی خطوط سفید ترافیکی می انجامد، به شدت جریمه می شوند. اما مسئولان شهری اراک علت این رنگ پریدگی خط کشی های موجود در کلانشهر اراک را نه تخلف پیمانکاران دانسته و نه کم توجهی که علت آن را به یک عامل بیرونی همچون آلودگی هوا ربط داده اند و گفته اند آلودگی هوا مهم‌ترین معضل خط کشی خیابان‌های شهر و کثیف و محو شدن آنهاست، زیرا مدعی اند تنها در مدت زمان کوتاهی پس از انجام خط کشی این خطوط با لایه‌ای از آلودگی و سیاهی پوشیده می‌شود و می گویند باید از رنگ های باکیفیت بالا استفاده کرد تا خطوط برای مدت زمان بیشتری روی زمین قابل دید باشد.
اینکه خط کشی ها جزیی از برنامه های شهرداری است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد آن باید بدان توجه ویژه داشت بر کسی پوشیده نیست. اینکه باید این خط کشی ها در تمام نقاط شهر صورت بگیرد تا تردد عابران پیاده به سهولت انجام شود هم بدیهی است اما با این وجود ما باز هم شاهد این هستیم که حتی در پرتردد ترین نقاط کلانشهر اراک این خطوط محو شده اند و هیچ کس پاسخگوی ترافیک و تصادفات ناشی از آن نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.