خانه » جدیدترین » هر سال بدتر از پارسال

هر سال بدتر از پارسال

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ شماره ۱۷۹۶ 

وقایع استان گزارش می دهد؛ عیدی ۲.۵ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ دولت به کارمندان

زهرا مدنی: کمتر از چهل روز تا آغاز سال جدید باقی مانده است، مردم ایران امروز نه تنها از روی آداب و سنن کهن بلکه به لحاظ شرایط اقتصادی خود اغلب خریدهایشان را به آخر سال موکول می کنند، به گفته بسیاری از کسبه استقبال از خرید اقلامی چون پوشاک یا مواد خوراکی چون آجیل که جزو تنقلات محسوب می شود و نمی توان آن را از کالاهای اساسی برشمرد، کاهش چشمگیری داشته و حتی حال که در آستانه نوروز هستیم هم خبری از رونق بازار نیست و مردم همه امیدشان به روزهای آخر سال است، کسبه به امید این اند که سهم خود را از بازار شب عید ببرند و بدهکاری های حاصل از کرایه مغازه و خرید اجناس را بپردازند و کارگران و کارمندان و بازنشستگان هم منتظر پرداخت عیدی شان می مانند، این در حالی است که سال گذشته مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و حالا امسال به این عدد دقیقا ۷۰۰ هزار تومان اضافه شده است. موضوعی که حواشی زیادی را ساخته، بنا بر اعلام موسسه مطالعات اقتصادی بامداد؛ عیدی بازنشستگان برای عید امسال ۲.۵ میلیون تومان تعیین شده اما در ۱۳۹۰ مقدار این عیدی ۳۵۰ هزار تومان بود و تا سال ۱۳۹۶ هم با تورم افزایش پیدا می‌کرد ولی پس از آن عیدی بازنشستگان از تورم عقب افتاد. به طوری که اگر دولت همچنان عیدی بازنشستگان را با تورم افزایش می‌داد مقدار آن در ۱۴۰۲ باید ۵.۷ میلیون تومان تعیین می‌شد.
بر اساس اعلام دولت عیدی کارمندان و بازنشستگان ۲.۵ میلیون تومان خواهد بود. معمولا سازمان تأمین اجتماعی نیز همین میزان عیدی را برای بازنشستگان خود در نظر میگیرد. حالا برخی از سایت های رسانه ای مشخص کرده اند که با این پول چقدر می توان کالای اساسی مورد نیاز یک خانوار ۳ الی ۴ نفره را تهیه کرد؛ ۲و ۵ کیلو برنج، ۱ کیلو گوشت گوسفندی، ۱ کیلو گوشت گوساله، ۵ کیلو مرغ، یک روغن دو لیتری، ۵ بسته ماکارونی، ۲ بسته پنیر، ۲۵ عدد تخم مرغ، ۱ عدد ماست، ۱و نیم کیلو حبوبات ترکیبی. همان طور که به نظر می رسد پولی برای خرید آجیل باقی نمی ماند، به گفته نائب رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی استان مرکزی نیز کل مبلغ عیدی پرداختی ممکن است کفاف خرید ۴ تا ۵ کیلو آجیل را بدهد.
نائب رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی استان مرکزی دراینباره می گوید: مردم اغلب خرید عیدشان را از پنجم اسفند آغاز می کنند و هنوز در خصوص استقبال مردم از بازار شب عید نمی توان اظهار نظر کرد.
محسن شمس در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: قیمت آجیل هر ساله با توجه قیمت پسته تعیین می شود، امسال در خصوص قیمت پسته ابتدا با یک افت ۲۰ درصدی و سپس با رشدی ۱۰ درصدی روبرو بودیم که در مجموع الان می توان گفت قیمت پسته نسبت به سال گذشته ۵ الی ۱۰ درصد ارزان تر شده است و از رنج آن از ۵۲۰ هزار تومان تا ۹۵۰ هزار تومان است. وی توضیح می دهد: نبود تقاضا در کشور و عدم صادرات خارجی از جمله مهم ترین عوامل موثر در کاهش قیمت پسته است و بنابراین اگر در روزهای باقی مانده تا عید نوروز صادرات داشته باشیم ممکن است قیمت پسته افزایش پیدا کند اما ما سعی داریم همین قیمت را تا روز عید کنرتل کنیم.
نائب رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی استان مرکزی ادامه می دهد: در خصوص دیگر اقلام هم باید گفت قیمت تخمه ژاپنی و تخمه کدو تغییری نکرده و قیمت فندق هم ۴۰ درصد رشد داشته است که در مجموع می توان گفت قیمت آجیل نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.
شمس خاطرنشان می کند: کرایه های سنگین، تورم و افزایش قیمت دلار و همچنین مالیات های بسیار سنگینی که از کسبه دریافت می شود در افزایش قیمت ها تاثیر گذار بوده و همزمان فروشنده و خریدار را متضرر کرده است، به گونه ای که اگر امسال قیمت دلار از ۵۰ هزار تومان بیشتر نمی شد هرگز با افزایش قیمت پسته مواجه نبودیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا عیدی کارمندان و بازنشستگان برای خرید آجیل شب عید کافی است یا خیر، می گوید: خب اگر بخواهیم تک تک اقلام را حساب کنیم با ۲ تا ۳ میلیون تومان می توان حدود ۵ کیلو آجیل نسبتا خوب برای شب عید تهیه کرد که البته این یکی از خریدهای شب عید است و ما گوشت و مرغ و لباس و … را در نظر نگرفته ایم. نائب رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی استان مرکزی یادآور می شود: البته برخی از فروشگاه های آجیل و خشک بار اقساط سه ماهه برای کارمندان برخی اداره جات در نظر می گیرند که البته معدوداند و این امتیاز هم تنها برای کارمندان است اما بازنشستگان خب مطمئنا برای تامین آجیل با مشکل مواجه خواهند بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.