خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به برنامه های شبکه آفتاب به بهانه ۲۴ ساعته شدن پخش آن/خاموشی آفتاب

نگاهی به برنامه های شبکه آفتاب به بهانه ۲۴ ساعته شدن پخش آن/خاموشی آفتاب

دوشنبه ۲ مرداد ۹۶   شماره ۶۳۶

***

وقایع استان

سحر یاری

***

اواسط دهه ۷۰ بود که شبکه های استانی به تدریج فعالیت خود را آغاز کردند. شبکه اصفهان به عنوان اولین شبکه استانی در بین شهرستانهای کشور آغاز به کار کرد. تا اواخر سال ۱۳۷۶ شبکه دیگری افتتاح نشد؛ اما از اسفند ۷۶ در مدت کمتر از یک سال، پنج شبکه استانی در خراسان رضوی، مازندران (شبکه طبرستان)، گیلان (شبکه باران)، آذربایجان غربی و خوزستان مورد بهره برداری قرار گرفت. این روند با افتتاح شبکه استانی فارس در سال ۱۳۷۸، شبکه های استانی اردبیل (شبکه سبلان)، آذربایجان شرقی (شبکه سهند) و کرمان در سال ۱۳۷۹ و شبکه های استانی کرمانشاه (شبکه زاگرس)، هرمزگان (شبکه خلیج فارس) و کردستان در سال ۱۳۸۰ دنبال شد. بدین ترتیب در مدت هفت سال نیمی از استانهای کشور صاحب شبکه استانی سیما شدند. شبکه استانی صدا و سیمای استان مرکزی نیز با نام آفتاب از اول مهر سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد. هدف از راه اندازی این شبکه ها پرداختن به فرهنگ بومی، آداب و رسوم ملی و مذهبی مردمان ایران در نقاط مختلف کشور، زبان ها وگویش های متنوع، ادبیات، موسیقی و هنرهای دستی، آثار تاریخی و مهم تر از آن، تاریخ هر یک از مناطق، مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین ایجاد فضای کار و فعالیت برای نیروهای مستعد و متخصص موجود در استان ها اعلام شد.
هر چند در سال های اخیر تلاش هایی از سوی استان ها برای تولید و تهیه برنامه های مختلف شده است؛ ولی باز هم این فعالیت ها آن چنان در راستای اهداف تعریف شده نیست. البته برخی از برنامه های شبکه های استانی هستند که از این قاعده ها مستثنی اند و توانسته اند مخاطبینی از سراسر کشور داشته باشند از جمله برنامه « خوشا شیراز» شبکه استانی فارس. در این میان شبکه های استانی هستند که وضعیت اسف باری دارند و حتی در استان خود نیز نتوانسته اند مخاطب بومی را با خود همراه کنند و این نشان دهنده عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح در راستای اهداف تعریف شده از سوی مسئولین شبکه هاست که نه به فرهنگ بومی و نه به توانمندی های هنرمندان توجه دارند. متاسفانه شبکه استانی آفتاب در رسته این شبکه ها قرار می گیرد.
با گذشت نزدیک به ۱۵ سال از افتتاح این شبکه باید گفت شبکه آفتاب هنوز نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در میان مخاطبان پیدا کند و برنامه های تولیدی اش از کیفیت مناسبی برای پیگیری از سوی مردم برخوردار نیستند. با وجود این سطح کیفی ولی به نظر می رسد که مسئولین این شبکه بیشتر به دنبال کمیت هستند و هم اکنون برنامه های این شبکه ۲۴ ساعته شده است. جای تعجب است شبکه ای که حتی برای ساعات پر بیننده شبانه روز برنامه جذاب و دیدنی ندارد و نمی تواند مخاطب را ارضا کند چطور می خواهد چارت برنامه های خود را در۲۴ ساعت پر کند. اگر برنامه های ترکیبی و سریال ها را جز محبوب های این شبکه در نظر بگیریم نگاهی اجمالی نشان می دهد که آن ها نیز موفق نبوده اند. برنامه های ترکیبی و تولیدی یک کپی ضعیف از برنامه های ترکیبی و گفتگو محور شبکه های سراسری و سریال ها نیز که به طور واضح بازپخشی از سریال های پر بیننده شبکه های سراسری است که خود شبکه های دیگر آن ها را بارها تکرار کرده اند. هم اکنون در شبکه آفتاب سریال های چون «پایتخت ۴» و «لیسانسه ها» و «قصه های یاسین» از مجموعه های تکراری در حال پخش هستند. بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز شبکه آفتاب نتوانسته است یک سریال درخور و مناسب تولیدی خود داشته باشد که بتواند هم معرف فرهنگ این استان باشد و هم توانمندی های هنرمندان را نشان می دهد. سریال قصه های یاسین که چند سری از آن تولید شده یک سریال دسته چندم ضعیف است که حتی در روایت داستان خود ضعیف عمل می کند چه برسد به شخصیت پردازی ها و همچنین بازی بازیگران، در مورد طراحی صحنه و لباس نیز بهتر است حرفی زده نشود؛ ولی بعنوان یک خبرنگار می توانیم به راحتی از عدم شناخت نویسنده، کارگردان و بازیگر از این شغل که یکی از شخصیت های این سریال بود انتقاد کنیم. هرچند این سریال تلاش داشت که بار طنز داشته باشد؛ ولی به جرات ناموفق بود و اینکه اینقدر مستقیم به دنبال ارائه یک پیام به اصطلاح آموزشی است سطح سریال را در اندازه یک آیتم تلویزیونی پایین آورده است.
اما در مورد بخش های خبری نکته قابل توجه عدم تحلیل موجود در نوبت های خبری است. اخبار شبکه آفتاب به ارائه یک خبر معمول و خیلی کلیشه از برنامه های و حوادث استان خلاصه شده است. در واقع دوستان گزارشگر و خبرنگار صدا و سیما اغلب در جلساتی که حضور دارند فقط پوشش دهنده برنامه هستند و اغلب تخصصی در خصوص جلسات ندارند و اینکه به واقع خود را تافته جدا بافته از دیگر خبرنگاران می دانند و توقع دارند تا در اول هرجلسه گزارش خود شامل چکیده مطالب جلسه را از مسئول موردنظر گرفته و جلسه را ترک کنند زیرا به زعم خیلی هاشان مهم همین چند جمله است.
در مورد برنامه های گفتگو محور قبل از هرچیز این مجریان هستند که به غیر از یک یا دو نفرشان بقیه حتی در ارتباط گیری با مخاطب نیز مشکل دارند یا اینقدر خشک و بی روح هستند و حتی غیرمتخصص که نمی توانند با برنامه ارتباط برقرار کنند و یا اینقدر بداهه پرداز که برنامه را لوث می کنند که در مورد دوم تلاش مجریان در تقلید از سبک مجری گری برنامه های پر بیننده تلویزیون است.
بی شک برنامه های شبکه استانی از جمله سریال ها و مستندها باید در سطحی از کیفیت باشند تا بعنوان معرف فرهنگ یک استان در شبکه سراسری نمایش داده شوند؛ ولی در چند سال اخیر شاید بغیر از یک یا دو مستند و یا چند گزارش خبری دیگر خبری از تولیدات تلویزیون استان در شبکه های سراسری نبود البته در خود شبکه استانی آفتاب نیز خبری از این تولیدات نیست. در مورد برنامه های که به مسائل روز سیاسی مربوط است هم این شبکه نتوانسته است کارنامه قابل قبولی داشته باشد. انتقاد به برنامه های شبکه افتاب فقط از سوی مخاطبین نیست حتی گاه دیده می شود که مسئولین نیز در این خصوص اظهار نظرهایی دارند. بی شک ضعف گسترده در این سطح همانطور که گفته شد به نگاه مدیریتی و کارآیی عوامل این شبکه برمی گردد. مساله ای که نماینده فراهان، آشتیان و تفرش نیز با توجه به عملکرد این رسانه در برهه حساس انتخابات به آن اشاره داشت. محمد حسنی پیشتر در این مورد صحبت های قابل تاملی داشت و گفته بود: با وجود تلاش هایی که رسانه ملی در سطح کلان انجام داد،اما متاسفانه شبکه استانی شرایط همراهی با مردم و ایجاد روشنگری در بین شهروندان را مهیا نکرد.
وی با انتقاد از عملکرد شبکه استانی در استان مرکزی در ایام انتخابات گفت: رسانه ملی در سطح کشور برای موج آفرینی در انتخابات نقش خود را بخوبی ایفا کرد؛ اما رسانه محلی (شبکه آفتاب)با برخوردهای گزینشی و سلیقه ای نتوانست پا به پای رسانه ملی حرکت کند و با وجود برخی اقدامات نمایشی، مستنداتی داریم که خود گویای پشت پرده برخی روابط حزبی مسئول این شبکه است که خود را پشت برخی مسئولان سیاسی استان پنهان کرده و با حضور پنج ۶ ساله خود در استان مرکزی منافع عمومی استان را بر منافع شخصی و گرایش های سیاسی خود اولویت می دهد.
حسینی گفت: در شرایطی که رسانه موظف است دو قشر مردم و مسئولان را پیوسته در کنار یکدیگر ببیند و با انعکاس تلاش مسئولان از پیگیری خواسته های مردم نیز چشم پوشی نکند متاسفانه نمونه های تخلفات بسیار زیادی داریم که در آن از مطالبات مردم چشم پوشی شده و رضایت عده ای محدود از مدیران استان به هدف بزرگ شبکه رادیو تلویزیون محلی استان مرکزی تبدیل شده است.
وی افزود: باوجود اینکه تامین تجهیزات و امکانات لازم در شبکه استانی همیشه مد نظر نمایندگان استان بوده و در حضور اعضای شورای نظارت بر صداوسیما و معاون امور مجلس و استان های سازمان صداوسیما بر رفع کمبودها و فراهم کردن تجهیزات تاکید شد؛اما رییس شبکه با رفتاری بدور از انصاف ،تلاش های نمایندگان را وارونه جلوه می دهد که این خود جای تامل دارد.
نماینده فراهان،آشتیان و تفرش درمجلس شورای اسلامی در پایان از مدیران و تصمیم گیران سازمان صداوسیما خواست با تحقیق و نظر خواهی از کارمندان باسابقه و متخصص شبکه آفتاب و دقت نظر در برخی مسائل این مجموعه در مدیریت این شبکه تجدید نظر شود.
امیدواریم مسئولین شبکه آفتاب قبل از اضافه کردن ساعت به پخش برنامه های خود قبل تر فکری برای تولید اثر باارزش و جذاب کند. بنا نیست به واسطه در دست داشتن صدا و تصویر هر چیزی را به خورد مردم داد البته اگر مردمی برای تماشا باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.