خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی

نکات حقوقی کاربردی

یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۱۳

نکات حقوقی کاربردی (۸)

تنظیم قرارداد معامله

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. این ستون به قلم «مهدی حقدوست» کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه و مولف دو کتاب «حقوق شهروندی در مراجع انتظامی، امنیتی، قضایی و زندان ها» و «مجموعه نکات حقوقی کاربردی» است که از وی بابت همراهیش با ما و شما در این ستون سپاسگذاریم. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهرونـدان خواهد شد.

نکته -۱ فسخ معامله: مطابق با ماده ۲۸۳ قانون مدنی: بعد از انعقاد یک معامله، طرفین آن می توانند با رضایت و توافق یکدیگر، آن را اقاله و فسخ نمایند.
نکته -۲تعریف عقد بیع: مطابق با ماده ۳۳۸ قانون مدنی: «بیع» از لحاظ لغوی به معنی خرید و فروش است، و از لحاظ حقوقی عبارتست از تملیک عین به عِوَض معلوم.
نکته -۳ بیع مطلق یا مشروط: مطابق با ماده ۳۴۱ قانون مدنی: بیع ممکن است مطلق باشد یا مشروط و نیز ممکن است که برای تسلیم تمام یا قسمتی از مَبیع یا برای پرداخت تمام یا قسمتی از ثَمَن، زمانی مشخص شده باشد.

نکته -۴معامله باطل
مطابق با ماده ۳۴۸ قانون مدنی:
-۱ معامله چیزی که خرید و فروش آن قانوناً ممنوع است، و یا چیزی که مالیّت و یا منفعت عُقَلایی ندارد، و یا چیزی که فروشنده نمی تواند آن را تسلیم خریدار نماید، باطل است.
-۲ مگر اینکه مشتری، خودش قادر باشد بر آن تسلط پیدا کند.
نکته ۵- خرید ملک مشروط و داشتن حق فسخ
مطابق با ماده ۳۵۵ قانون مدنی: اگر ملکی به شرط داشتن مساحت معیّنی فروخته شده باشد و بعد معلوم شود که کمتر از آن مقدار است، مشتری حق فسخ معامله را خواهد داشت. و اگر معلوم شود که بیشتر است، فروشنده می تواند آن را فسخ کند. مگر اینکه در هر دو صورت، طرفین نسبت به محاسبه مساحت بیشتر یا کمتر، توافق نمایند.
نکته -۶ انواع خیارات
مطابق با ماده ۳۹۶ قانون مدنی: انواع خیارات به شرح زیر هستند:
-۱ خیار مجلس
-۲خیار حیوان
-۳ خیار شرط
-۴خیار تأخیر ثَمَن
-۵خیار رؤیت و تخلف وصف
-۶خیار غَبن
-۷خیار عیب
-۸خیار تَدلیس
-۹خیار تَبَعُّض صَفقَه
-۱۰ خیار تخلف شرط.
نکته ۷ – خیار مجلس
مطابق با ماده ۳۹۷ قانون مدنی: هر یک از طرفین معامله، بعد از تنظیم قرارداد و در همان مجلس و تا زمانی که متفرق نشده اند، اختیار فسخ معامله را دارند.
نکته ۸ – خیار حیوان
مطابق با ماده ۳۹۸ قانون مدنی: اگر مَبیع یعنی مال موضوع معامله، فروش حیوان باشد، مشتری تا ۳ روز بعد از زمان عقد، اختیار فسخ معامله را دارد.

حقوق شهروندی
در دعاوی کیفری
نکته -۱ ممنوعیت افشای اطلاعات مربوط به هویت و محل اقامت متهم، توسط ضابطان دادگستری
مطابق با ماده ۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری: افشای اطلاعات مربوط به هویت و محل اقامت متهم توسط ضابطان دادگستری، به جز در مواردی که قانون معیّن می کند، ممنوع می باشد. (مجازات متخلف: مطابق با مواد ۷ و ۶۳ ق.آ.د.ک. و مواد ۵۷۰ و ۶۴۸ ق.م.ا. )
– ماده ۵۷۰ ق.م.ا. مقرر می دارد: «هر یک از مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاههای حکومتی که بر خلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهد شد». ماده ۶۴۸ ق.م.ا. مقرر می دارد: «اطباء و جراحان و ماماها و دارو فروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می شوند هرگاه در غیر از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند».
نکته -۲ ممنوعیت اخذ تأمین از متهم، توسط ضابطان دادگستری
مطابق با ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ ضابطان دادگستری نمی توانند از متهم، تأمین اخذ نمایند. مقامات قضایی نیز نمی توانند اخذ تأمین را به آنها محول کنند.
-۲ هرگاه اخذ تأمین از متهم ضرورت داشته باشد، فقط بایستی توسط مقام قضایی و مطابق مقررات قانونی اقدام شود. (مجازات متخلف: مطابق با مواد ۷ و ۶۳ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۳ انجام بازجویی و تحقیقات از زنان و افراد نابالغ، توسط ضابطان آموزش دیده زن
مطابق با ماده ۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری: در صورت امکان بایستی بازجویی و تحقیقات از زنان و افراد نابالغ، توسط ضابطان آموزش دیده زن و با رعایت موازین شرعی انجام شود. (مجازات متخلف: مطابق با مواد ۷ و ۶۳ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۴ چگونگی انجام تحقیقات مقدماتی توسط ضابطان دادگستری، قبل از اخذ دستور قضایی
مطابق با ماده ۴۳ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ هرگاه قَرائِن و اَمارات یعنی نشانه ها و دلایل، مربوط به وقوع جرم مورد تردید باشد و یا اطلاعات ضابطان دادگستری از منابع مُوَثَّق نباشد، آنها بایستی پیش از اطلاع به دادستان، بدون داشتن حق تفتیش و بازرسی یا احضار و جلب افراد، تحقیقات لازم را بعمل آورند و نتیجه آن را به دادستان گزارش نمایند.
-۲ دادستان با توجه به گزارش ضابطان دادگستری، دستور تکمیل تحقیقات را صادر و یا تصمیم قضایی مناسب را اتخاذ می‌کند. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و مواد ۵۷۰، ۵۸۰ و ۵۸۳ ق.م.ا.)

ادامه دارد…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.