خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به صفحات تجملی مراسم ازدواج در اینستاگرام /بمب تجمل بر پیکره ازدواج

نگاه «وقایع استان» به صفحات تجملی مراسم ازدواج در اینستاگرام /بمب تجمل بر پیکره ازدواج

پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵ شماره ۵۱۰

فرشته غلامی
وقایع استان

بارها شنیده ، دیده یا حتی خوانده اید که از پایین آمدن آمار ازدواج سخن می گویند. در تمامی روزنامه ها، خبرگزاری ها، انواع و اقسام سایت های اینترنتی و بحث های خاله خان باجی ها؛ فرقی نمی کند که کجا. در همه محافل صحبت از پایین بودن آمار ازدواج است و بی شک در هر خانواده و فامیلی یکی، دو تا جوان دم بخت هست که در مرز سی سالگی اند و اما تمایلی به ازدواج ندارند. کارشناسان این امر حالا فرقی نمی کند فلان روانشناس یا جامعه شناس ازدواج باشد یا عمه کوکب همه متفق القول هستند که ازدواج چون به سمت تجمل گرایی رفته پس جوانان تمایل چندانی به ازدواج ندارند. از مهریه های سرسام آور گرفته و عروسی هایی با حداقل پنج نوع غذا و دسر و خرید عروسی ای که جیب خانواده داماد را خالی می کند تا جهیزیه چند صد میلیونی خانواده عروس که پدر را تا مدتها در قرض غرق می کند که همه نشانی از تجمل گرایی و سخت تر کردن شرایط این روزهای ازدواج برای جوانان دارد. در میان این همه تجملات سخت، شبکه های مجازی هم دستی بر آتش می زنند و بر آن بیشتر دامن. کافی است وارد محیط اینستاگرام شوید، همان شبکه اجتماعی مجازی دوربین مانندی که گاها با دوربین گوشی خود هم اشتباه گرفته می شود و واژه عروسی را در آن جستجو کنید، انواع و اقسام صفحات مرتبط با این مراسم خودنمایی می کنند که در راس آن صفحاتی هستند که عروس و دامادهایی که به تازگی ازدواج کردند، عکس لباس، حلقه و گل و شیرینی خود را در این صفحات جای داده اند و به نمایش می گذارند و تنها چیزی را که به ذهن مخاطب القا می کند نه کمک و راهنمایی به دیگران است و بلکه به نوعی خودنمایی و تجمل گرایی است.
اگرچه برخی از این تصاویر در نهایت سادگی است و اما اکثریت آنها تبلیغی برای این مراسم است. از صفحات جهیزیه عروس خانم ها و متراژ خانه های آنها که بگذریم صفحاتی را می بینید که بورسی از لباس های عروس با قیمت های نجومی و طلا و جواهراتی است که حتی نمی توان صفرهای جلوی آن را شمارد.
عکس هایی که در صفحات مرتبط با عروسی دیده می شود شامل دسته گل مربوط به خواستگاری تا ازدواج ، لباس های خواستگاری، نامزدی، عروسی و… انواع طلاهایی که برای این مراسم خریده شده است، می باشد. که شاید کسانی که این عکس ها را فرستاده اند هدفی نداشته باشند اما هدف صاحبان این صفحات چیزی فراتر از کمک به این نوعروسان و نودامادان هست. هدفی که برگرفته از غرب و برای نمایش مد و البته بیش از همه ترویج تجملگرایی است.
در کنار این صفحات، هستند صفحاتی که مربوط به شهر خودمان یعنی اراک است. صفحاتی که به اصطلاح بهترین مزون های لباس عروس، گل فروشی ها ، آتلیه های عروس اراک و … را معرفی می کند تا کمکی به همشهریان کرده باشد و کامنت هایی که در زیر هر کدام از عکس ها قرار داده می شود پر است از به به و چه چه افراد، غافل از اینکه تمامی این صفحات چیزی جز تجمل و اشرافی گری را ترویج نمی دهند.
هنگامی که با صاحبان این عکس ها گفتگو می کنم ادعا می کنند هدفی جز کمک به کسانی که در شرف ازدواج هستند ندارند. چرا که خود تا مدت ها با این مساله درگیر بودند تا مراسم خود را به بهترین شیوه ممکن برگزار شود و به یاد ماندنی ترین شب عمرشان واقعا به یاد ماندنی شود. کامنت ها یا همان پیام هایی که در زیر این عکس ها هست خالی از توهین و بی احترامی به صاحبان آنها نیست و بسیاری بر این اعتقادند که این شخص برای خودنمایی این تصاویر را به نمایش عموم می گذارد.
با نگاه به این صفحات اینستاگرامی به راحتی متوجه این امر می شویم که شیوه ازدواج با گذشته زمین تا آسمان تغییر کرده است در گذشته همان زمان پدر بزرگ و مادربزرگ هایمان اگر پای صحبت هایشان نشسته باشید اینگونه تعریف می کرد که به محض اینکه پسری پشت لبش سبز می شد مادرش برای او دختری را نشان می کرد و از این پسر می خواست به خواستگاری برود اما اگر آن پسر خجالت زده نمی شد و سرش را به زیر نمی انداخت به او انگ بی حیایی زده می شد. حال بماند که گفتن این مساله به پدر خانواده با هزار زحمت بود و عروس و داماد هم تا بعد محرمیت و عقد امکان دیدن هم را نداشتند. برای راضی کردن خانواده عروس به خصوص پدر و برادرهایش هم باید از هفت خوان رسم رد می شدند و به هیچ عنوان عروس و داماد حق هیچگونه اعتراضی را نداشتند. اما روز به روز شیوه خواستگاری و البته مراسم ازدواج دگرگون شده ، پس از گذشت از این مرحله در دوره های بعد پسر و دختر این امکان را داشتند تا در مراسم خواستگاری در اتاقی جداگانه با هم به گفتگو بپردازند و نظرات همدیگر را بدانند و اما این روزها … این روزها روابط به گونه ای دیگر است اما شرایط اقتصادی فرصت ازدواج را به کسی نمی دهند . شرایط سخت اقتصادی از یک سو و توقعات وتجمل و ریخت و پاش های مراسم از سوی دیگر و البته آمار بالای طلاق هم می تواند مسبب اصلی ترس از ازدواج باشد.
این روزها شرایط ازدواج به گونه ای سخت شده که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با تاکید بر ترویج ازدواج آسان گفته است : این مسئله یک پدیده جهانی است و به نظر می رسد تغییرات سریع تکنولوژی و ارتباطات در این قضیه موثر است.
شهیندخت مولاوردی به کاهش رغبت جوانان به ازدواج اشاره می کند و ادامه می دهد: نباید به ارزش های مرفه گرایانه دامن زد و از طرف دیگر جوانان امروزی نیز انتظار دارند آنچه می خواهند در اختیارشان قرار گیرد و امروز در فرهنگ سازی نیز به همگرایی بین نهادهای فرهنگی کشور نیاز داریم.
امروزه مادیات یا به بیان دیگر تجملات، اغلب به غلط، پایه و اساس آبرومندی شمرده می‌شود. اجاره کردن ماشین‌های آن چنانی برای مراسم جشن عروسی و نحوه گل زدن روی آنها، رزرو تالارهای مجلل، گرفتن هتل‌های معروف و اجاره باغ‌های گرانقیمت و مجلل خارج از شهر، خرید جواهرات و لباس، گرفتن وقت ازآتلیه‌ های بالای شهر، هر کدام به شکلی ملاک آبرو و شخصیت شمرده می‌شود و هرچه باشکوه‌تر، آبرومند تر!
کمرنگ شدن بسیاری از سنت‌ های قدیمی که تنها پاکی و پیشینه خوب از طرفین ملاک ازدواج بود، پایبند نبودن به آداب و رسوم و اصول اخلاقی که قدیمی‌ها تأکید فراوانی برآن داشتند، نبود ایمان و عشق در زندگی برای تعهد و وفاداری، همه و همه همچون بمبی است ویرانگر برپیکره ازدواج.
الگوبرداری از این تجملات ناشی از چشم و هم چشمی طبقات نوکیسه و تازه به دوران رسیده است که از توقعات عجیب و غریب برخی خانواده ها و جوانان نشات می گیرد.
این روزها این نوع مراسمات در جامعه ما کم نیستند ریخت و پاش های آن چنانی که هیچ جایگاه شرعی، عرفی و قانونی ندارند. و صرفا نمادی از فخرفروشی و نشان دادن خودی برای موقعیت اجتماعی زوجین است و علاوه بر اینکه تحمیل بار اضافی برای طرفین می شود باعث به وجود آمدن چشم و هم چشمی در بین دیگران شده و این معضل تا بدان جا اسب خود را به پیش رانده که افراد ضعیف جامعه هم مجبور هستند برای کم نیاوردن دیگران ولو بدهکاری های چند صد میلیونی را بپردازند اما از این رسومان و ریخت و پاش های بی رویه کم نیاورند.
برای کاهش تجملات نمی توان تنها جامعه را مقصر دانست و بسیاری از اصول اخلاقی را نمی توان در محیط جامعه و بیرون به دست آورد بلکه باید در محیط کوچکی چون خانواده نیز به آن توجه کرد زیرا زمانی که جوانان تجملات و خرج و مخارج ازدواج را می بینند، پاپس می کشند و عطای زندگی مشترک را به لقایش می بخشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.