خانه » جدیدترین » واقعیت هایی که درباره ماهی تیلاپیا باید بدانید!

واقعیت هایی که درباره ماهی تیلاپیا باید بدانید!

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۹۲

واقعیت هایی که درباره ماهی تیلاپیا باید بدانید!

دکتر پریا رئوفی

سرانه مصرف پایین آبزیان در کشور نسبت به میانگین جهانی یکی از دغدغه های شیلات کشور است و متخصصین عمده ترین علت آن را ذائقه و عادات غذایی مردم می دانند. با این وجود این روزهـا در اکثر فروشگاه ها شـــاهد تبلیغات و فـروش فیله های بسته بندی شده وارداتی تیلاپیا هستیم که محبوبیت فراوانی در سبد خرید خانوارها کسب کرده است. از آنجا که تیلاپیا طعم و بوی قوی ندارد و کم کالری است انتخاب مناسبی برای افرادی است که علاقه کمتری به مصرف ماهی دارند. در عین حال تردید و شایعات زیادی مبنی بر خطرناک بودن مصرف ماهی تیلاپیا وجود دارد که بر اساس مستندات علمی نیست. برای درک بهتر موضوع به تفسیر آن می پردازیم. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، دو گروه از اسیدهای چرب ضروری هستند که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری می باشند و تنها از طریق تغذیه قابل دریافت هستند. نسبت این اسیدهای چرب به عنوان یکی از بهترین شاخص ها برای مقایسه ارزش غذایی چربی ماهیان به شمار می رود. میزان اسیدهای چرب غیراشباع در آبزیان، به ویژه آبزیان پرورشی ثابت نیست و وابستگی مستقیم به تغذیه و شرایط محیط پرورش ماهی دارد. از آن جا که نسبت تراکم امگا ۳ به امگا ۶ در تیلاپیا کمتر است، پیشنهاد می شود افرادی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند و یا افراد با رژیم غذایی خاص که نیازمند دریافت امگا ۳ بیشتری هستند اعتدال در مصرف این ماهی را رعایت کرده و یا ماهی هایی مانند قزل آلا و سالمون را جایگزین نمایند. تیلاپیا به دلیل دارا بودن مقدار قابل قبولی از مواد معدنی، فسفر، پتاسیم، نیاسین، ویتامین های B12 و B6 و عدم وجود جیوه یکی از بهترین انتخاب ها برای زنان در دوران بارداری یا شیردهی می باشد. همچنین وجود میزان کافی از سلنیوم (حدود ۴۰ میلی گرم) سبب پیشگیری از بروز بیماری پارکینسون خواهد شد. از دیگر جنبه های ارزش غذایی تیلاپیا، دارا بودن ترکیبات کارتنوئیدی است که عامل مهمی برای تامین سلامتی انسان هاست. بخش عمده ای از کارتنوئید در کبد ماهی تجمع می کند و بر اثر اکسیداسیون به ویتامین A تبدیل می شود و سبب افزایش ایمنی بدن می گردد. به واسطه وجود کارتنوئید، مقاومت این ماهی در برابر امراض و عفونت ها بالا می رود و در نتیجه میزان آنتی بیوتیک کمتری در طی فرآیند پرورش این ماهی لازم است.
ایران در سال ۲۰۱۸ چهارمین وارد کننده بزرگ تیلاپیا از کشور چین بوده است. آمریکا نیز یکی از رکورد داران مصرف تیلاپیا در دنیا است؛ به طوری که تقاضای این محصول روز به روز افزایش یافته و یکی از محبوب ترین غذاها بین مردم به شمار می رود.
علاوه بر موارد فوق محققان برزیلی موفق به کشف خواص بینظری در پوست این ماهی شده اند. آنها بیان کردند که تعدادی از کلاژن های مورد نیاز برای درمان سوختگی به طور طبیعی در پوست تیلاپیا وجود دارد که سبب بهبود زخم، ترمیم و تسکین درد ناشی از آن خواهد شد. اخیرا از پوست تیلاپیا برای ساخت لوازم ارزشمند چرمی نیز استفاده می شود.
در پایان، این ماهی از ارزش غذایی مناسب و استانداردهای تغذیه ای لازم برخوردار است و می توان گفت جای نگرانی در مورد مصرف این ماهی وجود ندارد و تنها توصیه می شود حدالامکان از محصولات و برند های معتبر موجود در بازار استفاده کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.