خانه » جدیدترین » غرق در هوای کشنده

غرق در هوای کشنده

سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۳

وقایع استان گزارش می دهد؛ تاثیرات مواجهه با آلودگی بر انسان به ویژه در گروه های خاص و آسیب پذیر

فاطمه چاپاری: هیچ یک از ما مردم اراک به طور دقیق نمی دانیم چندین روز و چند ساعت در هوای آلوده نفس کشیده ایم. این روایت پردرد به ویژه برای کم سن و سال تر ها در حال تبدیل شدن به چیزی بی زمان و ازلی ابدی است، باورمان نمی شود روزی این شهر درختان انبوه و هوایی صاف داشته، بیشتر دچار رخوت یک نوع عادی انگاری شده ایم آلودگی هوا دیگر به عنوان یک معضل و اختلال قلمداد نمی شود بلکه واقعیتی است که باید با آن بسازیم و فقط وقتی متوجه آن خواهیم شد که روزها و سال ها تنفس در هوای آلوده ما را متوجه بیماری های کشنده ای کند.
کارشناس سلامت محیط و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اراک دراینباره می گوید: جنین، زنان باردار، کودکان، سالمندان، ورزشکاران چون فعالیت های شدیدی بدنی در فضای باز دارند از جمله گروه های آسیب پذیر در مواجهه با آلودگی هوا هستند
به گزارش خبرنگار وقایع استان، مهدی خدایاری اظهار می کند: بر اساس نتایج مطالعاتی که بررسی شده مواجهه هوا را می‌توانیم به عنوان یک ریز فاکتور در حال ظهور جدی قلمداد کنیم. مواجهه کوتاه مدت با آلاینده‌های هوا باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شود همچنین مواجهه طولانی مدت با آلاینده های بلند مدت به ویژه ذرات معلق هوا و ۲so نیز عامل بسیاری از بیماری‌هاست.
وی می افزاید: بیشترین رابطه ای که در مطالعات مشاهده شده در مواجه با ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون بوده اگر چه این موجهه در بیشتر جمعیت ها مشاهده شده اما بعضی از گروه ها مانند افراد دارای سابقه بیماری های قلبی، زنان و افراد مسن و بچه ها بیشتر در معرض خطر هستند.
کارشناس سلامت محیط و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان می کند: آلودگی هوا و مدت زمانی که یک فرد در معرض این آلودگی قرار دارد می تواند در ارتباط آن با بیماری های دستگاه تنفسی، بیماری های قلبی عروقی، دستگاه های عصبی، سلامت باوروری، عملکرد سیستم ایمنی بدن، بیماری های پوستی، گوارشی، چشم، بینی و سرطان ارتباط معناداری پیدا بکند.
خدایاری اشاره می کند: بر اساس همین تاثیرات برای هر یک از آلاینده ها استانداردی در نظر گرفته اند که این استاندارد در برخی از آلاینده ها ۸ ساعته و در برخی دیگر ۲۴ ساعته است.
وی می گوید: جوامع می توانند از طریق کاهش سطح آلایندگی هوا بار بیماری هایی چون سکته، بیماری های قلبی، سرطان ریه و بیماری های تنفسی حاد و مزمن را کاهش دهند. نتایج مطالعات اپیدمیولوژی مختلف نشان می دهد که یک رابطه قوی میان مواجهه حاد با سطح بالا و وسیع آلاینده های ذره ای هوا و رخداد بیماری های حاد قلبی و عروقی وجود دارد.
کارشناس سلامت محیط و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح می دهد: مواجهه با هوای آلوده می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی شود‌ هر چند شایع ترین عارضه آن اختلالات تنفسی است اما دیده شده که ذرات کوچکتر سبب اثرات متعددی بر سیستم مرکزی عصبی هم شوند و ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون می تواند باعث افزایش احتمال حوادث عروقی شود که شایع ترین علت ناتوانی در دنیا به شمار می رود.
خدایاری می گوید: بنابراین توجه به موضوع آلودگی هوا و انجام اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا و همچنین ارائه آموزش های لازم به منظوره کاهش مواجهه با آلودگی هوا ضروری است، به عنوان مثال آلودگی هوا می تواند باعث پیری زودرس پوست شود برای همین در زمینه حفاظت پوست در مقابل آلاینده ها یک سری هشدارها وجود دارد که از جمله می توان به استفاده از شوینده هایی چون شامپو و ژل های شست و شو برای پاکسازی پوست از آلاینده ها اشاره کرد و همچنین استفاده از کرم های محافظتی و ضد آفتاب ها برای جلوگیری از اثر اشعه یو وی و استفاده از موادی که در حفظ و بازسازی عملکرد سطح پوستی موثر است و پرهیز از شست و شوی بیش از حد پوست که منجر به آسیب عملکرد حفاظتی سطح پوست می شود و در کل کاهش مواجهه با آلودگی هوا تاثیر آن در پیری زودرس را کاهش خواهد داد.
وی خاطرنشان می کند: نتایج مطالعات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا منجر به ایجاد تغییراتی در سطح چشم و خشن و ناملایم بودن چشم می شود که در تشدید بیماری های سطح چشم هم دخالت دارد.
کارشناس سلامت محیط و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور می شود: افزایش آلودگی هوا دوام لایه اشک را کاهش می دهد و منجر به افززایش سوزش چشم می شود. همچنین التهاب مخاط و سینوس ها را تشدید می کند و در مزمن شدن عفونت سینوس ها نقش دارد بنابراین هر چه کمتر در معرض آلودگی هوا قرار داشته باشیم این اثرات کاهش خواهند یافت.
خدایاری با بیان اینکه آنچه که مسلم است اینکه دامنه تاثیر آلودگی بر همه گروه ها و در همه شرایط یکسان نیست، می افزاید: منابع مختلف نشان می دهد که تاثیر آلودگی هوا می تواند از عوامل مختلفی چون مواجهه کوتاه مدت و بلندمدت با آلودگی هوا، جنسیت، داشتن زمینه بیماری یا سلامت بودن، الگوی زمانی فعالیت، موقعیت مکانی شخص، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و موارد دیگر متاثر باشد.
وی تاکید می کند: جنین، زنان باردار، کودکان، سالمندان، ورزشکاران چون فعالیت های شدیدی بدنی در فضای باز دارند از جمله گروه های آسیب پذیر در مواجهه با آلودگی هوا هستند و باید در رعایت توصیه ها تاکید بیشتری داشته باشند.
کارشناس سلامت محیط و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح می دهد: بر اساس مطالعاتی که انجام شده آلودگی هوا از دوران جنینی تا سالمندی تهدیدی برای سلامتی محسوب می شوند.
وی ادامه می دهد: وزن کم در تولد، تاخیر رشد داخل رحمی، تولد نارس، نقص های مادرزادی و جنین مرده از جمله مشکلاتی است که برای جنین و مادران باردار در مواجهه با آلودگی هوا می تواند ایجاد شود.
کارشناس سلامت محیط و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اراک از کودکان به عنوان یکی از مهم ترین گروه هایی که به شدت در معرض خطر ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، یاد می کند و می گوید: این خطرات بیشتر بر اثر سم آلاینده ها بر سیستم تنفسی است کمااینکه تاثیرات زیانبار آلاینده ها بر ارگان های دیگری هم اهمیت دارد از سوی دیگر تبعات اجتماعی بیماری در این سن چون غیبت از مدرسه هم‌می تواند اهمیت داشته باشد به طوری که مشخص شده رابطه مستقیمی میان افزایش یک سری از آلاینده ها و غیبت از مدرسه وجود دارد.
خدایاری اظهار می کند: زمان صرف شده در فضای باز، افزایش دم و باز دم در هنگام بازی و ورزش، الگوی زمانی فعالیت، نرخ زیاد عفونت های تنفسی، بیماری های حاد و مزمن فاکتورهای تعیین کننده در حساسیت کودکان به آلودگی هوا هستند. سیستم تنفسی کودکان مهم ترین بخش آسیب پذیر کودکان در اثر آلودگی هوا شناخته شده است چرا که کودکان در واحد زمان هوای بیشتری را نسبت به وزن بدنشان استنشاق می کنند در حالی که سطح ریه شان کوچک تر است. از طرفی سطح وسیع فعالیت فیزیکی و گذراندن زمان بیشتر در فضای باز نسبت به بزرگسالان احتمال مواجهه بیشتری با آلاینده های هوا را فراهم‌می کند.
وی خاطرنشان می کند: در مقایسه با دیگر گروه های جمعیتی، سالمندان به طور بالقوه مستعد ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی هوا به علت پیری طبیعی و پاتولوژیک هستند. آلودگی هوا در میان جمعیت سالمند می تواند سبب افزایش خطر مرگ و بیماری به ویژه در ارتباط با مشکلات قلبی و تنفسی باشد، دلیل اصلی حساسیت سالمندان در مواجهه با آلودگی به طور کامل مشخص نیست ولی آنچه واضح است اینکه با افزایش سن کارگرد دستگاه تنفسی کاهش پیدا می کند. آلودگی هوا در سالمندان از جنبه های قلبی، عروقی نیز حائز اهمیت است، افزایش فشار خون در مواجهه کوتاه مدت با آلاینده های زیر ۲٫۵ میکرون می تواند یکی از اثرات آلودگی هوا باشد.
کارشناس سلامت محیط و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اراک اشاره می کند: تاثیر نامطلوب آلودگی هوا بر ورزشکاران از این جنبه که ورزش ابزاری کارآمد در جهت افزایش سلامتی به ویژه در جوامع شهری به شمار می رود، چالش برانگیز است.
خدایاری می گوید: بسیاری از انواع متداول ورزش مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و دومیدانی در فضاهای باز انجام‌می شود و پیامدهای نامطلوب ورزش در آلودگی هوا کاملا اثبات شده است. در طی ورزش برخی از تغییرات فیزیولوژیک رخ می دهد که می تواند اثرات آلودگی هوا را تشدید کند، چرا که با آغاز فعالیت ورزشی تنفس در دقیقه افزایش می یابد، سهم ورود ذرات بسیار ریز، همچنین سایر آلاینده ها افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.