خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به تب بالای خانواده ها برای رند کردن تاریخ تولد فرزندانشان/زایمان به وقت دلخواه

نگاه «وقایع استان» به تب بالای خانواده ها برای رند کردن تاریخ تولد فرزندانشان/زایمان به وقت دلخواه

دوشنبه ۶ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۶

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

تقویم را ورق می زند، یک هفته، دو هفته، سه هفته… اکنون در هفته هجدهم قرار دارد، ۵/۵ که نمی شود…خیلی زود است. ۹۶/۶/۶ بهترین تاریخ است برای زایمان…. با یک حساب سرانگشتی و حساب و کتاب در هفته ۳۷ قرار دارد و تازه می خواهد وارد ماه نهم بارداری شود. کلی برنامه ریزی کرده است تا تاریخ تولد فرزندش اینقدر رند باشد؛ خیلی لوکس است که فرزندش در یک تاریخ رند متولد شود و به گمانش وقتی فرزندش بزرگ شد از او به خاطر تاریخ تولدش تشکر خواهد کرد… با هزار خواهش و التماس از دکتر مربوطش می خواهد تا زایمانش را جلو بندازد و اگرچه او از خطرات این زایمان زود هنگام به او می گوید اما زیر بار نمی رود.
امروز تاریخ رند ایران است. ۹۶/۶/۶٫ شاید این روز برای بسیاری از ما بی اهمیت باشد و یک روز همچون روزهای دیگر به حساب بیاید اما عده ای که منتظر تولد فرزند خود هستند تمال دارند تا فرزندشان در این روز به دنیا بیاید. تا چندی پیش اصطلاحاتی چون شماره تلفن رند و یا پلاک رند بارها به گوشمان می رسید که بسیاری از افراد هم برای اینکه خودی نشان دهند به این شماره های رند گرایش نشان داده ومبالغ هنگفتی را بابت آنها پرداخت می کردند و در پی استقبال افراد، منبع درآمد و دلالی خوبی هم برای عده ای فراهم شده بود اما مدتی است که بازار دلالی ها پارا فراتر گذاشته و با جان آدمی بازی می کند، تاریخ تولد رند یکی از همان مدهای عجیب و غریبی است که این روزها در میان مردم باب شده است. کافی است در روزهای مناسبتی سال سری به بیمارستان های اراک بزنیم آن وقت است که شمار زیادی را می بینیم که در روزهای خاص تمایل به تولد فرزند خود داشته اند.
آنچه که سبب این مد در میان مردم شده است جدای از مسئله لوکس بودن و به اصلاح امروزی ها لاکچری بودنش، چشم و هم چشمی است که یکی از عادت های بدی است که گریبانگیر مردم شده و آنها را درگیر رسومات عجیب و غریب کرده که گاها بسیاری از آنها با عقل هم جور در نمی آید. از گرفتن جشن عقد و عروسی در زیر دریا گرفته تا رفتن به کشورهای اروپایی و امریکایی برای تولد فرزندان در آن کشورها همه و همه به مصداق هایی از چشم و هم‌چشمی و ثبت رکورد در بین دوستان و آشنایان تبدیل شده است. حال در این میان چندی است که تاریخ تولد فرزندان دست مایه ثبت رکورد برای برخی خانواده ها شده است. به طوری که ثبت تاریخ به اصطلاح «رند» برای تولد نوزادان از سوی پدر و مادر دغدغه جدید قشر خاص جامعه شده است.
این مسئله علاوه بر اینکه ناشی از کمبود فرهنگ در میان این خانواده هاست و نوزاد را وسیله ای برای ابراز خود قرار داده، سبب شده تا زایمان‌های طبیعی در استان رو به کاهش گذاشته و آمار سزارین را بیش از پیش بالا ببرد. شاید دیگر عجیب نباشد که دوستی بگوید متولد۶۴/۴/۴ هست یا ۶۶/۶/۶ ما به وجد بیاییم چرا که این روزها پدرها و مادرها سعی می کنند تا آنجا که ممکن است فرزندان خود را خاص نشان دهند حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود.
این موضوع در حالی عجیب به نظر می رسد، که بارها پزشکان متخصص در مورد حفظ بیشتر سلامت مادر و نوزاد با استفاده از زایمان طبیعی خبر داده اند و خواستار کاهش زایمان های سزارین در کشور برای تامین سلامت مادر و فرزند هستند.
به زعم پزشکان و کارشناسان تغییر تاریخ سزارین به میزان ۳ تا ۴ روز معمولا مشکلی به وجود نمی‌آورد اما هیچ گاه نمی توان سلامتی جنین را فدای خواسته های غیرمنطقی والدین کرد.
عفونت، خونریزی، عوارض بیهوشی، احتمال نیاز به تزریق خون و عوارض روانی از خطرات اثبات شده سزارین برای مادر است و درباره نوزاد می‌توان به مشکلات تنفسی، تولد زودرس نوزاد اشاره کرد.
کشور ما در زمینه زایمان سزارین جزو کشورهای در صدر در جهان به شمار می رود که حال این گونه خرده فرهنگ‌های اشتباه می تواند، به این آمار دامن زده و وضعیت و تعداد زایمان های سزارین را در کشور بیش از این افزایش دهد. مطابق آمار حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد زایمان ها به صورت عمل جراحی یعنی سزارین صورت می گیرند، در حالی که طبق آمار غیر رسمی در ایران سزارین ۵ برابر سایر نقاط جهان است. امروزه در برخی از بیمارستان های ایران این آمار حتی ۱۰۰ در صد نیز گزارش شده است. در اراک هم نیز با وجود آمارها و گزارش هایی که درخصوص کاهش میزان سزارین شده است تنها در بیمارستان های دولتی است که زایمان را بصورت طبیعی انجام می دهند و در بیمارستان های خصوصی ترجیح بر زایمان طبیعی است. این مسئله از آنجا نشات می گیرد که هزینه زایمان طبیعی بسیار پایین تر از سزارین هست.
برخی پزشکان بخاطر درآمد خوبی که بابت سزارین بدست می آورند از انجام زایمان طبیعی خود داری می کنند! این درحالی است که پیش تر نیز مسئولان ارشد بهداشتی کشور نیز به آن اذعان کرده بودند.
علاوه بر هزینه های سزارین که مسئولان را به افزایش آن ترغیب می کند متأسفانه برخی از خانم ها رندی تولد فرزند را مثل یک پدیده مد می پندارند.
از نظر پزشکان زایمان طبیعی ۳ تا ۴ برابر سزارین دردسر ساز است ولی تعرفه‌هایی که به آن اختصاص داده شده خیلی کمتر از سزارین است که این موضوع نیز بر افزایش سزارین در ایران دامن می‌زند در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا تسهیلات ویژه‌ای را برای زایمان طبیعی اختصاص داده‌اند که افراد را به آن ترغیب می‌کند.
اگرچه در سال های اخیر بسیاری از زوج ها تاکید دارند که تاریخ تولد فرزندشان رند باشد یا با مناسبت ها همخوانی داشته باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشند که نوزاد در ماه آخر رشدش بسیار حساس است و تک‌تک روزها دارای اهمیت هستند و نباید برای پیروی از مد سلامت خود و فرزندانشان را به خطر اندازند، مدی که به نظر می رسد حالا حالاها هم قرار نیست پایان یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.