خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به اهمیت قانون مالیات بر ارزش افزوده در گفتگوی وقایع با مدیر کل امور مالیاتی استان /از این جیب به اون جیب

نگاهی به اهمیت قانون مالیات بر ارزش افزوده در گفتگوی وقایع با مدیر کل امور مالیاتی استان /از این جیب به اون جیب

سه شنبه ۱۳ مهر ۹۵ شماره ۴۳۲

وقایع استان-عباس لعل بار

قانون مالیات بر ارزش افزوده که حاصل بررسی های کارشناسانه و بهره برداری از تجارب کشورهای موفق در زمینه اقتصاد و اجرای این قانون بوده ، چند سالی است در کشور ما به اجرا در آمده است. این قانون نوین و انعطاف پذیر، موجب شفافیت فعالیتهای اقتصادی شده و تحقق درآمدهای مالیاتی را تسریع می کند و بدین ترتیب موجب کاهش اتکا بودجه به درآمدهای نفتی می شود.
با توجه به اینکه طبق این قانون، مصرف کننده نهایی مالیات را پرداخت می کند بنابر این کسانی که درآمد بیشتر داشته و از اجناس لوکس و تجملی بیشتری استفاده کرده اند مالیات بیشتری پرداخت می کنند.
همین مسئله از یک سو موجب اصلاح الگوی مصرف در بین آحاد مردم شده و جامعه را از مصرف گرایی به دور می سازد و از سوی دیگر به لحاظ اینکه هر کس مصرف بیشتری داشته باشد باید مالیات بیشتر پرداخت کند این مالیات موجب تحقق عدالت مالیاتی و اجتماعی خواهد شد. بر پایه همین مزایای قانون مالیات برارزش افزوده، ضرورت فرهنگ سازی این قانون و ترویج مزایای آن در بین افکار عمومی بیشتر مشخص شده و از همین روست که دستگاه مالیاتی به عنوان متولی این امر، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده و با برشمردن محاسن بیشمار این قانون در جهت افزایش اعتماد مودیان مالیاتی گام برداشته است.
از آنجا که قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از دو پروژه مهم سازمان امور مالیاتی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل می باشد گفتگویی کرده ایم با محمدرضا سالارفرد مدیر کل امور مالیاتی استان مرکزی که مشروح آن را در ادامه می خوانید :
در خصوص اهمیت قانون مالیات بر ارزش افزوده و نقش آن در اقتصاد مقاومتی بفرمایید.
مالیات بر ارزش افزوده ، در حقیقت نوعی مالیات بر مصرف می باشد و بر اساس سبد مصرف خانوارها پرداخت می شود . طبیعتا خانواده هایی که درآمد بیشتر دارند و به تبع آن مصرف آنها بیشتر است می باید مشارکت بیشتری در پرداخت مالیات داشته باشند چرا که برای کسب درآمد بالای خود مسلما میزان بیشتری از امکانات کشور استفاده کرده اند از این منظر می توان گفت مالیات بر ارزش افزوده به منزله میزان و ترازویی است که ضامن اجرای عدالت است و با اجرای این قانون می توان مطمئن شد که حقوق هیچ فردی در جامعه تضییع نخواهد شد.
مالیات بر ارزش افزوده همانطور که از نام آن پیداست از سود و ارزش افزوده کالا و خدمات و از مصرف کننده نهایی اخذ می شود به این ترتیب میزان درآمد افراد برحسب مصرف و خرید آنها مشخص شده و به قول معروف (هر که بامش بیش برفش بیشتر ) هرکه از قابلیتها و امکانات کشور بهره بیشتری جسته و بوسیله آن درآمد بیشتری را از آن خود کرده است ، می باید مالیات بیشتری را به دولت بپردازد تا دولت در مسیر تولید و ایجاد امکانات عمومی و تجهیز زیر ساختها و پیشرفت پروژه های عمرانی از این درآمدها بهره گرفته و پاسخگوی مطالبات عموم مردم باشد.
گفتنی است در سال گذشته در مجموع حدود ۳۳۹ میلیارد تومان و در سه ماهه نخست امسال نیز ۴۸میلیارد تومان از محل عوارض وصولی قانون مالیات بر ارزش افزوده، توسط اداره کل امور مالیاتی استان به صورت ماهیانه بر اساس جمعیت شهرستان های استان مرکزی میان دهیاری ها و شهرداری های همان شهرستان تسهیم و ماهیانه به حساب آنها واریز شده تا در زمینه های عمرانی و آبادانی و توسعه شهری و روستایی مورد استفاده قرار گیرد و این در حالیست که کل بودجه عمرانی مصوب استان در سال گذشته تنها حدود ۱۱۲ میلیارد تومان بوده است. این قانون که ۲سال در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح است و امید می رود تا آخر سال به طور کامل تصویب خواهد شد و از سال ۹۶ به صورت قانون دائمی اجرا خواهد شد.
از آنجا که اجرای این قانون سبب افزایش شفافیت اقتصادی، جلوگیری از فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی و به طبع آن افزایش درآمدهای پاک مالیاتی می گردد، سبب کاهش اتکای به درامدهای نفتی شده که این نکته، صراحت بند هفدهم سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی است. همانطور که مستحضرید معظم له ۲۴ سیاست کلی اجرای اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد که بند هفدهم آن اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی می باشد که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده و طرح جامع مالیاتی دو پروژه عظیم وزارت اقتصاد و دارایی است که اجرای آن بر عهده سازمان امور مالیاتی می باشد.
آقای سالارفرد مشمولین اجرای مالیات بر ارزش افزوده چه کسانی هستند؟
مشمولین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، در حقیقت فعالان اقتصادی هستند که در مراحل مختلف توسط سازمان امور مالیاتی مجوز اخذ مالیات و عوارض مطابق قوانین و مقررات به آنها داده شده است و تاکنون طی هفت مرحله مشمولین قانون مالیات بر ارزش افزوده معرفی گردیده اند و این فعالان اقتصادی می بایست از تاریخ اعلام مشمولیت نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده و نیز کسب گواهی دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام نموده و پس از دریافت مالیات و عوارض از خریداران خود مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده، می بایست در دوره های سه ماهه تا ۱۵ روز پس از پایان هر فصل نسبت به پرداخت ما به التفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی و پرداختی مستند به مدارک لازم اقدام نمایند.
در حقیقت امر در این قانون، این مصرف کننده نهایی است که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند و در این چرخه فعالان اقتصادی واسطه دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از دیگران جهت پرداخت به سازمان می باشند و با این روش ضمن شفاف سازی اقتصادی و شناسایی فعالان اقتصادی در جامعه، نظارت و کنترل بر چرخه اقتصادی انجام می گیرد.
آقای سالارفرد در پایان لطفا بفرمایید چه مشاغلی تاکنون ملزم به دریافت مالیات بر ارزش افزوده شده اند؟
مشمولین قانون مالیات بر ارزش افزوده در هفت مرحله معرفی شده اند که در مرحله اول شامل واردکنندگان، صادر کنندگان و فعالان اقتصادی که مجموع فروش آنها سه میلیارد ریا ل و بالاتردر سال ۱۳۸۶ یا مجموع فروش یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریا ل و بالاتر در پنج ماهه اول سال ۱۳۸۷ بوده است.
در مرحله دوم، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری از وزارتخانه‌ی ذیربط صادر شده یا می‌شود؛ بهره‌برداران معادن؛ ارائه دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری و دفترداری و همچنین خدمات مالی؛حسابداران رسمی شاغل و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران؛ارائه دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای؛ارائه دهندگان انواع خدمات انفورماتیک، رایانه‌ای اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و طراحی سیستم.؛ صاحبان متل ها و هتل‌های سه ستاره و بالاتر؛ بنکداران، عمده فروش‌ها،‌ فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها؛ نمایندگان مؤسسه‌های تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی؛ مؤسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذیربط، زمینی، دریایی و هوایی باربری ـ به استثناء واحدهایی که صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند؛مؤسسات مهندسی و مهندسی مشاور ومؤسسات تبلیغاتی و بازاریابی بوده اند.
در مرحله سوم فعالان اقتصادی با فروش سه میلیارد و بالاتر در سال ۱۳۸۷ و یا سال ۱۳۸۸ (به استثنای اشخاص حقیقی مشمولین بندهای ب و ج ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم که به صورت صنفی فعالیت و تابع شورای اصناف کشور هستند، مشمول شده اند.
در مرحله چهارم صاحبان کارگاه های صنعتی (اعم از صنفی و غیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپر باشد)؛ فروشندگان طلا و جواهرو سایر فلزات زینتی (شامل پلاتین و نقره)؛ فروشندگان آهن‌آلات و سایر فلزات؛ صاحبان تالارهای پذیرائی و رستورانها؛ صاحبان متل و هتل‌های یک و دوستاره و هتل آپارتمان؛ صاحبان نمایشگاهها و فروشگاههای خودرو و بنگاه معاملات املاک؛ صاحبان تعمیرگاههای مجازخودرو؛ چاپخانه‌داران ؛ صاحبان دفاتراسناد رسمی؛ صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و آژانس‌های پستی) و دفاترخدمات دولت الکترونیک (پلیس+۱۰ )و دفاتر خدمات الکترونیک شهر؛ صاحبان دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی؛ صاحبان سینماها، تماشاخانه‌هاو مکانهای تفریحی و ورزشی مشمول شده اند.
در مرحله پنجم اشخاص حقوقی با فروش یک میلیارد ریا ل و بالاتر در هر یک از سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ یا ۱۳۸۹ (به استثنای اشخاص حقوقی عرضه‌کننده کالاها و خدمات معاف موضوع ماده «۱۲» قانون) و اشخاص حقوقی تازه تاسیس که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها طی دوره‌های سال ۱۳۹۰ یا سال‌های بعد، به یک میلیارد ریا ل و بیشتر می رسد از دوره بعد مشمول شده اند.
در مرحله ششم صاحبان چلوکبابی‌ها؛ صاحبان سالن‌های غذاخوری؛ صاحبان سفره‌ خانه‌های سنتی؛ صاحبان اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز را شامل شده است.
و در مرحله اخیر که مرحله هفتم می باشد کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمت) (به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت‌های صرفاً معاف موضوع ماده «۱۲» قانون مالیات بر ارزش افزوده) که به موجب فراخوان‌های قبلی تاکنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، مشمول اجرای قانون خواهند شد و همچنین اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت می‌رسند و یا شروع به انجام فعالیت می‌کنند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمت) از اولین دوره مالیاتی بعد از شروع فعالیت (عرضه کالا و ارائه خدمات) مشمول اجرای قانون می‌باشند.
در پایان متذکر می شوم آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل تابستان سال ۹۵ تا پانزدهم مهر ماه می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.