خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۵۹)

نکات حقوقی کاربردی (۵۹)

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹   شماره ۱۳۱۰

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۵۹)
ازدواج و طلاق

مهدی حقدوست
کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه

نکته -۱ مدت اعتبار حکم طلاق
مطابق با ماده ۳۳ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ و ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده:
-۱ مدت اعتبار حکم طلاق، ۶ ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی یا پایان مهلت فرجام خواهی می باشد.
-۲ دادگاه صادرکننده حکم طلاق بایستی در رأی صادر شده، نمایندگی سردفتر در اجرای صیغه طلاق در صورت خودداری شوهر را قید نماید.
-۳ در صورتیکه شوهر در دفترخانه حاضر شود و گواهی عدم امکان سازش را در مهلت ۳ ماهه تسلیم نماید، ولی از جهت پرداخت حقوق مالی زن اظهار ناتوانی نماید و گواهی مبنی بر ارائه دادخواست اعسار و تقسیط به دادگاه صالح را در مهلت مذکور به دفترخانه تحویل دهد، اعتبار گواهی عدم امکان سازش تا تعیین تکلیف اعسار به قوت خود باقی خواهد ماند.

نکته -۲ مهلت تسلیم حکم طلاق به دفترخانه
مطابق با ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:
-۱ مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر اسناد رسمی ثبت ازدواج و طلاق، ۳ ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی شدن رأی می باشد.
-۲ در صورتیکه گواهی مذکور در مهلت مقرر، تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفتر اسناد رسمی ثبت طلاق، تسلیم کرده است، ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ تسلیم، در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادر شده از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
-۳ هرگاه گواهی عدم امکان سازش که بر اساس توافق زن و شوهر صادر شده، از درجه اعتبار ساقط شود، کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است، لغو می گردد.
نکته -۳تسلیم حکم طلاق به دفترخانه توسط شوهر
مطابق با ماده ۳۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:
-۱ هرگاه شوهر در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، در صورتیکه زن ظرف مدت یک هفته در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زن و شوهر اخطار می نماید، برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن، در دفترخانه حاضر شوند.
-۲ در صورت عدم حضور زن، صیغه طلاق جاری و پس از ثبت بوسیله دفترخانه مراتب به اطلاع وی خواهد رسید.
-۳ فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه طلاق در مواد ۳۴ و ۳۵ ق.ح.خ.۱۳۹۱ (نکات ۲ و ۳)، نبایستی از یک هفته کمتر باشد.
-۴ در مواردی که زن یا شوهر مجهول المکان باشند، دعوت از شخص مجهول المکان از طریق نشر آگهی در جراید کثیرالانتشار با هزینه درخواست کننده به وسیله دفترخانه به عمل می آید.
نکته -۴ عدم حضور زن در دفترخانه برای اجرای حکم طلاق
مطابق با ماده ۲۱ آیین نامه قانون حمایت خانواده:
-۱ در صورتیکه زن برای اجرای گواهی عدم امکان سازش که به درخواست شوهر صادر شده، در دفترخانه حاضر نشود (نکته ۳)، اگر شوهر حقوق مالی زن یعنی موضوع ماده ۲۹ ق.ح.خ.۱۳۹۱، را تحویل اجرای احکام دادگاه صادرکننده گواهی عدم امکان سازش نماید، به تقاضای شوهر صیغه طلاق جاری و در دفتر طلاق، ثبت و مراتب به زن اطلاع داده می شود.
-۲ حفظ و نگهداری حقوق مالی زن، توسط اجرای احکام مدنی و مطابق با مقررات مواد ۴۵ و ۷۸ قانون اجرای احکام مدنی انجام خواهد شد.
-۳ هزینه نگهداری اشیاء و اموال و سکه ها از زمان تحویل توسط شوهر، به عهده زن خواهد بود.
نکته -۵ وکالت زن در طلاق
مطابق با ماده ۳۶ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱: هرگاه گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زن و شوهر صادر شده باشد، در صورتیکه زن بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده رأی و یا به موجب سند رسمی، در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، عدم حضور شوهر، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نخواهد بود.
نکته -۶ چگونگی اجرای صیغه طلاق
مطابق با ماده ۳۷ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱: اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی، در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می گیرد.
نکته -۷ صیغه طلاق رِجعی و ثبت آن
مطابق با ماده ۳۸ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:
-۱ در طلاق رِجعی، صیغه طلاق مطابق با مقررات مربوطه، جاری و مراتب صورتجلسه می شود، ولی ثبت طلاق به شرط ارائه گواهی کتبی حداقل دو نفر شاهد مبنی بر سکونت زن مُطَلَّقِه در منزل مشترک تا پایان مدت زمان عِدِّه می باشد. مگر اینکه زن رضایت به ثبت طلاق داشته باشد.
-۲ در صورت تحقق رجوع، صورتجلسه طلاق، ابطال و در صورت عدم رجوع، صورتجلسه تکمیل و طلاق ثبت خواهد شد.
-۳ صورتجلسه طلاق تکمیل شده و به امضاء سردفتر، زن و شوهر یا نمایندگان آنها و دو نفر شاهد طلاق خواهد رسید.
-۴ در صورت درخواست زن، گواهی اجرای صیغه طلاق و عدم رجوع شوهر به وی اعطاء می شود.
-۵ در هر حال در صورت پایان مدت زمان عِدِّه و عدم احراز رجوع، طلاق ثبت خواهد شد.
نکته -۸ مالکیت طفل بر اموال
مطابق با ماده ۴۴ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱: در صورتیکه دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ مکلف به تسلیم یا تملیک اموالی به صغیر یا سایر محجوران باشند، این اموال با تشخیص دادستان در حدود تأمین هزینه های متعارف زندگی بایستی در اختیار شخصی قرار گیرد که حضانت و نگهداری محجور را به عهده دارد. مگر اینکه دادگاه به نحوه دیگری تصمیم گیری نماید.
نکته -۹ رعایت مصلحت طفل توسط دادگاه و مقامات اجرایی
مطابق با ماده ۴۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱: رعایت غِبطِه (یعنی منافع، فایده، سود) و مَصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه تصمیمات دادگاه ها و مقامات اجرایی، الزامی می باشد.
نکته -۱۰ حضور کودکان در دادگاه
مطابق با ماده ۴۶ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱: حضور کودکان زیر ۱۵ سال در جلسات رسیدگی به دعاوی خانوادگی، به جز در مواردی که دادگاه اجازه می دهد، ممنوع می باشد.
ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.