خانه » جدیدترین » نوروز لباس جدید نداریم!

نوروز لباس جدید نداریم!

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲  شماره ۱۷۹۱

وقایع استان بررسی می کند؛ رتبه دوم پوشاک در میزان افزایش نرخ تورم کالاها

فاطمه چاپاری: طبق گزارشات مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه به ۴۳.۶ درصد رسیده است و استان مرکزی ۴۶.۵ درصد نرخ تورم در جایگاه یازدهم کشور قرار گرفته است. شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور در دی امسال به عدد ٢٢٢,٧ رسیده که نسبت به ماه قبل، ٢.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٨.۵ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دورۀ مشابه سال قبل، ۴٣.۶ درصد افزایش داشته است. در کالاها به تفکیک هتل و رستوران با نرخ تورم ۵۵ و ۹ دهم درصد، پوشاک با ۴۶ درصد و تفریح و فرهنگ با ۴۳ و ۴ دهم درصد در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفته اند. اگر از هتل و رستوران و تفریح و فرهنگ که در بالای هرم نیازهای انسانی قرار دارند بگذریم، تورم ۴۶ درصدی پوشاک به عنوان یکی از نیازهای جدی مردم قابل توجه است.
محمد منصوری رئیس اتحادیه پوشاک استان مرکزی در اینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: قبل از این قیمت دلار خیلی پایین بود و تهیه مصالحی چون پارچه مصرفی برای تولید پوشاک خیلی گران در نمی آمد اما با بالارفتن نرخ تورم و قیمت دلار، هزینه تمام شده برای تولید کننده که مبالغ بیشتری را صرف پارچه، دوخت و .. کرده، هم افزایش می یابد و در نتیجه با این توانی که مردم دارند کسی قادر به خرید پوشاک نیست.
وی می افراید: صنایع نساجی و بافت پارچه در ایران خیلی کم است و حدود ۷۰ درصد پارچه های مصرفی تولیدکنندگان به ویژه بافت های ضخیمی که برای لباس های زمستانی استفاده می شود وارداتی است و همان طور که اشاره کردم بالا رفتن نرخ ارز باعث گرانی لباس شده است.
رئیس اتحادیه پوشاک استان مرکزی اظهار می کند: علاوه بر این بالا رفتن نرخ تورم باعث افزایش هزینه های جانبی کار مثل دستمزد کارگر، بهای انرژی های مصرفی چون برق، گاز و آب در کارگاه های تولیدی شده است که این در کنار پایین آمدن قدرت خرید مردم تاثیر دوچندانی در تورم حوزه پوشاک داشته، گذشته از این امسال زمستان چندان با سرمای هوا روبرو نبودیم و تمام اجناس پاییزه و زمستانه کسبه روی دستشان مانده است.
منصوری خاطرنشان می کند: بنده در مصاحبه قبلی ام با شما گفتم که به دلیل گرانی پوشاک زمستانی مردم استقبال چندانی از بازار ندارند اما الان هم که بیش از ۹۰ درصد مغازه های سطح شهر اقدام به فروش فوق العاده و با تخفیف کرده اند وضع تغییری نکرده یعنی قدرت خرید مردم به قدری پایین است که چه جنس گران باشد چه ارزان سراغ آن نمی روند. مغازه دارها هم فقط به فکر این هستند که اجناس خود را با کمترین سود بفروشند تا فقط بتوانند چک های خودشان را پاس کنند.
وی توضیح می دهد: در هیچ سالی بازار با رکودی که امسال تجربه اش کردیم روبرو نبوده است، از تیر ماه به بعد رکود بازار خیلی شدت پیدا کرد که این مختص شهر ما نیست و تمام کشور با آن درگیر است و رکود کاری تمام صنف ها را درگیر کرده اما خب این مشکل برای فروشندگان پوشاک نسبت به فروشندگان مواد غذایی پررنگ تر است چرا که پوشاک به اندازه خوراک برای مردم اهمیت ندارد.
رئیس اتحادیه پوشاک استان مرکزی بیان می کند: همه کسبه بازار سعی دارند اجناس خود را حتی زیرقیمت بازار به فروش برسانند تا دست کم کرایه مغازه هایشان جبران شود و از همین رو بعید می دانم که کسبه برای نوروز اجناس جدیدی بیاورند هر چند مجبور هستند متناسب با تغییر فصول به مشتری خدمات بدهند.
منصوری می گوید: بیشتر تولیدکنندگان پوشاک هم تولید را متوقف کرده اند چرا که تقاضایی برای تولید و فروش ندارند و با توجه به قیمت های سرسام آور پارچه و دستمزد کارگر تولید زیادی نخواهند داشت.
وی در پایان اشاره می کند: در بازار، تولید کننده، توزیع کننده، مشتری همه به هم وابسته اند و در شرایط اقتصادی حاضر من راهکاری برای بهبود وضعیت بازار نمی بینم مگر اینکه خدا فرجی بکند و دولت عیدی یا حقوقی برای مردم در نظر بگیرد تا از این شرایط خارج شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.