خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه «وقایع استان»به بررسی دوباره طرح اینترنت نامحدود/آغاز اتصال محوری

نگاه «وقایع استان»به بررسی دوباره طرح اینترنت نامحدود/آغاز اتصال محوری

شنبه ۲۱ مرداد ۹۶   شماره ۶۵۲

***

وقایع استان

فرشته غلامی

***

چک کردن ایمیل ها، پرداخت قبض، واریز مبلغی که یک ماهه گذشته از همکارش قرض گرفته بود و امروز موعودش فرا رسیده، انجام پروژه های شرکت و هزار و یک کار دیگر را فردا باید انجام می داد، شب قبل از رفتن به رختخواب تمام اینها را در گوشی هوشمندش یادداشت کرده بود تا مبادا فراموش کند. اما به محض روشنی روز همین که در تاکسی نشست و اینترنت گوشی اش را روشن کرد به قدری سرعت پایین بود که به ستوه آمده بود و وقتی با اپراتور مورد نظر تماس گرفت و علت این کندی را جویا شد، به جای پاسخ شفاف با یک سری جواب هایی مواجه شد که نه تنها مشکلش را حل نکرد که بیش از پیش فکرش را درگیر خود کرد.
این روزها اینترنت جزء لاینفکی از زندگی است و به جرات می توان گفت بدون آن پای زندگی مان لنگ می زند. اما مشکلاتی که در این بین مطرح است گویی تمامی ندارد در واقع معضل اینترنت در ایران، معضلی جدید و نو نیست و از زمان های دور این مشکلات وجود داشته است و مسئولان امر این موضوع را به اصطلاح به یکدیگر پاس داده اند و تنها ضرر دیدگان، کاربران و بخش خصوصی بودند. اینکه هنوز پس از بیست و اندی سال که اینترنت وارد ایران شده اما براساس آمار، ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه ۸۹ و در توسعه دولت الکترونیکی رتبه ۱۰۶ جهان را دارد جای بسی تاسف است که البته باید سرانه پایین هر ایرانی از پهنای باند اینترنت بین الملل که ۱۵ کیلو بیت برثانیه است و میانگین سرعتش حتی از قطب جنوب هم کمتر است را بدان اضافه کرد.
کیفیت نامطلوب و سرعت پایین اتصال به اینترنت پر سرعت در ایران از موانع پیشرفت علوم وابسته به اینترنت است، فعالیت های اینترنتی در ایران با سرعت پایین و هزینه بالا باعث شده در برخی بخش ها با کمبود مواجه شویم. بطور مثال هزینه بالای اینترنت باعث شده برخی از قشرهای مردم از استفاده از آن محروم باشند، یا اگر کمی دقت کنیم پژوهشگران و دانشجویان برای انجام فعالیت های پژوهشی خود نباید ساعت ها منتظر لود صفحات اینترنتی یا دانلود فایل های آموزشی باشند.
هزینه بالا و سرعت پایین اتصال به اینترنت در ایران یکی از عوامل عقب ماندگی در علم آی تی در ایران هم هست، اگر توجه کنید اغلب فعالیت های وبمستران در تولید برنامه های آنلاین و ساخت وبسایت ها بصورت ترجمه سیستم های خارجی است، در حالیکه اگر این مشکل در ایران نبود کاربران ایرانی هم می توانستند از دوره های آموزشی رایگان آنلاین اینترنتی برای پر کردن کمبود خلا علمی خود استفاده کنند، چرا که با سرعت اینترنت ایرانی استفاده از دوره های آموزشی آنلاین غیر ممکن به نظر می آید.
اینترنت ایران چند سالی است که از حالت دایال آپ با آن بوق های ممتد رهایی یافته و با وجود پیشرفت در این عرصه هر روز به یک بهانه ای با مشکلاتی دست به گریبان است، گرانی تعرفه های اینترنت و کم فروشی شرکت ها که پایانی ندارد و از سوی دیگر اختلال و قطعی های گاه و بیگاه اینترنت های خانگی و همراه از سوی دیگر بسیاری از کاربران را به ستوه آورده است. همه این عوامل سبب شده که بسیاری از مسئولان هر از چندگاهی وعده هایی بدهند تا امید در دل کاربران روشن کند. تیرماه سال جاری بود که زمزمه هایی درخصوص تغییر استفاده کاربران از اینترنت محدود به نامحدود شنیده شد.
اول مردادماه بود که معاون وزیر ارتباطات از تصویب سرویس اینترنت نامحدود و توقف فروش حجمی اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد.
محمدجواد آذری جهرمی با بیان این که اکنون سرعت تعیین کننده قیمت است، گفت: در گذشته استفاده از اینترنت به طوری بود که شما یک بار هنگام خرید بسته پول پرداخت می‌کردید و با اتمام حجم باز هم مجبور به خرید حجم بودید، اما اکنون تنها به ازای سرعت اینترنت هزینه می‌پردازیم و وعده این را داده بود که تا یک ماه دیگر یعنی اوایل شهریور ماه این طرح به اجرا در می آید.
اما کمتر از یک هفته از تصویب این طرح نگذشته بود که وزیر ارتباطات از تعلیق و لغو مصوبه اینترنت نامحدود که اول مردادماه به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده بود، خبر داد.
محمود واعظی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت برای توقف اجرای مصوبه جدید اینترنت پرسرعت و نارضایتی کاربران از این مصوبه گفت: با توجه به اینکه پیشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال (مدل فروش سرعت به جای حجم) مورد استقبال قرار نگرفت و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نکرده و اجرایی هم نشده، قرار شد اجرای آن متوقف شود.
اما اکنون بار دیگر وزیر ارتباطات از تشکیل کمیته بررسی مجدد مصوبه فروش اینترنت نامحدود و توقف فروش اینترنت حجمی خبر داد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر محمود واعظی در مورد توقف اجرای مصوبه اینترنت نامحدود که اول مردادماه توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده بود، گفت: تصمیمی که در این مصوبه گرفته شد به نفع کاربران بود و می خواستیم با توقف فروش اینترنت حجمی، اینترنت را با قیمت بهتری به کاربران ارائه کنیم اما انعکاس این خبر طوری بود که کاربران فکر کردند این مصوبه به ضررشان است. وی با بیان اینکه کاربران تا پیش از این برای خرید حجم اینترنت به صورت خرد خرد پول پرداخت می کردند ادامه داد: به همین علت متوجه نمی شدند که در ماه هزینه زیادی جهت خرید حجم اینترنت پرداخت می کردند. برای مثال کاربر در ابتدا یک بسته اینترنت را به صورت ماهانه هفت هزار تومان خریداری می کرد که این حجم ظرف ۱۰روز به اتمام می رسید و به همین دلیل کاربر مجبور بود تا پایان ماه چند بار دیگر حجم اینترنت خریداری کند که در نهایت هزینه ای حدود ۲۵هزار تومان پرداخت می کرد اما به نظرش می رسید که یک بسته اینترنتی هشت هزار تومانی خریده است. وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما در مصوبه اینترنت نامحدود شرایطی را فراهم کرده ایم که کاربر با پرداخت ۱۰ هزار تومان شش گیگابایت اینترنت داخلی و سه گیگابایت اینترنت بین الملل مصرف کند اما به نظرش این قیمت بالا بود.
واعظی در پاسخ به این سوال که تحلیلها نشان می دهد این مصوبه افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی را برای اینترنت بین الملل کاربران به همراه خواهد داشت تاکید کرد: خیر این موضوع اصلا درست نیست و ما در مصوبه اول مردادماه از هر لحاظ قیمت را برای کاربران کاهش دادیم.
وی گفت: با وجود اینکه این مصوبه از هر لحاظ به نفع کاربران بود اما به دلیل فضایی که ایجاد شد و انعکاس خبر که برخی فکر کردند به ضررشان است، دستور توقف اجرای آن را دادند.وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بر این اساس کمیته ای تشکیل شد تا این مصوبه را مجددا بررسی کند.
صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم گفته بود: روش قبلی فروش اینترنت در کشور تعرفه‌محور بود که اکنون اتصال‌محور می‌شود و اسم روش جدید اینترنت نامحدود نیست.
وعده اینترنت نامحدود، بحث دیروز و امروز کاربران ایرانی نیست. پیش از این هم اینترنت نامحدود، البته با سرعت‌های پایین ۶۴ تا ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه، برای مشترکان ارائه می‌شد. اما سرعت پایین، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات را مجبور کرد مصوبه‌ای برای جایگزینی اینترنت حجمی ارائه دهد. بنابراین شرکت ‌های ارائه‌دهنده اینترنت از سال ۱۳۹۲ با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، قیمت‌های مختلفی بر اساس حجم و سرعت ارائه‌شده در نظر گرفتند.
این تغییر در آن زمان به سود کاربران بود اما در سال‌های اخیر با سرعت‌های بالای اینترنت و افزایش فایل‌های ویدیویی، انتظار مشترکان به سمت اینترنت نامحدود با سرعت‌های بالا رفت. همچنین با این توجیه که در سایر کشورهای جهان اینترنت ثابت، بر مبنای سرعت ارائه می‌شود و دیگر حجمی نیست، درخواست‌هایی مبنی بر حذف اینترنت حجمی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش یافت.
اینکه بالاخره چه بر سر اینترنت ایران خواهد آمد و آیا تصویب این طرح به ضرر کاربران هست یا سود آنها هنوز دارای ابهامات فراوانی است و سوالات زیادی هم در مورد قیمت گذاری و هم محدودیت حجمی طرحی که ابتدا با عنوان اینترنت نامحدود مطرح شد وجود دارد و باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر و روشن شدن جزئیات از زبان وزیر و مسئولین متولی این طرح باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.