خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به نقش جدی و غیر کلیشه ای انجمن اولیاء و مربیان در مدیریت مدارس/پلی میان خانه و مدرسه

نگاهی به نقش جدی و غیر کلیشه ای انجمن اولیاء و مربیان در مدیریت مدارس/پلی میان خانه و مدرسه

پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۲

وحید حاج سعیدی: نقش انجمن و اولیاء در مدیریت مدارس را می توان یکی از جدی ترین و کاربردی ترین رویکردهای نظارتی و ‏اجرایی والدین در امورات مدارس قلمداد کرد. بیش از ۱۳۰ هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد که هر کدام دارای یک انجمن مستقل ‏هستند. اگر تعداد اعضاى هر انجمن را به طور متوسط ۵ نفر در نظر بگیریم نهادی عظیم با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری خواهیم داشت که برگزیده ‏‏۱۶ میلیون خانواده ایرانى هستند. ‏ این تعداد نیرو که دارای تخصص های فکری و یدی بی شماری هستند قطعا در پیشبرد اهداف مدرسه نقشی تاثیرگذار و اساسی دارند که اگر ‏برنامه ریزی منسجم و مدونی در جهت استفاده از این پتانسیل بالقوه صورت پذیرد، بسیاری از مشکلات اداری، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی ‏مدارس مرتفع خواهد شد. ‏علی رغم وجود چنین ظرفیتی در مدارس متاسفانه موانعی نیز در مسیر تقویت و گسترش انجمن ها به چشم می خورد که اولین مانع سیستم ‏متمرکز و پلکانى آموزش و پرورش است که بـراساس دستورالعمــل ها و بخشنامه هاى ادارى و از بالا اداره مى شود. هر چند در سال هاى اخیر ‏از طریق تفویض اختیارات به سازمان هاى آموزش و پرورش و مناطق گام هایى در جهت تمرکززدایى برداشته شده است و بحث مدرسه ‏محورى به عنوان یک نگرش از سوى مدیران آموزش و پرورش مطرح شده است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب مسیری طولانی در پیش ‏داریم.‏ به منظور آشنایی بیشتر با نقش انجمن اولیاء در مدارس و راهکارهای عملی استفاده از ظرفیت این نهاد حمایتی و پوششی در اداره امورات ‏مدرسه گفتگوی کوتاهی با «محمد یوسف حسینی» یکی از مدیران موفق دبیرستان در کشور انجام داده ایم که حاوی ‏نکات قابل تاملی است: ‏
 انجمن اولیاء و مربیان از نگاه شما
اگرخانه را نخستین مدرسه و مدرسه را خانه دوم دانش آموزان محسوب کنیم، ارتباط و تعامل این دو نهاد عظیم اجتماعی بسیار تاثیر گذار ‏خواهد بود و اثر بخشی آن نیز باید بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد . پل ارتباطی این دو مدرسه کوچک و بزرگ را انجمن اولیاء و مربیان ‏می نامند.‏
 ضرورت ارتباط خانه و مدرسه را چگونه ارزیابی می کنید؟ ‏
بدون شک خانه و مدرسه در انجام وظایف تربیتی مکمل یکدیگرند. اگر این دو نهاد (خانه و مدرسه) روش ها و برنامه های هماهنگ نداشته ‏باشند، در روند رشد شکل گیری شخصیت دانش آموزان و شیوه های آموزشی اختلال به وجود می آید چرا که دو نهاد خانه و مدرسه نقش ‏اساسی در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان دارند‎ و هر قدر این دو نهاد با هم تعاملی بیشتری داشته باشند، اثرات آموزش مطلوب تر ‏خواهد شد. ‏‎ در واقع بین روش ها و اصول آموزشی و مدیریتی خانه و مدرسه باید همسویی و تشابه وجود داشته باشد و یکی از این دو کانون، کار دیگری ‏را خنثی نکند، بلکه به عنوان دو جریان همدل و مکمل عمل کنند . مدرسه باید پیشاهنگ ارتباط با خانه باشد و با روشهای گوناگون اسباب ‏مشارکت فکری اولیا را در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان فراهم کند. یکی از راه های تعامل خانواده ها با مدارس ارتباط و توجه به نقش ذاتی ‏انجمن اولیاء و مربیان است که می تواند در این خصوص تاثیر گذار باشد. ‏البته این بخشی از ضرورت ارتباط این دو نهاد است. رابطه خانه و مدرسه تعاملی دوطرفه است. هر دو نهاد تربیتی باید به نقش خود عمل ‏کنند تا تعلیم و تربیت ثمربخش شوند. تعامل دو سویه و هماهنگی این دو نهاد مهم در یک برنامه واحد و منسجم می تواند در همه جهات ‏ثمربخش باشد. اگر رفتار معلمان و اولیای مدرسه و رفتار پدر و مادر و اولیای خانواده با موازین تعلیم و تربیت و روانشناسی کودک و رشد او ‏مطابقت نداشته باشد، سلامت روانی و اجتماعی کودکان به مخاطره می افتد. پس در پرتو همدلی و همسویی این دو نهاد مهم آموزشی و ‏تربیتی یعنی خانه و مدرسه، بسیاری از مشکلات و تنگناهای نظام تعلیم و تربیت حل خواهد شد‎ .‎

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.