خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی انتقادی به برگزاری سه رویداد عکاسی همزمان در شهر اراک/مجمع الجزایر هنری

نگاهی انتقادی به برگزاری سه رویداد عکاسی همزمان در شهر اراک/مجمع الجزایر هنری

پنجشنبه ۹ آذر ۹۶    شماره ۷۳۳

عباس لعل بار: در شرایطی که فرصت و بستر برای عرضه آثار هنرمندان به خوبی میسر نیست برگزاری رویدادهای هنری مانند جشنواره ها و نمایشگاه هایی که با کمک سازمان ها و ارگان های دولتی انجام می شود مجالی برای گردهمایی و نمایش آثار هنری است که هنرمندان خلق کرده اند و اغلب وقعی به آن ها گذاشته نمی شود. هنرمندان حوزه تئاتر، عکس، فیلم، تجسمی و … همه به امید جشنواره ها و همایش هایی از این دست برای دیدن آثار و نقد کارهایشان گرد هم می آیند. هم اکنون در شهر اراک سه رویداد هنری همزمان با هم در حال برگزاری است. « دهمین هفته فیلم و عکس» انجمن سینمای جوان اراک، دومین جشنواره ملی عکس «من و شهر، زشت و زیبا» و نمایشگاه عکس «شیدایی»، سه رویدادی که همزمانی آن ها با یکدیگر نشان از پراکنده بودن فعالیت های فرهنگی و هنری در این شهر و موازی کاری ها دارد…

دهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان رویدادی است غیررقابتی که در صورت تامین اعتبار لازم هر ساله می تواند فرصت خوبی برای دور هم جمع شدن اهالی عکس و فیلم اراک و استان باشد تا هنرمندان عکاس و فیلمساز بتوانند در فضایی دوستانه به تبادل تجربه با یکدیگر و نقد آثار هم بپردازند.
برنامه ای که از چهارم تا هشتم آذرماه با حضور پیشکسوتان حوزه عکس و فیلم انجمن سینمای جوان برگزار شد. این برنامه با همکاری انجمن سینمای جوان دفتر اراک و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برپا شد.
رویداد بعدی دومین جشنواره ملی عکس« من و شهر؛ زشت و زیبا» بود که هدف اصلی آن اینگونه بیان شده است: استفاده از رسانه عکس جهت بازنمایی محاسن و معایب شهر اراک و در واقع برگزار کنندگان به دنبال این هستند تا نشــان دهند چقــدر عکس می تواند در این مسیر کارآمد باشد و از آن استفاده بهینه ببرند.
در این جشنواره علاوه بر عکاسان استانی، عکاسان منتخبی از سراسر کشور نیز حضور دارند. این جشنواره نیز از پنج آذر با حضور عکاسان بومی و غیر بومی برگزار و اختتامیه آن روز دهم آذر برگزار خواهد شد.
متولی برگزاری این اتفاق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کلانشهر اراک است. اما سومین رویداد عکاسی همزمان با این دو رویداد نمایشگاه عکس «شیدایی» دانشجویان با موضوع عاشوراست که توسط کانون عکاسان مرکز فرهنگ و هنر دانشگاه فرهنگ و هنر در روز هشتم آذرماه افتتاح شد.
برگزاری رویدادهای هنری به خودی خود جذاب و روند مثبتی هستند؛ اما برگزاری همزمان آن ها آن هم درست در زمانی که در بقیه روزها و ماه های سال چنین برنامه هایی برگزار نمی شود کمی بی انصافی است.
نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد موازی کاری ارگان ها با بودجه فرهنگی است که بدون هماهنگی با هم چند برنــامه مهم را بــه صورت جـزیره ای کار می کنند. این یکی از پاشنه آشیل های مهم و شاید اصلی ترین مسائل فرهنگی و هنری در شهر ما است. سوالی که پیش می آید این است اگر اداره کل فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی است چرا نباید از برگزاری این برنامه ها باخبر باشد و اگر باخبر بوده و بغیر از هفته فیلم و عکس دو برنامه دیگر با تعامل آن ها بوده است چرا اقدامی در راستای تداخل آن ها نداشته است. مگر اینکه بخواهیم با صراحت بگوییم که چند دستگی در اهالی عکس این شهر وجود دارد که هر کدام یک سو را برای خود انتخاب کرده اند. در هفته فیلم و عکس برخی از اهالی حرفه ای عکس اراک در کنار کم تجربه ها حضور دارند. در دومین جشنواره من و شهر؛ زشت و زیبا تعداد دیگری از عکاسان مطرح استان به عنوان دبیر و داور و شرکت کننده حضور دارد و در نمایشگاه شیدایی تعدادی از دانش آموختگان این رشته…
در این میان جای خالی بزرگ انجمن صنفی عکاسان استان مرکزی که در باب تشکیل یک صنف مستقل و ساماندهی وضعیت عکاسی استان داد سخن زیاد داشت به وضوح مشخص است. چرا در هیچ کدام از این برنامه ها نامی از این انجمن که به تازگی ثبت شده نیست که این هم نشان می دهد باید منتظر شکل گیری جزیره دیگری در کنار جزایر دیگر باشیم.
یکی از هنرمندان عکاس اراکی در انتقاد به این روند می گوید: هم اکنون سه رویداد هنری عکاسی هم زمان در اراک با بودجه های دولتی در حال برگزاری هست در حالی که باقی روزهای سال کسی خبری از هنرمندان نمی گیرد.
وی ادامه می دهد: برگزاری این سه رویداد به صورت همزمان نه تنها کمکی به جامعه هنری شهر نمی کند، بلکه باعث چند دستگی هنرمندان شده است که به زعم من بیشتر نشان دهنده جاه طلبی هاییست که با صرف بودجه های دولتــی صرف نمایش های غیرسودمند می شود.
این عکاس اراکی تاکید می کند: جالب ترین نکته این است که انجمن صنفی عکاسان هیچ دخالتی در این سه برنامه نداشته است که جای سوال دارد.
در شهری که دانشگاه، اداره فرهنگ و ارشاد و شهرداری همزمان سه برنامه در یک حوزه و بدون هماهنگی یکدیگر داشته باشند به راحتی می توان معنای موازی کاری و کار جزیره ای را فهمید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.