خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به عملکرد جلسات اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی /صرفاً جهت برگزاری

نگاهی به عملکرد جلسات اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی /صرفاً جهت برگزاری

پنجشنبه ۲۱  مرداد   ۹۵     شماره ۳۸۹

گروه اقتصادی- اسحاق شهبازی:
جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی با حضور معاون امور زیربنایی مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری دکتر نعمت‌الله رضایی در استانداری مرکزی ، با موضوع اشتغال در روستاها برگزار شد.
در ابتدای این جلسه معاون امور زیربنایی مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: سهم اقتصاد روستا از تولید ناخالص داخلی ۲۶٫۶ درصد است که در اهداف دو ساله باید تا ۲۷ درصد و در اهداف پنج ساله باید تا سال ۹۹ به ۲۸٫۶ افزایش یابد.
وی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی در روستا ۹۳٫۵ درصد است، تصریح کرد: امنیت غذایی که به روستا وابسته است در بخش کشاورزی باید حفظ شود، اما در حال حاضر این بخش کم‌سود و کم‌بازده است. علاوه بر کشاورزی، ۳۴٫۲ درصد صنعت کشور و ۵٫۲ درصد خدمات در روستاهاست و شهرک‌های صنعتی در این پروژه لحاظ نشده است گرچه صنایع کوچک دیده شده اما شهرک‌ها به شهر متصل شده است.
وی تصریح کرد: هدف‌گذاری که برای سال ۹۵ درنظر گرفته شد این است که در این پروژه باید ۱۷۳هزار شغل در روستاها ایجاد کنیم تا نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۰درصد و نرخ بیکاری به ۷٫۵درصد در جامعه روستایی برسد. پس یک هدف کاملا فنی و مشخص ترتیب داده شده است.
رضایی با بیان اینکه در بخش اقتصاد مقاومتی باید از منابع دستگاه‌ها استفاده کنیم، افزود: در خصوص ایجاد اشتغال باید بسته مشاغل متنوع را در سطح خرد و متوسط داشته باشیم که برای این بسته باید فعالیت‌ها و نیازهای آموزشی را مشخص کنیم. در حوزه ارتقای تولید نیز باید به سمتی گام برداریم که زمینه سرمایه‌گذاری به تفکیک مناطق داشته باشیم و اولویت‌ها را در سطح استان به تناسب مشخص کنیم.
رضایی ادامه داد: شش بسته متفاوت اعم از سرمایه‌گذاری، آموزش، مشاغل متنوع، و تسهیلات و … را باید تعریف کنیم که با این دیدگاه به این نتیجه رسیدیم که ۱۳۶ هزار نفر دوره آموزشی در قالب ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ طرح خانگی و خرد و متوسط را باید در پیش رو داشته باشیم.
وی بیان کرد: نشست‌هایی با دستگاه‌ها اعم از ملی و استانی و نهادهای دولتی و غیردولتی برگزار شده است که به چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل منابع خود دستگاه‌‌ها جهت سرمایه‌گذاری رسیدیم.
رضایی تصریح کرد: در مجموع دستگاه‌ها ۲۰۷هزار شغل را تقبل کرده‌اند در صورتیکه که هدف‌گذاری ما ایجاد ۱۷۳هزار شغل بود. در کنار این قضیه باید برش استانی را نیز مدنظر قرار بدهیم که این رقم برای استان مرکزی تقبل ایجاد پنج‌هزار و ۵۳ شغل توسط دستگاه‌ها است تا در سال ۹۵ با اعتبار ۹۳ میلیارد تومان ایجاد کند.
وی ادامه داد: قرار بر این است که این مهم به همه استان‌ها ابلاغ شود و دقیقا مشخص است که هر دستگاه باید چه تعداد شغل با چه مقدار منابع باید ایجاد کند.
رضایی گفت: باید به چند دلیل در این زمینه ساختارسازی شود که در این قالب باید هر دو هفته یکبار گزارش عملکرد در این زمینه ارائه شده و برنامه‌هایی باید تعریف شوند.
وی ارکان کلیدی پروژه توسعه اشتغال پایدار روستایی را شامل نظام راهبردی و پایشی پروژه‌ها دانست که متشکل از کمیته راهبری ملی، کمیته راهبری استانی و سامانه نظارت و ارزیابی است.
رضایی پیشنهاد داد که استاندار مسئول کمیته استانی باشد و اعضای دیگر شامل مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری به عنوان دبیر و اعضای متناظر دیگر باشد.
رضایی همچنین ادامه داد : اگر این مهم در اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان و شهرستان دیده شده و روابط عمودی و افقی مشخص شود دچار مشکلات موجود در طرح‌های قبل نخواهیم شد.
وی در خصوص اقدامات لازم در این راستا که باید در قالب زمان نیز گنجانده شود، اظهار کرد: باید در قالب زمانی سال ۹۵ این فعالیت‌‌ها انجام شوند. اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان باید تا ۱۵ مردادماه تعریف شده باشند، جلسات کمیته راهبری حداقل ماهی یکبار برگزار شوند، فهرست پروژه‌های اولویت‌دار تا پایان مردادماه به بانک‌ها و موسسات عامل معرفی شوند و تا پایان شهریور‌ماه نیز بررسی و تصویب طرح‌ها را انجام دهیم، همچنین باید تا پایان سال فرآیند اجرا و نظارت صورت بگیرد.
زمانی قمی استاندار مرکزی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم بازسازی روستا گفت: بارقه های امید باید در جامعه روستایی ارتقا یابد که ایجاد اشتغال پایدار به این مهم کمک می کند.و ما باید با برگزاری جلسات کارگروه اشتغال در روستا، به این مهم توجه داشته باشیم و جلسات این کارگروه باید به موازات جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در استان برگزار شود. و فرمانداران باید موضوع اشتغال در روستاها را جدی بگیرند و نسبت به برگزاری جلسات کارگروه اشتغال در روستاها اقدام کرده و هر دو هفته یکبار گزارشی از عملکرد خود در حوزه اشتغال روستایی به استانداری ارائه نمایند.
زمانی قمی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال زایی کم بهره به سرمایه گذاران و تعاونی های روستایی، اظهار کرد: باید از این ظرفیت استفاده کرده و زمینه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها را فراهم نمود.زیرا سهمی برابر پنج هزار و ۵۳شغل از مجموع مشاغلی که در سال جاری در قالب پروژه ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار در روستاها، دشت ها و مناطق محروم در نظر گرفته شده به استان مرکزی اختصاص داده است و ایجاد این میزان شغل در روستاها کاری بزرگ و مهم است که آموزش و فرهنگ سازی نیز همزمان با آن میسر است.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری کشور در چهار ماهه نخست سالجاری،گفت: نبض اقتصاد نشان می دهد که اوضاع اقتصادی در حال بهبودی است. و در استان مرکزی ۱۹۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۸۶ میلیون دلار واردات داشتیم. تراز استان مرکزی مثبت‌تر از تراز کشوری بوده است و نبض اقتصادی نشان از آن دارد که اوضاع اقتصادی در حال بهبودی است.
زمانی قمی به دو پروژه مهم که استان مرکزی در آن سهیم است، اشاره کرد و گفت: در پروژه قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان و اراک، مسیر قم تا اراک مربوط به استان مرکزی است و سعی بر این است که در سفر ریاست جمهوری مطرح و مصوبه ۲۱۵ آن از سازمان مدیریت و برنامه ریزی اخذ شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: دو خطه شدن راه‌آهن قم به اراک با اعتبار ۲۰۰ میلیون دلار دیگر پروژه مهم استان است که متولیان امر در کشور و هیات چینی سرمایه‌گذار و مدیرعامل راه‌آهن کشور موافق به اجرای آن هستند.
زمانی قمی گفت: در شرایط پس از توافق، کشوری همچون کره برای توسعه روابط تجاری با ایران بسیار مصمم است و با ورود هیاتهای سیاسی به استان هیاتهای اقتصادی و تجاری نیز در استان حضور پیدا می کنند.
استاندار تصریح کرد: کشور ما به عنوان جمهوری اسلامی که قرار است مدل موفقی از عرصه آمدن دین به دنیا معرفی کند بیش از وضع موجود رسالت دارد و مدیران باید در راه اعتلای توسعه کشور اهتمام بیشتری بورزند.
وی با تاکید بر اینکه باید مسیرهای تلاش و جسارت بیشتری را به منظور ارتقای توسعه باز کنیم، افزود: نمی‌توان برای حل مشکلات اقتصادی ایران آهسته و گام به گام اقدام کرد چراکه فقر اقتصادی و بیکاری دشمن اصلی مملکت است که بسیاری از آسیب‌ها را موجب می‌شود.
زمانی قمی دامن زدن به مطالبات غیر واقعی در سالهای گذشته را از آفتهای بزرگ جامعه عنوان کرد و گفت:” باید از ادامه روش‌های غلط بازگشته و مطالبات غیرواقعی را متوقف کنیم .”
و حالا باید از این عزیزان پرسید ایا شما مشکلات شهرها را تمام کردید که می خواهید به سراغ روستاها بروید؟ چرا دولت و مسئولان تا این حد به گزارش دادن جلساتشان مباهات می کنند؟ به گفته خود استاندار و مسئولان تا کنون نتیجه کل جلسات اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی دریافت دو فقره تسهیلات برای واحدهای آسیب دیده آن هم با هزاران دردسر و کاغذبازی اداری بوده است بعد هم که دیدند کاری را برای این همه مشکل وجود دارد و نزدیک انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا است گفتند بهترنیست چند جلسه هم با موضوع روستا برگزار کنیم ؟
ما از مسئولان چند سوال داریم آیا اگر این جلسات و نشست ها با هزینه های مربوط به آن هر هفته برگزار نمی شد فرقی میکرد؟ به نظر عاقلانه نمی رسد که مثلا انسان صد پل را افتتاح کند و وقتی ببیند نمی تواند هیچ کدام را کامل کنند کلنگ احداث صد پل دیگر را بزند این است مثال علمکرد مسئولان استان در این روزها ، در صورتی که عقل حکم میکند هرقدر هم که ضرورت داشته باشد ما اول تمامی کارهای نیمه کار و وعده داده شده را انجام دهیم بعد پروژه های جدید را پیگیری کنیم .
ماحصل کل جلسات اقتصاد مقاومتی در عمل چه بوده؟ هر روز دهها فرماندار و مسئول باید از مناطق مختلف به اراک بیایند که نتیجه آن به کجا برسد؟
می گویند باید کاری کرد که مهاجرت معکوس شود یعنی مردم از شهر به روستا بروند. میگویند باید در روستاها اشتغال پایدار ایجاد کرد . می گویند باید صنعت و معدن را روستاها فعال کنیم ؟؟؟ می گویم ” سنگ بزرگ نشانه نزدن است” شما لازم نیست صنعت جدید را در روستاهای چند صد نفری با هزاران درد سر جدید ایجاد کنید .
مسئولان عزیز بزرگترین آرزوی مردم اراک دیدن آفتاب بدون پرده آهنین آلاینده است شما همین مشکل را حل کنید باقی پیشکشتان باد .
همه میگویند در این روزها انتقاد از دولت بسیار بالا رفته است و نباید انتقاد کرد ما هم قبول داریم اما مگر میشود چنین چیزهای را دید و انتقاد نکرد “پاسخگو بودن مسئولان در برابر مردم ” از حقوق مسلم شهروندان است. دست اندرکاران اجرایی، قضایی و تقنینی در هر رده ای علاوه بر انجام وظایف شان، مکلفند پاسخگوی مردم باشند. رسالت رسانه پیگیری مطالبات مردم است و تلاش دارد از طریق قدرت رسانه پاسخگویی و تعهد مسئولان را افزایش دهد اما تاکید می شود که مسئولیت رسانه انعکاس و پیگیری مشکل است و نسبت به حل آن نمی تواند متعهد باشد.
این که هزاران پروژه ، طرح، وعده و شعار در این استان نیمه تمام مانده و حتی از یاد رفته اند چه معنی دارد که فقط از این طرف زمین به آن طرف برویم به امید این که معجزه ای رخ دهد؟
چرا مسئولان تا این حد به سندروم کلنگ زنی و افتتاح طرح های جدید علاقه دارند؟ اگر قرار بود مردم به وعده دلخوش کنند که دولت قبل بسیار بهتر در این زمینه کار می کرد.
چرا باید مسئولان در استان با اغماض نسبت به مباحث بسیار حیاتی مردم نگاه کنند ؟ دولت در برابر تمامی وعده های که به مردم داده مسئول است و هرگونه کوتاهی در این زمینه این دولت را نیز به سرنوشت دولت های قبل دچار خواهد کرد .
ما به عنوان رسانه های دلسوز مردم و دولت از تمامی مسئولان و دست اندرکاران دولت در استان می خواهیم در پی گیری مطالبات مردم و وعده های که به مردم داده اند به هیچ عنوان کوتاهی نکنندو به شما هشدار می دهیم که مطالبات مردم را فدای باندبازی، جناح بازی و بازی های سیاسی نکنید .شاید به تمامی کسانی که فکر می کنند با جلسه و شعار می شود مشکل را حل کرد یادآوری کنیم که شما به هیچ کسی بجز مردم تعهد ندارید چرا که صدای مردم صدای خداست و شما بجز صدای مردم که بازتاب صدای شارع مقدس است به کسی متعهد نیستید.
آلودگی هوا، رکود، بیکاری، فقر، اعتیاد و همه مشکلاتی که امروزه جامعه با آن روبه روست شهر و روستا نمی شناسد شما عمل کنید شهر و روستا فرقی ندارند.

۱ دیدگاه

  1. با عرض سلام شما اسم نشریه اتان نوشتید وقایع استان ولی تنها چیزی که در آن نیست استان است. چون استان فقط اراک نیست و مخصوصن شهرستان ساوه که این همه مشکلات دارد و بنده چند روز است دنبال میکنم اخبار شما را و حتی یک کلمه در باره وبلاگ نویس ساوه ای که چند روز دیگر در ساوه شلاق میخورد یک کلمه هم ننوشته اید و ما باید در رادیوی بیگانه و سایتهای خارج کشور به دنبال اخبار آن باشیم لذا بنده درخاست میکنم که محترمانه اسم سایت خود را عوض نمایید و وقایع اراک بگزارید. با تشکر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.