خانه » پیشنهاد سردبیر » هیئت ژوری مسابقات فوق سنگین حق بهداد سلیمی را پایمال کرد/بهداد زیر تیغ جلود عراقی/تالاخادزه گرجستانی رکورد مجموع رضازاده را شکست

هیئت ژوری مسابقات فوق سنگین حق بهداد سلیمی را پایمال کرد/بهداد زیر تیغ جلود عراقی/تالاخادزه گرجستانی رکورد مجموع رضازاده را شکست

پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۵

گروه ورزش-سجاد کاوی:
در شبی که همه جهان و ایرانیان منتظر هتریک طلاهای ایران در وزنه‌برداری المپیک بودند، همه دیدند که حق ایران روی تخته و مقابل میلیاردها بیننده تلویزیونی خورده شد تا دست بهداد سلیمی با غیرتمان از مدال کوتاه بماند.
رقابت‌های وزنه‌برداری دسته فوق سنگین از ساعت دو و سی دقیقه بامداد روز سه شنبه آغاز شد و بهداد سلیمی با رقبای پرقدرت و آماده‌اش به رقابت پرداخت.
در حرکت یک‌ضرب بهداد آخرین کسی بود که روی تخته رفت. وی در حرکت اولش به راحتی وزنه ۲۰۶ کیلوگرمی را مهار کرد. سلیمی در حرکت دومش نیز به آسامی وزنه ۲۱۱ کیلوگرمی را بالای سر برد تا نشان دهد که برای المپیک زحمت کشیده است و از آمادگی خوبی برخوردار است. بهداد برای حرکت سومش صبر کرد تا رقیب اصلیش برای کسب مدال طلا، به روی تخته برود. لاشا تالاخادزه گرجستانی در آخرین حرکت یک‌ضربش وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی را بالای سر برد تا رکورد یک‌ضرب المپیک را بشکند. اما هرکول وزنه‎برداری ایران با ثبت رکورد ۲۱۶ کیلوگرمی در یک‌ضرب اجازه نداد رکورد این حرکت به نام حریفش ثبت شود.
در حرکت دوضرب نیز بهداد آخرین وزنه‌برداری بود که به روی تخته می‌رفت. وی در حرکت اولش وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را انتخاب کرده بود. بهداد درحالیکه این وزنه را به درستی مهار کرد، داوران دو چراغ قرمز و یک چراغ سفید به او دادند تا اولین حرکتش با ناداوری از بین برود. هیئت ژوری نیز به اشتباه نظر داوران را تایید کرد. بهداد برای دومین حرکتش به روی تخته رفت و باز هم موفق شد وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را مهار کند تا سه چراغ سفید از داوران بگیرد و رکوردش ثبت شود، اما بلافاصله هیئت ژوری رای را برگرداند و حرکت بهداد را خطا اعلام کرد. بهداد و سرمربی و رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران به رای اعتراض داشتند. سلیمی برای سومین بار نیز قصد زدن همین وزنه را داشت اما بارقه‌های امید او باحق‌خوری‌هایی که صورت گرفته بود از بین رفته بود و دیگر نای بلند کردن این وزنه را نداشت و نتوانست وزنه را بالای سینه بکشد. شایان ذکر است که تنها چهار ماه از جراحی زانوی بهداد می‌گذشت و وی با دلاوری و غیرت خودش را به مسابقات المپیک رسانده بود و هنوز در پایش درد را حس می‌کرد. عدم تسلط تیم همراه بهداد به زبان انگلیسی نیز مزید بر علت شد تا نتوانند به درستی با مسئولین برگزاری ارتباط کلامی برقرار کنند.
تالاخادزه گرجستانی در حرکت دوضرب وزنه ۲۵۸ کیلوگرمی را مهار کرد تا به قهرمان سنگین وزن وزنه‌برداری جهان بدل شود. وی با زدن وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی در یک‌ضرب و ۲۵۸ گیلوگرمی در دوضرب و مجموع ۴۷۳ کیلوگرم رکورد رضازاده را نیز شکست. این رکورد قبلا با مجموع ۴۷۲ کیلوگرم در المپیک سیدنی در اختیار حسین رضازاده بود.
بهداد سلیمی پس از حذف از المپیک و اینکه دو حرکت او مورد قبول داوران و هیات ژوری قرار نگرفت، بیان کرد: به همین راحتی سر من را بریدند. آیان رییس فدراسیون جهانی نیز حتی با من صحبت کرد و گفت می‌دانم که حق با من است اما نمی‌تواند کاری بکند و رای هیات ژوری بوده است.
وی افزود: هیچ مشکل فنی وجود نداشت. آن‌ها نخواستند که من مدال بگیرم چرا که ایرانی‌ها دو مدال طلا گرفته بودند و دیگر نمی‌خواستند که ما سه طلای المپیک داشته باشیم.
وزنه‌بردار فوق سنگین ایران افزود: وزنه‌ای که من به درستی بالای سر بردم و کاملا سالم بود را خطا اعلام کردند. هرچه که بود تصمیم‌شان فنی نبود چرا که سه داور حرکت من را قبول کردند و چراغ سفید دادند اما جلود عراقی و همسرش حق من را خوردند.
سلیمی در حالی که به شدت ناراحت بود تاکید کرد: من خیلی تمرین کردم و خیلی هم آماده بودم. اما نگذاشتند که مدال بگیرم. وزنه‌بردار گرجستانی آماده بود اما نگذاشتند که من با او رقابت کنم و اگر اجازه می‌دادند نمی‌گذاشتم که این وزنه بردار رکورد مجموع جهان را از ایران بگیرد.
اصغر رحیمی سرپرست کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو پس از اتفاق‌های رخ داده در مسابقه سنگین وزن وزنه برداری المپیک و آنچه ناداوری علیه بهداد سلیمی عنوان شده، اعلام کرد که فدراسیون وزنه‌برداری ایران برای اعتراض به این رخداد، نامه اعتراضی را آماده کرده و به فدراسیون جهانی این رشته ارائه خواهد کرد.
دو عضو هیئت ژوری که جلود عراقی و همسرش هستند به دلیل دشمنی با وزنه‌برداری ایران با دادن رای منفی، حرکت درست بهداد سلیمی را نادرست اعلام کردند و باعث شدند وی وداع تلخی با المپیک داشته باشد.
علی مرادی که از ناداوری هیات ژوری و ناکام ماندن بهداد سلیمی از کسب مدال المپیک به شدت عصبانی بود به خبرنگاران گفت: این رفتار ظلم آشکار بود. آن‌ها نمی‌خواستند که ایران مدال بگیرد. فردی که دیروز جزو تکنیکال کنترل بازی‌ها بود امروز به عنوان عضو هیات ژوری عمل می‌کرد. همین‌ها هستند که رای داوران را تغییر دادند.
او ادامه داد: ما نسبت به این رفتار اعتراض کردیم اما گفتند که این اعتراض قبول نیست. واقعا جای تاسف است که ورزش جهان به این شکل اداره می‌شود و روح المپیک خدشه‌دار می‌شود.
مرادی درباره واکنش تاماش آیان رییس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نسبت به اتفاقات امروز هم گفت: ما اعتراض خود را اعلام کردیم اما او گفت کاری نمی‌شود کرد چون هیئت ژوری تصمیم گرفته است اما هیات ژوری واقعا کم لطفی‌ای کرد که در تاریخ ثبت می‌شود. آن‌ها می‌گفتند که دست بهداد دوبار از ناحیه آرنج دچار خطا شده است.
او ادامه داد: بار اول داوران درست تشخیص داده بودند اما بار دوم سه داور رای قبول دادند اما سپس هیئت ژوری رای داوران را عوض کرد. این ظلم است. متاسفانه روح المپیک را خدشه‌دار می‌کنند. ما اعتراض خود را اعلام کردیم اما می‌گویند که نمی‌شود کاری کرد.
مرادی درباره حضور نیروهای پلیس در سالن وزنه‌برداری هم گفت: این مربوط به مسائل امنیتی مسابقه‌ها است اما من این را نمی‌پسندم. وجود مسائل امنیتی در ورزش چندان چیز جالبی نیست.
دست های پشت پرده و لابی های «آیان» رییس کمیته جهان وزنه برداری بارها در حد شایعه مطرح شده بود و در گذشته قربانیان زیادی گرفته است. به عنوان مثال شاهین نصیری‌نیا. شاهین نصیری نیا در گفت و گویی قدیمی از این تصمیمات پنهان، پرده برداری کرده بود و احتمال این تصمیمات برای بهداد را در این المپیک می داد. وی در آن گفت و گو یادآوری کرده بود:
اگر روی صحنه می رفتم به بهانه دوپینگ، محرومم می کردند
او در مورد اتفاقاتی که در المپیک سیدنی برایش اتفاق افتاد می گفت: « قبل از بازی به رئیس وقت فدراسیون ما گفتند کوروش نباید وزنه بزند. یادتان که هست آن سال ها من بهترین رکوردها را زده بودم اما پیروس دیماس یک اسطوره بود . این برای روسای فدراسیون خیلی مهم است که اسطوره سازی کنند و قهرمان هایی داشته باشند که دو یا ۳ طلای جهانی می گیرند. در آن وزن ما ۳ نفر بودیم. من ، ورزشکار آلمانی و پیروس دیماس یونانی. گفتند او باید قهرمان شود. من گفتم پس بگذارید بروم روی صحنه برای مدال نقره یا برنز اما زیر بار نرفتند. گفتند اگر بروی روی صحنه به بهانه دوپینگ ، محرومت می کنیم و کل تیم ایران را بر می گردانیم ایران. ما هم که زورمان نمی رسید . کسی را در فدراسیون جهانی نداشتیم. چاره ای برای مان نماند غیر از اینکه بروم و مصدوم بشوم. درحالی که آلمان ها اقلا ورزشکارشان را فرستادند وبه یک مدال نقره رسیدند.
نمی خواهند بهداد اسطوره شود
او در مورد اینکه این سناریو در وزنه برداری همیشه قرار است تکرار شود یا نه هم توضیح داد: «شک نکن که همین طور است. آنها مدال ها را از قبل می چینند. الان دسته ۹۴ کیلوگرم را ببینید. برای قهرمانی ایلیا همه کار می کنند. او از هر بندی آزاد است. چون تبدیل شده به یک اسطوره ، برای شان درآمدزایی می شود. در دسته ۱۰۵ کیلو دیدید چطور روس ها را حذف کردند؟ شک نکن در این وزن اتفاقات خاصی افتاده. خدا را شکر برآیند این اتفاق به نفع نصیر شلال ما شد اما این اتفاقات قطعا طبیعی نیست. در دسته سنگین وزن هم شانس با ماست که خدا را شکر بهداد الان اسطوره این وزن شده ، مثل خود حسین. او که وزنه می زند ، مردم حاضرند بلیت بخرند و اسپانسرها برایش هزینه می کنند. اگر غیر از این بود در سنگین وزن هم سناریوی جدیدی می چیدند. مگر یادت نیست با علی حسینی چه کردند.یا اتفاقاتی که برای وزنه برداری ما در سال ۲۰۰۷ ایجاد کردند. این ها همه دست آیان است. او تعیین می کند چه کسی در این رشته مدال بگیرد. روزی که او از وزنه برداری برود، این رشته بهشت می شود».
او گفت : «اینها خودشان وزنه بردار بودند و بلدند چه کار کنند. جالب اینکه این پیش بینی قبلا صورت گرفته بود که اجازه نخواهند داد ایران بیش از دو طلای مردان را ببرد».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.