خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به ضعف های مفرط مدیریتی و سقوط فرهنگ هواداری فوتبال ایران/بدا به حال فوتبال

نگاهی به ضعف های مفرط مدیریتی و سقوط فرهنگ هواداری فوتبال ایران/بدا به حال فوتبال

دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۴

یاسر هویدی
وقایع استان

این روزها وضعیت روحی و روانی هواداران دو باشگاه استقلال و تراکتور سازی تبریز بسیار به هم ریخته است و متاسفانه شاهد حرکاتی در فضای مجازی هستیم که اصلا زیبنده فوتبال ما و خصوصا سطح فرهنگی هواداران ما نمی باشد در این مطلب سعی شده است ابتدا به موشکافی اتفاق های رخداده پرداخته و سپس به بررسی و نقد عملکرد هواداران عصبانی این دو تیم در فضای مجازی بپردازیم با وقایع استان همراه باشید.
سونامی یا زلزله ای خانمان بر انداز، نمی دانیم این اتفاقی که در عرض یک هفته برای دو باشگاه پر طرفدار کشورمان رخ داده را چه بنامیم، مدیریت بی تدبیر و هر کسی رسید در فوتبال این مملکت خصوصا در عرصه باشگاهی بسرعت نشت کرده و گریبان تیم های ما را گرفته است.
استقلال و تراکتور سازی از شرکت در پنجره نقل و انتقالات زمستانی و همچنین تابستان برای تراکتور محروم شده اند .در سال ۹۱ ژائو پرتغالی از تراکتور سازی شکایت می کند و طلب ۵۷۵ هزار یورویی را در قبال دو سه بازی واخواهی می کند و این چند سال گذشته بارها و بارها نامه نگاری شده است با این باشگاه و البته پشت گوش جای خوبی است برای پرتاب هر آنچه نمی خواهیم به آن بپردازیم و چشمانمان آن را ببیند. البته فیفا خانه خاله نیست و هر چیزی در آن جا حساب و کتاب خود را دارد و حالا زمان آن رسید که این باشگاه پر طرفدار تبریزی هم از پنجره زمستانی محروم گردد و البته دو فصل نتواند یارگیری کند. نا گفته نماند اگر بدهی تونی الیویرا همان عاشق تبریزی ها تا چند روز دیگر واریز نگردد علاوه بر تمام محرومیت های گفته شده ۷ امتیاز ناقابل از تبریزی ها کسر خواهد شد. مغز استخوان انسان تیر می کشد وقتی می فهمد تراکتور سازی سه میلیون دلار ناقابل رقمی برابر با ۱۲ میلیارد تومان به سه بازیکن پرتغالی بی کیفیتش بدهکار است.
و اما استقلال، محرومیت باشگاه استقلال از پنجره نقل و انتقالات به سادگی مانع این شد که این تیم بتواند از بازیکنانی همچون چپاروف و آندو تیموریان که در نیم فصل به خدمت گرفته بود استفاده کند همچنین روزبه چشمی با پایان دوره مصدومیت اش نتوانست دوباره با این تیم قرارداد امضا کند، با اعلام خبر محرومیت استقلال موجی از انتقادها به مدیرعامل این باشگاه جامعه فوتبال و خصوصا هواداران استقلال را فرا گرفت و هنوز هم هیچگونه موضع رسمی از سوی باشگاه استقلال در این خصوص اعلام نشده است. قطعا فیفا اخطارهای لازم را در این خصوص به باشگاه استقلال اعلام کرده بود و مدیرعامل و خصوصا معاونت حقوقی این باشگاه از این اتفاق بی خبر نبوده اند. پرونده بدهی های متعدد استقلال به بازیکنان خارجی فیفا را بر آن داشت تا به شکلی این باشگاه و نحوه عقد قرارداد با بازیکنان خارجی اش را جریمه نماید.
وقتی انتخاب مدیران باشگاه های فوتبال غیرکارشناسانه است و بدون هیچ مطالعه ای هر کسی را با هر سابقه ای به مدیریت این باشگاه ها می گمارند خروجی این انتصاب ها حاصلی جز این نخواهد داشت. این خانه ها از پایبست ویران است، انتخاب غلط اعضای هیات مدیره ها که منتج می شود به انتخاب غلط مدیران عامل، بزرگترین دلیل این ناکامی هاست، مدیران عامل هم بصورت کاملا سلیقه ای نسبت به انتخاب معاونت های حقوقی باشگاه ها اقدام می کنند و نتیجه آن می شود این رسوایی های بزرگ که انگشت نما می کند فوتبال ما را البته انگشت نماتر.
معاونت های حقوقی باشگاه ها و مدیران عامل این دو باشگاه از وضعیت این قراردادها و گارد تهاجمی فیفا کاملا با خبر بوده اند و می دانسته اند که دقیقا فیفا از این تعدد پروندها کارد به استخوانش رسیده است. دست روی دست گذاشته اند و منتظر مانده اند که مسئول صدور احکام و جرایم فیفا روزی که می خواهد جریمه ها را اعلام کند حالش خوب باشد و باز فرصت بدهد، آقایان گرانقدر عزیزی که تا صحبت از مصاحبه می شود رنگ رنگ کت و شلوار به تن کرده و مقابل دوربین می ایستید اگر فیفا قرار بود همینگونه پشت سر هم فقط هشدار بدهد سنگ روی سنگ بند نمی شد حالا بیایید این وضعیت پیش آمده را تحویل بگیرید.
جالب اینجاست که هیچ واکنشی هم خصوصا از سوی مدیران باشگاه استقلال طی چند روز اخیر نشان داده نشده و البته معاونت حقوقی این باشگاه نشان قلبی و فلشی به صدر جدول را توئیت کردند که پرسپولیس هم کسر امتیاز خواهد شد و ما قهرمانیم خوشحالیم که حداقل وی یک واکنش خیلی خفیف نسبت به این اتفاق نشان داد و البته بسیار هم عالی نمایان شد که این اتفاق کوچکترین تاثیری بر روی مزاج او نداشته است و شوخ طبعی و بذله گویی هایش ادامه دارد و اصلا چه اهمیتی دارد محرومیت استقلال از پنجره نقل و انتقالات تابستانی، دردناکتر اینکه بخشی از مدیران و اعضای محترم هیات مدیره این باشگاه هنوز نمی دانند پنجره زمستانی چیست که حالا خبر محرومیت از آن بخواهد روان خجسته آنها را قلقلک بدهد.
اتفاقی که نباید بیفتد افتاده و این دو باشگاه محروم شدند و امکان این هست که حتی عواقب بدتری برایشان در پی داشته باشد؛ ولی آنچه در این میان آزار دهنده است اینکه هنوز اقدام عاجلی برای بهبود این وضعیت از سوی این باشگاه ها صورت نگرفته است حتی بیانیه ای هم برای هوادارانشان صادر نکرده اند که دلجویی کنند و برای جبران فرصت بخواهند.
وقتی هوادار را آرام نکنند همین می شود که پاشنه صفحات مجازی باشگاه الهلال و فیفا از سوی این هواداران از جا کنده می شود که پرسپولیس هم محروم کنید که در ادامه به آن خواهم پرداخت. هیچ یک از مدیران این دو باشگاه در صدد جلوگیری از این وضعیت در صفحات مجازی بر نیامدند و جای افسوس است که برای اینکه پرسپولیس را نیز به درد خود مبتلا کنند متوسل به باشگاهی همچون الهلال شده اند که اگر منفور ترین باشگاه بین فوتبالدوستان ایرانی نباشد یکی از آنهاست. فوتبال بی حساب و کتاب ما یکی دیگر از چهره های زشت خود را به منصه ظهور رساند و این رسوایی در فضای مجازی را بار دیگر هواداران فوتبال ما رقم زدند. و آنهایی که آن سوی آبهای خلیج فارس نشسته اند به احوال این فوتبال بی سر و سامان ما نیشخند می زنند و می گویند که بیایید و ببینید ایرانی ها چگونه به جان خود افتاده اند.
جالب اینجاست که تا کنون هیچ پرونده ای از پرسپولیس به مرحله اعلام رای نرسیده است و تنها پرونده ژوزه پیرمرد سمج پرتغالی است که در جریان رسیدگی است و هیچ خطری این باشگاه را برای ادامه مسیر تهدید نمی کند، قطعا فیفا تمام جوانب کار را با معیارهای دقیق خود می سنجد و مسلما کامنت ها و نظرات در صفحات مجازی تاثیری در رای دادن یا ندادن بر علیه یک تیم ندارد.
فوتبالی که هر روز خراب و خرابتر می شود، فوتبالی که افسار گسیخته اداره می شود و هر روز شمه ای جدید از وضعیت رو به زوالش را به دنیا نشان می دهد، حالا به نوعی سفیر معکوس فرهنگی ما شده است. قبلا هم نمونه های بسیار زیادی از این چشم نوازی های مجازی فوتبالدوستان دیده بودیم یادتان هست صفحه شخصی لئو مسی را چند دقیقه بعد از گلش به ما در جام جهانی؟ یادتان هست صفحه دیمتری پایت فوتبالیست نگون بخت فرانسوی را چند دقیقه بعد از مصدوم کردن ناخواسته رونالدو؟ تاسف انگیزتر از آن اینکه وقتی اسطوره هایمان می میرند سیلی از جمعیت به مراسم تشبیع می رویم که با سلبریتی ها سلفی بگیریم. وقتی کلکسیونی از الفاظ رکیک به بروز ترین ورژن ها در دربی هایمان نثار دو طرف می شود چیزهایی که گفته شد معمول می شود، بدا به حالت ای فوتبال که اینجا نفس کشیدنت سخت شده و دارند خفه ات می کنند تو جز زیبایی و صلح و آشتی در بقیه دنیا چیزی باقی نگذاشته ای ولی اینجا انگار چیز دیگری هستی بدا به حالت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.