خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۳۶)

نکات حقوقی کاربردی (۳۶)

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۳۰

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۳۶)

بیمه نامه خودرو

مهدی حقدوست
کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه

نکته ۱- تقسیط یا تخفیف صندوق تأمین خسارات بدنی در زمان بازیافت منابع مالی- مطابق با تبصره ۲ ماده ۲۵ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه: صندوق تأمین خسارات بدنی می تواند در زمان مطالبه خسارت از راننده مسبب حادثه، با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت وقوع حادثه، علت نداشتن بیمه نامه، سوابق بیمه ای مسبب حادثه، وضعیت مالی و معیشتی مسبب حادثه و سایر اوضاع و احوال مؤثر در وقوع حادثه، نسبت به تقسیط یا تخفیف خسارت اقدام نماید.
نکته -۲وضعیت بیمه نامه بعد از فروش خودرو-مطابق با ماده ۶ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه:

-۱ از تاریخ فروش وسیله نقلیه به دیگری، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه شخص ثالث، به خریدار منتقل می شود.
-۲ ولی همه تخفیفاتی که به دلیل «نداشتن حوادث منجر به خسارت» در قرارداد بیمه اعمال شده است، متعلق به بیمه گذار قبلی یعنی فروشنده خودرو می باشد. لذا وی می تواند تخفیفات مذکور را به وسیله نقلیه دیگری از همان نوع، که متعلق به او یا متعلق به همسر، والدین یا اولادش باشد، منتقل نماید.
نکته -۳ اخذ بیمه نامه از شرکت های بیمه ای دیگر
مطابق با ماده ۹ آیین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن مصوب ۱۳۹۶/۷/۲۷: چنانچه مالک خودرو، برای تجدید بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود، شرکت بیمه جدیدی را انتخاب نماید، شرکت بیمه جدید بایستی با توجه به سوابق قبلی وی، حق بیمه مربوطه را با اعمال تخفیفات و مطابق با مقررات، محاسبه و بیمه نامه جدید را صادر نماید. (موضوع: ماده ۹ آ.ت.س.ح.ب.ا.خ.ش.ث.)
نکته ۴- تقسیط مبلغ حق بیمه شخص ثالث و تعهد شرکت بیمه در قبال پرداخت خسارات
مطابق با ماده ۸ آیین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن مصوب ۱۳۹۶/۷/۲۶:
-۱شرکت بیمه می تواند مبلغ حق بیمه شخص ثالث را از مالک خودرو، بصورت اقساطی دریافت نماید.
-۲ ولی تأخیر در پرداخت اقساط یا عدم پرداخت اقساط حق بیمه، رافع مسئولیت شرکت بیمه در قبال زیان دیدگان و سایر اشخاص ذینفع نیست و شرکت بیمه بایستی تعهدات قانونی خویش را انجام دهد.
نکته -۵ صدور بیمه نامه برای وسایل نقلیه خارجی و ایرانی
مطابق با مواد ۳، ۷ و ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه:
-۱ دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که از خارج از کشور، وارد ایران می شوند، در صورتیکه در کشورشان وسیله نقلیه خود را در مقابل خسارات ناشی از حوادث رانندگی به موجب بیمه نامه ای که از طرف بیمه مرکزی معتبر شناخته می شود، بیمه نکرده باشند، بایستی هنگام ورود به مرز ایران وسیله نقلیه خود را در قبال خسارات بدنی و مالی، بیمه نمایند.
-۲ دارندگان وسایل نقلیه ایرانی، مکلف هستند هنگام خروج از کشور با پرداخت حق بیمه، وسیله نقلیه خود را در مقابل خساراتی که بر اثر حوادث نقلیه مذکور در خارج از کشور به اشخاص ثالث ایرانی وارد می شود، حداقل به میزان دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام برای جبران خسارات بدنی اشخاص ثالث ایرانی و حداقل به میزان دیه یک مرد مسلمان در ماههای غیرحرام برای جبران خسارات بدنی راننده مسبب حادثه، بیمه نمایند. در غیر این صورت از خروج وسایل نقلیه ایرانی از کشور جلوگیری خواهد شد.
نکته -۶ عدم نیاز به اخذ الحاقیه
مطابق با ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه: حداقل مبلغ بیمه شخص ثالث در بخش خسارات بدنی، معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماههای حرام است و نیازی نیست که مالک وسیله نقلیه «الحاقیه» اخذ نماید.

حقوق شهروندی در دعاوی کیفری
نکته -۱ تعیین وکیل تسخیری برای متهم در جرائم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده ۳۰۲ ق.آ.د.ک.
مطابق با ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ در جرائم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده ۳۰۲ ق.آ.د.ک. جلسه رسیدگی بدون حضور وکیل متهم تشکیل نمی شود.
-۲در صورتیکه متهم، خودش وکیل معرفی نکند یا وکیل او بدون اعلام عذر موجّه در دادگاه حاضر نشود، تعیین وکیل تسخیری الزامی می باشد.
-۳چنانچه وکیل تسخیری نیز بدون اعلام عذر موجّه در جلسه رسیدگی حاضر نشود، دادگاه ضمن عزل او، وکیل تسخیری دیگری تعیین خواهد نمود.
-۴حق الوکاله وکیل تسخیری از محل اعتبارات قوه قضائیه پرداخت می شود.
-۵ هرگاه وکیل بدون عذر موجّه از حضور در دادرسی خودداری نماید، دادگاه مراتب را به مرجع صالح به منظور تعقیب وکیل متخلف اعلام خواهد نمود.
-۶ هرگاه پس از تعیین وکیل تسخیری، متهم، وکیل تعیینی به دادگاه معرفی نماید، وکالت تسخیری منتفی خواهد شد.
-۷ تقاضای تغییر وکیل تسخیری از سوی متهم فقط برای یک بار قابل پذیرش می باشد. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۲ رعایت حقوق متهم و وکلای آنها، در مورد مطالعه و دسترسی به پرونده و کپی از اوراق آن
مطابق با ماده ۳۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱متهم یا وکلای وی می توانند با مراجعه به دادگاه و مطالعه پرونده، اطلاعات لازم را تحصیل نمایند و با اطلاع رییس دادگاه و با هزینه خود از اوراق مورد نیاز، تصویر تهیه نمایند.
-۲ دادن تصویر از «اسناد طبقه بندی شده» و اسناد حاوی مطالب مربوط به تحقیقات «جرائم منافی عفت» و «جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور»، ممنوع می باشد. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
ادامه دارد…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.