خانه » پیشنهاد سردبیر » نکاهی به برنامه های شبکه آفتاب در نوروز امسال/درخششی که کور می کند

نکاهی به برنامه های شبکه آفتاب در نوروز امسال/درخششی که کور می کند

چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ شماره ۸۱۵

***

وقایع استان

سحر یاری
***
عملکرد رسانه ملی در سال های اخیر بسیار مورد انتقاد بوده است. برنامه های تکراری، سریال های ضعیف و بدون کیفیت؛ برخی سوگیری های مشخص، برخی حذفیات و سانسورها … همگی بر نارضایتی مردم از این رسانه دامن زده است. نمونه آخر رفتار غیر حرفه ای رسانه ملی سانسور بخشی از لوگوی باشگاه آ. اس.رم بود که با واکنش های انتقادی بسیاری حتی در رسانه های بین المللی رو به رو شد. روند سیاست های صدا و سیما به حدی است که گاه برخی از هنرمندان و حتی برخی از مسئولین نیز به آن انتقاد داشته اند.
چندی پیش بود که معاون رئیس‌جمهور در انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: صداوسیما رسانه ملی است، قاعدتا نباید منعکس کننده نظر یک گروه، حزب و جریان خاص باشد بنابراین همه مردم دوست دارند صدای شان در صداوسیما شنیده و پخش شود.
جواد نوروز بیگی تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در گفتگویی با اختصاصی درباره تولیدات رسانه ملی، اظهار کرد: تولیدات رسانه ملی بسیار ضعیف و مشابه یکدیگر است و قصه ها و داستان های عاشقانه و بیان مسایل خانوادگی آنها خیلی نزدیک و شبیه به هم شده است.
وی با اشاره به اینکه رسانه ملی در بخش سریال سازی نتوانسته است به گذشته خود برگردد، خاطر نشان کرد: زمانی بود که تلویزیون سریال های خوب و ماندگار می ساخت و سالها از آن بهره مند بود.
نوروز بیگی با بیان اینکه آرشیو رسانه ملی با آثار ماندگاری که بیشتر از شبکه آی فیلم نمایش داده می شود، مخاطبین سیما را نگه داشته است، اضافه کرد: سریال های جدید رسانه ملی چیز خاصی ندارد.
وی با اشاره به اینکه مردم در شبکه های ماهواره ای و نمایش خانگی، بهتر از این سریال ها را می بینند، تاکید کرد: سریال های تلویزیون خیلی نظر مردم را جلب نمی کند.
در واقع رسانه ملی را باید جنازه رو به احتضاری دانست که تنها تعداد اندکی از برنامه ها توانسته اند همچون دستگاه های نگهدارنده و احیا به ادامه حیات و ضربان آن کمک کنند. برنامه هایی چون دورهمی، نود، خندوانه و سریال های مناسبتی چون پایتخت. البته صدا و سیما تنها به سانسور تصاویر، فیلم ها و اخبار نمی پردازد بلکه گاه با برنامه های تولیدی خود نیز برخورد قهری دارد. نمونه بارز آن را در ایام نوروز به راحتی می شد دید. حذف بخشی از قسمت های سریال پرمخاطب پایتخت و یا پخش کردن برنامه کلاه قرمزی بعد از یک سال تاخیر. تمام این ها نشانگر اعمال سلیقه در بدنه این سازمان است. بغیر از چند برنامه ترکیبی و چند سریال بدون کیفیت بقیه جدول برنامه های تلویزیون به تکرار آن چند برنامه اختصاص داشت و دارد و ممکن است یک سریال بغیر از شبکه نمایش داده شده در چهار شبکه از تلویزیون به فواصل چند ساعت پخش شود البته حجم زیادی از برنامه های تلویزیون را سریال ها و فیلم های تکراری به خود اختصاص داده اند که البته برخی شان همچنان از تولیدات کنونی محبوبیت و مخاطب بیشتری دارند. تولیدات بی کیفیت و حجم بالای نارضایتی باعث دور شدن مخاطبان از تلویزیون و گرایش آن ها به برنامه های شبکه های ماهواره ای شده که باید اعتراف کرد در نگاه و شناخت مخاطب ایرانی با برنامه و کارشناسانه تر در راستای اهداف خود کار می کنند و بدون اغراق موفق نیز بوده اند.
این مسئله که تلویزیون نتوانسته مخاطب را به سوی خود جلب کند یک واقعیت است حال با شرایط موجود در سطح کلان نباید انتظاری از تولیدات استانی این رسانه داشت. مسئله ای که به وضوح در برنامه های استانی دیده می شود. سیمای استان مرکزی نیز از این قائده مستثنی نیست. البته اگر ملاک را بر کمیت قرار دهیم همیشه دست این سازمان پر است. دو روز پیش بود که صدا و سیمای مرکز آفتاب عملکرد نوروزی خود را با عنوان «درخششی دیگر برای شبکه آفتاب» منتشر کرد در متن این خبر آمده بود:
«شبکه آفتاب، در ایام نوروز ۹۷ با تهیه، تولید و پخش ۲۲ هزار دقیقه برنامه ی رادیویی، تلویزیونی و خبری، همراه مخاطبان استانی بود. شبکه آفتاب در ایام نوروز ۹۷ در حوزه ی سیما ۱۲۷۹۱ دقیقه ویژه برنامه ی نوروزی تولید و پخش نمود که از جمله مهم ترین آنان می توان به برنامه های : «شب آفتابی»، «صبح و زندگی»، «گفتگوی خبری»، «خانه آفتابی»، «شهر ما»، «ترنم بهاری»، «گلدونه ها»، «راهیان نور»، «ایستگاه خنده»، «سفرنامه سرزمین نور»، «اینک بهار»، «مستند»، «اقلیم ایران»، «جایی که نمی شناختم»، «قاصد بهار» و.. اشاره نمود که تقدیم نگاه گرم مخاطبان این شبکه گردید.
صدای شبکه آفتاب نیز با تولید و پخش بیش از ۷۱۷۶ دقیقه برنامه ی رادیویی از جمله: «پیام امروز»، «آخرین روزهای سال»، «یک قدم مانده به بهار»، «سفره سال»، «موج بهار»، «پاسخ»، «پویش رانندگی ایمن»، «معرفی اماکن» و… با شنوندگان خود در ایام نوروز همراه و هم صدا بود.خبر مرکزی نیز، با تولید و پخش بیش از ۵۲۵ دقیقه ارتباط، با شبکه های سراسری، پخش گزارش های خبری، تولیدی و گفتگو محور و همچنین ارتباط و مصاحبه با دستگاه های نظارتی و خدمات رسان استان از جمله: نیروی انتظامی بویژه پلیس راه، راهداری، آموزش و پرورش، هواشناسی، مرکز فوریت های پزشکی، اورژانس، هلال احمر، میراث فرهنگی و… اطلاع رسانی بسیار خوبی را برای مخاطبان رقم زد.
همچنین در بخش فضای مجازی، صداوسیمای استان مرکزی با انتشار و درج بیش از ۱۱۰۰ عنوان از جمله: پیام رهبری با موضوع شعار سال در قالب های مختلف، ویدئو، خبر، مقاله، عکس نوشته، اینفوگراف، موشن گرافیک، متن، پادکست، عکس، گیف، گزارش، نقشه راه ها و مسیرهای جاده ای، نماهنگ، حدیث، پویش ارسال عکس های نوروزی، طراحی صفحه ی ویژه نوروز در وب سایت مرکز، معرفی ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری استان، انتشار موسیقی های تولیدی و تأمینی مرتبط با نوروز و فصل بهار، اطلاع رسانی اطلاعیه های دستگاه های نظارتی و خدمات رسان استان و… بسیار خوش درخشید و با مخاطبان شبکه آفتاب همواره در ارتباط بود.»
در وهله اول باید گفت اینکه سازمانی به خوبی از پس وظایف خود برآمده است را باید مخاطبان و جامعه هدف آن تشخیص بدهند و ای کاش صدا و سیمای استان مرکزی به جای استفاده از عنوان درخشش و یا عبارت خوش درخشید این فرصت را در اختیار مخاطب قرار می داد تا آن ها در مورد میزان درخشش آن نظر دهند. نکته دیگر در این است که آنچه در برنامه های نوروزی شبکه آفتاب دیده می شد تنها تکرار بود سریال ها و فیلم هایی که در شبکه های دیگر تلویزیون بارها و بارها دیده شده است و یا برنامه های زنده، ترکیبی و آیتم هایی که هنوز در حال و هوای دهه ۸۰ و شاید دورتر باقی مانده اند.
آنچه در برنامه های صدا و سیمای استان جای خالی آن در همه ایام سال حس می شود خلاقیت و نوآوری است. بعنوان مثال «اینجا آبادی» ما را یاد برنامه هایی می اندازد که سال ها پیش با عنوان صبح بخیر ایران در تلویزیون کلید خورد و یک کپی از آن است. برنامه های دیگر هم همان تقلید از برنامه های تلویزیون است که بهتر از آن در شبکه های سراسری دیده می شود. آوردن یک خواننده، یک شخصیت ثابت که اغلب بار طنز برنامه را به عهده دارد و یک کارشناس ساختار این برنامه ها را تشکیل می دهند. شاید تنها نقطه مثبت این شبکه تولید برخی مستندها باشد که البته تعداد آن ها خیلی زیاد نیست ولی مستندهای قابل تاملی هستند. انتظـار می رفت با تغییر در سطح مدیریت این شبکه شاهد اتفاق های مثبتی باشیم ولی به نظر می رسد همان رویکرد و نگاه همچنان در این شبکه جاری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.