خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان» به آفت های جامعه شهروندی اراک/ پر از دروغ خالی از عدالت

نگاه «وقایع استان» به آفت های جامعه شهروندی اراک/ پر از دروغ خالی از عدالت

پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵ شماره ۴۷۸

روشنک مشتاق
وقایع استان

همیشه در زندگی شعار می دهیم که به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و حق دیگران را پایمال نکنیم اما در عمل عکس آن اتفاق می افتد. حق تقدم یکی از حقوقی است که باید رعایت کنیم، اما اکثر اوقات پایمال می شود. البته گاهی درگیر تعارف می‌شویم که “شما بفرمایید” که در حد همان تعارف باقی می‌ماند.، اما اکثر اوقات وقتی حق تقدم را در رابطه با دیگران رعایت نمی کنیم این کار را به پای زرنگی امان می گذاریم، حالا خدا روزی را نیاورد که کسی حق ما را رعایت نکند؛ آنجاست که زمین و زمان را به هم می دوزیم و نمی گذاریم حقمان ضایع شود.
وقتی صف را در نانوایی، تاکسی و … رعایت نمی کنیم و این کارمان را با بهانه های بیهوده توجیه می کنیم، فقط حق زیرپا نمانده، این نوعی بی عدالتی است.
شاید خیلی به چشم نیاید. در رابطه با دروغ هم اوضاع به همین قرار است اگر به کسی دروغ بگوییم، سریع برچسب مصلحتی را به آن می زنیم اما اگر دیگران به ما دروغ بگوید، سریع در مقابلش جبهه می گیریم.
اگر به اطرافیانتان خوب دقت کنید، می فهمید که بسیاری ازاین افراد در طول شبانه روز دروغ های فراوانی به شما و یا دیگران می گویند. این مسئله نشان می دهد که بیشتر افراد در طول زندگی اشان به شیوه ها و دلایل مختلفی در زندگی دروغ می گویند. اما گاهی اوقات در زندگی با موقعیت هایی مواجه می شویم که می فهمیم در حق ما یا دیگران بی عدالتی شده است. کدامیـــک دردآورتر است؟
” به نظر شما کدامیک بدتر است؛ دروغ یا بی عدالتی؟” موقعیتی را در نظر بگیرید که متوجه شوید مخاطبتان در حین صحبت به شما دروغ می گوید؟ و یا در محیط کار یا موقعیتی متوجه بی عدالتی در حق خود شوید؛ در کدام موقعیت واکنش نشان می دهید؟ کدامیک از نظر شما زشت تر است؟
این ها سوالاتی است که “وقایع استان” این شماره با ۸۰ شهروند در اراک در این باره گفت و گو کرده است.

تعداد و درصد شهروندان زن و مرد
1

گفت و گوی با ۴۰ زن و ۴۰ مرد نشان می دهد که در بین این ۸۰ شهروند دروغ ناپسند تر از بی عدالتی می باشد. ۳۰ درصد از زنان دروغ و ۷۰ درصد از آنان بی عدالتی را ناپسندتر می دانند و در مورد مردان ۴۸ درصد دروغ و ۵۲ درصد بی عدالتی را ناپسندتر می دانند.
کدام ناپسندتر است؟
2

سوال و جواب “وقایع استان” با ۴۰ شهروند زن اراکی نشان می دهد که ۵۸ درصد از زنان در هنگام مواجهه با دروغ و ۱۲ درصد در مواجهه با بی عدالتی واکنش نشان می‌دهند. همچنین ۱۰ درصد از زنان نسبت به هر دو موقعیت و ۲۰ درصد به هیچ کدام واکنشی نشان نمی دهند. ۲۰ درصد از مردان در مواجهه با دروغ، ۳۱ درصد در مواجهه با بی عدالتی، ۴۰ درصد در مواجهه با هردو موقعیت واکنش نشان می دهند و تنها ۹ درصد از مردان نسبت به هیچ کدام واکنشی نشان نمی دهند و ترجیح می‌دهند آن را با سکوت بگذرانند.
گفت و گوی “وقایع استان” با ۸۰ شهروند در اراک نشان می دهد ۳۹ درصد از افراد در مقابل دروغ، ۲۱٫۵ درصد در مقابل بی عدالتی، ۲۵ درصد در مقابل هر دو موقعیت واکنش نشان می دهند و تنها ۱۴٫۵ درصد در مقابل این دو موقعیت سکوت می کنند.

در بــرابر کــدامیک بیشتر واکنش نشان می دهید؟

3

۸۰ شهروند اراکی معتقدند که در جامعه دروغ بیشتر از بی عدالتی رواج دارد. گفت و گوی “وقایع استان” با شهروندان اراکی نشان می دهد ۶۳ درصد از آنان معتقدند دروغ بیشتر از بی عدالتی و ۳۷ درصد می گویند که بی عدالتی رواج بیشتری دارد.
4

” در کدام موقعیت بیشتر با دروغ مواجه شده اید؟” ۸۳٫۵ درصد از شهروندان اراکی در پاسخ به این سوال گفته‌اند که بیشترین موقعیتی که در آن با دروغ مواجه شده اند در جمع دوستان، ۱۲ درصد محیط خانواده، ۳ درصد محیط کار و تحصیل و ۱٫۵ درصد سایر مکان ها را عنوان کرده اند.
5

” در کدام موقعیت بیشتر با بی عدالتی مواجه شده اید؟” ۴۸ درصد از شهروندان اراکی در پاسخ به این سوال گفتند که بیشترین موقعیتی که در آن با بی عدالتی مواجه شده اند در محیط کار و تحصیل، ۲ درصد محیط خانواده، ۱۳درصد جمع دوستان و ۳۷ درصد سایر مکان ها را عنوان کرده اند.
6

مصادیق مهم بی عدالتی از نظر ۵۰ شهروند اراکی
7

سعید استاد دانشگاه است و معتقد است:” ریشه دروغ در خانواده و ریشه بی عدالتی در جامعه است.” او می گوید: ” همیشه سعی کرده ام در زندگی حق کسی را ضایع نکنم.”
او می گوید: ” تا جایی که می توانم دروغ نمی گویم و به حقوق دیگران احترام می گذارم اما در مقابل هر نوع بی عدالتی واکنش نشان می دهم. در رابطه با دروغ گاهی اوقات فقط سکوت می کنم و برایم جالب است که با وجودی که می دانم مخاطبم به من دروغ می گوید به حرف هایش گوش دهم و فقط لبخند بزنم. به نظرم کسی که دروغ می گوید اول از همه به خودش خیانت کرده است. در طول دوره کاری ام دانشجویان زیادی را دیده ام که وقتی برای امتحان آماده نیستند در برگه امتحانی می نویسند که به فلان دلیل نتوانستم درس بخوانم، در اکثر اوقات مادربزرگشان مریض بوده است. با وجود این که می دانم دروغ می گویند ؛ واکنشی نشان نمی دهم اما نمره واقعی اشان را در نظر می گیرم چون در غیر این صورت حق بقیه دانشجویانم را ضایع کرده ام و مرتکب بی عدالتی شده ام.”
سینا ۲۲ ساله دانشجوی پزشکی است و می گوید:” اولین تجربه دروغ گفتن هر انسانی از خانواده او شروع می شود، کودک وقتی در خانواده می بیند پدر و مادر برای تشویق او به انجام کارهای خوب با وعده های توخالی او را امیدوار می کنند ، کم کم قبح این موضوع شکسته می شود و از آن زمان نه تنها دروغ گفتن دیگران را نظاره می کند بلکه خودش کم کم دروغ می گوید. رواج دروغ از بی عدالتی به مراتب بیشتر است. من هیچ کسی را نمی شناسم که تا به حال دروغ نگفته باشد و گــــاهی افراد دروغ های خود را پای مصلحت می گذارند که بیشتر جنبه ی منفعتی دارد. اما در رابطه با بی عدالتی وضع این گونه نیست، افراد نسبت به این موضوع بیشتر واکنش نشـــان مـــــی دهند و این ریشه در ناپسندتر بودن این پدیده و همچنین رواج کمتر آن نسبت به دروغ گفتن در سطح جامعه است.”
سینا معتقد است:”«بی عدالتی عبارت است از محروم کردن دیگران از حقی که شایسته آن هستند. گاهی این عدم رسیدن به این حق به علت عدم آگاهی فرد صورت می گیرد. افراد اصولا با دروغگویی می خواهند به حقی برسند که شایسته آن نیستند در نتیجه با دروغ به نوعی بی عدالتی در جامعه دامن می زنند.»
او می گوید:«به نظر من ناعادلانه ترین موقعیتی که در آن قرار گرفتم کنکور بود، رقابتی که برای آن حدود دو سال زحمت کشیدم و در نهایت به نتیجه دلخواهم نرسیدم.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.