خانه » پیشنهاد سردبیر » نمایشگاه بین المللی سنگ ایران به امید گشایش در صنعت سنگ افتتاح شد؛/در ستایش سنگ

نمایشگاه بین المللی سنگ ایران به امید گشایش در صنعت سنگ افتتاح شد؛/در ستایش سنگ

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵    شماره ۴۱۸

وقایع استان:
نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در شهر نیم ور با حضور وزیر صنعت و معدن رسما گشایش یافت و تا ۲۷ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۵۵ هزار متر مربع در ۱۰ کیلومتری محور محلات به شهرنیم ور بعد از شهرک صنعتی شهید بابایی بر پا شده و تولیدات متنوع صنعت سنگ ایران در هشت سالن تخصصی آن به معرض دید علاقه مندان گذاشته شده است. در ۳۵۰ غرفه این نمایشگاه آخرین دستاوردهای حوزه سنگ های معدنی و تزئینی در زمینه های فرآوری سنگ های ساختمانی، معادن سنگ، ماشین آلات استخراج معدنی و فرآوری سنگ ساختمانی، قطعات و لوازم سنگ بری، معدن و ماشین آلات تخصصی و سایر صنایع وابسته به صنعت سنگ به نمایش گذاشته شده است.
۹ هزار تن سنگ خام معادن کشور به منظور معرفی ظرفیت معدنی ایران در نمایشگاه سنگ ایران در محلات در قالب سالن نمایش سنگ خام (کوپ) در معرض دید عموم قرار گرفته است.
مدیر اجرایی نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران گفت: در نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند.
محمد حلاجیان افزود: نمایندگانی از فعالان حوزه سنگ کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ایتالیا، روسیه ،عمان، ارمنستان، ترکیه، هند و چین در نمایشگاه شرکت دارند.وی گفت: حضور شرکت های داخلی و خارجی نسبت به سال گذشته در این نمایشگاه ۲۰ درصد افزایش دارد و کشورهایی چون ایتالیا، ترکیه، هند و چین نیز در این نمایشگاه غرفه دارند.
وی گفت: ۲۵ هزار پیمانکار ساختمانی و همچنین شهرداران کل کشور برای حضور در این نمایشگاه دعوت شدند که پیش بینی می شود با توجه به تخفیف ارائه شده در قیمت سنگ، استقبال چشمگیری از نمایشگاه انجام شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزیت های نمایشگاه امسال صنعت سنگ نسبت به پارسال، تخفیف خرید است و بر اساس مصوبه هیات مدیره نمایشگاهی، تمامی شرکت ها برای سنگ بریده و کوپ در نمایشگاه مذکور تخفیف ۲۰ درصدی اعمال می کنند.
حلاجیان اظهارکرد: این تخفیف ها در نمایشگاه بین المللی سنگ در دوران رکود که صنعت سنگ ایران در بحرانی ترین شرایط اقتصادی خود به سر می برد می تواند محرک مناسب اقتصادی برای این حوزه باشد و بسترهای لازم را برای رشد و توسعه و شکوفایی این صنعت را فراهم کند.
وی ادامه داد: برگزاری گردهمایی بزرگ تشکل های صنعت سنگ کشور از برنامه های جنبی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات است که روز پنجشنبه برگزار می شود.
حلاجیان بیان کرد: برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با کنسرسیوم های صادراتی و پانل تخصصی کنسرسیوم های تشکیل شده سنگ در قالب تبادل تجربیات و انتقال الگو های موفق از برنامه های جانبی نمایشگاه است.
حلاجیان گفت: نهمین نمایشگاه سنگ ایران با رویکرد صادراتی و تاکید بر ایجاد کنسرسیوم های صادراتی سنگ برای حضور در بازارهای جهانی برپا شده است و به همین منظور برای نخستین بار پاویون ( غرفه )کنسرسیوم صادراتی سنگ کشور با حضور ۱۰ استان برتر کشور در زمینه صنعت سنگ در نمایشگاه ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین نخستین بار در کشور سمپوزیوم مجسمه سازی بین المللی همزمان با نمایشگاه سنگ ایران امسال در محلات شکل گرفته که در این سمپوزیوم ،چهار مجسمه ساز ایرانی و چهار مجسمه ساز از کشورهای اروپایی حضور دارند و اقدام به طراحی و اجرای مجسمه هایی در ابعاد یک در یک متر می کنند.
وی بیان کرد: در راستای این برنامه در زمان برگزاری نمایشگاه سنگ ایران، شرکت کنندگان می توانند از نزدیک با مراحل کاری هنرمندان مجسمه ساز آشنا شوند.
سیداحمد سجادی در مراسم شروع به کار نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ محلات با حضور رئیس نظام مهندسی کشور، رئیس انجمن سنگ و دبیر انجمن سنگ کشور وجمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد اظهار داشت: سنگ محلات ظرفیت زیادی دارد که ۹۵ درصد آن به صورت خام فروشی انجام می‌شود.
وی افزود: ۸۴ روز کار شبانه‌روزی برای آماده ومهیا سازی محل نمایشگاه انجام شده و امسال فضای نمایشگاه تغییر کرده و تعداد ۳۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند و امسال غرفه‌آرایی‌ها با کیفیت بهتری انجام شده و این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای این شهرستان در زمینه سنگ است.
فرماندار محلات ادامه داد: هزینه‌های بالایی در برپایی نمایشگاه صرف شده و با توجه به ظرفیت سنگ در شهرستان محلات و کشور با برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها از خام فروشی جلوگیری کرده و سهم بیشتری ازبازارهای جهانی را به خود اختصاص دهیم.
سجادی بیان کرد: ایران به راحتی در زمینه فروش سنگ می‌تواند در بازارهای سنگ دنیا حضور یافته و جایگاه خود را در بازار‌های جهانی بالا برد و در این زمینه علاوه بر اشتغالزایی شاهد توسعه اقتصادی در این زمینه‌ها نیز باشیم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور در زمینه تولید سنگ ظرفیت فراوانی دارد اما تنها حدود ۰٫۴ درصد سهم ایران است و باید برای بیشتر شدن این سهم در بازارهای جهانی تلاش کنیم.
فرماندار محلات تصریح کرد: باید در مورد اینکه چرا ایران سهم ناچیزی در بازار سنگ دارد علت‌یابی کرده و اگر در بخش دولتی و خصوصی نقاط ضعفی وجود دارد آن را شناسایی کنیم تا بتوانیم جایگاه کشور را در این زمینه ارتقا دهیم.
سجادی با بیان اینکه صنعت سنگ در کشور به بین المللی شدن توجه بیشتری کرده است گفت: این صنعت به بازارهای جهانی وارد شده و با توجه به تقاضای بازار تولیدکنندگان علاوه بر توجه به بازارهای داخلی به بازارهای خارجی نیز توجه کرده و باید محصولات با کیفیت برای رقابت و حضور در بازارهای بین المللی تولید کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر صنعت سنگ در کشور با رکود مواجه است و به توجه به اینکه که مردم توان خرید مسکن را ندارند این صنعت هم با مشکلاتی مواجه شده و باید این صنعت رقابت‌پذیر شود و برای این کار باید ظرفیت نیروهای متخصص وهمچنین استفاده از تجربه پیشکسوتان را در این عرصه در دستورکار قرار دهیم.
فرماندار محلات خاطرنشان کرد: برای این صنعت باید قوانین صادراتی و گمرکی مرتفع شود و تسهیلات ارزان قیمت برای صنایع در نظر گرفت.
سجادی افزود: بخش خصوصی در زمینه نوسازی صنایع تاثیر بسزایی داشته و در حال حاضر۲۵۰ واحد فرآوری صنعتی‌دارای مجوز در محلات وجود دارد که ۲۵ واحد از این تعداد فعال بوده و در صورتی که به این ظرفیت توجه شود امیداریم بتوانیم زمینه حضور دربازارهای جهانی را فراهم کنیم و در این صنعت در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
مصطفی آمره مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در آستانه افتتاح نهمین نمایشگاه صنعت سنگ محلات در همایشی که با حضور گلیجانی مسئول صنایع سنگ تزیینی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اسماعیلی رئیس نظام مهندسی کشور، شفیعی رئیس انجمن سنگ و شریفی دبیر انجمن سنگ کشور، سجادی فرماندار محلات و دیگر مسئولان استانی در حال برگزاری است، بر توجه به فرآوری سنگ تاکید کرد.
وی با تاکید بر اینکه در بخش فرآوری سنگ در ایران ارزش افزوده کمی حاصل می شود، این امر را ناشی از بروز نبودن خطوط تولید و عدم توجه به تکنولوژی روز دانست.
آمره تصریح کرد: در کنار توسعه بخش صنعت و ظرفیت‌های معدنی باید به بخش فرآوری نگاه ویژه‌ای شود. کشورهای توسعه‌یافته بواسطه توجه به فرآوری سنگ، ارزش افزوده بالایی در این بخش کسب کرده‌اند و توسعه اقتصادی خود را به منصه ظهور رسانده‌اند، ما نیز باید با نگاه ویژه به تکنولوژی روز دنیا و فرآوری صنعت سنگ ارزش افزوده و درآمد کشور را رشد دهیم.
وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان یکی از حامیان صنایع کوچک و متوسط با تشکیل فن‌بازار منطقه‌ای و توجه به قابلیت بخش صنعت استانی و دانشگاهی می‌تواند در جهت بومی کردن و به روز ساختن تکنولوژی کمک موثری برای صنایع باشد و ارزش افزوده ناشی از فرآوری را افزایش دهد، گفت: باید سهم خود را از بازارهای جهانی به دست آوریم و با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی وارد بازارهای جهانی شویم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی تاکید کرد: قطعا واحدهای فرآوری سنگ محلات به تنهایی نمی‌توانند وارد بازارهای جهانی شوند، آنها باید جمعی از بازارها را در اختیار بگیرند و این امر از طریق تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی محقق می‌شود.
وی با اشاره به تشکیل اولین کنسرسیوم صادراتی در سال گذشته گفت: امیداوریم که امسال صادرات این کنسرسیوم به انجام برسد. امروز سه شرکت مدیریت صادرات در استان فعالیت دارد که آماده ارائه خدمات و بازاریابی محصولات واحدهای صنعتی هستند.
آمره با بیان اینکه در حوزه ظرفیت‌های معدنی کشوری توانمند هستیم، اظهار کرد: در حوزه فرآوری باید بخش خصوصی و دولتی فعال شده و با دانش روز وارد عرصه شوند و صنعت سنگ کشور و استان مرکزی را معرفی کنند. صنعت سنگ و فرآوری در توسعه اقتصادی و افزایش درآمد کشور نقش مهمی دارد و تحقق این امر نیازمند کار علمی است.
وی افزود: امروز کشورهای توسعه‌یافته بواسطه برخورداری از دانش و تکنولوژی روز به موفقیت رسیده‌اند. صرف وجود ظرفیت‌های معدنی قطعا درآمدزایی به دنبال ندارد و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصتی برای شناختن ظرفیت‌ها و کاستی‌های موجود در عرصه صنعت سنگ کشور است تا با توجه به موانع موجود برنامه‌ریزی کرده و در جهت کاهش ضایعات بخش معدن قدم برداریم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به اهمیت بحث آموزش در توسعه صنعت گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان آمادگی دارد در بحث آموزش که نیاز مبرم صنایع کوچک است وارد شود و براساس نیازسنجی آموزش‌های مورد نیاز را در جهت ارتقای مهارت و دانش واحدهای صنعتی ارائه دهد تا بواسطه دانش روز شاهد رشد صادرات و یافتن جایگاه اصلی صنعت سنگ ایران و محلات در جهان باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در همایش صادرات سنگ ایران که در محل نهمین نمایشگاه بین المللی سنگ در شهر نیم ور محلات برگزار شد، گفت: اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی و صادراتی حوزه معدن و جایگزینی ماشین آلات فرسوده با تجهیزات نوین معدنی، در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
نادعلی اسماعیلی اظهار داشت: بخش معدن کشور در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد و باید نخبگان و متخصصان کشور در خصوص اصلاح مقررات مالیاتی و قوانین صادراتی، تجاری و معدنی و جایگزینی ماشین آلات فرسوده تلاش کنند.
وی افزود: با مطرح شدن بحث خام فروشی به صنعت سنگ کشور صدمه وارد شد در حالی که این صنعت یکی از ابزارهای مهم کشور در زمینه مبارزه با تحریم ها بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور تصریح کرد: صنعت سنگ موتور متحرک صنعت کشور است و ایران به واسطه وجود ظرفیت های معدنی مختلف و متعدد به یک کشور مولد تبدیل شده است.
اسماعیلی افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید تکیه بر ظرفیت های داخلی، مردم محوری و اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار گیرد و دولت با فساد ستیزی، دانش محوری و کاهش وابستگی به نفت زمینه تحقق شعار سال را فراهم کند.
وی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی ٨١٨ نفر عضو دارد که ٢٣٣ نفر از آنها پروانه تایید صلاحیت کسب کرده اند و ١٧٠نفر در بخش معدن و ٢٠نفر در بخش اکتشاف مشغول به فعالیت هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور افزود: برگزاری دوره های آموزشی در بخش کارگری معادن در دستور کار سازمان نظام مهندسی کشور قرار گرفته تا دانش فنی افراد در این حوزه ارتقا یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.