خانه » پیشنهاد سردبیر » هزار و یک دلیل

هزار و یک دلیل

یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸  شماره ۱۱۰۹

 هزار و یک دلیل

چرا گزینه های مطرح شده برای جانشینی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مناسب این پست نیستند؟

علی امیدی

این روزها رفتن غلامرضا فتح آبادی از دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قطعی شده و اگر وی پیشنهاد وزارت کشور را برای معاونت سازمان اجتماعی کشور بپذیرد بزودی این مدیر کهنه کار حوزه اجتماعی استانداری به تهران کوچ خواهد کرد. اما در کنار خبر رفتن هر مدیری آمدن و مطرح شدن گزینه ها بسیاری جلب توجه می کند.
در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر معرفی چند گزینه برای جانشینی مدیرکل دفترامور اجتماعی و فرهنگی استانداری منتشر شده است که در صورت صحت این خبرها می توان با قاطعیت بیان کرد که جایگزین فتح آبادی نه تنها نمی تواند مشکلات فعلی را برطرف کند بلکه خود مشکلی برای این دفتر خواهد شد.
به گفته بسیاری از فعالان اجتماعی و فرهنگی گزینه های پیشنهادی هیچ کدام صلاحیت مدیرکلی در این دفتر را ندارند و شایسته است که از طرفیت این افراد در جای مناسب خودشان استفاده گردد.
کافی است به شرح وظایف دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری های کشور نگاهی بیاندازیم:
۱٫ بررسی و شناسائی خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی استان و تلاش در جهت ارتقاء سطح شاخص های مذکور
۲٫ تحقیق پیرامون مسائل و مشکلات و آسیب های اجتماعی استان و ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم به مراجع مسئول و ذی صلاح .
۳٫ بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی استان و منطقه و تعیین اولویت ها به منظور ارائه طرح های کاربردی در شوراها و کار گروههای ذی ربط .
۴٫ پیگیری اجرای قوانین ، مصوبات دولت ، مصوبات شورای اجتماعی کشور و سایر دستورالعمل های ارسالی از سوی وزارت کشور در زمینه امور اجتماعی و فرهنگی استان .
۵٫ بررسی و اتخاذ تصمیمات کاربردی در خصوص راه های کنترل انحرافات و ناهنجاریهای اجتماعی از طریق کار گروه فرهنگی ، اجتماعی استان.
۶٫ انجام امور دبیرخانه ای کارگروه اجتماعی استان.
۷٫ بررسی رفتارهای اجتماعی و فرهنگی اقشار مختلف استان به منظور اتخاذ خط مشی و روش های کاربردی ارتقاء سطح فرهنگ در جامعه .
۸٫ مطالعه وبررسی وضعیت مسائل اجتماعی ،فرهنگی و بهداشتی در سطح استان برای تنظیم اولویت های آموزشی استان به منظور ارتقاء سلامت بهداشتی ، روانی و اجتماعی مردم .
۹٫ نظارت و پیگیری و ضعیت اماکن عمومی استان به منظور بهبود شرایط و رسیدگی به مشکلات .
۱۰٫ انجام اقدامات لازم برای افزایش مشارکت مردم روستا و شهر در فعالیتهای فرهنگی ، اجتماعی و عام المنفعه .
۱۱٫ انجام بررسی و مطالعه به منظور شناخت روشهای مشارکت مردم در امور اجتماعی و ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش مشارکت مردمی در استان با همکاری متفکران ، صاحب نظران ،هنرمندان ، نخبگان و خبرگان علمی و فرهنگی استان .
۱۲٫ اجرای ساست های اجتماعی دولت از طریق سازمان های مردم نهاد .
۱۳٫ ساده سازی و تسهیل روند صدور پروانه فعالیت برای سازمان های مردم نهاد و انجام بررسی های لازم در خصوص هویت هیات موسس و دیگر ارکان سازمان در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه با همکاری واحدهای استانی سازمانهای ذیربط و دریافت و تنظیم و تکمیل پرونده متقاضیان سازمانهای مردم نهاد جهت صدور پروانه تاسیس .
۱۴٫ برنامه ریزی به منظور توانمندسازی سازمانهای مردم نهاد استان مطابق قوانین و مقررات از طریق فرمانداران با همکاری واحد های استانی سازمانهای ذیربط و تعیین نقش و جایگاه آنها در جامعه .
۱۵٫ نظارت مستمر بر فعالیت سازمانهای مردم نهاد مطابق با قوانین و مقررات از طریق فرمانداران با همکاری واحدهای استانی سازمانهای ذیربط و بررسی و رسیدگی به گزارشات و شکایات و اصل مربوط به سازمانهای مردم نهاد و اعلام آن به مراجع ذیربط .
۱۶٫ بررسی و مطالعه راهکارهای تشویق و ارتقاء کیفی سازمانهای مردم نهاد از طریق بسترسازی اجتماعی و هدایت منابع مختلف تخصیصی دولت در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه .
۱۷٫ هماهنگی و همکاری با فرمانداریها در راستای کلیه وظایف مربوطه به احداف توسعه مشارکت های اجتماعی و تشکیل سازمانهای مردم نهاد در سطح استان .
۱۸٫ فراهم آوردن زمینه ترویج نظم و انضباط و ارتقاء امنیت اجتماعی ، فرهنگ عفاف و حجاب حفظ صیانت از ارزشهای اخلاقی ، ارتقاء فرهنگ قانونمنداری و تلاش در جهت صیانت از حقوق شهروندی و رضایت عمومی و ارتقاء وحدت و همبستگی ملی و هویت ایرانی اسلامی، با تاکید بر باورها و ارزشهای دینی ،قومی ومحلی .
۱۹٫ بررسی و نظارت بر دستگاهها و نهادهای فرهنگی متولی امر پیشگیری آسیب های اجتماعی استان .
۲۰٫ تلاش برای ارتقاء نشاط اجتماعی و رضایت عمومی در استان .
۲۱٫ تلاش درجهت غنی سازی اوقات فراغت اقشار مختلف بویژه جوانان و نوجوانان و نظارت بر اقدامات واحدهای استانی دستگاههای متولی .
با توجه به وظایف این دفتر می توان شرایط زیر را برای احراز سمت مدیرکلی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مطرح نمود:
دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس یا دکترا در یکی از رشته های تحصیلی :
۱ – گروه علوم اجتماعی ، گروه روانشناسی و حصول تجارب مربوط طبق جدول شرایط احراز.
۲ – روزنامه نگاری ، مطالعات خانواده ، مدیریت دولتی و حصول تجارب مربوط طبق جدول شرایط احراز.
همچنین می توان بیان داشت که مدیرکل دفتر امور اجتماعی باید این توانمندی ها را داشت هباشد:
توانایی مدیریت و اداره موثر جلسات
توانایی برنامه‌ریزی میان مدت برای تحقق اهداف حوزه کاری
توانایی سازماندهی مناسب منابع در اختیار برای تحقق اهداف حوزه کاری
توانایی و مهارت ایجاد هماهنگی لازم میان منابع داخلی و خارجی سازمان
توانایی نظارت و کنترل بر نتایج و خروجی فرآیندها و فعالیتهای مجموعه تحت مدیریت
توانایی هدایت و رهبری کارکنان تحت مدیریت
توانایی حل تعارضات گروهی و سازمانی در حوزه فعالیت
توانایی ایجاد گروه و تیم های کاری اثربخش در واحد تحت مدیریت
آشنایی کافی با مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با حوزه فعالیت
توانایی در مهارتهای هفتگانه فنآوری اطلاعات
مهارت در تصمیم گیری سیستمی و همه جانبه در حوزه فعالیت
آشنایی با علوم و فنون نوین مدیریت
توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان
برخورداری از روحیه تعامل، مشارکت‌پذیری و سعه صدر
توانایی برقراری ارتباط و تعامل سازنده با دستگاههای اجرایی و سازمان‌های ذیربط
توانایی تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری در مسائل مرتبط با حوزه کاری
برخورداری از روحیه مسئولیت پذیری، پاسخگویی و پاسخ خواهی در امور مربوط به حوزه کاری
توانایی برخورداری از نظرات مشورتی و کارشناسی و اعمال مدیریت مشارکتی
توانایی طبقه بندی، تسهیم ، تشریک و توزیع اطلاعات
توانایی تفویض اختیارات و توانمندسازی مجموعه تحت مدیریت
آشنایی با خصوصیات فرهنگی و اجتماعی استان
آشنایی با برنامه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور
توانایی نظارت بر فعالیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مطابق قوانین و مقررات
توانایی احصای نیازهای بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی استان
بدون هر گونه جانبداری و نام بردن از فردی با قاطعیت می توان گفت که گزینه هایی که تاکنون برای این سمت مطرح شده اند با وجود داشتن برخی شایستگی ها برای این سمت مناسب نیستند. در گزارش های آتی بیشتر درباره این موضوع سخن خواهیم گفت.
اهمیت مباحث اجتماعی و فرهنگی
بحث‌های فرهنگی اجتماعی به ویژه مباحث آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید همگان قرار گرفته است؛ به گونه ای که شخص مقام معظم رهبری به این مباحث ورود کرده و به دستور ایشان و زیر نظر مستقیم وی سازمانی برای کنترل کاهش، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی فراقوه‌ای تشکیل شده است به‌طوری که هر سه قوه را تحت پوشش قرار داده است.
تشکیل یک سازمان فراقوه‌ای یکسری تشکیلات و ساختارهای جدیدی را به بدنه نظام اضافه می کند که ممکن است بعضا آسیب هایی را داشته باشد، در نهایت مقرر شد که این سازمان در دل وزارت کشور ایجاد شود.
اکنون سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور تأسیس شده است. دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها نیز دفاتر متناظر این سازمان در استان ها هستند که کلیه فعالیت‌های مرتبط با سازمان امور اجتماعی کشور را طبق دستورالعمل ها و زیر نظر این سازمان انجام می‌دهند.
بنا بر توصیه مقام معظم رهبری شورای اجتماعی کشور تشکیل شده که ریاست آن را رییس جمهوری به عهده دارد؛ کل وزرا و یکسری تشکل‌های مردم نهاد عضو آن بوده و از سه قوه هم در آن حضور دارند. مهمترین موضوعات فرهنگی و اجتماعی کشور از طریق شورای اجتماعی کشور رصد و پایش، گزارش‌گیری، اطلاع‌رسانی، تصویب و ابلاغ می شود.
این شورا شش ماه یکبار و حداقل دو بار در سال به مقام رهبری گزارشی ارائه می‌دهد و طی آن، وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور، کارهای انجام شده و اقدامات لازم به انجام مطرح می‌شود.
وظایف شورای اجتماعی در استان ها را دفاتر امور اجتماعی استانداری‌ها به عهده دارند، به این دلیل که مسائل اجتماعی و فرهنگی باید از طریق شورای اجتماعی به سران، رؤسا و وزرا منتقل شود، دفاتر اجتماعی مؤظف هستند که رصد، پایش، نظارت، آمارگیری، گزارش گیری و اطلاع رسانی در این حوزهرا انجام دهند.
حتی اعتباراتی که به این منظور ابلاغ می شود و به طور مستقیم به دستگاه ها تخصیص می یابد نیز باید گزارش‌گیری شود که نظارت آن بر عهده دفاتر اجتماعی استانداری‌ها است.
برنامه های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز با اولویت توجه به چهار آسیب، اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی فعالیت می‌کند؛ هرچند در کنارش نیز موضوعات دیگر مطرح است.
با توجه به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی دغدغه سران نظام است. از این رو این انتظار می رود که مسئولان تأثیرگذار در این حوزه بر مسند قرار بگیرند تا شاهد ارتقای کمی و کیفی حوزه فرهنگی و اجتماعی در استان باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.