خانه » پیشنهاد سردبیر » واکنش اصلاح طلبان استان مرکزی در برابر رد صلاحیت های گسترده/اندیشه را نمی توان رد کرد

واکنش اصلاح طلبان استان مرکزی در برابر رد صلاحیت های گسترده/اندیشه را نمی توان رد کرد

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴     شماره ۳۲۷

گروه سیاسی- وقایع استان:
انتخابات ریاست جمهوری و پیروز شدن روحانی اگرچه ساختار مدیریتی و سیاست‌گذاری داخلی و خارجی کشور را دچار تغییرات گسترده نمود و با پایان یافتن تحریم ها و بسته شدن موفقیت آمیز پرونده برجام کشور دچار تحولات بنیادین شد.ولی متحول شدن سیاست و اقتصاد کشور در حالی اتفاق افتاد که با نزدیک شدن به انتخابات اسفند ماه حادثه دیگری شرایط سیاست داخلی کشور را دگرگون کردو آن رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلب در سراسر کشور بود و اراک نیز از این قاعده مستثنی نبود. این در حالی است که چیزی که اکنون کشور به آن نیاز دارد نمایندگانی طرفدار توسعه همه جانبه و حافظ منافع ملی که در مجلس بتوانند از دولت حمایت کنند.
آخرین خبرها در استان حاکی از آن است که به گفته رییس ستاد انتخابات استان مرکزی : از مجموع ۳۴۴ داوطلب شرکت در انتخابات مجلس دهم، ۱۴ نفر از سوی هیات های اجرایی رد صلاحیت شدند ، ۸ داوطلب انصراف داده و یک داوطلب با فوت از گردونه انتخابات حذف شدند. از میان رد صلاحیت شدگان اصلاح طلب در استان مرکزی صلاحیت علی یوسفی مشاور استاندار احراز نشد. جعفر صفری مشاور استاندار، مرتضی سورانه، اسماعیل نادری از حوزه شازند، بهمن اخوان و همچنین دانش منفرد نمایندگان ادوار، رد صلاحیت شدند. که در میان آنها اصلاح طلبان شناسنامه دار استان حضور دارند.
تا این جا چیزی که مشخص شده است . در زمینه انتخابات دولت کمترین نقش را در بحث محتوایی دارد و بیشتر نقشش اجرایی است و برای انتخابات مجلس، دولت به لحاظ قانونی نمی تواند دخالت کند و از لحاظ اجرایی هم نمی تواند کاری بکند که شور و شوقی را در مردم ایجاد کند و تنها کارش صیانت از رای مردم و ایجاد امنیت در برگزاری انتخابات سالم و جلوگیری از تقلب در انتخابات است.
حال در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، این سوال مطرح است که اینک دولت تدبیر و امید با پشت سر گذاشتن توافق هسته‌ای، چگونه می‌تواند شرایط را برای برگزاری انتخاباتی سالم و به تبع آن تشکیل مجلسی با حضور گروه‌های مختلف سیاسی مهیا سازد. آماده‌سازی شرایط پیش از انتخابات نیازمند تلاش‌ دولت در بسترهای مختلف است. یکی از این تمهیدات برگزاری انتخابات طبق اصول قانونی است. اصولی که اجرایی‌شدن آن به معنی عبور از تنگناهایی است که در کاندیداتوری افراد و چهره‌های مختلف سیاسی وجود دارد و نیازمند ایستادگی دولت بر موضع قانونی خود است. یعنی یک انتخابات آزاد براساس اصول قانون اساسی و بدون اینکه حقی از کسی ضایع شود. این امر یکی از چندین انتظار مردم در آستانه انتخابات است و دولت هم باید به آن بیندیشد. این به آن معنا است که شورای نگهبان و دولت هم براساس وظایفی که طبق قانون اساسی برای آن در نظر گرفته شده عمل کنند.مورد دوم که توجه دولت در این مدت باقیمانده تا انتخابات باید به آن معطوف شود، حل مشکلات معیشتی مردم است. اکنون که در دوران پساتوافق و نزدیک سال نو قرار داریم باید سعی شود که به تبع این توافق بزرگ، پول‌های بلوکه شده‌ای که به ایران بازمی‌گردد با زندگی مردم در ارتباط مستقیم قرار گیرد. حال یا به صورت سرمایه‌گذاری یا به‌گونه‌ای که تورم کاهش یافته و رکود حاکم بر کشور نیز از بین برود. دولت باید این مشکلات را حل کند به‌گونه‌ای که ملت دیگر احساس مشکلی نکنند. البته گروه‌هایی از دل واپسان هم هستند که می‌خواهند مانع شوند و سنگ اندازی کنند. هرچند در اقلیت هستند، اما دولت باید محکم روی اصول خود برای حل مشکلات ملت بایستد. با این مشکلات به نظر می رسد . با این حال عده‌ای معدود هستند که منافع خود را در این دعواها می‌بینند بحث دیگری است. در این شرایط باید گفت زمینه برای حرکت محکم دولت طبق قانون فراهم است تا به برگزاری انتخاباتی سالم بدون دخالت نهادهای غیرمسوول و رقابتی در این امر بیانجامد. البته انتخابات سالم بدان معنا نیست که همه وارد رقابت انتخاباتی شوند بلکه پیش از آن باید شورای نگهبان آنالیزهای لازم را انجام دهد و انسان های سالمی که انگیزه جناحی برای ورود به مجلس ندارند و تنها هدفشان خدمت به کشور است را به مردم جهت انتخاب معرفی کنند . از طرفی انتخابات دهیمن دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تاثیر فروانی بر سیاست های داخلی و بین المللی کشورمان و صلح پایدار در منطقه خواهد داشت. اکنون به جرات میتوان گفت که بهترین عملکرد رسانه ها و مطبوعات کمک به مردم برای یک انتخابات شفاف و یک انتخاب درست است . و حال باید منتظر تصمیم نهایی شورای نگهبان باشیم که انشاالله با بازبینی نهایی لیستی از تاییدشدگان را در اختیار مردم قرار دهد که مردم انگیزه کافی برای حضور پر شور در انتخابات داشته باشند.
به نظر می رسد که آرایش سیاسی در انتخابات سال ۹۴ مانند سال ۹۲ است پس کسانی که ۹۲ برای تغییر کشور فعالیت می کردند و در کنار روحانی آمدند باید این آرایش سیاسی را هم چنان حفظ کنند و احزاب اعتدال گرا و حامی دولت و اصلاح طلبان در چارچوب این آرایش حرکتهای بعدی خود را انجام دهند تا مجلسی یک دست و خالی از تندروها و کسانی که به دنبال منافع گروهی ، حزبی و جناحی هستند تکلیفشان مشخص شود و کسانی را به مجلس بفرستیم که همگی طالب منافع ملی داشته باشند.
در بحث استانی نیز، تمام تلاش اصلاح طلبان استان مرکزی این است که در یک مجموعه و درکنار هم برنامه توسعه اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی استان را پیش ببرند و سیاست های توسعه متوزان استان را در کشور مطرح کنند و در بحث کشوری نیز در راستای سیاست های کلی دولت حرکت کنند و نمایندگانی را به مجلس بفرستند که صلاحیت کامل نمایندگی مجلس را داشته باشند. وحال که نمایندگان شناسنامه دار استان تایید صلاحیت نشده اند برنامه اصلی اصلاح طلبان حمایت از اعتدال گراها و حامیان دولت است . چرا که اصللاحات کم هزینه ترین ومردمی ترین دموکرات ترین راه برای پیشبرد توسعه مردم سالاری و دموکراسی است است .
در همین رابطه اسدالله امینی فعال اصلاح طلب در استان مرکزی گفت : انتظار ما از شورای نگهبان این بود که با نگاه امت محمد رسول الله به ما توجه داشته باشدو فرزندان امام ، انقلاب و رهبری را تاییدکند زیرا همان گونه که همه میدانند اصلاح طلبان هم در زنان و هم در عمل به قانون اساسی پایبند بوده اند.وی افزود : با توجه به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان ما فعلا لیست نهایی خود را برای شرکت در انتخابات نبستیم . امینی تصریح کرد: ما در هر شرایطی در انتخابات شرکت خواهیم کرد و با انتخابات قهر نخواهیم کرد . ولی چه خوب میشد و مسلما حضور مردم پر شور تر خواهد بود اگر نگاه شورای نگهبان به ما نگاه رحمت بود. و ما همچنان امیدواریم که در چند روز آینده نگاه شورای نگهبان تغییر کند.
سخنگوی شورای اصلاح طلبان در استان مرکزی ادامه داد: به هرحال ما تا چند روز آینده لیست نهـایی خود را در تمــام شهرستان ها خواهیم بست .
این عضو شورای اصلاح طلبان تصریح کرد: رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان تاثیری به این معنا که ما در انتخابات شرکت نکنیم در اراده ما نداشته است و ما انتظار داشته و داریم که شورای نگهبان به این پیام رهبری توجه کندکه: برای من شخص و گروه مهم نیست و فقط حضور پر شور مردم و نشاط سیاسی مهم است.
امینی در پایان گفت : در صورتی که هیچ اصلاح طلب شناسنامه داری در انتخابات تایید صلاحیت نشود در این صورت ما از بین کسانی که تایید صلاحیت شده اند لیست نهایی خود را خواهیم داد و حتی اگر اصول گرایی را که صلاحیتش برای ما محرز شده است و بدانیم که به فکر منافع ملی است و از تندروها به دور است به او کمک خواهیم کرد.
این عضو شورای مرکزی اصلاح طلبان در پایان گفت که ما معتقدیم که هر تغییربا صندق های رای ممکن است و از تمامی مردم اراک میخواهیم که تحت هر شرایطی با حضور پر شور در انتخابات شرکت کنند.
با موفقیت برجام دوره کاسبان فتنه و کاسبان تحریم به پایان رسیده است
عضو هیئت رئیسه شورای اصلاح طلبان نیز در همین ارتباط در گفتگو با وقایع گفت : ما در این دولت به موفقیت بزرگی رسیده ایم زیرا اگر در قطعنامه ۵۹۸ فقط عراق طرف ما بود . در دوران تحریم آمریکا و تمام کشورهای بزرگ با شرکت هایشان ما را تحریم کرده بودند. ولی امروزه ما به دورانی رسیده ایم که در سه دهه گذشته بی سابقه بوده است و با موفقیت برجام دوره کاسبان فتنه و کاسبان تحریم به پایان رسیده است .
داود باقری نیز در این رابطه گفت: تمام حمایت اصلاح طلبان از حامیان دولت و از نیروهایی خواهد بود که با تمام قدرت حامی دولت باشند و خودشان را نزدیک به گفتمان اعتدال و دولت بدانند. زیرا دوران لج بازی سیاسی به پایان رسیده است و تنها باید به فکر آینده کشور و توسعه مملکت باشیم .
مرتضی سورانه رئیس حزب اتحاد ملت نیز در همین ارتباط گفت :رد صلاحیت های شورای نگهبان در شرایط کنونی نه تنها در روحیه اصلاح طلبان تاثیری نداشته بلکه بر روی عزم و اراده ما از لحاظ تفاهم و انسجام حزبی و وحدت استراتژیکی تاثیر مثبتی هم داشته است ولی مسلما بر روی هواداران اصلاح طلبان برای حضور گسترده در انتخابات تاثیر منفی داشته است .
وی افزود: واکنش ما در برابر رد صلاحیت های گسترده رفتار قانونی و استفاده از تمام طرفیت های قانون برای احقاق حق نمایندگان رد صلاحیت شده با چشم داشت به تعامل مثبت به قانون است .
مرتضی سورانه خاطر نشان کرد: به هر حال ما تا ۱۶ بهمن لیست نهایی خود را می بندیم و بیشتر از این منتظر تایید صلاحیت ها نمی مانیم . وی تصریح کرد: تمام تلاش ما اصلاح طلبان این است که از حضور تندروها به مجلس جلوگیری کنیم و امیدواریم که کسانی را به مجلس بفرستیم که خردمند و حافظ منــافع ملی باشند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.