خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به چالش همیشگی مردم با ادارات دولتی /ولی نعمتان همیشه منتظر

نگاهی به چالش همیشگی مردم با ادارات دولتی /ولی نعمتان همیشه منتظر

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷  شماره ۸۲۱

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

درخواست ها، شکایت ها و نامه هایی که به امید خوانده شدن و پیگیری نوشته می شوند. مدیر محترم … با سلام و احترام اینجانب… ممکن است خیلی از ما چنین متنی را یکبار در زندگی نوشته باشیم و شاید هم چندین بار. البته این شروع کار است زیرا نمی شود خیلی اطمینان داد که خیلی زود به نتیجه رسید. ممکن است سال ها طول بکشد تا نامه ای که یک روز به امید حل مشکلی نوشته شد پیگیری شود. برای آنهایی که سر و کارشان با ادارات دولتی بوده است و برای یک مشکل مثلا در سند ملکی، یا در قصوری که در وظایف یک اداره در قبال آن ها شده است و یا حتی درخواستی برای شغل، وام و یا … نامه ای نوشته و پرونده ای در یکی از ارگان های دولتی داشته باشند؛ این دیگر امری معمولی تلقی شود اینکه وقعی بر پرونده آن ها ننهاده باشند و هر بار که برای پیگیری مراجعه کرده اند یا در نوبت رسیدگی بوده و یا به دلیل قوانین جدید یا تغییر مدیریت ها مورد توجه نبوده و یا در بدترین شرایط ممکن یعنی به دلیل اعمال سلیقه ها به نتیجه و پاسخ مطلوب نرسیده باشد. گاهی اینقدر پروسه و زمان رسیدگی به این پرونده ها طولانی می شود که فـرد یادش می رود که روزی پرونده ای در اداره یا سازمانی داشته است.
یکی از شهـروندان اراکی که در اثر سانحه دچار از کـارافتادگی شده است می گوید: بارها در خصوص دریافت وام خوداشتغالی به ارگان هایی که می توانستند کمکم کنند نامه نوشتم حتی در سفر آخر ریاست جمهور به استان نیز نامه ای نوشتم؛ ولی با اینکه در سایت نهاد پیگیری کردم؛ ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.
وی ادامه می دهد: برخی می گویند نامه ها به استان ارجاع داده شده اند ولی من نمی دانم باید کجا بروم و از چه کسی بخواهم. اینکه افرادی چون من که بر اثر سانحه شغل و سلامتی خود را از دست داده اند کمکی بخواهند تنها برای توانبخشی است نباید آن را گــداپروری تلقی کرد زیرا اتفاقا آن ها می خواهند که سربار خود و جامعه نباشند.
خانم ح که مدتی برای یکی از ادارات استان کار کرده است نیز می گوید: نزدیک به پنج سال بعنوان کارشناس در یکی از ادارات بدون بیمه و حقوق متناسب مشغول بکار بودم زیرا با من قراردادی بسته نشد. بعد از اینکه عذر من را خواستند از اداره مربوطه برای احقاق حق خود شکایت کردم اما تنها به دلیل آشنا بودن کارمندان و مدیران ادارات با یکدیگر به من توصیه می شد که شکایت را پیگیری نکنم چون به نتیجه ای نخواهم رسید.
وی ادامه داد: حتی به من گفته می شد اگر شکایت را پیگیری کنی ممکن است در آینده نتوانی شغل دیگری به دست آوری چون مدیران ادارات در تعامل با یکدیگر هستند و با یک سفارش مدیر این اداره در اداره دیگر تو را به کار نمی گیرند.
خانم ح ادامه می دهد: متاسفانه مواردی از این دست که شکایت ها بـه دلیل نیامدن نمــاینده اداره ای که از آن شکایت کرده ای و یا تهدیدهایی از این دست عقب می ا فتد در حالیکه کارمند یا کارگر تنها حق تضییع شده خود را می خواهد.
آقای ص نیز که به دنبال دریافت مجوز برای یک مجموعه هنری برای افراد خاص است، می گوید: من با وجود داشتن نامه و موافقت نامه از تهران برای گرفتن مجوز در اراک بیشتر از یک سال دوندگی کردم و اداره کل مربوطه در استان با من همکاری نمی کرد.
وی ادامه داد: البته بخشی از این مسئله به دلیل بی اهمیت بودن مواردی از این دست برای مدیران آن اداره است که با اهمیت مسائل فرهنگی و هنری برای جامعه هدفشان به آن توجه نمی کنند.
این شهروند اراکی ادامه داد: دلیل دیگر که بارها از سوی کارمندان آن به من گوشزد شد. مشکل شخصی مدیر و معاون آن اداره با من بود که همین باعث شاهد سنگ اندازی و آوردن بهانه های مختلف بودم که مثلا این مدرک را باید بیاوری و یا نه باید فراخوان داده شود شاید فرد دیگری هم بخواهد این کار را کند در حالی که این ایده از آن من بود.
وی توضیح داد: در واقع نگاه سلیقه ای و شخصی باعث شد که کار من بیش از یک سال به تعویق بیفتد و فرصت من چه از لحاظ نیرو و چه مالی از دست برود همین موافقت اولیه نیز حاصل پیگیری مداوم من و البته تلاش کارشناس مربوطه بود، هرچند که انتظار می رفت آن اداره از لحاظ مالی من را در انجام این پروژه مهم یاری کند؛ ولی مدیر آن صراحتا به من گفت: با انجام فعالیت های فرهنگی هنری مخالفم.
این ها نمونه هایی خیلی کوچک از تعامل میان مردم و ادارات و سازمان ها بود. در خواست، پیشنهادها و شکایاتی که با موانع و فرصت سوزی همراه بوده است. البته همیشه اینطور نیست؛ ولی این یک واقعیت است که مردم وقتی می خواهند کاری را از طریق یک اداره پیگیری کنند از همان ابتدا می گویند باید کفش های آهنی پوشید. درست است که در بسیاری از ارگان ها در یکی از روزهای هفته ملاقات مردمی با مدیرکل وجود دارد ولی مسئله این است که چقدر درخواست ها و شکایات در این روزها به طور جدی دنبال می شود. البته ما نیز با این موضوع موافقیم که گاهی برخی درخواست ها غیرمعقول و یا خارج از توان آن سازمان است؛ ولی بهتر است به نحوی شایسته ارباب رجوع هدایت شود و با احترام به ارگان هایی که می توانند کار آن ها را انجام دهند ارجاع داده شوند زیرا یکی از دلخوری های مردم از نحوه برخوردهای قهری است که گاه در ادارات با آن ها می شود.
این مسئله البته مورد اعتراف مسئولین نیز هست به طوریکه استاندار مرکزی نیز در حاشیه دیدار مردمی به این موضوع اذعان کرد و گفت: برخی پرونده های مردمی در ادارات و دستگاه های اجرایی بیش از ده سال است که بلاتکلیف مانده و این روند بسیار کُند که سبب نارضایتی مردم می شود، غیرقابل پذیرش است.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، سید علی آقازاده افزود: در حال حاضر موضوع اشتغال و بیکاری ازجملـه مشکلات عمــده کشور است و نمی توانیم پاسخگوی همه افراد جویای کار باشیم، در کشور حداکثر سالانه ۸۰۰هزار شغل ایجاد می شود و این درحالی است که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تقاضای اشتغال سالانه داریم.
وی ادامه داد: با این شرایط هم بخش خصوصی هم بخشی دولتی، هم سرمایه گذاران تلاش کنند با ایجاد فرصت های بهتر و ایجاد اشتغال بیشتر بتوانیم پاسخگوی جوانانی باشیم که متقاضی اشتغال هستند اما در بازار کار واقعا این امکان برایشان وجود ندارد.
استاندار مرکزی در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: امروز با حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان در حضور جمعی از شهروندان که متقاضی دیدار با استاندار بودند، قرار گرفتیم. اکثر مواردی که مطرح شد در رابطه با اختلاف شهروندان در مباحث مربوط به زمین و برخی از قرادادها بود با شهرداری، راه و شهرسازی و ثبت اسناد که این مباحث بررسی و دستور لازم نیز برای رفع مشکلات صادر شد.
آقازاده ادامه داد: دستگاه های دولتی قدری اغماض کنند و در عین حال بیشتر دقت کنند. چون حل برخی از این اختلافات ۱۰سال به طول انجامیده که این اصولی نیست و مردم تحمل این زمان زیاد برای پیگیری کار خود را ندارند. در ادارات ممکن است طی ده سال یک مسئول برود و یک یا چند مسئول تازه نفس بیاید اما کار مردم نباید این مقدار طولانی زمان ببرد.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از متقاضیان هم خواستار شغل بودند و بعضی دیگر مشکلات زندگی و معیشتی داشتند که قرار شد در این خصوص با برخی دستگاه های مرتبط مذاکره شود و تعدادی هم خواستار وام ارزان قیمت برای راه اندازی کارگاه با هدف ایجاد اشتغال بودند که پیگیری آن برقرار شد.
آقازاده بیان داشت: با توجه به اقدامی که دولت در پایان سال ۹۶ انجام داد و بخشی از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال به استان مرکزی تعلق گرفت، قرار بر این شد که از این تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیانی که در روستاها و شهرهای زیر ۱۰هزار نفر هستند، وام های ارزان قیمت با شش و ۱۰درصد نرخ سود پرداخت شود که این مورد نیز در دست اقدام است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.