خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست استاندار با احزاب، تشکلها و گروه های سیاسی استان مرکزی برگزار شد/گفت و شنودهای چپ و راستی

نشست استاندار با احزاب، تشکلها و گروه های سیاسی استان مرکزی برگزار شد/گفت و شنودهای چپ و راستی

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴    شماره ۳۲۷

گروه سیاسی – وقایع استان:
با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجمع خبرگان رهبری، احزاب سیاسی کشور جان تازه ای گرفتند. حضور احزاب در کشوری که نام دموکراسی را یدک می کشد غیر قابل انکار است. احزابی که هریک برای فعالیت نیازمند زمینه های مناسبی از پیشرفت در آگاهی و آزادی های سیاسی جامعه می باشند. نزدیک شدن احزاب به یکدیگر و جلوگیری از حضور اندیشه های مختلف در فرآیند های سیاسی، نه تنها حق انتخاب را از مردم گرفته بلکه کشور را به سوی تک حزبی شدن و فاصله گرفتن از موازین دموکراسی سوق می دهد. هرچند حضور حزب های متفاوت درصورتی می تواند بلوغ سیاسی جامعه را رقم بزند که در آزادی فعالیت های سیاسی مدنی شرایط یکسان و برابری داشته باشند. جامعه نیز با قوت گرفتن احزاب، به صورت ناخودآگاه درک سیاسی خود را بالا برده و به انتخابی درست و منطقی در راستای منافع ملی دست خواهد زد. اما چطور می شود که یک حزب با وجود در دست داشتن قدرت و نمایش عملکردی ضعیف باز هم درصدد کسب قدرت سیاسی بر می آید و مردم نیز او را بر کرسی پارلمان بشانند. عدم مسئولیت پذیری و پوپولیسم که سیاست های اصلی عمده احزاب در ایران را تشکیل می دهد سبب شده است معیار های ارزش گذاری بر عملکرد احزاب تغییر کند. درک پایین جامعه از سیاست، در کنار توهم خردمندی که از دیرباز در جامعه جریان داشته، دست در دست هم به سواستفاده احزاب سیاسی از رای مردم کمک می کند. به هر روی در این شرایط چاره ای جز پذیرفتن حرکت دست و پا شکسته احزاب در ایران نیست، اما با کمی تحلیل به راحتی می توان عملکرد آنها را بررسی نمود. استاندار دولت تدبیر امید که همگام با شعار های دولت، پذیرفتن همه سلیقه ها و اندیشه های سیاسی را در دستور کار خود قرار داده است با تشکیل گردهمایی با حضور احزاب، خواستار پرهیز از بی اخلاقی و احترام به قانون شد.
با متخلفان برخورد می کنیم
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه بیطرفی، قانونگرایی و رعایت اصول اخلاق محور برنامه های این ستاد است گفت: نامزدهای انتخاباتی باید تحت هر شرایطی اصول قانون انتخابات را رعایت کرده و به جای تخریب یکدیگر بر اساس قانون به معرفی خود بپردازند.
شکر الله حسن بیگی از برگزاری جلسات ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی و برخورد با تخلفات انتخاباتی در دستگاه قضا خبر داد و بیان داشت: اعضای ستاد انتخابات استان مرکزی نیز باید اصول قانون را سرلوحه امور خود قرار داده و از هر گونه حمایت مستقیم و یا غیر مستقیم از کاندیدای خاصی پرهیز کنند درغیر این صورت با متخلفان بر اساس قانون برخورد می شود.
وی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای مهترین خواسته مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است بنابراین اعضای ستاد انتخابات استان و مدیران دستگاه های اجرایی باید همه تلاش خود را در راستای تحقق این مهم به کار بگیرند گفت: مقدمات کار در استان نیز فراهم شده است تا در هفتم اسفندماه مشارکت بالای مردم را در پای صندوق های رای داشته باشیم.
مردم نگران مهندسی انتخابات نباشند
استاندار مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: چتر انقلاب اسلامی همه جمعیت ایران را تحت پوشش قرار داده حتی غیرمسلمان ها، زرتشتی ها، مسیحی ها و یهودی های با وجدان هم از نهضت مردم دفاع می کردند و عنصر مشترک آنها مبارزه با استبداد داخلی و جلوگیری از حضور استعمار در تعیین سرنوشت مردم در داخل کشور و دفاع از اعتقادات اکثریت قریب به اتفاق مردم بود.
وی ضمن اشاره به هدف های انقلابی مردم، بیان کرد: رهبری منسجم، حضور مردم و باورهای آنان این نهضت را به پیروزی رساند.
زمانی قمی بیان کرد: نمی توانیم ادعا کنیم اهداف انقلاب را دنبال می کنیم اما به گونه ای رفتار کنیم که افراد گروه، گروه از خیمه انقلاب خارج شوند.
استاندار مرکزی ضمن اشاره به تاکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند، گفت: مردم هستند که همه چیز را تعیین می کنند و مقامات کشوری به صورت مستقیم و غیر مستقیم و با رای مردم مسئولیت می پذیرند.
وی ضمن اشاره به یکی از سخنان امام راحل مبنی بر اینکه اگر مردم خدمتگزاری را نخواستند باید کنار برود، تصریح کرد: بر اساس این سخن امام اصالت با نظر جمع و مردم است.
زمانی قمی گفت: کمتر از دو ماه فرمان رفراندم برای تعیین نام حکومتی که می خواهد مستقر شود صادر می شود یعنی اگر ابزاری کارآمد تر و منطقی تر از رفراندم در ۱۲ فروردین ۵۸ داشتیم امام به آن ابزار کارآمد تر رجوع می کرد.
استاندار مرکزی با بیان اینکه امروز هم دولت به این گفتمان، مسیر و تعریف درست از مردم عقیده دارد، گفت: اصولگراها و اصلاح طلبان نباید با واقعیت های پیش رو مبارزه کنند و برای پیدا کردن راه درست باید تدبیر کرد.
زمانی قمی تصریح کرد: علاقه مندان به خیمه انقلاب روش هایی را اتخاذ کنند که دوستان و یاران انقلاب و رهبری افزایش یابند.
وی افزود: جناح های سیاسی و مردم نگران مهندسی انتخابات نباشند، چراکه تا وقتی نظارت بر روی صندوق های رای به دقت انجام می شود نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی آحاد جامعه به خصوص احزاب سیاسی را به پرهیز از افراطی گری دعوت کرد و گفت: چنانچه این عامل خطرناک به پایه های نظام رسوخ کند ضربه های مهلکی وارد می کند که ممکن است جبران آن امکان پذیر نباشد.
استاندار مرکزی توهین و جسارت به فرزند راستین امام راحل در حرم حضرت امام در سالگرد رحلت ایشان، پرتاب لنگه کفش در مجلس، و برخورد در مجلس را از علائم افراطی گری عنوان کرد
وی افزود: رفتارهای افراطی گری به نفع اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست و باید نسبت به خطر افراطی گری متحد شویم.
همه گروه های سیاسی باید مورد توجه قرار بگیرند
علی اصغر شهبازی فعال سیاسی ابراز امیدواری کرد: که سیاست به گونه ای باشد که همه گروهها و دیدگاههای سیاسی مورد توجه قرار گیرند، چراکه همه نگاه ها متمرکز بر این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی در یک جایگاه مناسبی در نظام سیاسی بین المللی قرار گیرد.
شهبازی گفت: تلاش همه نظام و مردم بر این است که موقعیت نظام در یک جایگاه خوب از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی قرار گیرد و در حال حاضر کشور در پیچ و گذر سیاسی قرار دارد که با عبور از این پیچ، کشور جایگاه اصلی خود را پیدا می کند.
این فعال سیاسی ضمن تاکید به مشارکت عمومی گفت: مدیران اجرایی در دستگاههای اجرایی می بایست این ذهنیت را برای مردم ایجاد کنند که برای این انتخابات هیچ دغدغه ای ایجاد نشده است و مسائل، مسائلی نخواهد بود که قرار باشد این انتخابات مهندسی شود.
دلسردی جامعه از رد صلاحیت ها
علی یوسفی رئیس شورای اصلاح طلبان استان نیز ابراز امیدواری کرد: همدلی هایی اوایل انقلاب به جامعه برگردد تا این تقسیم بندی های سیاسی به خصوص تقسیم بندی های اصول گرایی و اصلاح طلبی اساس این ارزش ها را به خطر نیندازد.
وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر مشاور استاندار نیستم گفت: عنوان کردن عدم صلاحیت ها و عدم احراز صلاحیت ها در گذشته نه چندان دور بخش قابل توجهی از جامعه را ابتدا دلسرد کرد.
یوسفی گفت: با توجه به معنویتی که در شورای نگهبان وجود دارد قطعا تعدادی از دوستان اصلاح طلب در استان برخواهند گشت که این مهم دو نتیجه را در پی خواهد داشت؛ اول اینکه حداقل حقوقی که درخصوص برخی کاندیداها در نظر گرفته نشده رعایت شود و دوم اینکه تصمیم شورای نگهبان منجر به مشارکت حداکثری در جامعه شود.
رئیس شورای اصلاح طلبان استان مرکزی تاکید کرد: در گذشته و هم اکنون بین مجمع نمایندگان اختلافاتی وجود دارد که به طور مستقیم تبعات این اختلافات بر اقتصاد و فرهنگ مردم و مسائل اجتماعی مردم اثرات بسیار سوئی دارد و این اختلافات از ستادهای کاندیداها شروع می شود.
وی تصریح کرد: جناح اصلاح طلبان و اصول گراها تلاش کنند این اختلافات در ستادها دامن زده نشود تا فردا نمایندگانی که رای می اورند بتوانند با هم کار کنند.
یوسفی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی استان بخش اقتصاد و تولید است و امیدواریم نمایندگانی به مجلس بروند که محور برنامه هایشان اقتصاد، اشتغال و تولید باشد.
مردم از رفتارهای مجلس کنونی خسته شده اند
حجت الله جودکی رئیس جبهه ایستادگی ایران اسلامی و نماینده تشکل های وابسته به جبهه پیروان خط امام و رهبری استان مرکزی نیز، گفت: ما گروههای سیاسی بر اساس اخلاق، قانون و آیین نامه های تشکیلاتی موظف هستیم مردم را برای حضور در پای صندوق های رای تهییج، تحریک و تشویق کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مردم از برخی رفتارها در مجلس خسته شده اند گفت: مجلس باید پوست اندازی کند و در آینده به یک مجلس تخصصی، فنی و حرفه ای نیاز داریم.
جودکی ضمن تاکید بر شاخص هایی چون مقبولیت و کارآمدی به منظور رسیدن به گزینه اصلح در جریان اصولگرا، بیان کرد: فرد باید ولایی باشد و چارچوب قانون اساسی را قبول کرده و به اصل ولایت مطلقه فقیه هم اعتقاد قلبی داشته باشد.
رئیس جبهه ایستادگی ایران اسلامی با اشاره به رد صلاحیت ها گفت: انتقاد به رد صلاحیت های فله ای به فقهای شورای نگهبان وارد نیست و انتقاد اصلی بر به روز نبودن قانون است.
وی بر ضرورت به روز شدن و اصلاح قانون انتخابات در کشور تاکید کرد و بیان داشت: رد صلاحیت ها باعث می شود که بسیاری از نیروها و دوستان انقلاب دلسرد شوند.
وی با تاکید بر اینکه باید در این دوره هرج و مرج های اصلاح طلبی و اصول گرایی را بشکنیم، گفت: به برادران اصلاح طلب پیشنهاد دارم لیست مشترکی با جبهه ایستادگی ببندند.
رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان بی عدالتیست
اسد الله امینی سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان نیز در ادامه این نشست با اعتراض به عملکرد نابرابر شورای نگهبان در رد صلاحیتها گفت: رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان بی عدالتی است .
وی با بیان اینکه هیاتهای اجرایی در بررسی تایید صلاحیتها با تایید صلاحیت گروه ها مختلف انتخاب و صلاحیت را به مردم واگذار کردند گفت: برای پیشبرد و صلابت انقلاب لازم است سلیقه های مختلف در انتخابات حضور داشته باشند.
مردم باید رای بدهند
حمیدرضا گودرزی عضو هیات رئیسه ائتلاف اصول گرایان و دبیر حزب عدالت طلبان ایران اسلامی نیز در ادامه این نشست با تاکید براینکه نزاع بین اصول گرا و اصلاح طلب هیچ نفعی برای مردم نخواهد داشت گفت: باید مشی همدلی و همزبانی را پیشه راه خود کرده و تلاش کنیم مردم را به پای صندوق های رای بیاوریم.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در این باره فرمودند « بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم من این تقسیم بندی را غلط می دانم» گفت: همه اصلاح طلبان و اصولگرایان معتقد به انقلاب و دارای شخصیت با تقوا هستند.
فعالیت های مدنی را نباید محدود کرد
علی حسین محمدی رئیس شورای انجمن اسلامی معلمان استان مرکزی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه مشی اصلاح طلبان دعوت همه به انتخابات است و معتقد است که آرمانهای انقلاب با مشارکت فعال و برآیندهای سیاسی محقق می شود گفت: بی تردید انتخابات فرصتی را به احزاب می دهد که در تغیر و تحول مناسبات سیاسی کشور تاثیر گذار باشند.
وی افزود: اولویت بلند مدت اصلاح طلبان فعالیت حزبی است و برای تحقق جامعه مدنی و مردم سالاری باید مسئله تشکل و تحزب اولویت قرار گیرد.
وی یادآور شد: در شرایط پسا برجام بحرانهای سیاسی اقتصادی فرهنگی جامعه تنها با تلاش اصلاح طلبان و اصولگرایان رفع نمی شود و باید دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در راستای تحقق منافع مشترک و توسعه کشور مشی همگون داشته باشند.
مردم باید آثار رفتار سیاسی شان را ببینند
رضا اکبر آبادی مسئول ستاد جبهه مردمی حامیان رئیس جمهور نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: در حال حاضر کشور در شرایطی نیست که مردم را تشویق به حضور در پای صندوقهای رای بکنیم و باز همان آش و همان کاسه باشد.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز مردم و ضرورت بهبود آن گفت: در حال حاضر در ۲۴ درصد خانوارهای حداقل یک نفر بیکار وجود دارد.
مسئول ستاد جبهه مردمی حامیان رئیس جمهورافزود: باید آثار رفتار سیاسی مردم به عاملی برای بهبود وضعیت آنها تبدیل شود.
اکبر آبادی ابراز امیدواری کرد: شرایطی در کشور فراهم شود که پرچم دروغین اصولگرایی و اصلاح طلبی توام با نقاب آن از برخی افراد گرفته شود.
وی تهدید کرد: اگر با زبان خوش نتوانین این نقاب و پرچم را بگیریم با زبان افشاگری خواهیم گرفت.
خواستند اصلاحات را منکوب کنند اما نتوانستند
فرامز یاوری فعال سیاسی اصلاح طلب ساوه نیز ضمن تاکید بر اینکه اصلاحات زنده و پویاست، گفت: در دولت گذشته تصور می کردند اصلاحات منکوب شده است امروز شاهد هستیم که بخش عمده ای از جمعیت کشور را اصلاح طلبان تشکیل می دهند.
وی بااعتراض به آمار رد صلاحیت شده ها باتاکید بر اینکه اصلاح طلبان مسلمانند، نظام و ولایت فقیه را قبول دارند گفت: چه دلیلی دارد مردم را در این خصوص ناامید و دلسرد کنیم و میزان مشارکت مردم در انتخابات را کم کنیم.
وعده تعامل با جهان را محقق کردیم
حجت الاسلام هاشمی مشاور عالی استاندار نیز اظهار کرد: دولت یازهم خود را با واژه تدبیر و امید به مردم معرفی کرد و البته برنامه های جامع و کاملی برای اداره کشور در سطوح مختلف داشت.
وی بابیان اینکه از جمله وعده های دولت تعامل با جهان بود که امروز نیاز به بازگویی آن نیست افزود: از دیگر وعده ها نجات اقتصاد کشور بود که بخشی از آن محقق شده و دولت نیز تلاش می کند که با سرمایه گذاری داخلی و خارجی بخش دیگر را محقق کند.
مشاور عالی استاندار تا کید کرد: نجات اخلاق دیگر وعده دولت یازدهم بود و دولتمردان امروز اخلاق مدارترین و شایسته ترین هستند و محصول ایده و تلاش آنها امید و آرامش است.
شنیدن نقطه نظرات احزاب یادآور روندی تکراری در کشور است. اصلاح طلبان با پای فشاری بر فعالیت های مدنی و کار حزبی همچنان از رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان رنج می برند. رد صلاحیت هایی که در نگاه اول نشانگر رد صلاحیت کاندیدای انتخاباتی است اما در لایه ای پنهان نشان از رد صلاحیت جامعه در تشخیص انتخاب نمایندگان خودش دارد و تصمیم گیری برای جامعه ایست که می خواد در سرنوشت سیاسی خودش سهیم گردد. اصولگرایان نیز که چندان برنامه و فعالیت حزبی معین و حساب شده ای ندارند و همواره مجال بیشتری برای عرض اندام و حضور در همه عرصه ها داشته اند با فرار به جلو و عدم پذیرش مسئولیت خرابی های به بار آورده در هشت سالی که هم دولت و هم مجلس را در اختیار داشتند خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات و هم سویی و نزدیک شدن به جریان اعتدال و اصلاحات هستند تا شاید از این طریق حافظه نه چندان قوی مردم در رابطه با کارنامه سیاسی شان را پاک کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.