خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی انتقادی به عملکرد ضعیف سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی/فرصت سوز بزرگ

نگاهی انتقادی به عملکرد ضعیف سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی/فرصت سوز بزرگ

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷   شماره ۸۹۳

***این سازمان آنقدر هم که خودش دوست دارد خود را خوب جلوه دهد و عملکردش را مثبت قلمداد کند، نبوده و انتقادهای بسیاری بر آن وارد است

***

وقایع استان

علی امیدی

***

سازمان همیاری شهرداری های استان ها با توجه به وظایف اساسی شهرداری ها درتامین نیازمندی های شهری و تاسیسات مورد نیاز عمومی با هدف کمک به تامین خودکفایی شهرداری های عضو از طریق تجمیع امکانات و… سرمایه های کوچک و پراکنده آنها و اهتمام در کاهش اتکای اعضا به عوارض جهت اداره امور شهر و شهرداری و افزایش توان مالی شهرداری های عضو از طریق ایجاد درآمدهای ناشی از تولید، فعالیت های اقتصادی، خدماتی بر طبق اصول بازرگانی و با شخصیت حقوقی مستقل تاسیس و برابر مفاد این اساسنامه اداره می شود و می تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی و تجاری و بازرگانی اعم از واردات و صادرات و قبول نمایندگی شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی داخلی و خارجی و قبول پیمانکاری اعم از آنکه بطور مستقیم و غیرمستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات این اساسنامه مربوط باشد راسا یا به نمایندگی از طرف شهرداران عضو مبادرت نماید.
سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی نیز با مجوز رسمی شماره ۱۲۲۷/۳۴ مورخ ۲/۷/۱۳۷۰وزیر کشور و به استناد ماده ۸۴ قانون شهرداری ها با هدف تامین نیازمندی های شهری و تاسیسات مورد نیاز عمومی و همچنین با هدف کمک به خودکفایی شهرداری ها در سال ۱۳۷۰ تشکیل گردید.
اموری چون پشتیبانی شهرداری های عضو در موادری چون (امور مشاوره‎ای در زمینه‎های اداری، مالی و خدماتی، ارائه آموزش های مورد نیاز کارکنان شهرداریهای عضو، انجام امور طراحی و مشاوره فنی، ارائه خدمات حسابرسی، ارائه خدمات رایانه‎ای، تهیه اقلام مورد نیاز شهرداری ها و سیستم جامع شهرسازی کاربران شهرداری ها، امور عمرانی، امور تولیدی، وسایط حمل و نقل و ماشین آلات، امور حمل و نقل مسافر، بار و خدمات ایرانگردی و جهانگردی، امور بازرگانی) از جمله وظایفی است که می تواند سازمان همیاری ها در آن وارد و نقش داشته باشد.
با توجه به وظایف و مجوز فعالیت های این سازمان در امور مختلفی می تواند ورود کند و حتی می تواند در سطح بالاتر به عنوان یک هلدینگ عمل کند. یکی از اقدامات سازمان همیاری ها مشارکت و انجام پروژه های عمرانی است در ساخت خیابان ها، پل ها، زیرگذرها و یا تاسیسات شهری مانند آب، برق و مخابرات و… . بنابراین توقع می رود سازمان همیاری های استان در پروژه های عمرانی متعددی حضور داشته باشد. اگر برای اطلاع از پروژه های عمرانی نگاهی به سایت سازمان همیاری شهرداری های استان مرکزی بیندازیم خواهیم دید آخرین اطلاعات مربوط به چهار پروژه در سال ۹۴ است. حال دو موضوع پیش می آید یکی اینکه سازمان طی سه سال گذشته هیچ پروژه ای در دست اقدام نداشته و یا اگر داشته نتوانسته به پایان برساند تا خبر بهره برداری آن را منتشر کند احتمال دیگر این است که در به روز کردن سایت خود مشکل دارد که البته دومی احتمال ضعیفی است زیرا تمام اخبار بازدیدها و تقدیرها و تشویق ها در سایت به روز است.
البته مدیرعامل سازمان همیاری های شهرداری استان مرکزی از یک سـال گذشته تــاکنون در مصاحبه های خود از چند پروژه تکراری در دست اقدام نام برده است از جمله آماده سازی اراضی سایت شهر امیرکبیر، احداث سکوهای بتنی نهالستان شهید رجایی، تهیه و حمل و پخش آسفالت و قیرپاشی معابر شهر شهباز و آماده سازی معابر شهر جدید امیرکبیر. عالیخانی همچنین از تکمیل جاده فرودگاه اراک، احداث میادین کمربندی خمین، تعریض محور شازند- هندودر و احداث فونداسیون بویلرهای پالایشگاه اصفهان بعنوان پروژه های بهره برداری شده سازمان نام برده است هر چند این پروژه ها خیلی پروژه های عظیمی نبوده اند ولی صحبت از انجام برخی از آن ها کمی عجیب است مثلا آن هایی که مسیر شازند به هندودر را می روند می دانند کــه این جاده هنوز از جاده های پر خطر و باریک است و دقیقا تعریض آن که به گفته سازمان انجام شده است، به چه معنا است؟ یا مثلا در مورد ساخت سکوهای بتنی در پارک شهید رجایی به نظر نمی رسد که حجم و بزرگی این پروژه به اندازه ای باشد که احداث آن بیش از یک سال زمان ببرد. بدون شک این سازمان با توجه به درآمدزا بودن در انجام پروژه ها چه مستقل و چه مشارکتی نباید با مشکلات اعتباری رو به رو باشد.
این سازمان به تازگی توانسته است گواهینامه صلاحیت پیمانکاری درجه ۳ در رشته راه و درجه ۵ در رشته ابنیه و ساختمان را اخذ کند که با توجه به سابقه و فعالیت های این سازمان در استان خیلی مطلوب نیست. البته به دست آوردن این درجه و ارتقا یک پله ای می تواند خوب باشد ولی در سطح کلان تا رسیدن به گواهینامه درجه یک و پیمانکار اصلح شدن زمان زیادی در راه است.
همانطور که گفته شد منابع درآمدی این سازمان فعالیت‌های مختلف خدماتی، عمرانی، بازرگانی و… است و هم اکنون شرکت نمایشگاه بین المللی اراک، شرکت دانه‌بندی همیاران شهرداری‌های شهرستان شازند و شرکت همیار بنیان مرکزی با همکاری سازمان همیاری شهرداری‌های استان در حال فعالیت هستند. حال باید دید با توجه به چشم انداز تبدیل شرکت همیار بنیان مرکزی به هلدینگ سازمان همیاری های شهرداری استان چه مسیری را طی می کند و می تواند از برخی حاشیه های اقتصادی خود را دور نگاه دارد و به طور مطلق کار اقتصادی کند. البته در مورد شرکت نمایشگاه بین المللی شهر اراک با توجه به اینکه سهم اعظم سهام آن مربوط به این سازمان است با توجه به برگزاری نمایشگاه های مختلف عملکرد و ضعف این سازمان مشخص است.
نکته دیگر این است که با توجه به ظرفیت بالای این سازمان و اختیاراتش در انجام فعالیت های مختلف به نظر می رسد سازمان همیاری های شهرداری استان هنوز نتوانسته به طور کامل در حوزه های مختلف فعال باشد و البته به نظر می رسد در این میان همکاری اش با شهرداری ها خیلی موفق نبوده است. به نظر می رسد این سازمان نتوانسته شهرداری ها را در این مسیر با خود همراه کند زیرا در هیچ کدام از فعالیت های عمرانی شهرهای مختلف نامی از این سازمان به چشم نمی خورد البته باید گفت پروژه های عمرانی که این سازمان تا کنون انجام داده و یا در دست انجام دارد پروژه هـای عظیمی نبوده و نیست و بیشتر بـــه محوطه سازی و آسفالت و جدول گذاری ختم می شود بنابراین نمی توان گفت که این سازمان در زمینه عمرانی خیلی موفق عمل کرده است
یکی دیگر از وظایف سازمان همیاری ها این است که در رشته های مختلف مورد نیاز شهرداری ها کارشناسان و مهندسین و متخصصین دارای مدارک علمی و تخصصی را در اختیار می گیرد در این مورد البته سازمان همیاری های شهرداری های استان تنها تخصص را درنظر نمی گیرد و عوامل مختلف دیگری در این معرفی ها و به کار گماردن افراد تاثیرگذار است. بهرحال آنچه مشخص است این است که این سازمان آنقدر هم که خودش دوست دارد خود را خوب جلوه دهد و عملکردش را مثبت قلمداد کند نبوده و انتقادهای بسیاری بر آن وارد است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.