خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۵۷) ازدواج و طلاق

نکات حقوقی کاربردی (۵۷) ازدواج و طلاق

یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹   شماره ۱۳۰۵

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۵۷)
ازدواج و طلاق

مهدی حقدوست
کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه

نکته -۱ موارد ثبت ازدواج موقت
مطابق با ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱:
-۱ نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت مِحوَریَّت و استواری روابط خانوادگی، ازدواج دائم را که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار می دهد.
-۲ ازدواج موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی بوده و ثبت آن در موارد زیر الزامی می باشد: الف- باردار شدن زن. ب- توافق طرفین. ج- در صورتیکه ضمن عقد ازدواج موقت شرط شده باشد.
نکته-۲تکالیف قانونی وزارت بهداشت در خصوص عقد ازدواج
مطابق با ماده ۲۳ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ و ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده:
-۱ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است بیماری هایی را که بایستی زن و مرد پیش از ازدواج علیه آنها واکسینه شـوند و نیز بیماری های واگیردار و خطرناک برای زن و شوهر و فرزندان ناشی از ازدواج را تعیین و به دفاتر اسناد رسمی ثبت ازدواج ابلاغ نماید.
-۲ دفاتر اسناد رسمی ازدواج بایستی پیش از ثبت عقد ازدواج، گواهی صادر شده از سوی پزشکان و مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلاء به بیماریهای موضوع ماده ۲۳ ق.ح.خ.۱۳۹۱ و یا واکسینه شدن زن و مرد نسبت به بیماری های مذکور، از آنها مطالبه و در پرونده مربوطه بایگانی و سپس اقدام به ثبت ازدواج نمایند.
-۳ در صورتیکه گواهی صادر شده مبنی بر وجود اعتیاد و یا بیماری در زن و مرد باشد، ثبت عقد ازدواج در صورت اطلاع و درخواست کتبی آنها مبنی بر ثبت ازدواج علیرغم بیماری و یا اعتیاد به مواد مخدر، بلامانع خواهد بود.
-۴ در مورد بیماری های مُسری و خطرناک که نام آنها بوسیله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعیین و اعلام می شود، زن و شوهر توسط دفتر اسناد رسمی ثبت ازدواج جهت مراقبت و نظارت به مراکز تعیین شده معرفی خواهند شد. سپس دفتر اسناد رسمی ثبت ازدواج پس از تأیید مرکز یاد شده مبنی بر انجام مراقبت لازم، نسبت به ثبت ازدواج اقدام خواهد نمود.
-۵ در مواردی که بیماری خطرناک زن و شوهر، به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منجر به خسارت به جنین باشد، بایستی علاوه بر مراقبت و نظارت به شرح فوق، نسبت به جلوگیری از بچه دار شدن، پیشگیری مؤثری را تحت نظارت مراکز یاد شده و پزشک متخصص انجام و نتیجه را به مراکز مزبور ارائه دهند.

در صورت تأیید مراکز فوق مبنی بر انجام اقدامات فوق دفتر اسناد رسمی ازدواج نسبت به ثبت ازدواج اقدام خواهد نمود.
نکته -۳ صدور گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
مطابق با ماده ۷ آیین نامه قانون حمایت خانواده: گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلاء به بیماری های موضوع ماده ۲۳ ق.ح.خ.۱۳۹۱ (نکته ۲) بایستی توسط مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صادر گردد و الاّ اعتبار نخواهد داشت.
نکته -۴ مجازات پزشک برای صدور گواهی خلاف واقع
مطابق با ماده ۵۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱: هر پزشکی که عمداً برخلاف واقعیت گواهی موضوع مواد ۲۳ و ۳۱ ق.ح.خ.۱۳۹۱ را صادر یا با سوء نیّت از دادن گواهی مذکور خودداری نماید، بار اول به مجازات محرومیت درجه ۶ قانون مجازات اسلامی یعنی به محرومیت از اشتغال به طبابت بیشتر از ۶ ماه تا ۵ سال، و بار دوم و بالاتر به حداکثر مجازات مذکور، محکوم خواهد شد.
نکته -۵ ارائه تقاضای طلاق توافقی به دادگاه خانواده
مطابق با ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ و ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده:
-۱ در صورتیکه زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه بایستی موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد.
-۲ در صورت انصراف طرفین از طلاق، مرکز مشاوره خانواده با تنظیم صورتجلسه، پرونده را جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به دادگاه ارسال می نماید.
-۳ در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس خواهد نمود.
-۴ در صورت عدم حصول توافق کلی زن و شوهر نسبت به شرایط مقرر بین آنها، گزارش اقدامات انجام شده و مشروح مذاکرات از جمله، اظهارات آنها و نقاط قوت و ضعف و موارد توافق و نظر مرکز مشاوره خانواده پیرامون موضوع به دادگاه ارائه می شود تا دادگاه مطابق با قانون رسیدگی و تصمیم گیری نماید.
نکته -۶ ارائه تقاضای طلاق توافقی به مرکز مشاوره خانواده
مطابق با ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ و ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده:
-۱ در صورتیکه زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی باشند، می توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مرکز مشاوره خانواده مطرح نمایند.
-۲ در صورت انصراف طرفین از طلاق، مـرکز مشاوره خانواده با تنظیم صورتجلسه، پرونده را بایگانی می نماید.
-۳ در صورت عدم حصول توافق کلی زن و شوهر نسبت به شرایط مقرر بین آنها، مرکز مشاوره خانواده اظهارات آنها و موارد توافق و اختلاف را صورتجلسه و نظر خود را اعلام می نماید.
-۴ در اینگونه موارد در صورتیکه موضوع در دادگاه مطرح شود، مرکز مشاوره خانواده صورتجلسات تنظیمی و نظریه خود را به تقاضای هر یک از طرفین جهت تصمیم گیری به دادگاه ارسال می نماید.
نکته -۷ مهلت مرکز مشاوره خانواده برای ارسال نظریه
مطابق با ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده:
-۱ مرکز مشاوره خانواده از زمان وصول درخواست یا ارجاع دادگاه، بایستی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه تصمیم گیری نماید.
-۲ در صورت توافق زن و شوهر، مهلت مذکور حداکثر تا ۳ ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.
نکته -۸ تنظیم سازش نامه طلاق توافقی
مطابق با ماده ۹ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده:
-۱ در صورتیکه اقدامات مرکز مشاوره خانواده سبب ایجاد توافق در طلاق بین زن و شوهر گردد، سازش نامه با ذکر شروط و تعهدات مورد توافق طرفین، تنظیم و مراتب به دادگاه اعلام خواهد شد.
-۲ در صورتیکه تعهدات و شروط مورد توافق زن و شوهر در مرکز مشاوره خانواده، در محضر دادگاه مورد تأیید آنها قرار گیرد، موارد مورد توافق در صورتمجلس و در گواهی عدم امکان سازش قید خواهد شد.
نکته -۹ شرح وظایف مرکز مشاوره خانواده
مطابق با ماده ۴۶ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده:
-۱ مرکز مشاوره خانواده فقط در خصوص ارائه خدمات مشاوره ای به متقاضیان طلاق توافقی یا انجام مواردی که از سوی مراجع قضایی ارجاع می شود، اقدام می نماید.
-۲ دادگاه خانواده می تواند در صورت لزوم با مشخص کردن موضوع اختلاف و تعیین مهلت، نظر مرکز مشاوره خانواده را در مورد امور و دعاوی خانوادگی خواستار شود.
-۳ مرکز مشاوره خانواده ضمن ارائه خدمات مشاوره ای به زن و شوهر و سعی در سازش آنها، خواسته های دادگاه را در مهلت مقرر اجرا و در صورت حصول سازش به تنظیم سازش نامه، اقدام و در غیر این صورت نظر کارشناسی خود در مورد علل و دلایل عدم سازش را بطور مکتوب و مستدل به دادگاه اعلام می نماید.
-۴ دادگاه خانواده با ملاحظه نظریه کارشناسی مرکز مشاوره خانواده، اقدام به صدور رأی می نماید.
-۵ در صورت سازش، رعایت مفاد مواد ۱۸۳ و ۱۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی لازم می باشد.

ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.