خانه » جدیدترین » ورزش را تعطیل نکنید، پیشگیری کنید

ورزش را تعطیل نکنید، پیشگیری کنید

سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ شماره ۱۲۳۸

توصیه هایی برای ورزشکاران در جهت مقابله با کرونا ویروس در گفتگو با دکتر رضا نظیری یکی از برجسته ترین متخصصان آسیب شناسی ورزشی کشور

ورزش را تعطیل نکنید، پیشگیری کنید

یاسر هویدی

در شرایط بحرانی کشور که لحظه به لحظه گسترش ویروس کرونا در جای جای ایران پهناور سرعت بیشتری می گیـرد، استــناد به راهنمایی های متخصصان در این زمینه می تواند بسیار راهگشا باشد. در مطلب امروز سرویس ورزشی وقایع استان به چگونگی مقابله و پیشگیری تا حد امکان از ابتلا به این ویروس در محیط های ورزشی و در بین ورزشکاران پرداخته ایم هرچند ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش در این زمینه یک ابلاغیه صادر و راهکارهایی در آن ارائه کرده است ولی ما به همین بسنده نکرده ایم و پای صحبت های دکتر رضا نظیری یک از برجسته ترین متخصصان آسیب شناسی ورزشی کشور که خدمات ارزنده وی در اکثر تیم های ورزشی اراک سبب پیشرفت های شایانی شده است نشسته ایم. در ابتدا نگاهی گذرا خواهیم داشت به ابلاغیه ستاد مبارزه با گسترش کرونا در ورزش .
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، در اولین اطلاعیه ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش به تمام مسئولان و ورزشکاران مراکز ورزشی و باشگاه‌های عمومی و خصوصی و نیز فضاهای ورزشی واقع در مراکز مسکونی هشدار داده شد به منظور پیشگیری موثرتر در برابر ابتلا به ویروس کرونا، تمام نکات لازم بهداشتی را که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است، به دقت اجرا کنند.
براساس این اطلاعیه رعایت موارد زیر ضروری است:
١- پرهیز از حضور غیر ضروری در اماکن پرتردد و پرازدحام
٢- شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون
٣- پرهیز از دست دادن و روبوسی
۴- رعایت حریم ایمن ۱.۵ تا ۲ متری با دیگر افراد در تجمعات، مثل زمان حضور در ورزشگاه
۵- استفاده از محلول‌های ضدعفونی در محل ورزش و کار برای تمیز کردن دست‌ها و سطوح وسایل
۶- مراجعه به پزشک در صورت وجود علائمی مانند سرفه، گلودرد، تنگی نفس، تب و مشکلات گوارشی
٧- استفاده از ماسک‌های استاندارد و تعویض آن مطابق دستورالعمل‌های مربوطه برای افرادی که بیمار شده‌اند.
همانطور که مطالعه نمودید خیلی کلی و سربسته و تیتروار به راهکارهای پیشگیری از گسترش کرونا اشاره شده است، اما ما در بحبوحه آماده سازی تیم فوتبال آلومینیوم برای تقابل با بادران تهران فرصت را غنیمت شمردیم و طی یک سوال کلی از دکتر نظیری پرسیدیم در محیط های ورزشی چه راهکارهـــایی برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کــرونا توصیـــه می نمایند؟
وی در پاسخ به سوال ما بیان کرد: در وهله اول ورزشکاران و عموم مردم را به حفظ آرامش و دوری از اضطراب و استرس دعوت می نمایم، ویروس کرونا بر خلاف آنچه این روزها به آن پرداخته می شود آنطورها هم خطرناک نیست ما قبلا از پس ویروس های خطرناک تری مانند آنفولانزا و سارس بر آمده ایم و این ویروس از ویروس هایی که نام بردم خطر کمتری دارد ولی آنچه تفاوت دارد سرعت انتشار و ابتلای این ویروس خیلی بیشتر است و ما باید در مقوله پیشگیری فعال تر باشیم. در محیط های ورزشی از آنجا که ورزشکاران معمولا با یکدیگر صمیمی هستند باید از در آغوش گرفتن یکدیگر خودداری نمایند و همچنین از دست دادن حتی به صورت مشت هم اکیدا پرهیز کنند.
دکتر نظیری افزود: در ورزش های گروهی مانند فوتبال استفاده از بطری های آب معدنی در کنار زمین بسیار شایع است و بازیکنان به فواصل زمانی بیست دقیقه ای به کنار زمین مراجعه و از این بطری ها استفاده می کنند و این یکی از خطرناک ترین راه های شیوع ایـــن ویروس است و باید ورزشکــاران از بطری های شخصی یا همان شیکرها استفاده کنند. مورد دیگری که خیلی اهمیت دارد ورزشکاران با دریافت اولین نشانه های کسالت باید از حضور در تمرین و مسابقات خودداری نموده و سریعا خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی معرفی نمایند تا مراحل تشخیص و درمان طی شود. در حین تمرین و بعد از تمرین ورزشکاران باید مرتب دست های خود را با شوینده های مناسب شستشو دهند.
برای ورزشکاران رشته بدنسازی توصیه می کنم حتما ژل های ضدعفونی کننده حین تمرین همراه خود داشته باشند و مرتب از این ژل ها برای ضدعفونی دستان خود که مداوم با وزنه های عمومی برخورد دارد استفاده نمایند.
وی ادامه داد: مصرف مرکبات و حبوبات می تواند به افزایش توان دفاعی بدن در ورزشکاران کمک شایانی نماید و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینC ، ویتامینE ، ویتامین K و ویتامین A می تواند به افزایش توان سیستم دفاعی بدن ورزشکاران کمک شایانی نماید.
اینکه بعضی از ورزشکاران می گویند در این زمان بهتر است تمرینات و ورزش را تعطیل نمایند ابدا درست نیست با ادامه تمرینات و لحاظ نمودن نکات مهم در پیشگیری هیچ مشکل خاصی بوجود نمی آید چرا که تمرینات ورزشی خود به افزایش توان سیستم دفاعی بدن کمک می کند و تعطیل کردن تمرینات اصلا راه حل مناسب و تائید شده ای نیست.
به هر حال در چنین شرایطی که فقط پیشگیری می تواند چاره کـار باشد بهتر است ورزشکـــاران رشته های مختلف با لحاظ نمودن توصیه هایی که ارائه دادم هم به تمرینات خود پرداخته و هم به افزایش توان سیستم دفاعی بدن کمک نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.