خانه » پیشنهاد سردبیر » وقایع استان بررسی می کند؛ آیا بارش های اخیر تاثیری در بحران کم آبی استان داشته است؟/از این خبرها نیست

وقایع استان بررسی می کند؛ آیا بارش های اخیر تاثیری در بحران کم آبی استان داشته است؟/از این خبرها نیست

پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۲

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

دغدغه کم آبی و خشکسالی با توجه به بارشهای کم در فصل های اخیر باعث ایجاد این نگرانی شده که خشکسالی در آینده ای نزدیک در انتظارمان است و شاید هم در چند قدمی مان، مسئله ای که در مورد آن بارها و بارها هشدار داده شده است. به غیر از بارش های کم، سو مدیریت در منابع آبی و مصرف بی رویه آب و عدم فرهنگسازی در این خصوص در تشدید این مسئله تاثیر داشته است. بعد از بارش های پیاپی برف در چند روز اخیر در بیشتر مناطق کشور و در استان مرکزی بسیاری از مردم با این تصور که با این بارش ها مسئله کم آبی رفع شده است خوشحال به نظر می رسند؛ ولی گویا مسئله حادتر از این است و ریشه خشکسالی و کم آبی عمیق تر است و با این بارش ها کم آبی و عقب ماندگی بارش ها جبران نمی شود و به گفته مسئولین در برخی مناطق حتی کاهش بارندگی نسبت به سال های گذشته بیش از ۵۰ درصد است. در استان مرکزی نیز شرایط بارندگی ها خیلی مطلوب نیست و این کاهش بارندگی مشهودتر است.
به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور بارش های روزهای اخیر مبنی بر رفع خشکسالی نیست و باید دقت داشت که خشکسالی در کشور پابرجاست.
داوود پرهیزگار تاکید کرد: از اول مهر با شروع سال آبی جاری نسبت به بارش‌ سال زراعی قبل تاکنون بیش از ۶۰ درصد کم‌بارشی داریم که این سامانه‌های نمی توانند کمبود گذشته را جبران کنند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز ضمن برآورد وضعیت بارندگی کشور از جمله تهران بر اثر فعالیت سیستم بارشی اخیر گفت: سامانه بارشی اخیر تنها چهار میلی‌متر به بارش کشور و ۱۹ میلی‌متر به بارش تهران اضافه کرد.
شاهرخ فاتح اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۹۶) تا روز جمعه ششم بهمن‌ماه کل کشور ۳۹ میلی‌متر بارش دریافت کرده است که نسبت به بلندمدت ۶۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد. وی با اشاره به بارش برف و باران طی هفته جاری اظهار کرد: با بررسی وضعیت بارندگی کشور بعد از فعالیت سامانه بارشی اخیر که از روز شنبه شروع شد و در برخی نقاط تا (۱۰ بهمن‌ماه) ادامه داشت متوجه می‌شویم که میانگین بارشی کشور تغییر چندانی نداشته است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه گفت: از ابتدای سال آبی تا ۱۰ بهمن ماه کل کشور ۴۳ میلی‌متر بارش دریافت کرد که نسبت به بلندمدت ۵۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یاقته است.
فاتح تاکید کرد: همه بارش‌های سامانه بارشی اخیر تنها چهار میلی‌متر به بارش کشور اضافه و فقط سه درصد نسبت به بلندمدت و یک درصد نسبت به سال گذشته اوضاع بارشی را بهتر کرد.
با توجه به مقایسه ای که مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران انجام داده است میزان بارش در استان مرکزی از اول مهر تا دهم بهمن در بلند مدت بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته است و نسبت به سال گذشته در همین مدت ۷۳ درصد کاهش داشته است. این در شرایطی است که تا قبل از دهم بهمن شاهد بارش برف در مناطق مختلف استان بوده ایم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز قبل از بارش عصر روز دهم بهمن در استان به ایسنا گفته بود: با وجود میانگین بارش ۳۲ میلیمتری در استان مرکزی طی چند روز اخیر، اما همچنان از لحاظ میزان بارش ها با کمبود مواجه هستیم.
عزت‌الله آمره‌ای اظهار کرد: این میزان بارش هنوز نتوانسته است جبران کسری و کمبود حدود ۸۰ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت را جبران کند.
وی تصریح کرد: با وجود گذشت چهار ماه از آغاز سال آبی ۹۷-۹۶ متاسفانه این میزان کاهش‌ها طی نیم قرن اخیر در استان مرکزی بی سابقه بوده است و استان مرکزی در رتبه‌بندی کشوری بین پنج استان بحرانی از لحاط میزان بارندگی ها تا این مقطع قرار دارد.
این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه ای استان مرکزی در پاسخ به این سوال درخصوص اینکه آیا این میزان بارندگی تاثیری در افزایش حجم آب موجود در سدهای استان یا بروز پدیده رواناب و تقویت سفره های زیرزمینی خواهد داشت، گفت: این میزان بارندگی قطعا ایجاد رواناب نخواهد کرد. معمولا اگر بارندگی‌ها فراگیر بوده و سطح پوشش آن گسترده باشد با بارش بالای ۳۵ میلیمتری شاهد بروز پدیده رواناب خواهیم بود که این اتفاق به دلیل به حد نصاب نرسیدن میزان بارندگی ها و نیز فراگیر نبودن آن در نقاط مختلف استان بوقوع نخواهد پیوست.
وی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که میزان عقب ماندگی ۸۰ درصدی استان مرکزی از مقدار بارش ها نسبت به سال گذشته در ماه‌های آینده حتی در فصل بهار هم جبران نخواهد شد چرا که میزان کاهش بارندگی ها بسیار فراتر از حد انتظار است.
آمره ای عنوان کرد: همچنان وضعیت بارندگی ها و میزان ذخایر منابع آبی استان در خط قرمز و در مرز هشدار قرار دارد و توصیه می شود که مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و میزان مصرف را مدیریت کنند تا بتوانیم از این مقطع بحرانی بدون مشکل عبور کنیم.
وی همچنین با تاکید بر اینکه به کشاورزان استان بویژه کشاورزان شهرستان‌های ساوه و زرندیه که بیشترین میزان بارش های اخیر در این دو شهرستان بوده است توصیه می‌کنیم که فریب این میزان بارش برف را نخورده و همچنان مدیریت در مصرف آب را در اولویت قرار دهند.
آمره ای تصریح کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود که از روشن کردن چاه‌های کشاورزی به جد خودداری و از کشت بهاره با توجه به وضعیت شکننده بارندگی‌ها اجتناب کنند.
بعدازظهر و شامگاه روز یازدهم بهمن استان مرکزی در تمامی نقاط استان شاهد بارش برف بودیم که بیشترین مقدار آن مربوط به اراک بوده است بنا به اعلام مرکز هواشناسی طی این بارش ۶ و سه دهم میلیمتر بارش در اراک، ۴و هفت دهم میلی متر در شازند، ۴ و سه دهم میلیمیتر در فرمهین، چهار میلی متر در خنداب، دو و چهار دهم میلی متر در آشتیان، دو و نیم میلیمتر در محلات، دو و یک دهم میلی متر در دلیجان، یک و نیم میلی متر در تفرش، هفت دهم میلی متر در کمیجان، شش دهم میلی متر در غرق آباد، سه دهم میلیمتر در خمین، یک دهم میلی متر در مامونیه و در ساوه صفر میلیمتر را شاهد بودیم.
با توجه به این ارقام و میانگین دو و دو دهم میلی متر بارندگی در این چند ساعت به نظر می رسد که همچنان این کمبود پابرجاست و با توجه به گفته های مسئولین این بارش ها نمی تواند تاثیر مستقیم و اساسی در بحران کم آبی استان داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.