خانه » پیشنهاد سردبیر » واکنش سیدمهدی مقدسی به اعتراض برخی کاندیداها نسبت به نتایج شمارش آرای انتخابات شورای شهر اراک/احترام بگذارید

واکنش سیدمهدی مقدسی به اعتراض برخی کاندیداها نسبت به نتایج شمارش آرای انتخابات شورای شهر اراک/احترام بگذارید

شنبه ۶ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۶
***
وقایع استان
علی امیدی
***
در روزهای گذشته و پس از اعلام نتایج شمارش آرای انتخابات شوراهای شهر اراک تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات، شروع به اعتراض نموده و خواستار شمارش مجدد صندوق ها شدند. سخنگو و عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان پیشتر گفته بود نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان تا پایان وقت اداری روز سه شنبه دوم خردادماه سال جاری می توانند شکایت های خود را به هیات نظارت تحویل دهند. باید دید آیا تا آن روز مستندات اعتراض ها در اختیار هیات نظارت قرار گرفته است یا خیر؟
حجت الاسلام سلیمی رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان در این باره گفت: براساس گزارش های واصله به این هیات، تخلفات فراوانی در حوزه انتخابات شوراها در سطح استان صورت گرفته است.
سلیمی افزود: در مهلت در نظر گرفته شده برای ارسال اعتراضات از سوی نامزدها، اعتراضات فراوانی با مستندات لازم به دفتر هیات نظارت رسیده است که با پایان یافتن مهلت ارسال اعتراضات، به بررسی و تصمیم گیری در خصوص آن پرداخته خواهد شد.
وی بیان کرد: قطعا این اعتراضات به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با تشکیل جلسات مستمر با حضور اعضای هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصمیم‌گیری خواهد شد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص که گفته می‌شود احتمال ابطال آرا در برخی از شعب اخذ رای وجود دارد، بیان کرد: تاکنون هیچ اظهار نظری در این خصوص نداشته‌ایم.
وی گفت: در جریان بررسی اعتراضات طبق مستندات قانونی، اگر اعتراضات به گونه‌ای باشد که بخواهد روند انتخابات را متوقف کند، اعلام خواهیم کرد.
از سویی دیگر دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی گفت: بازشماری برخی صندوق های شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان در صورت احراز اعتراض نامزدها با نظر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انجام می شود.
مرتضی جودکی افزود:در بررسی شکایت ها و اعتراض های نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان مرکزی او بر اساس قانون تا پایان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نامزدها ۴۸ ساعت فرصت دارند تا شکایت و اعتراض خود را به هیات های اجرایی و نظارت ارائه دهند.
وی توضیح داد: این اعتراض ها به مدت پنج روز توسط هیات های نظارت شهرستان ها بررسی و نتیجه آن به هیات عالی استان اعلام می شود.
وی ادامه داد: هیات عالی استان نیز پس از پنج روز بررسی این اعتراض ها نتایج را به هیات مرکزی ارایه و در صورت محرز شدن اعتراض نامزدها، بازشماری و یا ابطال صندوق ها شهرستان ها توسط هیات نظارت مرکزی تصمیم گیری می شود.
دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در خصوص بازشماری و یا ابطال صندوق های پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی روستاها در صورت محرز شدن اعتراض نامزدها نیز توسط هیات عالی نظارت استان ها انجام می شود.
جودکی گفت: اعتراض های متعددی از طرف نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی به هیات های نظارت ارایه شده است که پس از بررسی در هیات های نظارت شهرستان ها و هیات عالی استان و محرز شدن این اعتراض ها با نظر هیات مرکزی نظارت برخی از این صندوق ها بازشماری و یا ابطال می شوند.
وی افزود: شکایت های قانونی نامزدها با دقت توسط هیات نظارت شهرستانی و عالی استان مورد بررسی قرار می گیرد و برای احقاق حق نامزدها، معترضان باید مستندات خود را به هیات نظارت تحویل دهند و در صورت محرز شدن تخلف با نظر هیات نظارت مرکزی بازشماری و یا ابطال یک یا دو صندوق رای در برخی از شعبه‌ها انجام می شود.
در روزهای اخیر تصویر یک نامه منتشر شد که امضا کنندگان ان مدعی شده اند نسبت به تخلفات صورت گرفته در انتخابات شوراها معترض اند و خواهان بازشماری مجدد صندوق های رای هستند و در نهایت سه تن از کاندیداهای شورای شهر اراک با انتشار یک فایل صوتی این خواسته را بار دیگر بصورت شفاهی تکرار کردند. باید دید که با توجه به اصرار تعدادی از کاندیداهای شورای شهر اراک و البته صحبت های اخیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان فرجام نتیجه انتخابات در اراک چه خواهد شد.
پاسخ مقدسی به اعتراض ها
با توجه به انتشار نامه ای در فضای مجازی از سوی برخی کاندیداهای شورای اسلامی شهر اراک که موفق به حضور در شورای اسلامی شهر اراک نشده اند و اتهامی که به سید مهدی مقدسی نماینده اراک کمیجان و خنداب داده شده است وی اعلام کرد : اولا بنده وقتی دیدم که برخی جایگاه بازرسی را در انتخابات شوراها تضعیف می کنند و بررسی صلاحیتها را مناسب ندیدم تشخیص دادم که استعفا بدهم و از ۲۱ اردیبهشت ماه استعفای خودم را در دبیرخانه مجلس ثبت کردم و به دبیرخانه هیات نظارت مرکزی اعلام کردیم و از این تاریخ هیچ سمتی نداشتم و ایجاد فضای سازی اگر از روی عدم اطلاعات باشد امیدوارم با توضیحات مسئله برطرف گردد ولی اگر از روی غرض باشد قطعا حق پیگیری را برای خود محفوظ می دانم.
وی افزود : چون میزان رأی ملت است باید تمکین کنیم و رأی مردم را بپذیریم ولی اگر افرادی قصد داشتند اشخاصی را در شورا داشته باشند یا برای شهرداری برنامه ای داشته اند این موضوع نباید موجب ناراحتی این افراد شود و باید به رای مردم و دموکراسی احترام بگذارند و فضا را برای همکاری و همدلی بیشتر فراهم نمایند و باید بعد از انتخابات رقابت انتخاباتی به رفاقت تبدیل شود.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت : فضا سازی پس از انتخابات زیبنده نیست و برخی افراد باید از دادن اطلاعات غلط به داوطلبین خودداری کنند و ما باید ظرفیت داشته باشیم و به رای مردم احترام بگذاریم.
وی افزود: یک فضایی برای تخریب بنده ایجاد شده است که با هوشیاری مردم خنثی خواهد شد و چه در انتخابات ریاست جمهوری چه در شوراها کاندیدای مورد نظر ما رای نیاورده است باید ظرفیت لازم را داشته و پذیرا باشیم.
مقدسی خاطر نشان ساخت : آمادگی خودم را برای همکاری کامل با منتخبین مردم در شوراهای اسلامی اعلام می کنم تا بتوانیم شهری آباد داشته باشیم و توصیه می کنم اگر جریانی دنبال تخریب بنده هستند دست از تخریبها بردارند و راه به جایی نخواهند برد و تخریبها جواب عکس خواهد داد و مردم جواب لازم را در وقت مقتضی خواهند داد . همچنین باید توجه داشت خدمت به مردم باید اولویت باشد و این که مخالفان من یا موافقان من در این جایگاه قرار دارند نباید مدنظر باشد.
تایید انتخابات ساوه
اوضاع در ساوه به گونه ای دیگر رقم می خورد و هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر ساوه انتخابات این شهر را تایید کرده است.
معاون استاندار و فرماندار ساوه در خصوص تایید نتیجه انتخابات توسط هیات های اجرایی و نظارت شهرستان گفت: انتخابات این شهرستان توسط هیات های اجرایی و نظارت شهرستان تائید شده است و چنانچه فردی احساس می‌کند که حقی از وی ضایع شده از طریق اعتراض به هیأت عالی نظارت استان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات با ذکر دلایل و مستندات اعلام شکایت کند.
وی بیان کرد: با وجود اعتراضاتی که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سراسر کشور شد اما شورای نگهبان سلامت آن را تایید کرد و در تهران هم ۵۰۰ صندوق انتخابات شوراها بازشماری شد و تخلفی محرز نشد.
فرماندار در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات شورای شهر ساوه به صورت تمام الکترونیکی به همراه ۱۴۱ شهر دیگر کشور اظهار کرد: در سیستم تمام الکترونیکی تمامی فرآیند انتخابات به صورت الکترونیکی است و هیچ تخلفی در سیستم الکترونیکی صورت نخواهد داد چرا که پروسه اخذ رای تا شمارش آرا به صورت الکترونیکی است.
وی بیان کرد: متاسفانه در جریان انتخابات شورای شهر ساوه نیز دو نفر درصدد بودند که شیرینی حضور مردم را تلخ کنند در حالی که این دو نفر نه تنها جزو اعضای علی‌البدل نیستند بلکه در آخر صف قرار دارند و تعداد آرایی هم که کسب کردند تفاوت فاحش با رده‌های بالاتر دارد ولی ادعا دارند که آرای بیشتری کسب کردند در حالی که این طور نیست.
بهاروند تصریح کرد: هر فرد معترض به نتیجه انتخابات باید مستندات قانونی خود را اعلام کند و براساس آن شکایت کند، چنانچه نتواند اثبات کند و نسبت به روند برگزاری انتخابات تهمت و افترا وارد کند قطعا از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.