خانه » جدیدترین » نگرانی های بی پایان

نگرانی های بی پایان

سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۰

وقایع استان در گفت و گو با مدیرعامل و مسئول فنی شرکت تعاونی کشاورزی و باغداران ساوه بررسی می کند؛ چالش کم آبی در ساوه

زهرا مدنی: در سال‌های نه چندان دور وقتی حرف از کشاورزی می‌شد، باغداران و کشاورزان از کیفیت محصولشان، میزان محصول تولید شده و بازار فروش می گفتند، سخنانی سرشار از شور و شوق بویژه در شهری که برندی جهانی را در عرصه کشاورزی تولید می کند؛ یعنی انار ساوه. حالا اما اوضاع تغییر کرده، تغییری نگران کننده که بر باغات انار سایه افکنده است، «کم آبی» تغییری است که براحتی نمی توان از کنارش گذشت، در واقع پایه همه تغییرات نگران کننده بعدی است. تغییراتی همچون خزان زودرس درختان، خشک شدن درخت، افت کیفیت محصول، بروز آفت و در نهایت آسیب رسیدن به اقتصاد کشاورزی و البته تهدید برند. صرفه جویی، استفاده بهینه و استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی از راه های مقابله با کمبود آب و گذر از این بحران است اما به گفته محمودرضا خلیلی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه؛ بسیاری از باغات به صورت خرده مالکی اداره می شوند و به دلیل وسعت کم، ارزش اقتصادی چندانی ندارند پس باغدار نیز انگیزه‌ای برای هزینه کرد عمده برای اجرای روش‌های نوین آبیاری یا اجرای پروژه انتقال آب از طریق کانال‌های سیمانی ندارد.
امسال تا کنون پاییز و زمستان کم بارشی را گذرانده ایم و همین موضوع باعث نگرانی کشاورزان و باغداران گشته است هر چند در سراسر استان مرکزی مشکل کمبود آب به عنوان یک چالش بزرگ مطرح است اما این مشکل در شهرستان ساوه که اقلیم خشک تری دارد، بیشتر نمایان می شود. تشنگی درختان و عطش بالای آنان اشک تولیدکنندگان انار و باغداران را درآورده و هر روز شاهد خشک شدن درختان شان، یکی پس از دیگری هستند که انگیزه آنان را برای تولید انار کاهش داده است.
راضیه کریمی مدیرعامل و مسئول فنی شرکت تعاونی کشاورزی و باغداران ساوه می گوید: متاسفانه نبود بارش و کمبود منابع آبی مشکل حادی است که سراسر کشور را درگیر کرده اما در استان مرکزی به ویژه در شهرستان ساوه بیشتر درگیر این چالش هستیم و الان با وجود اینکه در دی ماه، اولین ماه زمستان قرار داریم بارندگی به صورت چشمگیر رخ نداده و این تغییر اقلیم مشکلات زیادی را برای کشاورزان و باغداران به وجود خواهد آورد.
وی می افزاید: این مساله حتی در انتشار آفت و شدت بیماری ها در محصول کشاورزی هم موثر خواهد بود، ما هر ساله به کشاورزان استفاده از یخ آب زمستانه را توصیه می کردیم که این کار به کشاورزان کمک می کرد یک آفت کلیدی که در باغات شهرستان ساوه بود به نام کرم سفید ریشه کنترل شود. کریمی ادامه می دهد: اما متاسفانه با تغییر اقلیم در وهله اول آبی وجود ندارد و بعد از آن هم با یخ زدگی روبرو نیستیم و این مشکل حاد برطرف نخواهد شد و همچنین کمبود آب کشاورزان را در بهار و تابستان با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد ساخت.
مدیرعامل و مسئول فنی شرکت تعاونی کشاورزی و باغداران ساوه توضیح می دهد: سال گذشته با وجود اینکه وضعیت منابع آبی بهتر از امسال بود، باغداران در این زمینه با مشکل مواجه بودند در صورتی که زمانی که انار روی درخت است باید آبدهی کمتر از ۸ روز نباشد و همین کم آبی باعث کاهش کیفیت انار شد و همچنین آفات کشاورزی افزایش پیدا کرد از همین رو همچنان امیدوار هستیم در ماه های آتی شاهد بارندگی باشیم. وی اظهار می کند: در این زمینه هواشناسی باید دقت بیشتری را به کار بگیرد متاسفانه در فصل پاییز سال جاری که زمان برداشت محصول به شمار می رود هواشناسی وضعیت هوا را به درستی پیش بینی و اعلام نکرد و باغداران ما مجبور شدند نزدیک به ۱۵ روز زودتر محصولات خود را برداشت کنند، چرا که هواشناسی بارندگی شدید و سرما را پیش بینی کرده بود و باغداران که نگران ترک خوردن انار های خود بودند مجبور شدند زودتر از موعد محصولاتشان را برداشت کنند.
کریمی بیان می کند: با توجه به اینکه در تابستانی که گذشت هوا خیلی گرم بود این برداشت زودتر از موعد مزید بر علت شد و امسال انارهایی با کیفیت پایین روانه بازار شد. چرا که سرمای پاییزه در رنگ دهی و آبدهی انار تاثیر زیادی دارد. وی در پایان تاکید می کند: اگر هواشناسی وضعیت هوا را به درستی پیش بینی کرده بود و باغداران ما ۱۰ روز زودتر محصولات خود را برداشت نمی کردند کیفیت انارها خیلی متفاوت می شد از همین رو ما از سازمان هواشناسی خواهشمندیم پیش بینی های دقیق تری داشته باشند چرا که این موضوع در کیفیتی محصولات کشاورزان تاثیر زیادی خواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.