خانه » جدیدترین » ورزش منهای سیاست

ورزش منهای سیاست

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹   شماره ۱۳۰۶

رابطه صلح و ورزش در گفتگوی وقایع استان با مجتبی یادگاری ورزشکار اراکی که سفیر صلح کشورمان شده است

ورزش منهای سیاست

یاسر هویدی

برای ستاره شدن همیشه لازم نیست یک فوتبالیست خوب بود، همیشه لازم نیست یک والیبالیست خوب بود، حتی همیشه لازم نیست یک هنرپیشه خوب بود فقط لازم است در دنیای تنهایی خود با عشق به هدفی که داری بجنگی و بجنگی و بجنگی. سخت است در یک رشته انفرادی آنقدر خوب باشی و قوی بمانی که همه جا صحبت از تو باشد. در صفحه ورزشی امروز پای صحبت یکی ازهمین ورزشکاران خوب استان، ستاره بی چون و چرای دوی ماراتن مجتبی یادگاری نشسته ایم.
یادگاری دونده دوی ماراتن کشور، سفیر صلح هلال احمر جمهوری اسلامی و مشاور فرهنگی و ورزشی مدیرعامل هلال احمر استان مرکزی متولد ۱۳۷۰/۰۱/۱۱ زاذده اراک است.
گفتگوی ما با ورزشکاری که آوازه اش تا آنسوی مرزها نیز رسیده است را در ادامه خواهید خواند:

آقای یادگاری! از مسیرهایی که تاکنون پیموده اید برای مخاطبان ما بگویید.
مسیرهایی رو که از سال ۹۱ تاکنون در بعد فرهنگی و ورزشی و صلح طلبی دویده ام به شرح ذیل می‌باشد:
پیمودن مسیر کلانشهر اراک – کلانشهر تهران (حرم حضرت امام خمینی ره) در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۱ به مسافت ۲۸۶ کیلومتر در راستای اعلام انزجـار از فعالیت های نیرنگ طلبانه امریکا و رژیم صهیونیستی در جهان و به خصوص منطقه خاورمیانه و پخش فیلم موهن و ضد اسلامی (معصومیت مسلمانان) در خصوص اهانت بی شرمانه به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص).
شرکت در مسابقات نمادین دومیدانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک (فلق) در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ به مناسبت آغاز عملیات افتخار آمیز بیت المقدس تحت عنوان (فجر سپید ).
پیمودن مسیر کلانشهر اراک – کلانشهر مشهد (حرم مطهر امام رضا علیه السلام) در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ به مسافت ۱۰۸۸ کیلومتر در اعلام انزجار از گروه تروریستی، تکفیری، بعثی داعش.
پیمودن مسیر کلانشهر اراک – کلانشهر قم (حرم مطهر حضرت معصومه (س)) در تاریخ ۸ مهر ۱۳۹۶ (مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی) به مسافت ۱۳۵ کیلومتر به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، ماه شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام و ۷۲ تن از یاران با وفایش و با هدف اعلام انزجار از دولت، ارتش و بودائیان افراطی کشور میانمار در پی نسل کشی مسلمانان روهینگیا.
پیمودن مسیر کلانشهر اراک (سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک) – تالاب میقان در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۶ به مسافت ۳۰ کیلومتر در راستای حفظ محیط زیست کلانشهر اراک و با شعار حفظ فضای سبز؛ حفظ زندگی.
پیمودن مسیر مجتمع آموزشی قائم مقام فراهانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک (قنات) – شهرک دانشگاهی امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اراک (فلق) در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ به مسافت ۱۵ کیلومتر در اعلام انزجار از سخنان رییس جمهور امریکا (آقای ترامپ) در خصوص متجاوز خواندن و تحریم نمودن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و اهانت به مردم شریف و شهید پرور ایران و در راستای حمایت از نام خلیج همیشگی فارس.
پیمودن مسیر شهرستان گیلان‌غرب (کرمانشاه) – شهرستان سرپل ذهاب در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۶ به مسافت ۶۰ کیلومتر به مناسبت هفته بسیج و در راستای ابراز همدردی با زلزله زدگان استان کرمانشاه.
پیمودن مسیر ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان ساوه – شهرک صنعتی کاوه (بزرگترین قطب صنعتی خاورمیانه) در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ به مسافت ۲۰ کیلومتر در راستای اعلام همدردی با خانواده شهدا کشتی نفت کش سانچی.
پیمودن مسیر شهرستان شهابیه (پاسگاه پلیس راه خمین – دلیجان) – شهرستان خمین (بیت امام خمینی ره) در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ مصادف با ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه به مسافت ۲۰ کیلومتر به مناسبت روز جهانی مستضعفان.
پیمودن مسیر کلانشهر اراک (سازمان هلال احمر استان مرکزی) – شهرستان خمین در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مسافت ۸۵ کیلومتر به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر.
پیمودن مسیر استانداری کلانشهر اراک – بزرگترین قطب صنعتی غیر دولتی استان مرکزی (حاجی آباد) در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مسافت ۲۰ کیلومتر به مناسبت روز ملی روابط عمومی و اطلاعات.
پیمودن مسیر شورای اسلامی و دهیاری شهابیه (شهرستان خمین) – ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان خمین در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مسافت ۲۵ کیلومتر به مناسبت روز اهدا عضو، اهدا زندگی.
پیمودن مسیر فرماندهی پلیس راه استان مرکزی (خیابان هپکو – پل شهید بختیاری – میدان صنعت) – صدا و سیمای استان مرکزی در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ به مسافت ۱۷ کیلومتر به مناسبت روز خبرنگار.
پیمودن مسیر کلانشهر اراک – کلانشهر قم (حرم مطهر حضرت معصومه (س)) در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ (مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی) به مسافت ۱۳۵ کیلومتر به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، ماه شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام و ۷۲ تن از یاران با وفایش و با هدف حمایت از مردم و کودکان مظلوم و ستم دیده یمن.
پیمودن مسیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی – موزه مفاخر (خیابان عباس آباد) در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۷ به مسافت ۵ کیلومتر به مناسبت روز جهانی جهانگردی.
پیمودن مسیر شورای اسلامی و شهرداری شهر مهاجران – شرکت پالایشگاه نفت شازند (HSE) در تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۷ به مسافت ۱۵ کیلومتر به مناسبت گرامیداشت هفته آتش نشانی و ایمنی.
پیمودن مسیر کلانشهر اراک (سپاه روح الله استان مرکزی) – شهرستان نجف آباد (اصفهان) در تاریخ ۱ آبان ۱۳۹۷ به مسافت ۳۰۰ کیلومتر در راستای دیدار و تجدید میثاق با خانواده معزز شهید والا مقام محسن حججی به نمایندگی از پاسداران انقلاب اسلامی، جامعه ورزشکاران، بسیجیان، جمعیت هلال احمر و مردم شهید پرور کلانشهر اراک.
پیمودن مسیر مجتمع آموزشی قائم مقام فراهانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک (قنات) – شهرک دانشگاهی امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اراک (فلق) در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۷ به مسافت ۱۵ کیلومتر به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و ادعای احترام به شهیدان دانشگاه اراک.
پیمودن مسیر دانشگاه آزاد اسلامی شهر مهاجران – شهر شهباز (دره سفید خانی) در تاریخ ۲۳ اذر ۱۳۹۷ به مسافت ۴۰ کیلومتر در راستای همایش ملی جنگلانه (۱) استان مرکزی.
پیمودن مسیر کلانشهر اراک (سه راه خمین) – روستای مرزیجران در تاریخ ۲۹ اذر ۱۳۹۷ به مسافت ۱۵ کیلومتر به مناسبت روز حمل و نقل، رانندگان و راهدار.
پیمودن مسیر سازمان منابع طبیعی استان مرکزی – کوه گردو در تاریخ ۳۹ آذر ۱۳۹۷ به مسافت ۱۰ کیلومتر در راستای همایش ملی جنگلانه (۲) استان مرکزی.
پیمودن مسیر شورای اسلامی کلانشهر اراک – کلیسا مسروپ مقدس در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ به مسافت ۱۰ کیلومتر در راستای یاد بود تولد عیسی مسیح علیه السلام و غسل تعمید مسیح مقدس علیه السلام و ادعای احترام به شهدای مسیحی در کلیسای مسروپ مقدس و تبریک سال نو به نمایندگی از مسلمانان به دوستان و برادران ارامنه و مسیحی استان مرکزی.
پیمودن مسیر بیمارستان امیرکبیر کلانشهر اراک – بیمارستان امیرالمومنین علیه السلام در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۹۷ به مسافت ۱۵ کیلومتر به مناسبت روز پرستار و مصادف با ولادت حضرت زینب (س).
پیمودن مسیر بیمارستان امیرکبیر کلانشهر اراک – امام زاده خاتون (خیابان عباس آباد) در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۷ به مسافت ۱۰ کیلومتر به مناسبت روز جهانی سرطان.
پیمودن مسیر سازمان امور ورزش و جوانان استان مرکزی – موسسه نیکوکاری رعد مهربانی (دروازه تهران) در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ به مسافت ۵ کیلومتر به مناسبت ثبت جهانی نام خلیج فارس و حمایت از موسسه نیکوکاری رعد مهربانی با هدف کمک رسانی به سیل زدگان کشور.
پیمودن ۱۰ کیلومتری ۳۱ استان کشور به عنوان سفیر صلح هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ به مجموع ۳۱۰ کیلومتر با شعار فراگیر شدن صلح جهانی در دنیا.
پیمودن مسیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی-کرهرود در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ به مسافت ۱۰ کیلومتر به مناسبت سالروز شهادت شهید صارمی و گرامیداشت روز خبرنگار.
پیمودن مسیر بیمارستان ولیعصر استان مرکزی-بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی سینا استان مرکزی در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۹۸ به مسافت ۱۰ کیلومتر به مناسبت گرامیداشت روز پزشک.
پیمودن مسیر امام زاده باب المراد شهر مهاجران تا گلزار شهدای مسجد محمد رسول الله (ص) به مناسبت آغاز دهه کرامت.
مجموع مسیرهای طی شده تاکنون حدود ۳۰۰۰ کیلومتر می‌باشد.

گویا در زمینه فراگیر شدن صلح جهانی نیز مسافت هایی را پیموده اید و به عنوان سفیر صلح جهانی هم انتخاب شده اید. رابطه بین صلح و ورزش از دیدگاه شما به عنوان سفیر صلح جهانی چیست؟
یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای انسان در طول تمام دوران، ‌رسیدن به صلح جهانی بوده است. در واقع صلح را می‌توان بزرگ‌ترین آرمان جهانی خواند که به رغم تمام تلاش‌هایی که برای رسیدن به آن می‌شود، برخی خودخواهی‌ها و خودکامگی‌ها، ‌مانع بزرگی بر سر راه آن است که اجازه نداده در طول سالیان سال، جهانیان به این آرزوی مشترک دست یابند. با این وجود، بسیاری معتقدند که مهم‌ترین ابزار برای تحقق این آرمان جهانی چیزی نیست جز ورزش.
در دنیای مدرن امروزی که در ظاهر تعامل حرف اول و آخر را می‌زند، باز هم هستند کشورها و ملت‌های زیادی که نمی‌توانند به دلایل مختلف و متعدد راهی برای رسیدن به صلح و ایجاد روابط دوستانه بیابند. با این حال، در اکثر مواقع، ورزش توانسته حتی این کشورها را نیز در مقاطعی خاص و به بهانه‌های ورزشی، کنار یکدیگر نشانده و صلحی هر چند مقطعی و کوتاه را به تصویر بکشاند. مسئله مهمی که نشان می‌دهد ورزش در تقویت صلح جهانی و تفاهم بین‌المللی چه نقش پررنگی ایفا می‌کند و در حل کشمکش‌ها و درگیری‌های سیاسی، به ابزاری مهم تبدیل می‌شود. به طوری که در بسیاری مواقع می‌توان گفت که دیپلماسی ورزشی، به مراتب موفق‌تر از دیپلماسی‌های سیاسی و اقتصادی و… عمل کرده و باعث آرامش جامعه بین‌المللی می‌شود.
این مسئله زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که شاهد اجتماعات بزرگ ورزشی نظیر جام جهانی فوتبال یا رقابت‌های المپیک هستیم. مسابقات بزرگی که تمام دنیا را به خود مشغول کرده و برای مدتی هر چند کوتاه، صحنه‌هایی دیدنی از رفاقت و دوستی بین جوامع مختلف را به تصویر می‌کشد و ثابت می‌کند که ورزش می‌تواند نقشی سازنده در ایجاد روابط دوستانه بین‌المللی داشته باشد و فارغ از هرگونه کدورت و دشمنی دولت‌ها، ملت‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده و زمینه‌ساز صلح جهانی باشد. به طوری‌که المپیک بعد از آنکه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی در کل دنیا تبدیل شد، با هدف پایان دادن به درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی و توسعه صلح و دوستی بین جوامع پایه‌ریزی شد و تاکنون نیز با شعار جدایی سیاست از ورزش پیش رفته تا شاید بتواند نقشی پررنگ در برآورده شدن آرمان صلح جهانی داشته باشد.
اما اهمیت نقش ورزش در ایجاد صلح در جهان زمانی پررنگ‌تر می‌شود که متوجه باشیم یکی از ملزومات جامعه است و از بطن جوامع برمی‌خیزد و رشد می‌کند و شاید به همین دلیل هم هست که تأثیر زیادی در افکار عمومی دارد، چراکه مقوله‌ای از جنس مردم است نه تفکرات سیاسی و تراوشات ذهنی دولت‌ها. مسئله‌ای که باعث شده جدا از درگیری‌های سیاسی دولت‌ها و حکومت‌ها، ‌تصویرهای زیادی از رفاقت و دوستی ملت‌ها رقم زده شود. اما ورزش علاوه بر نقش پررنگی که در دیپلماسی کشورها بازی می‌کند، سهم مهمی نیز در به تصویر کشیدن فرهنگ جوامع مختلف دارد و واقعیت‌ها را آنطور که هست نشان می‌دهد نه آن گونه که چهره‌های سیاسی و حکمرانان برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهند. نمونه بارز این تصویر‌سازی را به وضوح می‌توان از رفت و آمدهای چهره‌ها، مربیان و ورزشکاران خارجی به ایران دید. در واقع به رغم تصویر غلطی که برخی دولت‌ها از ایران برای عموم مردم جهان کشیده و بازگو کرده‌اند، این افراد همواره در مراودات ورزشی که با ایران دارند، چهره واقعی ایران را معرفی می‌کنند؛ چهره‌ای که با آنچه پیش‌تر به تصویر کشیده شده بود تفاوت‌های فاحشی دارد و باعث ایجاد آگاهی مردم در سراسر جهان دارد. مسئله‌ای که به خودی خود می‌تواند نقش مؤثری در پاک کردن ذهنیت‌های اشتباه و دشمنی‌های ناخواسته‌ای باشد که دلیل اصلی آن عدم بیان واقعیت بوده است.
اهمیت نقش ورزش در برچیده شدن سیاست‌های اشتباه و ایجاد صلح جهانی، بارها و بارها از سوی بسیاری از پژوهشگران در سرتاسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته و می‌توان به جرات گفت که نتیجه‌گیری تمامی این تحقیقات همانطور که بارها ثابت شده این بوده که ورزش نه فقط باعث ایجاد سرعت در روابط دوستانه دولت‌ها و ملت‌ها می‌شود، بلکه کلیدی است برای شناخت جوامع مختلف. البته نمی‌توان منکر این مسئله شد که همین ورزش گاهی دستاویزی می‌شود برای دولت‌ها که قدرت‌نمایی کرده و در عرصه‌های مختلف رقابت، به آنچه در سر دارند دست یافته و سیاست‌های خود را با چهره‌ای متفاوت اعمال کنند اما با این وجود، هنوز هم ورزش پرقدرت‌ترین ابزار برای ایجاد صلح بین جوامع مختلف است و بسا روزی برسد که این ابزار، برای همیشه بساط هرگونه جنگ را برچیده و صلحی پایدار را در جهان پایه‌ریزی کند. مسئله مهمی که سالیان سال است که بسیاری آرزوی آن را دارند و امید آن می‌رود که ورزش بتواند این آرزو را تحقق بخشد.
زمانی که کل ایران را دویدم سایت فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر اقدام بنده را بازتاب داد و همین باعث شد به عنوان سفیر صلح هلال احمر جمهوری اسلامی ایران چشم اندازی بین المللی در راستای صلح و دوستی داشته باشم و امیدوارم بتوانم با حمایت مسئولان بنده مسیری را در کشور سوییس مقر سازمان جهانی صلیب سرخ بدوم و نمایندگی از تمام آزادی خواهان سخنرانی در آرامگاه بنیانگذار صلیب سرخ جهانی یعنی ژان هانری دونان داشته باشم.

در خصوص برنامه های پیش روی تان برای ما بگویید.
سه شنبه چهارده مرداد (دو روز دیگر) مصادف با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک و جناب مهندس کربلایی حسنی بنده مسیر باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری تا هلال احمر استان مرکزی را در راستای کرامت انسانی بدوم چرا که هلال احمر ۴ هدف را در فعالیت های خود دنبال می کند که مربوط به کرامت انسانی میباشد که شامل موارد زیر می شود:
۱٫ تلاش برای تسکین دردهای انسان ها
۲. تلاش برای تامین سلامت انسان ها
۳. تلاش برای تامین کرامت انسان ها
۴. تلاش برای ایجاد صلح و دوستی میان انسان ها
همچنین با حمایت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و شخص دکتر جمالیان و رییس روابط عمومی دانشگاه طی نامه ای با وزارت بهداشت هفته اینده و یا دو هفته دیگر بنده با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی و وسایلی از قبلی شیلد و گلم و ماسک و دستکش پنج کیلومتر مراکز چهار استان از قبیل اراک، قم، اصفهان و تهران را به عنوان سفیر مقابله با ویروس کرونا دویده و از زحمات پزشکان و پرسنل این چهار شهر تقدیر و تشکر کرده و از مردم تقاضا می کنم جهت حمایت از پزشکان و پرستاران و کادر درمان و جلوگیری از شیوه ویروس کرونا تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده تا بتوانیم هرچه زودتر از دست این ویروس منحوس نجات پیدا کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.