خانه » جدیدترین » نگاهی به فیلم « دختر عمو و پسر عمو» که در سینما عصر جدید اکران می شود/ یک کمدی از مد افتاده

نگاهی به فیلم « دختر عمو و پسر عمو» که در سینما عصر جدید اکران می شود/ یک کمدی از مد افتاده

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶  شماره ۷۶۹

وقایع استان: این روزها در سینماهای اراک فیلم هایی چون «آینه بغل»، «شکلاتی»، «سد معبر»، «کلیله و دمنه» و « دختر عمو و پسر عمو» در حال اکران هستند.
در این میان فیلم «دختر عمو و پسر عمو» از آن دست از فیلم هایی است که بعنوان ژانر کمدی معرفی می شود.
هم اکنون در سینمای ایران فیلم های کمدی جز فیلم های مورد توجه و پر فروش است؛ این فیلم نیز فروش نسبتا قابل قبولی داشته است.در همه دنیا نیز فیلم های کمدی از اقبال خوبی برخوردار است؛ اما باید دید تفاوت کیفیت آن ها در چه حدی است؟
درست است که سرگرم کردن و شاد نگاه داشتن مخاطب بخشی از انگیزه او برای سینما رفتن است؛ اما نباید از این نکته غافل شد که هدف اصلی سینما به تفکر واداشتن بیننده است که در سینمای ایــران فیلم هایی با این شاخصه ها یا دیده نمی شود و یا اگر هست در میان ممیزی ها، توقیف ها و عدم استقبال مخاطب به حاشیه رانده می شود.
اگر این توجیه برخی تهیه کنندگان و کارگردانان را پذیرفت که مخاطب علاقمند فیلم کمدی است و به سرگرمی نیاز دارد و آن را دلیل ساخت فیلم های خود بدانند؛ اما باز باید دید این فیلم هــا را چگونــه می سازند و نگاهشان به آن چیست؟ واقعا چقدر بر روی قصه، شخصیت ها و موقعیت های طنازانه آن فکر می شود و در این میان چقدر به شعور مخاطب اهمیت داده می شود.
« دختر عمو و پسر عمو» نیز از آن دست فیلم های کمدی است که این روزها تنها با هدف سرگرمی و خنداندن مخاطب و البته پر کردن گیشه بر روی پرده رفته است.
برای مخاطب هوشمند سینما نگاه به پوسترها، خلاصه داستان و آنونس یک فیلم به راحتی مشخص می کند که بهتر است ۹۰ دقیقه از وقت خود را صرف دیدن آن کند یا نه. «دختر عمو و پسر عمو» از آن فلیم ها و کمدی هایی است که حتی از نام آن نیـز می توان ماجرا را به راحتی تشخیص داد و فهمید که چقدر داستان آن قدیمی و از مد افتاده است از آن ماجراهایی که دیدنش در اوایل دهه ۸۰ شاید برای مخاطب تازگی داشت از آن ماجراهای بی سرو تهی که معلوم نبود از اول مشکل کجا بوده و چه شد که حل شد؟
دختر عمو و پسرعمو ماجرای یک زوج است که با هم نسبت فامیلی دارند و به دلیل اختلافاتشان در دوران عقد از هم جدا می‌شوند. پدربزرگ این زوج از فرنگ به وطن می‌آید و بنا به دلایلی این دو باید همچنان نقش یک زوج عاشق را جلوی او بازی کنند. در این میان آن‌ها با‌توجه‌ به راهنمایی‌های پدربزرگ مجبور می‌شوند اختلافاتشان را کنار بگذراند و طبق معمول این قبیل فیلم‌ها در حین نقش بازی‌کردن متوجه می‌شوند چقدر به هم علاقمندند و زندگی شیرین می‌شود! در واقع پدربزرگ می آید تا در سطحی ترین شکل این پیام را اخلاقی را بدهد که عاشق هم بمانید.
اینکه فیلمسازی به خود اجازه می دهد و داستانی این چنین تکراری و بی کیفیت را تبدیل بـــه فیلم می کند چیزی نیست جز نادیده گرفتن ذائقه مخاطب و همچنین سواستفاده از فضای ذهنی افسرده و محتاج به شادی مخاطب ایرانی.
شوخی های این فیلم به قدری لوس و بی مزه است که بیشتر بیننده را دچار کسالت می کند. بازی های اغراق شده و میمیک های تکراری بازیگرانی چون مجید صالحی که بیشتر ما را یاد طنزهـای شبانه ده سال پیش می اندازد حــالا در کنار این لوس بازی ها عشوه های بچه گانه نیوشا ضیغمی را که هرگز نمی توان او را بازیگر حرفه ای خواند در کنار چند بازیگر فرعی در نقش هایی چون پدر و مادر آنها یک دورهمی ساخته اند و آن را روانه سینما کرده اند. یک مدل تکراری که در حال تکثیر در سینماست مانند سری دوزی در تولیدی های لباس.
تنها نکته ای که می توان در مورد فیلم گفت این است که حداقل نسبت به کمدی های اخیر سینمای ایران در آن شوخی های جنسی دیده نمی شود و شاید برای همین سازندگان آن، آن را کمدی تمیـز می دانند؛ ولی دیالوگ های پینگ پنگی، تکه کلام هایی که بازیگران حواله هم می کنند و … همه و همه ما را مطمئن تر می کند که عوامل فیلم برای ساخت آن هیچ زحمتی نکشیده اند و همین آن را به ورطه ابتذال می راند. این نشان می دهد که هنوز فیلمسازان ایرانی نمی دانند کمدی چیست و باید آن را چطور بسازند؟
فیلم « دختر عمو و پسر عمو» این روزها در سینما عصر جدید اراک در حال اکران است. این فیلم به کارگردانی روح انگیز شمس است. مجید صالحی، نیوشا ضیغمی، مریم امیر جلالی، فاطمه گودرزی و محمود عزیزی بازی می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.