خانه » پیشنهاد سردبیر » نواختن زنگ توسعه

نواختن زنگ توسعه

یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹  شماره ۱۳۱۱

گفتگوی وقایع استان با محمد حسینی، نماینده دوره دهم حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان در استان مرکزی

نواختن زنگ توسعه

مهم‌ترین خواسته های مردم تفرش، آشتیان و فراهان از نماینده معین این سه شهرستان چیست؟

  • طرح تفصیلی شهرستان های آشتیان و تفرش

  • تکمیل زیرگذر راهجرد

  • پروژه آبرسانی در شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان

  • تامین نیروی انسانی و تجهیزات شهرداری تلخاب

 


کورش دیباج

از همان اول محور شعارهای انتخاتی‌اش توسعه بود، آمده بود تا توسعه متوازن را در سه شهرستان آشتیان، فراهان و تفرش ایجاد کند، در جلسات، پیگیرتر از همیشه خواستار اختصاص اعتبار و جدیت مسئولان شهرستانی و استانی برای رفع کمبودهای این سه شهرستان در حوزه‌های مختلف بود. خود را وابسته به هیچ جریان سیاسی نمی‌دانست. یادم هست زمانی که دریکی از خبرگزاری‌ های استان فعالیت می‌کردم از او پرسیدم چرا از میان انبوه کمیسیون‌های مجلس کمیسیون برنامه‌ و بودجه را انتخاب کرده اید؟ و او با همان زیرکی همیشگی پاسخ داد برای اینکه بتوانم اعتبارات بیشتر را برای حوزه انتخابیه خود فراهم آورم. محمد حسینی توانست در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در حوزه تفرش، آشتیان و فراهان ۱۳/۰۴۲ رأی از مجموع ۴۸/۴۶۳ رأی معادل ۲۶/۹۱٪ درصد آرا به خود اختصاص دهد و راهی مجلس شود. ولی در این دوره دیگر حضور ندارد و سرنوشت این سه شهرستان به دلیل تخلف انتخاباتی، جعل مدرک یا هر چیز دیگر در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است هرچند برای این سه شهرستان نماینده معین مشخص‌شده است ولی این سه شهرستان نیاز به یک نماینده مستقل دارد به همین جهت وقایع استان با محمد حسینی گفتگویی را انجام داده و از او پرسیده در طی چهار سال فعالیتش چه اقداماتی در حوزه انتخابیه خود انجام داده و چه انتظاری از نماینده معین این منطقه دارد؟ که متن پاسخ‌های وی در ذیل برای پاسخگویی به افکار عمومی کامل آمده است.

یکی از مواردی که امروزه در خصوص سه شهرستان تفرش، آشتیان و فراهان مطرح می‌شود این است که نباید حرکت چرخ توسعه‌ای که در این شهرستان‌ها شروع به گردش کرده در دوره‌ای که من به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه این سه شهرستان در حال خدمت‌رسانی بودم، و همچنان ادامه داشته، متوقف شود. هدف از این موارد مطروحه این است که اکثر پروژه‌های این سه شهرستان نیاز به تکمیل و پیگیری‌های لازم جهت اتمام دارند.
یکی از مواردی که در دوره‌ای که من در حال خدمت‌رسانی به مردم این سه شهرستان بودم، بحث بهبود راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان‌ها است که درراه‌های اصلی اقدامات خوبی انجام‌شده است، به‌ عنوان‌ مثال در بحث تکمیل محور فرمهین به اراک از پل روگذر کمربندی اراک که چندین سال نیمه‌کاره مانده بود، تکمیل شده و علاوه بر آن نیـــازمند این بود که تعریض ‌ها در سه الی چهـار نقطه انجـــام شود یک‌فاصله ۱۴ کیلومتری مشکــل داشــت کــه خوشبختانه ۱۲کیلومتر آن ساخته‌شده و هم‌اکنون شرکت جهاد نثر استان با قرارداد نـــزدیک به ۴۵ میلیارد تومـــان مشغول ساخت زیرگذرها است که تکمیل روند همین طرح یکی از خواسته‌های به‌حق مردم منطقه است که از فرمهین تــا خنجین و از خنجین تـــا کمیجان و درنهایت تا قهاوند باید ادامه پیدا کند.
برای انجام این کــار آقای اسـلامی، وزیر راه و شهرسازی در شهر خنجین حضور پیدا کرد و قول انجام و اتمام این پروژه را دادند کــه بــر اساس آخرین خبری که من نسبت به این موضوع دارم ضمن گرفتن مشاور، شرایط لازم برای انجام مناقصه فراهم‌شده است، دو بار مناقصه انجام‌شده که متأسفانه شرکت‌کننده ای برای مناقصه وجود نداشته است ولی نیازمند این است که هم خود ما و هم مسئولین استانی و شهرستانی این مــوضوع را پیگیــری کنند و تــا پایان ســال جاری شــاهد شـــروع ایـن پروژه بــاشیم.
بحث بعدی پروژه بهسازی راه دوراهی راهجرد تا آشتیان بود که در چهار سال گذشته این پروژه تکمیل‌شده است ولی روند کار از آشتیان تا فرمهین که در سال ۹۷ به این پروژه اضافه‌شده است و در حال حاضر با یک قرارداد مشغول کار هستند، روند مناسبی نیست و لازم است در این مسیر اقدامات بهتری انجام داده و اعتبارات بیشتری جذب شود تا بتوانیم امیدوار باشیم که تعریض این پروژه در محور فرمهین به آشتیان به سر انجام برسد.
یکی از نکاتی که امروز در ذهن مردم منطقه هست بحث زیرگذر راهجرد است زیرا تکمیل این زیرگذر خواسته ده‌ ساله مردم است که در دوره گذشته پیگیری شد و با دستور وزیر راه و شهرسازی در محل خود پروژه، کار بعد از انجام مشاوره به پیمانکار واگذار شد و قرار بود این پروژه در هفته دولت سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد که متأسفانه در بحث اعتبارات این پروژه پیگیری‌های دقیقی صورت نگرفته است و من همچنان پیگیر هستم در بحث شروع و توقف این پروژه هیچ‌گونه نگاه سیاسی حاکم نبوده است و این نقطه یکی از نقاط استراتژیک و موردنیاز منطقه است.
متأسفانه درراه‌ های فرعی این سه شهرستان مشکلات زیادی وجود دارد یکی از این مشکلات در حوزه بهسازی و نگهداری راه‌های روستــایی است چون اعتبار بهسازی و نگهداری این راه‌ها از محل اعتبارات استـــانی تأمین می‌شد آن‌طور که باید نتوانستیم اقدامات مؤثری در این حوزه انجام دهیم.
مشکــل دیگــر بحث راه‌های خاکی است که در این ســه شهرستان وجود دارد در شهرستان فراهان حدود دو الی سه محور نزدیک بــه ۲۰ کیلومتر جاده خاکی دارد که نیاز است برای برطرف شدن ایـــن مشکل جدیت بیشتـــری صورت گیرد. تـــاکنون سه الی چهار مرتبه اعتبار برای برطرف شدن این مشکل در نظر گرفته‌ شده ولی متأسفانه پیمانکار پای‌کار نیامده و کار انجام‌ نشده است ولی درراه‌های روستایی شهرستان تفرش بالغ‌بر ۱۰۰ کیلومتر بود، دو الی سه اتفاق صورت گرفته است ولی هنوز رضایت مردم در این زمینه حاصل نشده است.
جاده سرآبادان قسمتی کارشده ولی هنوز خاکی بوده که نیازمند یک حرکت جهادی است. در حوزه پل طریزآباد هم یک کار بسیار بزرگی انجام‌شده است پل بزرگی که سال‌های سال نیمه کاره به حال خود رهاشده بود هم ‌اکنون با یک سری اقدامات اولیه که نیازمند پیگیری جدی مسئولین شهرستانی و استانی است، می‌تواند عبور و مرور در این پل اتفاق بیافتد.
در بحث جاده قزل باش تا هفتان اقدام بسیار خوبی انجام‌شده است، حدود دو و نیم کیلومتر این جاده که خاکی بود، آسفالت شده ولی در جاده‌های روستاهای بکلیک به ثمر دشت به جاده فرسماله و جاده روستای فلوجرد که برای آسفالت آن پیمانکار گرفته‌شده است پیگیری های جدی را می‌طلبد.
در رابطه با بحث آب‌رسانی در شهرستان‌های تفرش آشتیان و فراهان با توجه به اینکه شرایط آب‌های زیرزمینی و آب‌رسانی این منطقه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد که با پیگیری‌های انجام‌شده در این دو سال اخیر مشکلات کم‌آبی و آب‌رسانی به مناطق این سه شهرستان کمتر شده و در حوزه تأمین آب شرب ما طرح‌هایی را داشتیم که از طرح‌های مهم آب‌رسانی در این سه شهرستان بوده است.
یکی از این طرح‌ها، طرح آب‌رسانی روستـای هفتیان به شهر تفرش و ۴۲ روستا بود قبل از دوره‌ای که من نماینده مـردم این سه شهرستان در مجلس بــاشم، نمایندگان ادوار قبلی هم اقدامات خوبی را انجـــام دادند ولی به علت مشکـــلاتی همچـــون کوهستانی بودن منطقه کار متوقف‌شده بود و من بـــا پیگیری های کــه در چهار سال خدمتم انجام دادم بالغ ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان پول به این پروژه تزریق کردم و کل لوله‌های خط اصلی این طرح خریداری‌شده و فکر کنم هم‌اکنون کمتر ۵ الی ۶ کیلومتر باقی‌مانده است که خط اصلی این طرح تکمیل شود.
در حـــوزه روستـــایی شهرستان تفرش مجتمعی به نام «مرین» وجود دارد که این مجتمع به پنج روستا آب‌رسانی انجام می‌دهد، بزرگ‌ترین اقدامی که در شهرستان تفرش در حوزه آب‌رسانی انجام‌شده است، بحث تعویض شبکه‌های داخلی آب روستاها بوده است، که بالغ‌بر ۵۰ روستای این شهرستان در طی این چهار سال، تعویض شبکه‌های آب‌ انجام‌شده است ولی در مقابل آن شهرستان فراهان شبکه داخلی آب روستایی با مشکل جدی روبرو است و بیشترین فرسودگی شبکه آب را در بین شهرستان‌های استان مرکزی دارد.
در حوزه آب آشامیدنی شش روستای شمال شرق آشتیان، ما یک پروژه بسیار خوبی را با شش میلیارد تومان اعتبار انجام داده‌ایم که باعث شد آب بسیار باکیفیتی برای این روستاها تأمین شود که از بین این شش روستا فقط روستای بهارستان باقی‌مانده است، که نیازمند پیگیری هستیم، مشکلی در روستاهای سیاوشان، چشمه، دستگرده برای تأمین آب آن وجود دارد که با کمک خیرین، اهالی روستاها و شرکت آب و فاضلاب استان در حال انجام است.
یکی دیگر از کارهایی که در حوزه آب‌رسانی در حال انجام است بحث مشکل آب شرب فرمهین است، آب این شهر ازلحاظ کمی شاید مشکلی نداشته باشد ولی ازلحاظ کیفیت بحث وجود دارد بطوریکه حوزه بهداشت و درمان استفاده از این آب را توسط شهروندان به مسئولین هشدار دادند که در طول این دو سال اخیر کارهایی برای رفع این مشکل صورت گرفته است که یکی از این کارها انتقال آب از دشت تبرته به فرمهین با حفر دو حلقه چاه بوده ولی بازهم به علت بالا بودن نیترات چاه‌هایی که در آن منطقه وجود داشت خیلی مطلوب نظر مسئولین قرار نگرفت.
همین امر باعث شد که برای بهبود کیفیت این آب از تسویه خانه‌های بزرگ استفاده شود که با پیگیری‌های که اخیراً انجام‌شده است اعتباری حدود ۲ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب استان ابلاغ‌شده و کارهای مناقصه انجام‌شده است. که امیدواریم به‌زودی این تصفیــه خانه در مسیر ورودی اصلی آب نصب شود و مردم این شهر از آب باکیفیت برخوردار بشوند.
آب‌های آشامیدنی شهر خنجین و تلخاب مشکل چنـدانی ندارند ولی بــاید هم‌اکنون، با توجه به اینکه در آینده شاهد ازدحام جمعیت هستیم اقدامات مؤثر و راه گشا صورت گیرد.
در حوزه بهداشت و درمان با توجه به موقعیت جغرافیایی که این سه شهرستان دارد و میزان جمعیتی که در آن ساکن هستند نیازمند تأسیس بیمارستان در این سه شهرستان بودیم هرچند در شهرستان تفرش و آشتیان بیمارستان از قبـــل وجود داشت ولی نیاز بود که این بیمارستان‌ها و خدمت‌رسانی‌ها ارتقا پیدا کرده و باکیفیت ‌تر شود. با توجه به اینکه درشهرستان فرمهین دارای بیمارستان نبود در طول این چهار سال با کمک خیرین و اهالی آن راه‌ اندازی شد که خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام شد تجهیزات، خدمات‌رسانی، بخش‌های دیالیز و حتی حضور تعداد پزشکان متخصص نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرد.
افتتاح خانه‌های بهداشت در سه شهرستان،مرکز جامع سلامت خنجین، تجهیز و ارتقا بیمارستان امام سجاد در شهرستان آشتیان در قسمت‌ های جراحی، آی سی یو، بخش کودکان و تجهیز آزمایشگاه‌ها بخشی دیگر از اقدامات مؤثر در حوزه بهداشت و درمان در چهار سال اخیر بوده است. همچنین در شهرستان تفرش افتتاح درمانگاه پروفسور حسابی با اعتبار بالغ ‌بر ۱۲ میلیارد تومان، ساختمان والفجر تفرش، تکمیل و بهره‌بــرداری مرکز دیالیز و… از اقدامات مؤثری بوده که در این شهرستان در حوزه بهداشت و درمان انجام‌شده است.
در حوزه اورژانس هم اقدامات خــوبی انجام‌شده است، طی دو سال اخیر اورژانس دستجان و شهراب بــه بهره‌بـرداری رسیده است ولی من از مسئولین خواستارم اورژانس تاج آباد در شهرستان آشتیان که توسط یک خیر ساختمان آن ساخته و آماده بهره‌برداری است، سریع‌تر تجهیزات آن فراهم و مورد بهره‌برداری برسد.
موضوع دیگری کـــه مطرح است بحث پزشک متخصص است کـــه در چهـــار ســال اخیـــر پیگیری های خوبی انجام‌ شده است، تعداد نیروی پزشکی که در این سه شهرستــان استخــدام‌ شده‌اند، سعی شده است همه نیروها بومی منطقه باشد تا در حوزه اشتغال هم توانسته بـــاشیم از جوانان بومی این سه شهرستان استفاده کرده باشیم.
در چهارساله گذشته یکی از اقدامات بسیار خوبی که انجام‌شده است، بحث شهرداری تلخاب و به‌ نوعی ارتقا روستای تلخاب به شهر بوده است، شهرداری تلخاب در حال حاضر یکی از شهرهای تازه تأسیس است و ما از مسئولین شهرستانی و استانی حتی معاونت عمرانی خواستار هستیم شهرداری را به‌طور خاص از بعد نیروی انسانی و تجهیزات آن در نظر داشته باشند.
در حوزه شهرداری‌های، شهرهای سه شهرستان آشتیان، فراهان و تفرش این نکته را باید عنوان کنم که با اصلاح قانون مالیات ارزش‌افزوده کمک‌های خوبی در چهار سال گذشته انجام‌شده است و با پیگیری هــای بسیار زیادی که از معاونت عمرانی وزارت کشور انجام شد در بحث قیر رایگان، گرفتن اعتبارات و تسهیلات ما کوتاهی نکرده‌ایم. و هم‌اکنون شهرداری هر سه شهرستان ازلحاظ ماشین‌آلات، اعتبارات، کاهش بدهی‌هایی که نسبت به گذشته داشته اند و از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار هستند.
طرح تفصیلی شهرستان آشتیان در این چهار سال اخیر به‌طور جد دنبال می‌شد و خوشبختانه به نتیجه مطلوب رسیده است و امیدوارم در روزهای آتی با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان مرکزی و قول مساعدی که وی داده است این طرح سریع‌تر ابلاغ شود. علاوه بر آشتیان طرح تفصیلی شهرستان تفرش مدنظر است که کارهای اولیه آن انجام‌شده و خوشبختانه مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان را اخذ کرده است.
یکی دیگر از کارهای مؤثری که در حوزه اشتغال این ســه شهرستان انجام‌ شده است، بحث ایجاد اشتغال‌های پایدار کوچک و متوسط در حـــوزه روستایی است، بر اساس قانون پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در این ســـه شهرستـــان رقم قابل‌ملاحظه ای اختصاص یافت و با پیگیری‌هایی که انجام‌شده است باعث شد اعتبارات خوبی اخذ کنیم.
وجود کارگاه‌های کفش در شهرستان فراهان، بحث تولید عسل و وام‌هایی که در حوزه پرورش زنبورعسل بــه شهرستان تفــرش اختصاص یافته است و همچنین در حوزه کارکردی بحث بسته‌ بندی در شهرستان آشتیان پیگیری شده که مجموع این اقدامات از فعالیت های موثر در حوزه اشتغال روستایی چه در بخش کشاورزی، و چه در بخش های دام‌پروری و صنایع کوچک بوده است.
در پایان از دکتر علی‌اکبر کریمی به‌عنوان نماینده معین سه شهرستان تقاضا دارم در هر شهرستان یک فردی را به‌عنوان نماینده خود انتخاب کند تا موضوعات و مشکلات این سه شهرستان به ‌درستی به دفتر ایشان انتقال یابد تا آهنگ توسعه‌ای که در این سه شهرستان شروع‌شده است متوقف نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.